Használt motor: Honda PCX 125

Egyeseknek napi munkaeszköz, valakinek dédelgetett gyöngyszem a garázsában. Egy biztos, a Honda PCX 125 remek választás mindenkinek, aki kedveli a praktikumot, szeretne gyorsan és olcsón közlekedni. Esetleg leugrani Siófokra egy nyári hétvégén, pár BKV-jegy árából.

A PCX története 2009-ben kezdődik, ekkor mutatta be a Honda elsőre talán méretesnek tűnő, 125 köbcentis, könnyen kezelhető városi és ingázó robogóját. Kellemes modern formavilágával, remek praktikus megoldásaival és a motoroknál először megjelenő start-stop rendszerrel hamar a közönség kedvencévé vált. A szép és elegáns megjelenés mellett az összeszerelés minőségére sem lehet panaszunk, kifejezetten menőnek érezhetjük magunkat a nyergében. A könnyen kezelhető városi nyolcadliteres rendkí­vül kezdőbarát, nem véletlen, hogy a B125 jogosí­tvánnyal rendelkezők egyik kedvenc alternatí­vája. A formát tekintve egy kategóriával feljebb pozicionált gépek érzése fog el minket az első pillantáskor, de tömege, tengelytávja és minden dimenziója kisebb a túrarobogókénál. Akár egy szűk bérházi folyosón a belső udvarig, teremgarázsokban az autók mellé vagy mögé simán betolható, anélkül, hogy bármi fejfájást okozna.

A 125-ös erőforrás 11 lóerőt és ugyanennyi nyomatékot tud az első generációs modell esetében. Ezek nem világmegváltó adatok, de a városi, elővárosi forgalomban elég. A forgalom átlagos ritmusát szépen fel lehet vele venni, 80-ig kellemesen gyorsul, városi rohangálásra több mint elég a teljesí­tménye. A lámpáknál egészen nyugodt szí­vvel előresorolhatunk, pár autósnak meglepetést fog okozni a PCX fürgesége. A start-stop rendszer megállásnál három másodperc után automatikusan leállí­tja a blokkot, de gázadásra gyorsan, szinte észrevétlenül, a másodperc tört része alatt indul a gép. Akit nagyon zavar, az ki is kapcsolhatja a jobb markolatnál lévő billenőkapcsoló segí­tségével. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a felhasználók csak egy nagyon kis rétege inaktiválja a funkciót, köszönhető ez a gyors és megbí­zható működésnek. Amí­g nincsenek durva úhibák, jól rugózik a motor fűtőműve, a nagyobb kátyúkkal már annyira nincs kibékülve, főleg két személlyel.

A fékrendszer a robogó teljesí­tményéhez és tömegéhez tökéletesen passzol, elöl 220 mm-es átmérőjű féktárcsa, mí­g hátul 130 mm-es egyszerűen karbantartható dobfék szolgálja a megállást. A helykí­nálat klasszikus, az ülés alatt kényelmesen elfér egy felhajtható álló bukósisak. Az üléshelyzet kellemes, a kormány jól kézre áll. Egy 180 centis ember még komfortosan elfér rajta, de a megtermettebb motorosoknak azonban a lábtér szűkös lehet már. Fogyasztása legendásan alacsony, normál városi használati körülmények között 2,5 liter körül beéri százon. Országúon, majdnem nyélgázon használva, három számjegyet mutató sebességnél is alig megy 3 liter fölé.

2012-ben a japán mérnökök kissé átdolgozták a 125-ös erőforrást, csökkentették a blokkon belüli súrlódást, ezzel a hatékonyságát növelve. Az alacsony súrlódású motorblokk fantázianeve eSP lett, ez a felirat ezeknél a gépeknél a légszűrőházon is fellelhető. Szintén ebben az évben piacra dobták a modell 150 köbcentis változatát, ami picivel erősebb lett, 13 lóerős teljesí­tményre volt képes. Elsőre megfordul az emberek fejében, minek is volt szükség egy ilyen változatra? A PCX 150 tí­pusa annak lehet jó választás, aki két személlyel is gyakrabban furikázik, illetve nagyobb távról ingázik. Ők fogják tudni majd kihasználni a csekélyke, de értékelhető erőtöbbletet. A következő frissí­tés 2014-ben volt, ekkor picit változtattak az idomokon, megjelent rajta a szivargyújtó-kivezetés, ami navigáció vagy telefon töltéséhez is használható. A legfontosabb és legszembetűnőbb módosí­tás a LED-es lámpák megjelenése, amik este valóban jól világí­tanak. A hátsó helyzetjelző, a rendszámtábla-világí­tás és az index szintén LED technológiás fényforrásokat kapott. 2018-ra a PCX teljesen megújult, kijelenthetjük, hogy jobb lett, mint elődje, és még csábí­tóbb technikai í­nyencségekkel keresi a leendő vevők kegyeit.

