Használtmotor: Kawasaki KLE500

Felhasználóbarát, jól pakolható, nem riad meg a könnyű tereptől sem, és az ára sincs az egekben. Ez lenne a tuti vétel?

A Kawasaki KLE500 története 1991-ig nyúlik vissza, ekkor mutatták be a hagyományos acél dupla bölcsőváz köré épülő ötszáz köbcentis túraendurót. Házon belül a blokk már korábban bizonyított a zöldek GPZ500-as modelljében. A KLE nemcsak félliteres változatban készült, az osztrák és a svájci piaci igényeket figyelembe véve gyártottak belőle négyszáz és kettőszázötven köbcentis típust is. A legkisebb KLE250 szíve a ZZ-R250-ből érkezett. Ezek a modellek itthon igen ritkának számítanak, mivel alapból nem sok készült a kisebb verziókból, illetve közrejátszott, hogy a 90-es években hazánkban inkább a nagyobb köbcentisekkel szimpatizáltak a motorosok. Az 1991 és 1994 között készült változat az 500A típusnéven futott, a motorkódja pedig az LE500A1 volt, papíron 50 lóerős teljesítménnyel. Ezek a korai évjáratok sajnos nem voltak mentesek a konstrukciós problémáktól. A nem megfelelő felületkezelésű vezérműtengelyek hibája ismert jelenség, ez megnehezítette például a szelephézag megfelelő beállítását. Másik ismert gyengeségnek számít a generátor forgórészének meghibásodása, illetve a lendkerék mágnese is leválhat.

Az 1995-től érkező KLE500 már egy kiforrottabb konstrukció, az LE500A3-A6-as kódjelű blokk azonban már csak 48 lóerővel gazdálkodott. A szolid modellfrissítést a szögletesebb fejidomról és az apró, ám annál hasznosabb szélvédőről lehet felismerni. A következő ráncfelvarrás 2005- ben érkezett, ekkor az erőforrás már az Euro2 környezetvédelmi normákat is teljesítette a szabályozatlan katalizátor alkalmazásának köszönhetően. Itt már merészebben hozzányúltak a dizájnerek a sorkettes formájához. A népszerű Z sorozat vonalvezetése szépen visszaköszön a KLE esetében is, a Kawasaki Z1000-re hajazó lámpájú modell még ma is frissnek, modernnek hat. Ez a formavilág, és a megváltoztatott arc nagyban segít rákívánni a 2005- től gyártott KLE500-akra. További újdonságnak számított az új műszeregység és az irányjelzők, illetve az idomokhoz képest eltérő színű váz alkalmazása.

A KLE500 magas ülése és széles kormánya alapvetően kényelemmel kecsegteti az embert, ám a nyereg vékony párnázása nem annyira felhasználóbarát. A sorkettes blokk viszonylag magas fordulatot kíván, emiatt könnyen megugorhatnak a fogyasztási adatok. Bokros Dávid egy 1993-as KLE500 büszke és elégedett tulajdonosa. Két évvel ezelőtt, szeptemberben vette Kawasakiját akkor 48 ezer kilométerrel, 350 000 forintért. Neki évjárat szerint még a gyerekbetegségekkel küzdő túraendurója van, de a korábban már említett hibák őt szerencséjére elkerülték. A vásárlás után csak a kötelező szervizekre kellett költenie, illetve a korábbi tulajdonosok hanyagsága miatt az olajleeresztő csavart cserélték le. Azóta nem jelentkezett semmilyen hiba, pedig a motort napi szinten használja munkába járásra. Jelenleg 76 000-nél jár a kilométeróra számlálója. Dávid gépén gyári kormányfűtés található, ami jól jön a hidegebb napokon. Mivel, ha szabad ideje engedi, túrázásra is használja, így szinte kötelező volt a kormányra rögzíthető navigációtartó beszerzése és a hozzá kapcsolódó USB-töltő kiépítése.

Az ötszázas túrásítása aztán tovább folytatódott, idén márciusban felszerelte pár hasznos extrával: bukócsővel és ködlámpával, valamint két nagyobb méretű alumínium oldaldobozt is kapott kedvence. Dávid tapasztalata az, hogy a Kawasaki kényelmes utazótempója 100-120 km/h között van, ekkor még nem nő meg a benzin iránti étvágy sem, öt liter körül el lehet járni vele 100 kilométeren. Ha tartósan forgatja és tempósabban motorozik, akkor viszont hét literre is felugorhat az üzemanyag-fogyasztás. A fent említett kényelmetlen nyereg problémát nem tapasztalta, volt olyan, hogy egy huzamban megtett majdnem háromszáz kilométert. A használtportálokon a korai Kawasaki KLE500-asok ára négyszázezer forinttól indul, a 2005-től gyártott Z-fejidomos példányokért már többet kérnek az eladók. Ezeket jellemzően hatszázezertől vihetjük haza, kilométerállás, állapot és felszereltség függvényében. Mivel túl sok hirdetett példány közül nem válogathatunk, érdemes a közösségi oldalakon is körbenézni.

A típustulajdonosoknak saját kis zárt csoportjuk van, ami majdnem 100 főt számlál jelenleg. Itt lehetőségünk van informálódni, tapasztalatot cserélni és az elsők között megtudhatjuk, ha adódik egy tuti vétel. Vásárlásnál jó ötlet egy típushoz értő személyt is magunkkal vinni, mert jó eséllyel kiszúrható a zajos vezérmű és a nem egészséges szelephang is. A fenntartási költségek átlagosnak mondhatók, a legdrágább tételek a féktárcsák és a láncszett, így ezeket alaposan nézzük meg, hogy ne ráfizetéssel induljon KLE-s karrierünk.

Összegzés

Talán egy kicsit elfelejtjük a Kawasaki KLE500-ast, amikor a túramotorok között keresgélünk. Az univerzális felhasználhatóság mellett az utolsó szériás darabok kifejezetten pofásak, formájuk több mint tízesztendősen is vállalható. Ha nem a hardendurózás érdekel, csak hogy földutakon, murvás szakaszon is tudj közlekedni, lehet, hogy ez lesz a neked való motor. Jelenleg nem övezi akkora kultusz, mint a másik három nagy japán márka túraenduróit, így még viszonylag elérhető áron bespejzolhatunk egy jó állapotú példányt.