Használt motor: Honda Forza 300 Vs. Yamaha X-Max 300

Közepes díványrobogók, amelyek városban és akár túrázásra is használhatók. Nem is kérdéses, hogy használtan is igen népszerűek.

A Honda Forza első generációját 2001-ben mutatták be, de csak később, 2004- ben hozták el az európai vásárlók számára. Az alapkoncepció a generációknál végig ugyanaz maradt: prémiumminőségű közepes méretű robogó jó pakolhatósággal és kiemelkedő használati értékkel. Kezdetben egy 250 köbcentis egyhengeres felelt az NSS mozgatásáért, majd 2013-ban bemutatkozott a 300- asra hízott újdonság. Ekkor a vázat teljes egészében újratervezték, kétféle anyagot is használtak hozzá, egy rugalmasabb és egy merevebb acélt.

A házon belüli SH300-ból származó blokk takarékos és kellően nyomatékos, a Forza nagyobb kasztniját elviszi száz kilométerenként 3,5 liter üzemanyaggal, ami a 11,5 literes tankot figyelembe véve háromszáz kilométer feletti hatótávra is elegendő. A 24 lovas teljesítmény már nemcsak a városi dugókban, hanem túrázni, valamint autópályázni is elegendőnek bizonyult. A jól formázott, méretes ülés kényelmes, ráadásul az utas is fejedelmi kényelemben részesül. A fotel alatti tárolórekesz elég lapos, de akár két zárt sisakot is képes elnyelni. A legutóbbi frissítést 2018-ban kapta meg a típus, ennek eredményeként a tengelytáv meghosszabbodott, a motor szélessége csökkent, magasabb lett a nyereg, módosítottak a vázon.

A korábbi modelleken jellemző első 14-es és hátsó 13- as felniket 15 és 14 colos átmérőjűre cserélték. Innentől kezdve 25 lóerős és 27 newtonméteres nyomatékú a 279 köbcentis egyhengeres. A típus a megbízható kiadások közé tartozik, csak pár apró hibáról van információ az eltelt évek alatt. Az egyik ilyen az üzemanyag-szivattyú tömítésének megdagadása. Emiatt előfordulhat benzinszivárgás, de szerencsére egy sima O gyűrű cseréjével könnyedén orvosolható a hiba. Illetve egyes esetekben az ülést tartó teleszkóp adhatja fel a harcot, a benne található gáz elillanása miatt. A hangvillás márka közepes díványa nem tekint olyan hosszú múltra vissza, mint a konkurense. XMAX 250 néven látta meg a napvilágot 2005-ben, házon belül azonban sikeresebb volt 125- ös kistestvére és a TMAX is. Ezért 2017-ben igazán komolyan vették a feladatot, és egy teljesen új blokkot, no meg kasztnit terveztek a japán mérnökök.

Az új egyhengeres erőforrás nagyobb furatot és hosszabb löketet kapott, ezzel 249-ről 292 köbcentire hízott a lökettérfogata. A korábbi kettő helyett négyszelepes lett a hengerfej, így 20 helyett 28 lóerőt adott le az új blokk, miközben nyomatékosabb is lett. A világítás hátul és elöl is LED-es lett, az új idomoknak hála sokkal sportosabb és modernebb lett az összkép. Ha felnyitjuk az ülést, itt bőséges helykínálattal találjuk szembe magunkat. Két zárt bukósisak nevetve belefér, ezek mellé még simán esőruha és egyéb is. Egyetlenegy biztonsági visszahívási kampány volt a történetében, anyaghiba miatt a fékkar hibás lehet egyes példányoknál, és eltörhet. A hazai Forza-kínálat kilencszázezer forinttól indul, az utolsó frissített példányokért több mint másfél milliót is kérhetnek állapot és kilométerfutás függvényében.

Az első X-Maxok ára másfél milliótól indul, a kínálat nagyobb, mint a Hondákból. Mivel mindkét típus viszonylag mentes a komolyabb problémáktól, így maximum csak a korábbi tulajdonosok esetleges gányolásától kell tartanunk. A külföldről behozott robogókat lehetőség szerint jobban vizsgáljuk meg, akár szerelő segítségével, mivel előéletük nem igazán nyomon követhető. Ha mégis egy ilyen bombavételnek tűnő üzlet jön velünk szembe, akkor balesetre vagy nem szakszerű javításra utaló nyomokat kell első körben keresni. Az első teleszkópok, a tárcsafékek állapota sok mindent elárulhat egy alaposabb szemrevételezés után. Az idomoknál ajánlott a hézagokat, és azok futását is megnézni, nehogy egy három darabból összelegózott motorba szeressünk bele.

A FORZÁS INGÁZÓ

Mihály 2014-es évjáratú motorját két évvel ezelőtt külföldről hozta, érdekesség, hogy saját maga intézte a fuvart és az összes papírmunkát is, ami a forgalomba helyezéssel járt. Korábban is Forza- tulajdonos volt, MF8 és MF10-es 250-eseket hajtott, így nem volt kérdéses, hogy a jól bevált típusnál marad. Vásárláskor 10 000 kilométer volt a 300-asban, az állapota gyárihoz közeli. Az eltöltött két év alatt semmilyen hiba nem jött ki a robogón, csak gumikat, fékbetéteket, olajat és szűrőt kellett rajta cserélni. Jelenleg már majdnem húszezer a futásteljesítmény. Mindenből csak a gyári alkatrészt kapta meg, hogy még sokáig problémamentes legyen. A Forzát kifejezetten városban és munkába járásra használja tulajdonosa, tapasztalatai alapján a fogyasztás igen baráti, 2,9 és 3,2 között ingázik használattól függően. Teljesen meg van elégedve a motorral, 2007 óta csak Forzát hajt, nagyon jól eltalált konstrukciónak tartja.

AZ X-MAX-TULAJDONOS

Peti szintén használtan vásárolta X-Max 300-as robogóját, elmondása szerint nem kifejezetten ezt a típust kereste, csak szembejött vele egy jó vétel. A 2017-es évjáratú motorban a vásárláskor kicsivel több mint hétezer volt 2018- ban, jelenleg 21 ezer van benne. Az üzemeltetés során a kötelező szervizeken kívül másra nem kellett költeni. Főleg városban használja, de előfordul, hogy ha hétvégén motorozni támad kedve, beleteker 150-200 km-t is. A fogyasztás ennél a típusnál is baráti, 3,5 liternél nem nagyon lehet többet lenyomni a torkán. Az eltelt idő alatt extraként felkerült egy telefontartó, valamint egy hátsó, méretes top case is. A robogóhoz kínál a gyártó típusspecifikus slip-on, könnyedén felszerelhető, titán Akrapovič kipufogódobot, ez nagyon szimpatikus Petinek, ha akadna egy használtan jó áron, akkor mindenképpen lecsapna rá. A motort bátran ajánlja mindenkinek saját pozitív tapasztalatai miatt.

ÖSSZEGZÉS

Mindkét robogó használtan is jó választás, a kedvelt ingázó típusok közé tartoznak. A Honda Forza 300 teljesítménye kicsivel elmarad a Yamaha X-Max 300-tól, cserébe kisebb az ülés magassága, így vásárlásnál ez is szempont lehet. A napi rutin munkába járáshoz mindkettő remek partner lehet, de kisebb túrák alkalmával sem vallanak szégyent. Ha egy csipetnyivel több sportosságra is vágynánk, akkor első körben a hangvillás márka 300- asai között érdemes a keresgélést kezdeni.