Használtmotor: MV AUGUSTA BRUTALE 910

Az MV Agusta kínálata igen szűk szegmenst képvisel, és első hallásra nem tűnik túlzottan racionális választásnak. De ha különleges motorra vágyunk, mindenképpen érdemes számításba vennünk.

Nem véletlenül mondják, hogy az MV Agusta a motorok Ferrarija, ugyanis a márka modelljeit kiemelkedő technikai újítások mellett példátlan egyediség is jellemzi. A Brutale sorozat története 2002-ben vette kezdetét a 750 képében. Stílusa, egzotikuma miatt egyértelműen mérföldkőnek számít az olasz motorkerékpár-gyártás történetében. Nem véletlenül mondjuk, hogy a formatervezés csúcsát sokszor az Itáliában papírra vetett gépek jelentik. Az MV Agusta 910- zel is hasonló a helyzet, a zseniális formatervező Massimo Tamburini munkája. Nevéhez fűződik többek között számos Bimota-, Cagivaés Ducati-modell is. A megfelelő műszaki tartalomért Andrea Goggi vezetőmérnök volt a felelős.

Olvasónk, Gergő MV Agusta Brutale 910 R motorja

A 910 S változata 2005 végén mutatkozott be, a korábbi erőforrás furatát 2,2 mm-ről 76 mm-re, a löketet pedig 6,3 mm-ről 51 mmre növelték, így született meg a 909 köbcentis blokk 136 lóerős csúcsteljesítménnyel. A váz változatlan maradt a korábbi 750-es modellhez képest. Az R változat még mérgesebb lett, 144 lóerőt engedett a hátsó kerékre a versenykipufogó rendszernek hála. A sok finom műszaki megoldás, a mesteri dizájn bejött az embereknek, a 2005-ös milánói EICMA kiállításon rögtön a közönség kedvence lett, ráadásul bezsebelt egy díjat is. 2006-tól az R széria radiális Brembo féknyerget kapott, valamint kovácsolt alumínium Ultra Light Marchesini felniket, és 320- as féktárcsákkal büszkélkedhet.

A típus életében nem volt gyári visszahívás, de a komfort elektronika első generációja hajlamos volt a meghibásodásra, ezt a kék színű hátlapjáról lehet felismerni, míg az új hátlapja már fekete. Az esetleges meghibásodott példányokat garanciában kicserélték. Az erőforrás jól viseli a használatot, a kuplung a tapasztalatok alapján 40 000 kilométer után kezd beverődni, ilyenkor jellemzően az a hibajelenség, hogy álló helyzetben nehézkes kivenni az egyes fokozatból. Az Euro2- ről Euro3-ra környezetvédelmi előírások miatt 2006-tól már dupla ventilátorral szerelték a modellt a jobb hűtés érdekében. Jellemző az MV Agustákra, hogy a lassú városi tötyörgést nem igazán szeretik. Ha bejönnek az egzotikus motorok, és szeretnénk egy nem mindennapi gyűjtői darabot, akkor már másfél millió forinttól találunk eladó példányokat. A külföldi használtportálokon is hasonló a helyzet, természetesen a kínálat kint nagyobb, mint hazánkban.

Az R változat minden esetben zsebbe nyúlósabb lesz, a cikk írásakor itthon nem kínáltak ilyen MV-t, a kinti oldalakon természetesen találni. A szokásos dolgokon kívül van pár kifejezetten ajánlott megvizsgálandó tétel a motoron. Az egyik ilyen a kormánycsapágy, ami csak komplett készletben kapható, cserébe viszont nagyon strapabíró. A másik húzós tétel a láncszett, a gyári elég drága, de a szerviz tapasztalatai alapján van jó alternatíva. Továbbá fontos szem előtt tartanunk azt, hogy ezek a mocik általában kis példányszámban készülnek, ezért egyes alkatrészekre akár egy hónapot is kell várnunk. Ezek jellemzően a műanyag idomok és kiegészítők.

A kötelező szervizhez szükséges perifériákat ez nem érinti. A leggyakoribb módosítások közé a sportkipufogó, a karbonelemek, kezelőkarok beszerzése tartozik. Komolyabb átalakításokat nem szoktak végezni a tulajdonosok. A márkának itthon sok híve van, ráadásul az MV Agusta Club Hungary idén 15 éves. A márka rajongói rendszeresen szerveznek közös túrákat, eseményeket, ahol igazán különleges motorok is láthatóak. A tulajdonosok jól ismerik egymást, szinte már családias a hangulat. Vásárlás előtt érdemes beépülni közéjük, információt, ajánlást kérni a tagoktól egy kiszemelt gép kapcsán. A választék nem túl széles, a többség elégedett gazda kezében van, akinek eszébe sem jut eladni, de ha mégis, akkor a klubtagok biztosan hamarabb tudnak róla, mint hogy meghirdetnék.

FELHASZNÁLÓI TAPASZTALATOK

Gergő már 14 éves kora óta olasz motorról álmodozott, számára ezeknek van lelkük, de az MV Agusta csak egy távoli, elérhetetlen vágynak tűnt egészen idén tavaszig. Ekkor ugyanis a jelenleg is átépítés alatt álló Ducati Monster 900-asa mellé sikerült lecsapnia egy Brutale 910 R-re. Jelenleg 23 000 km van a motorban, vásárlás után csak egy szelepfedél-tömítést kellett cserélni a kötelező dolgokon kívül. Sajnos a járványhelyzet miatt meghiúsult Gergőtúraterve, miszerint szeretett volna lemotorozni Szicíliába, de azért országon belül is sikerült kicsivel több mint hatezer kilométert beletenni kedvencébe.

Ami nem gyári a motoron, azok az indexek, egy mobiltartó, és egy szélesebb Rizoma kormány került fel, valamint a kormányvégtükrök. Motorja legnagyobb erényének azt tartja, hogy még nincs benne annyi elektronika, illetve szokatlanul nyomatékos a sornégyesekhez képest. Nyers gázreakció jellemzi, ha nem figyelsz, tud váratlan meglepetést okozni. Imádja, hogy sokan megnézik, és hogy a mai napig modernnek hat az MV formavilága.

ÖSSZEGZÉS

 A motor tele van olyan részletekkel, hogy nem tudsz betelni velük, simán elveszik a szemünk rajtuk. Az MV Agusta Brutale 910 a mai modern felső kategóriás nakedekkel is felveheti a versenyt, igaz, itt nincs csúszó kuplung, nincs ABS, nincs kipörgésgátló, nincsenek menetprogramok és túlbonyolított elektronikus rendszerek sem. Van viszont minden irányba állítható ultrastabil futómű, penge fékek és egy jól hangolt erőforrás, piszok jó gyorsulás. Nem mindennapi motor, garantáltan bárhol megnézik, parkoljon akár egy belvárosi kávézó vagy egy kedvelt motoros célpont előtt. Most viszonylag elérhető, és nem kizárt, hogy idővel gyűjtői darab válik belőle.