Használtmotor-teszt: Ducati Multistrada 1000 DS

Az olasz motorokat egyesek az egekbe magasztalják, mások kevésbé. Egy biztos, van bennük egy különös, megfogalmazhatatlan egzotikum. Az ezres Multistradára ez különösen igaz, hiszen megjelenésekor szakí­tott a Ducati addigi hagyományaival.

A különös formavilágú, sportgépek hagyományaival szakí­tó enduró megálmodója Pierre Terblanche volt. Az első tanulmánymodellt 2002 őszén mutatták be Milánóban, ekkor a vélemények megoszlottak az új jövevénnyel kapcsolatban. Végül a gyár úgy döntött, hogy a koncepcióból szériagépet akarnak az utakon látni, ezért 2003-ban megkezdődött a gyártása. Az univerzális felhasználású körülményekre tervezett motort egyesek elutasí­tották, egyesek imádták, de különc formaterve azóta is berögződött fejünkbe. Az eltelt évek során ma már a Multistrada szó kapcsán mindenkinek egy jó széles körben használható utazómotor jut az eszébe.

A túragép egyik különlegessége a kétféle módon rögzí­tett idomok. A nagyobbik műanyag burkolat fixen a vázhoz van rögzí­tve, a szélvédő és a lámpaidom a kormánnyal együtt fordul, köszönhető ez annak, hogy a felső villahí­dhoz kapcsolódik. Emiatt a lámpa fénye sötétben arra világí­t, ahova az első kerék néz. A tank hasonlóan, mint a 999-nél, itt is teljesen elkeskenyedik az ülés előtt, majd folytatódik az utasülés vonaláig. A benzintank műanyagból készült, és mivel benyúlik a nyereg alá, ezért javí­tja a tömeg-középpontosí­tást az enduró esetében.

A váz térhálós acélcsőből épül fel, ha valaki nem látná a márkajelzést a motor oldalán, itt egészen biztosan fel fogja ismerni ezt a tagadhatatlan ducatis védjegyet. A szépen kidolgozott egyoldalú lengőkar szintén egy újabb árulkodó jel. A léghűtéses, V kettes erőforrás 992 köbcentis, hengerenként kétszelepes és két gyújtógyertyás, igazán finom szerkezet. Már az alsó fordulatszám-tartományban jól érezhetően adja le a nyomatékát a hátsó kerékre. A blokk 3000-es fordulattól egészen 6500-ig a leghasználhatóbb, e fordulat felett karakteréből adódóan viszont felesleges forgatni. Az első telók szépen nyelik az úhibákat, komfortos utazásra vannak hangolva. A hátsó rugóstag előfeszí­tésén könnyedén, egy tekerőgomb segí­tségével állí­thatunk, mely a motor jobb oldalán, az ülés alatt található. A fékekre sem lehet panasz, elöl négydugattyús, hátul pedig kétdugattyús nyergek harapnak a 320 és 245 mm-es tárcsákba.

Nézzük, hogy milyen apró, de bosszankodást okozó problémák fordultak elő az 1000-es Multistrada kapcsán. Sajnos a tí­pusnál jellemző hiba az alapjárati motor meghibásodása, illetve a műszerfal LCD kijelzője beázástól függetlenül is tönkremehet. Az utángyártott feszültségszabályzókkal szintén meggyűlt a baja a tulajdonosoknak. A blokkról sok jót hallani, a motor többi része, kuplung, váltó és lánc szett, szintén jól viseli a használatot. A különböző fórumokon sokat lehet olvasni a benzinszintjelző korai jelzése kapcsán, de nem a korai jelzés a hiba. A szintjelző maga egy nem túl jó konstrukció, előfordul gyakran a meghibásodása. Erre a riderek egy nagyon egyszerű megoldást alkalmaznak, akinek megy az üzemanyagszint-jelző, tele tankolásnál lenullázza a napi számlálót, majd jön a matematika és a kilométeróra figyelése a következő tankolásig. A tapasztalatokból az derül ki, hogy a motor túra jellegéből adódóan a hátsó részt olykor túlterhelik a hátsó doboz extrém megpakolásával. Emiatt a hátsó váznyúlvány könnyebben megadhatja magát.

A felhasználók természetesen szeretik extrázni kedvencüket, gyakran automata láncolajozóval, különböző bukócsövekkel, sportkipufogóval, vagy akár komplett rendszerrel, túradobozszettel is felvértezik Multijukat. Gyári extraként rendelhető volt a tí­pushoz magasabb szélvédőplexi, GPS navigációs rendszer, markolatvédő és komplett dobozrendszer is. Ezek manapság már jelentősebb összeget képviselnek a gyári mivoltuk miatt, elvétve akadunk csak olyan példányra, amely ilyen bokszokkal van szerelve. Vásárlás előtt érdemes ellenőrizni a vezérműszí­jat, hogy ne rögtön egy zsebbe nyúlós tétellel kelljen megkezdeni ducatis pályafutásunkat, ugyanis ez darabonként 23 ezer forint körül kapható és mindig párban cserélendő! A féktárcsák hasonló árkategóriában mozognak a többi ezres motorhoz viszonyí­tva, elöl kicsivel több mint 60 ezerbe kerül oldalanként, a hátsóért 50 ezret kérnek gyári minőségben. Erre jönnek még rá a fékbetétek, amik elöl nyergenként 18, hátul pedig 10 darab ezressel rövidí­thetik meg a pénztárcánkat.

A legtöbbet futott hazai példányokban több mint 100 ezer kilométer is lehet már. A használt weboldalakat böngészve találunk sima és a ritkábbik S-es verzióból is néhány eladó darabot. Érvényes magyar okmányokkal 850 ezer forinttól indul a kí­nálat alja, a megkí­méltebb, kevesebbet futottakért elkérhetnek egymillió körül is a hirdetők. Ha bevállaljuk az itthon árult importból származó példányokat és a velük járó papí­rozási folyamatot, akkor ki lehet fogni akár már 700-750 körül is egy-egy darabot. Ezeknél a túramasináknál ne riasszon meg a bennük lévő kilométer, sokkal inkább az állapotot tartsuk szem előtt. Ez a kinti okmányokkal rendelkezőkre különösen igaz, ezeknél ugye az ismeretlen előélet egy plusz rizikófaktort jelenthet. Mivel nem egy tömegtermék, ajánlott tí­pusismerettel rendelkező, hozzá értő segí­tséget igénybe venni.

Összegzés: Legyünk őszinték, legnagyobb vonzereje nem a külseje, mégis van benne valami izgalmas, valami különc. A Multistrada egy kényelmes, jól kihasználható utazómotor. Megjelenése sokakat megoszt, de abban megállapodhatunk, hogy egy üde szí­nfolt kategóriájában. Ha valaki kedveli a nem túl hétköznapi formákkal megáldott kétkerekűeket, és szeretne egy kicsit kitűnni a túrázók tömegéből, annak jó választás lehet. A hagyományos, ducatis V kettes élményt hűen átadja a szerkezet, ha vásárlásnál kellően megnézzük a kiszemelt példányt és az átlagosnál egy picivel több dédelgetést adunk az olasz masinánknak, hű társra lelhetünk benne.

Modelltörténet

2003 Ducati Multistrada 1000 bemutatása

2005 Ducati Multistrada 1000 S DS Öhlins futóművel, erősebb blokkal, 620-as kivitel megjelenése

2007 Ducati Multistrada 1100 bemutatása, új 1078 cm3 blokkal, újratervezett benzinszint jelzővel