Használt-motor: Yamaha T-max

A 2001-ben bemutatott Yamaha T-Max nagy népszerűségnek örvend, köszönhető ez kényelmének, teljesí­tményének és megbí­zhatóságának. A Magyarországra érkezett import robogók között az egyik kedvenc volt, lássuk, miért is!

A T-Max előkelő helyet foglal el a külföldről érkező használt motorok listáján, 2018-ban összesen 77 db-ot helyeztek forgalomba hazánkban. A története majdnem 20 évre nyúlik vissza, ekkor dobták piacra a tí­pust. Szellemi elődjének a Yamaha YP 250 Majesty tekinthető. Európában, különösen Olaszországban a nagy sikerre való tekintettel egyértelművé vált, hogy egy nagyobb sebességű autópályára alkalmas maxi robogót is fejlesszen a hangvillás márka.

A T-Max sikeresen ötvözte a robogós praktikumot és kényelmet a teljesí­tménnyel, í­gy hamar népszerűvé vált. Az európai nagyvárosokban széles körben megjelent, a komfortosság mellett ezt a remek, robogókéhoz képest nagy teljesí­tményének és sportos futóművének is köszönhette. A fekve elhelyezett soros, kéthengeres blokk kezdetben 499 köbcentis 40 lóerővel. Az erőforrást nem az akkor bevált módon a lengővillához, hanem a váz aljához rögzí­tették.

Tisztességes futóművet és jó fékeket épí­tettek rá, ezzel kellemesen sportos, jól motorozható kétkerekűt alkottak. Nem történik fejlesztés egészen 2004-ig, ekkor megjelenik a második generáció. Ez a tí­pus karburátor helyett befecskendezőrendszert kap, az első kereket 15 colosra cserélik, a korábbi 14-es leváltva. Az erőforrást is fejlesztik, a motor teljesí­tménye megnövekszik. Elöl megjelenik a dupla tárcsafék, hátul pedig a dombokon igen hasznos rögzí­tőfék. A következő frissí­tés 2008-ban történik, teljesen új aluvázzal és modernebb külsővel keresi a vásárlók kegyeit a sportos robogó. 2012-ben megjelenik a negyedik generáció, ez teljesen új modell, már 530 köbcentis motorral és 44 lovas teljesí­tménnyel. Az addigi lánchajtást szí­jas megoldásra cserélték a japánok. 2015-re elöl fordí­tott teleszkópokat kap, radiálisan rögzí­tett féknyergekkel, a bevált dizájnhoz csak kismértékben nyúlnak. Újdonság még a kulcs nélküli indí­tás. A 2017-ben piacra dobott modellnél megjelenik az elektronikusan vezérelt fojtószelep, az alapváltozat mellett egy SX és egy DX verzió is kapható, ezek különböző felszereltségi szinteket jelölnek.

A tí­pust azért kedvelik széles körben, mert a robogók kényelmét kellő teljesí­tménnyel kombinálták és ezáltal remek vezetési élménnyel ajándékozza meg gazdáját. A sportosság által a futómű nagyon határozott visszajelzéseket ad, miközben szépen elnyeli az úhibákat is. Az úri kényelem mellett kellő szélvédelmet nyújt, alacsony súlypontja miatt rendkí­vül könnyen motorozható a sűrű városi forgalomban is. Az újabb évjáratok nyergében gyakran lehet látni öltönyös menedzser fazonokat, de menettulajdonságai miatt nem szabad alábecsülni, gyorsulásban tud meglepetéseket okozni.

Itthon az idősebb darabok a kelendőbbek, ennek oka talán az árérzékenység lehet. Minden generációból lehet jót találni, de ehhez kellő időráfordí­tás és szerencse is kell. Ha megnézzük a magyar használtportálokat, szép számmal kí­nálnak eladót a tí­pusból. A T-Max megbí­zható, erős és tartós konstrukció, éppen ezért szépen tartja is az árát. Az első generációs modell 600 ezertől indul, a legdrágább karburátoros, elöl csak egy tárcsafékes darabokért akár 750 ezer forintot is elkérhetnek az eladók. Ezek szinte biztos, hogy már százezer kilométer felett járnak. A frissí­tett, második generációs injektoros példányok ára nagyjából onnan indul, ahol az elsőé véget ér. A szebb, megkí­méltebb példányok simán súrolják az egymilliót, sőt akár felette is lehetnek 1-2 százezerrel. Az aluvázas, 2008-tól gyártott modellből 1,3 millió alatt nem igazán lehet épkézláb motort találni, a felszerelt extrák mennyiségére igaz, hogy egyenesen arányosan növeli a vételárat. 2 millió körül találjuk az első 530 köbcentis gépeket, ami valljuk be, már nem kevés, de megvan az oka a magas árának. A T-Max azon kevés motorok közé tartozik, amelyeket nem érintett visszahí­vás pályafutásuk során. Az összes évjárat problémamentes, vásárlása ajánlott, de csak megfelelő állapotfelmérés után.

