Használtmotor: Kawasaki Z750 – Utcai harcos

Ha akarod, nyugis hétvégi motor, de ha elgurul a gyógyszered, akkor kőkemény streetfighter. Kényelmes, vagány, megbízhatóságának köszönhetően pedig hasz­náltan is kívánatos!

A Kawasaki Z család története 1972-ben indult világhódí­tó útjára, a Z-k 125-től egé­szen 1400 köbcentiig keresték a mo­torosok kegyeit. A Z750 2004-ben jelent meg a Kawasaki kínálatában, a Z1000 nagy testvér mellé. Sike­re lényegében már akkor borítékol­ható volt. Gusztusos formavilágára könnyen rá lehetett kattanni, ráadá­sul teljesítményben sem szerényke­dett a kis tesó. Nem foglalkoztak az akkori divatirányzattal, vagyis hogy négyhengeres motornak vagy hat­száz, vagy ezer köbcentisnek kell lennie, odakoppintottak tehát egy háromnegyed literessel a világnak. A 110 lóerős teljesítménnyel egyál­talán nem húzták túl a 750-es blok­kot, cserébe nem is kell sűrűn a szer­vizeket az erőforrás miatt látogatni. Viccesen meg is szokták jegyez­ni kawás körökben, hogy olyan ez a motor, mint egy kis Z1000, annak a váltóproblémái nélkül.

A hasonlóság még nem ért vé­get, ugyanis a Z750-es blokkja a Z1000-estől származik, persze némi lökettérfogatot és furatátmérőt érin­tő fogyókúrát követően. Fontos még megjegyezni, hogy a főtengelyt és a hűtőrendszert érintetlenül hagyták a mérnökök. A hengerfejet átdol­gozták, ez kisebb átmérőjű szívó-és kipufogószelepeket, valamint szűkebb csatornákat kapott, mint az ezresé. A bemutatkozás utáni sikeren felbuzdulva egy évvel ké­sőbb, 2005-ben piacra dobták a fejidomos S verziót. Az első frissí­tés 2007-ben történt, itt már for­dított első telókat kapott a 750-es, aminek húzófokozata és rugó-elő­feszítése is állítható volt. További újdonság az ABS megjelenése, az Euro3 miatt a korábbi 110-es mé­nes viszont 106 lóerőre csökkent.

2011 a következő jeles év a Z750 történetében, megjelent az R ver­zió, amiben módosított első villák dolgoztak, külön gáztartályos hát­só gátló volt felszerelve. A futómű további újítása a radiális első fék és fém fékcső alkalmazása volt. 2013-ig maradt a kínálat része, ek­kor váltotta ugyanis a Z800.

A Z750 nem igazán egy hálás téma, hiszen nem nagyon lehet róla rosszat mondani. Ez a típus szerencsésen kimaradt minden visszahívásból, ez azért sokat el­mond a kiforrottságáról. Talán a tankbetöltő rozsdásodása és a fejidom műanyag elemeinek zör­gése okozhat bosszúságot a tu­lajdonosoknak. Mivel rengeteg Z750 ömlik az országba külföld­ről, ha lehet, kerüljük a tákolt, balesetes darabokat, illetve az agyonfaragott, streetfighterezés­re használt gépeket. Ezen mocik futóműve és motorblokkja egé­szen biztosak lehetünk benne, hogy kapott bőven a nyúzásból.

A jobb futómű miatt inkább a 2007 utáni modelleket ajánlott megvenni, de aki a legjobbat akarja, az hajtson fel magának egy Z750R-t. Nem fog csalódni. A tú­rásoknak pedig remek alternatíva lehet az S változat. A legtöbbet fu­tott példányok bőven 100 000 km fölött járnak már. A motor minden gond nélkül teljesíti ezt a távot, feltéve, hogy megkapja, amit kell. Idetartozik a vezérműlánc, illetve a kuplungszett cseréje, ami ilyen futásteljesítmény mellett simán elfogadható. A szervizek tapaszta­latai alapján a gyertyák cseréje ti­zenkétezernél esedékes, a szelepállítás pedig nagyobb kiadás, de nem szabad elhanyagolni, negy­venkétezernél kell állítani.

Használt Z750-ből akad bőven el­adó példány, az S változatból is több mint egy tucatot találunk. Az első, korai darabok ára 750- 800 ezer forinttól indul, a máso­dik generációs hétötvenesek pedig egymilliótól. A 2011-től gyártott mocik ára másfél milliótól kezdő­dik, de százezret tovább nyújtóz­va akár kevés kilométert futott, alig használtat is lehet találni. Az ilyen motoroknál a legtöbbet a láncszettre és a fékekre lehet el­költeni. Ha nem is a gyárit, de egy jobb minőséget ajánlott venni az alkatrészekből. Ha gyári mellett döntünk, a láncszettért 98, az első féktárcsáért 80, a hátsóért pedig 72 darab ezressel fog a pénztár­cánk megkönnyebbülni.

TULAJDONOSI TAPASZTALAT

Miklós 2016-ban vásárolta 2007- es évjáratú Kawasaki Z750-es motorját. A gépet egy vidéki sza­lonban találta, az infók szerint beszámolt motor volt, és ami csábítóvá tette, az, hogy csak 2009-ben lett forgalomba he­lyezve. Így nem is sokat hezitált, a 28 ezer kilométert futott Kawát akkor másfél millió forintért el is hozta. A Z750 legnagyobb eré­nyének a nyomatékos blokk­ját és a kényelmes üléspozíció­ját tartja, külön kiemelte, hogy az utasnak sincs rossz dolga há­tul. Főleg munkába járásra és tú­rázásra használja, az eltelt három szezon alatt tizenhatezret tekert a motorba problémamentesen. Egy kicsit a streetfighter életérzés őt is elkapta, így a koromfe­kete motor szintén fekete felnije­it neonzöldre fényeztette, illetve felkerült hátra egy sportdob is, és beújított tuning fékkarokat és lábtartókat.

ÖSSZEGZÉS

Ha sikerül egy jó állapotú Kawa­saki Z750-et kifognunk, nemigen adódik problémánk, csak maxi­mum a tankolás. A kellően erős és nyomatékos erőforrás kiforrott, a szükséges karbantartások elvég­zésével akár százezret is elmegy nagyobb hiba nélkül. A motornak van egyfajta kettős egyénisége: ha akarjuk, nyugodt társ túrázásnál, de ha kell, jó partner lesz egy ka­nyargos csapatás során is.