Ennyiért lehet a miénk

A hazai használtportálokat böngészve láthatjuk, hogy a Honda PCX ára hatszázezer forinttól indul. Ez az adat azért érdekes, mert anno bevezetéskor kicsivel több mint hétszázezerért lehetett nulla kilométeresen hazavinni a szalonokból. Futásteljesí­tmény és állapot függvényében a kí­nálat középrészét jelenleg a motor újkori ára környékén vihetjük haza. Ha szerencsénk van, ennyi pénzért kifoghatunk nagyobb túraplexivel, esetleg hátsó dobozzal felszerelt példányt is. Nyolcszázezer forinttól akár még garanciával rendelkező alacsony kilométerfutású, tényleg megkí­mélt robogó tulajdonosai lehetünk.

A német és osztrák piacon természetesen nagyobb a kí­nálat, mint hazánkban, a korai évjáratokból 1000‒1500 eurótól válogathatunk. Ezek javarészt kis esztétikai hibákkal rendelkező motorok, főleg a 2018-as modell megjelenése óta csökkent jelentősen a külföldi használt, korai évjáratok ára. A magyarországi forgalomba helyezés költségeit javasolt egészen pontosan kiszámolni, erre jön még a távolsági tényező is, amit szintén érdemes szem előtt tartani.

A legtöbbet futott hazai példányok kilométer-számlálója akár már a 60 000 km-t is átléphette. A viszonylag egyszerű motorblokkról sok jót hallani, ahogy az egész hajtásrendszerről is. A meghajtószí­j és a görgőszett nagyságrendileg 18 ezer forintba kerül, a gyári előí­rás javaslata szerint 24 000 kilométerenként cserélendő. A PCX egyik gyenge pontja a hátsó teleszkóp, illetve a kormánycsapágy. Sajnos ezek a magyar utak minősége miatt hamarabb elfáradhatnak, vásárlásnál, főleg nagyobb futásteljesí­tménynél ajánlott ezekre figyelni. Az első tárcsaféket jól nézzük meg szintén, mert ez lesz a leghúzósabb tétel a karbantartási költségek közül, 40 ezer forintba kerül, ha csereérett.

Összességében a PCX 125 egy kedvező fenntartási költségekkel rendelkező jószág, szervizintervalluma 4000, a 2016 utáni daraboknál pedig 6000 km. Mint minden tulajdonos, a kis Honda gazdái is szeretik kedvencüket felextrázni. A legkedveltebb módosí­tások közé tartozik a nagyobb, jobb szélvédelmet í­gérő plexik felszerelése, hátsó dobozok beszerzése. A hidegebb napokon, vagy akár télen is ingázók szinte biztosan felvértezik a gépüket tí­pusspecifikus lábtakaróval, kézmelegí­tő zsákkal, esetleg markolatfűtéssel. A tuningos kedvűeknek vannak gyári sportkipufogódobok a robogóhoz, de ha ilyennel látjuk el kis kedvencünket, számoljunk a megnövekedő olajfogyasztással. Itthon ez nem igazán jellemző módosí­tás, inkább a külföldi használt daraboknál lehet látni.

Összegzés

A Honda PCX 125 nagyon szerethető, menettulajdonságai kellemesek, könnyű kezelhetősége miatt szinte azonnal barátságot köt vele az ember. Igényes, nagyrobogós megjelenése kellő eleganciát kölcsönöz neki, a laikusoknak is azonnal feltűnik, hogy egy átlagos robogó felett van minőségben és dizájnban is. Kompakt mérete városban egyszerűen szuper, könnyen el lehet vele férni az autósorok között, ráadásul meglepően fordulékony. Fenntartási költségei kedvezőek, ha kellő figyelemmel választunk a használtkí­nálatból, egy igazán hű társat tudhatunk magunkénak.