Ha akarod, nyugis hétvégi motor, de ha elgurul a gyógyszered, akkor kőkemény streetfighter. Kényelmes, vagány, megbízhatóságának köszönhetően pedig használtan is kívánatos!
A Kawasaki Z család története 1972-ben indult világhódító útjára, a Z-k 125-től egészen 1400 köbcentiig keresték a motorosok kegyeit. A Z750 2004-ben jelent meg a Kawasaki kínálatában, a Z1000 nagy testvér mellé. Sikere lényegében már akkor borítékolható volt. Gusztusos formavilágára könnyen rá lehetett kattanni, ráadásul teljesítményben sem szerénykedett a kis tesó. Nem foglalkoztak az akkori divatirányzattal, vagyis hogy négyhengeres motornak vagy hatszáz, vagy ezer köbcentisnek kell lennie, odakoppintottak tehát egy háromnegyed literessel a világnak. A 110 lóerős teljesítménnyel egyáltalán nem húzták túl a 750-es blokkot, cserébe nem is kell sűrűn a szervizeket az erőforrás miatt látogatni. Viccesen meg is szokták jegyezni kawás körökben, hogy olyan ez a motor, mint egy kis Z1000, annak a váltóproblémái nélkül.
A hasonlóság még nem ért véget, ugyanis a Z750-es blokkja a Z1000-estől származik, persze némi lökettérfogatot és furatátmérőt érintő fogyókúrát követően. Fontos még megjegyezni, hogy a főtengelyt és a hűtőrendszert érintetlenül hagyták a mérnökök. A hengerfejet átdolgozták, ez kisebb átmérőjű szívó-és kipufogószelepeket, valamint szűkebb csatornákat kapott, mint az ezresé. A bemutatkozás utáni sikeren felbuzdulva egy évvel később, 2005-ben piacra dobták a fejidomos S verziót. Az első frissítés 2007-ben történt, itt már fordított első telókat kapott a 750-es, aminek húzófokozata és rugó-előfeszítése is állítható volt. További újdonság az ABS megjelenése, az Euro3 miatt a korábbi 110-es ménes viszont 106 lóerőre csökkent.
2011 a következő jeles év a Z750 történetében, megjelent az R verzió, amiben módosított első villák dolgoztak, külön gáztartályos hátsó gátló volt felszerelve. A futómű további újítása a radiális első fék és fém fékcső alkalmazása volt. 2013-ig maradt a kínálat része, ekkor váltotta ugyanis a Z800.
A Z750 nem igazán egy hálás téma, hiszen nem nagyon lehet róla rosszat mondani. Ez a típus szerencsésen kimaradt minden visszahívásból, ez azért sokat elmond a kiforrottságáról. Talán a tankbetöltő rozsdásodása és a fejidom műanyag elemeinek zörgése okozhat bosszúságot a tulajdonosoknak. Mivel rengeteg Z750 ömlik az országba külföldről, ha lehet, kerüljük a tákolt, balesetes darabokat, illetve az agyonfaragott, streetfighterezésre használt gépeket. Ezen mocik futóműve és motorblokkja egészen biztosak lehetünk benne, hogy kapott bőven a nyúzásból.
A jobb futómű miatt inkább a 2007 utáni modelleket ajánlott megvenni, de aki a legjobbat akarja, az hajtson fel magának egy Z750R-t. Nem fog csalódni. A túrásoknak pedig remek alternatíva lehet az S változat. A legtöbbet futott példányok bőven 100 000 km fölött járnak már. A motor minden gond nélkül teljesíti ezt a távot, feltéve, hogy megkapja, amit kell. Idetartozik a vezérműlánc, illetve a kuplungszett cseréje, ami ilyen futásteljesítmény mellett simán elfogadható. A szervizek tapasztalatai alapján a gyertyák cseréje tizenkétezernél esedékes, a szelepállítás pedig nagyobb kiadás, de nem szabad elhanyagolni, negyvenkétezernél kell állítani.
Használt Z750-ből akad bőven eladó példány, az S változatból is több mint egy tucatot találunk. Az első, korai darabok ára 750- 800 ezer forinttól indul, a második generációs hétötvenesek pedig egymilliótól. A 2011-től gyártott mocik ára másfél milliótól kezdődik, de százezret tovább nyújtózva akár kevés kilométert futott, alig használtat is lehet találni. Az ilyen motoroknál a legtöbbet a láncszettre és a fékekre lehet elkölteni. Ha nem is a gyárit, de egy jobb minőséget ajánlott venni az alkatrészekből. Ha gyári mellett döntünk, a láncszettért 98, az első féktárcsáért 80, a hátsóért pedig 72 darab ezressel fog a pénztárcánk megkönnyebbülni.
TULAJDONOSI TAPASZTALAT
Miklós 2016-ban vásárolta 2007- es évjáratú Kawasaki Z750-es motorját. A gépet egy vidéki szalonban találta, az infók szerint beszámolt motor volt, és ami csábítóvá tette, az, hogy csak 2009-ben lett forgalomba helyezve. Így nem is sokat hezitált, a 28 ezer kilométert futott Kawát akkor másfél millió forintért el is hozta. A Z750 legnagyobb erényének a nyomatékos blokkját és a kényelmes üléspozícióját tartja, külön kiemelte, hogy az utasnak sincs rossz dolga hátul. Főleg munkába járásra és túrázásra használja, az eltelt három szezon alatt tizenhatezret tekert a motorba problémamentesen. Egy kicsit a streetfighter életérzés őt is elkapta, így a koromfekete motor szintén fekete felnijeit neonzöldre fényeztette, illetve felkerült hátra egy sportdob is, és beújított tuning fékkarokat és lábtartókat.
ÖSSZEGZÉS
Ha sikerül egy jó állapotú Kawasaki Z750-et kifognunk, nemigen adódik problémánk, csak maximum a tankolás. A kellően erős és nyomatékos erőforrás kiforrott, a szükséges karbantartások elvégzésével akár százezret is elmegy nagyobb hiba nélkül. A motornak van egyfajta kettős egyénisége: ha akarjuk, nyugodt társ túrázásnál, de ha kell, jó partner lesz egy kanyargos csapatás során is.