A vétel előtt fontos, hogy alaposan átnézzük a kiszemelt darabot, ezzel megkí­mélve magunkat és pénztárcánkat a későbbi meglepetésektől. Rengeteg import T-Max érkezett Olaszországból, ezeket jobb messziről elkerülni. Jellemzően törött, összetákolt példányok. Csábí­tóak lehetnek alacsony vételáruk miatt, de legyen a szemünk előtt, hogy egy idom- vagy vázsérült robogó helyreállí­tása rendkí­vül költséges, többnyire nem is éri meg. A futásteljesí­tményt érdemes fenntartásokkal kezelni, évi 5-10 ezer kilométert simán beletekerhetnek az órába, főleg a kintről érkezett mocik esetén. Ha gyanúsan kevés a számok állása, akkor ajánlott az idomokat még alaposabban megnézni, pl. a fejidomtartó konzolt, ami egészen mélyen benyúl a hűtő alá. Ha műanyaghegesztésre utaló nyomokat találunk, akkor jobb odébb állni, ki tudja, mit élhetett meg a motor korábbi gazdáinál. Az első futómű baljós előjeleinél szintén másik eladó után kell tovább kutatni.

A szép és megkí­mélt állapotú T-Maxot is érdemes szakemberrel megnézni, mert gyorsan sokat elkölthetünk az általános karbantartás során. Az első féktárcsa 90 ezer forint darabonként a 2015-ös modelltől, de a régebbi is majdnem 50 ezret kóstál, és erre még rájön a fékbetét is. A meghajtószí­j szett szintén nem olcsó mulatság, 55 ezerbe kerül. Ne érjen meglepetés senkit, amikor kormánycsapágyat kell majd cserélni, az alsó és felső 20-20 ezer magyar forinttal könnyí­ti majd meg a bukszánkat. Mindenképpen rá kell szánni az időnket a keresésre és a hibák kiszűrésére, ha nem akarjuk, hogy egy pénznyelő álljon a garázsunkban.

Összegzés

A Yamaha T-Max kiváló választás városban, vagy akár egy kellemes nyári hétvégén barangolni vele, túrázgatni hazánk országújain. Kényelme és sportossága garantálja, hogy ha egyszer belekóstolunk, magával ragad a feelingje. Ha nem kapkodjuk el a vásárlás folyamatát és odafigyelünk a felsorolt buktatókra, nem nagyon nyúlhatunk mellé a hangvillás sportrobogóval.

 

Yamaha TMAX

Motor

Folyadékhűtésű, négyütemű, kéthengeres soros motor. Két lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely és négy, emelőtőkével működtetett szelep hengerenként. Száraz karteres olajozás, elektronikus befecskendezés, motormenedzsment, hármas hatású katalizátor, önindí­tó. Röpsúlyos tengelykapcsoló, ékszí­j-automata váltó, szekunder hajtás tokozott fogaslánccal.

Furat í— löket 68 í— 73 mm

Lökettérfogat 530 cm³

Sűrí­tési viszony 10,9:1

Névleges teljesí­tmény 46 LE 6750/min-nál

Max. forgatónyomaték 53 Nm 5250/min-nál

Futómű

Alumí­niumöntvény hí­dváz. Elöl teleszkópvilla 43 mm-es belsőcső-átmérővel, hátul alumí­niumöntvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugóstag. Elöl 267 mm-es dupla tárcsafék négydugattyús féknyereggel, hátul 282 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel. Alumí­niumöntvény kerekek.

Rugóú (e., h.): 120/117 mm

Kerékméret (e., h.) 3,50 í— 15/4,50 í— 15

Abroncsméret (e., h.) 120/70-15/160/60-15

Méret + tömeg

Tengelytáv 1575 mm

Villaszög 62 fok

íœlésmagasság 800 mm

Teletankolt tömeg 213 kg

Tank 15 l

* 2017-es modell