Használt motor: YAMAHA FJR1300

Elnyűhetetlen sornégyes, gondozásmentes kardánhajtás, brutálisan jó komfort, és remek pakolhatóság. Nem véletlen, hogy a túrázók egyik álomtípusává vált az idők során.

A Yamaha FJR1300 sikertörténete 2001-ben kezdődött, de az igazi gyökerek a nyolcvanas évek közepére vezetnek vissza. A szellemi előd az 1984-ben bemutatott FJ1100, amit annak idején vérbeli sportmotorként dobott piacra a Yamaha. A motor észrevehetően jóval keskenyebb volt, mint sok kortársa, ezt a mérnökök úgy érték el, hogy például a generátort a hengerek mögé helyezték el. A modell bejött a nagyközönségnek, így 1986- ra a fejlesztés mellett döntöttek a hangvillások. Megnövelték a motor térfogatát, valamint továbbfejlesztették a felfüggesztést, így tovább hódított FJ1200 típusnéven.

A marketingesek kommunikációja szerint ezt a motort megalkotásakor már a túrázók igényeinek megfelelően tervezték. Az ABSszel szerelt változat FJ1200A néven 1991-től a típus 1996-os nyugdíjazásáig volt a modellpaletta része. Az FJR1300-at 2001-ben kezdték gyártani, érdekesség, hogy először csak az európai piacra, majd 2002- től árusították Észak-Amerikában is. Elődeivel ellentétben nem levegő- olaj-, hanem folyadékhűtéses 1298 köbcentis erőforrást építettek bele, amely teljesítette az akkori Euro3-as környezetvédelmi szabványokat.

A következő frissítés 2003-ban történt, ekkor debütált a többek között erősebb fékkel és opcionálisan ABS-szel kiegészített FJR1300A kódjelű kiadás. Ezen már 298 helyett 320 mm-es féktárcsák és kombinált fékrendszer dolgozott. Az FJR1300 vitathatatlanul a visszafogott stílusú túrázók egyik kedvelt utazómotorjává vált, és ezt az eladott példányszámok is igazolták. Újabb fejlesztések következtek, hogy továbbra is versenyképes maradjon a konkurenciával szemben.

A burkolatok alatt nagyobb felületű vízhűtő és átdolgozott generátor lapult. Ami igazán fontos, hogy a 2006-os modellévre már olyan műszaki csemegéket is megkapott a típus, mint elektronikusan állítható felfüggesztés, valamint robotizált váltó. Az ezekkel az extrákkal felvértezett túragépek FJR1300AS néven vonultak be a köztudatba. Ezután csak apróságokhoz nyúltak hozzá, 2007-ben csiszoltak az ECU-n, 2008-ban módosítottak a fojtószelepen, illetve új beszállítótól hozták az ABS-vezérlőt. 2012-re a korábban csak opcionálisan rendelhető fűthető markolatok az alapfelszereltség részévé váltak. 2013-ra az FJR1300 jelentős számú frissítést kapott, ez lett a harmadik generációs modell.

A karosszéria teljesen megújult, az áttervezett idomoknak köszönhetően a sofőrt jóformán teljes mértékben, az utast pedig a lehetőségekhez képest a legjobban óvják az esőtől és széltől. Új, a korábbinál gyorsabban működő elektromos szélvédő mechanizmust építettek be. Az első irányjelző és helyzetjelző lámpák LED-esek lettek, megjelent a sebességtartó automatika, kipörgésgátlóval és üzemmódválasztóval, illetve hatfokozatú váltó és új felfüggesztés is beépítésre kerül az FJR-be. Itthon több mint 30 eladó példányt találni a használtportálokon, így különböző évjáratú és futásteljesítményű gépek közül válogathatunk. A kínálat egymillió forinttól indul, ebben az ársávban jellemzően 18-20. életévüket taposó motorok közül válogathatunk. A 2003-tól gyártott erősebb fékkel szerelt darabokért 1,2- 1,3 milliót kérnek az eladók, míg a 2006-tól forgalmazott, alapáras, ABS-szel ellátott FJR1300A-t másfél milliótól vihetjük haza.

A 2013-  tól árult, hatos váltóval felszerelt modellekből csak elvétve találni eladót, ezek jellemzően 4,5 millió forinttól indulnak. Az FJR1300 igen megbízható, strapabíró konstrukció, teljesítményének és időtálló formatervének köszönhetően még a legöregebb példányok is bátran vállalhatók. Csak néhány elenyésző típushibáról lehet tudni, ilyen a gyújtáskapcsoló beázása vagy a hátsó doboz elrepedése. A korai példányoknál a gyújtást levéve a plexi előfordul, hogy rendetlenkedik, nem áll vissza az alapállásba.

Ezt okozhatja az eloxidálódott kábel, érdemes a fejidom alatt található kábelt ellenőrizni és széthúzni, mielőtt a mechanikára gyanakodnánk. A tulajdonosok tapasztalatai szerint a vezérműlánc-feszítőre és a TPS szenzorra is ajánlott odafigyelni. Mi sem bizonyíthatná jobban az FJR képességeit, hogy hazánkban és külföldön is előszeretettel használják a különböző hatóságok. Ezeket a motorokat több mint 300 ezer kilométeres szolgálat után küldik csak nyugdíjba.

TULAJDONOSI TAPASZTALATOK

Peti külföldről vásárolta 2004-es évjáratú motorját, akkor 80 ezer kilométer volt az FJR-ben. Az eltelt öt év alatt több mint 50 ezret rakott bele komolyabb hiba nélkül. A vásárlás után szinte csak a kötelező perifériákat kellett lecserélni, jelenleg 132 000 km van a motorban. Érdekesség, hogy a vezérműlánc és a szelepek, valamint a hátsó féktárcsa is gyári még. A sajnos nem túl jó minőségű magyar utak miatt a kormánycsapágycsere gyakrabban esedékes, mint a gyári szervizintervallum szerint.

A motor nagy önsúlya miatt érdemes évente az első, hátsó futóművet ellenőrizni, nehogy egy külföldi út során jelentkezzen kellemetlen műszaki hiba. Sokan felróják negatívumként, hogy az FJR1300 nagyon nehéz, de azért ajánlott megnézni, hogy ebben a kategóriában a konkurenseknek is hasonlóan alakul a tömegadatuk. Peti arra használja a motort, amire a tervezői kitalálták: szinte bejárta már vele egész Európát, de komolyabb körutazáson is részt vett a balkánon. Csak néhány extrát szerelt a motorra, mint pl. GPS-tartót a hozzá tartozó aljzattal, hogy külföldön se legyen gond a navigációval.

ÖSSZEGZÉS  

A Yamaha FJR1300-assal egy valódi túramotort alkottak a mérnökök. Ha szempont az, hogy kényelmes, dinamikus kétkerekűnk legyen, amire fel tudjuk pakolni az asszonyt, akár egy hétre elegendő holmival magunk mögé, akkor mindenképp ajánlott számításba venni. Bár a legöregebb példányok már a 20. évüket tapossák, összességében azért időtálló megjelenése van a motornak. Használtan is értékálló, komfortos és megbízható túratárs, amivel tankolástól tankolásig, napi több száz kilométeres túráktól sem kell tartanunk.