Használt motor VESPA GTS 300

Mindegy, hogy öltönyben vagy szoknyában, ez a robogó divatos ingázóvá varázsolja a tulajdonosát. De vajon a vonzalom csak a lehengerlő külső miatt van?

A Vespák 1946 óta nagyjából ugyanazt a stílust képviselik, de mindig képesek valami újat, izgalmasat mutatni. A márka védjegyeinek is nevezhető egykarú első villa és önhordó karosszéria sokak szívét megdobogtatja, nemkülönben a szépen kidolgozott, apró részletek. Érdekesség, hogy a motort és a különleges futómű alapjait a híres helikoptertervező, Corradino D’Ascanio alkotta meg, méghozzá azért, hogy megkönnyítse a kerékcseréket. Mára a külön kategóriát teremtett dizájnos robogók Olaszország nemzeti szimbólumává váltak. Az olaszok 300-as stílusikonja 2008-ban mutatkozott be, a GTS jelzés a Granturismo Sport rövidítése. A korábbi 250-es előd 244 köbcentis lökettérfogatát 278-ra növelték, a csúcsteljesítmény nem változott, de a maximális nyomaték 2 Nm-rel több lett, és 1500-zal alacsonyabb fordulatszámon rendelkezésre áll.

2014-ben felfrissítették a GTS-t, új lett a műszeregység, LED-es nappali menetfényt integráltak az első irányjelzőkbe. Megváltozott az ülés formája, és módosítottak az első felfüggesztésen is. Talán a legfontosabb, hogy rendelhető extraként megjelent az ABS és a kipörgésgátló. 2018-ban ismét frissítés jött a GTS életében, ahol a külcsín változtatásai mellett megkapta az új 300 HPE erőforrást. Ennél a blokknál a maximális teljesítmény 23,8 LE, ami 12%-os növekedést jelentett az elődjéhez képest, míg a maximális nyomatéka 26 Nm lett. Jelenleg ez a legnagyobb teljesítményű motor, amit eddig Vespába szereltek, ráadásul teljesíti az Euro5-ös környezetvédelmi normákat, így egy darabig nem kell csak a dizájnon frissíteni.

Az elődnél opcionális ABS, és az ASR ennél már az alapfelszereltség részévé vált. A típus használtan és újonnan egyaránt nagy népszerűségnek örvend, mi sem mutatja ezt jobban, hogy a dizájnbajnok bekerült a top 10 legkeresettebb modell közé a maga 72 értékesített példányával a magyar piacon. A hazai használtkínálat 800-850 ezer forinttól indul, kilométerfutás és extrák függvényében. A középmezőnyre az 1,2-1,3 milliós vételár jellemző, ebben az ársávban már találni igazán szépen felextrázott, megkímélt darabokat is, az ABS-szel szerelt Vespák ára másfél milliótól indul.

A legújabb, HPE típusért közel kétmilliót kérnek az eladók. A közösségi oldalon egy rendkívül aktív csoportot működtetnek a büszke Vespa-tulajdonosok, ahova nemcsak a tulajokat, hanem a rajongókat és érdeklődőket is várják. Érdemes belépni, mivel a sok hasznos tipp mellett akár egy jó vételre is lecsaphatunk. A hivatalos magyar klub kiváló kapcsolatot ápol a szomszédos országok klubjaival 2004-es megalakulása óta. A Vespák híresek az egykarú első villáról. Nagyon jól mutat a robogókban, hátrányuk viszont, hogy nem lehet bennük az olajat cserélni, mivel zárt rendszerű rugóstaggal szereltek. Szerencsére elég masszív anyagokból rakták össze, így elég ritka, hogy tönkremenjen.

A hivatalos márkaszervizben már találkoztak 80 000 kilométert futott példánnyal is, az első évjáratú GTS 300-ak 40-50 ezer km körül járnak. A külföldről származó példányok esetében ajánlott résen lenni, az első villára különösen figyeljünk, mert ha balesetes volt, drága mulatság lehet a javítása. Hazájában nagyon kedvelik a sportkipufogókat, így gyakran találkozni ilyen import példányokkal, azonban nem árt azt is szem előtt tartani, hogy az olajfogyasztása megnőhet az egyhengeresnek.

A szerviz tapasztalatai szerint a hajtóműolajról sokan elfeledkeznek, pedig ez is egy fontos része a hajtásnak. 20 000 kilométerenként ezt is ajánlott kicserélni, hiszen ennek köszönhetően a hajtás kevésbé fog küszködni. A szervizköltséget nem növeli meg sokkal, hiszen csak 0,25 l olaj kell bele, viszont hosszútávon meg fogja hálálni. Aki szeretné egyedivé varázsolni, annak sok lehetősége van, hiszen a hozzá kapható kiegészítőknek a választéka szinte határtalan. A leggyakoribb változtatások az alábbiak: különböző méretű plexik, krómozott és színre fújt csomagtartók, dobozok, valamint számos egyéb kiegészítővel öltöztetik fel a tulajdonosok.

TULAJDONOSI TAPASZTALATOK

Janesz egy igazi Vespa-megszállott, imádja a stílusukat. Több más típust is birtokolt már, de számára ezek az igazi robogók. A GTS 300 mellett egy LX 150 és egy 1974-es ET3 Special büszke tulajdonosa. A 2019-es évjáratú 300 HPE-t tavaly hozta Olaszországból, áprilisban forgalomba helyezte, és egy szezon alatt kicsivel több mint 5000 kilométert ment vele. A motorban érkezésekor csak ezer kilométer volt, így gyakorlatilag szinte újnak számított, eltekintve az oldalán található kis horpadástól. Így a kötelező szerviz mellett előbb lakatos, majd egy komplett karosszériafényezés következett.

Olvasónk, Janesz robogói

A szépítő kúra után a Vespa ismét pompásan tündökölt, egyedül egy Arrow márkájú sportkipufogó került rá fel extraként. A városi rohangálás mellett ingázásra használja a GTS-t, jobb időben a gyereket is ezzel hordja iskolába, edzésre. Janesz 190 centi magas, így kifejezetten szempont, hogy térde kényelmesen elférjen. Több nagyrobogót is kipróbált már, de ilyen kényelmes, jó üléspozíciót és lábteret csak ennél a típusnál talált. Korábban a HPE előtt volt egy 2008-as GTS 300 is a tulajdonában. Állítása szerint kifejezetten dinamikusan használja, így a fogyasztás 5 liter körül alakul. „Minden egyes Vespám, mintha az egyik gyermekem lenne! Ha kimegyek a garázsba, néha csak gyönyörködöm bennük” − meséli nevetve Janesz.

ÖSSZEGZÉS

A 300-as blokk megbízható, ha megkapja a szervizeket, problémamentes kilométerekkel hálálja meg, ráadásul a típushibák is elkerülik. Árát igen jól tartja, ami nem véletlen, hiszen a legrégebbi robogógyártóról beszélünk. A kultusza és rajongótábora csak emelkedni fog. Ha egy komolyabb teljesítményű robogót keresünk, ami ráadásul baromi jól is néz ki, akkor mindenképp érdemes számításba venni a Vespa GTS 300-at.