Használt motor: HONDA CBF1000

Nem ígér sem többet, sem kevesebbet: jó vele együtt élni városban és túrán egyaránt. Kell ennél több egy átlagos motorosnak?

A CBF sorozat a Honda egy vitathatatlanul jól sikerült szériája. A 2004 óta kapható CBF600 nagy testvérét 2006- ban mutatták be, azonnal sikeres is lett. Ez nem véletlen, a CBF terveit a Honda európai dizájnerei készítették. A legfontosabb szempont az ergonómia, a variálhatóság, a könnyű kezelhetőség és a jó ár/érték arány volt. A 998 köbcentis erőforrás a Fireblade-ből érkezett, persze a korábbi koncepció miatt megszelídítve. A teljesítményből visszavettek, ezt úgy érték el, hogy más vezérműtengelyeket és új fejlesztésű gyújtást használtak, valamint elhagyták a titánszelepeket.

Az eredmény egy nyomatékos utazómotor, amely alacsony fordulaton sokkal inkább egy nagy kéthengereshez hasonlít karakterében, mint egy soros négyhengereshez. Kezdetben kombinált fékrendszerrel volt elérhető, majd opcionális extraként rendelhető lett az ABS. A típus négy évig szépen hozta az eladásokat, de 2010-ben elérkezett a korszerűsítés ideje. Abban az évben jelent meg az új formatervezésű CBF1000F, a legfontosabb változás a korábbi SC58-as típushoz képest az volt, hogy acél helyett alumíniumból készült a váza. A frissítés természetesen a blokkot is érintette, ezenfelül új négy az egyben kipufogórendszert, új digitális műszerfalat és újratervezett burkolatot kapott, és az alapfelszereltség része lett az ABS. A korábbi modellhez képest a teljesítmény nyolc lóerővel, a nyomaték pedig három Nm-rel emelkedett.

A típus megbízható, konstrukciós hibáktól mentes, pályafutása során nem volt visszahívás. Egészen nyugodtan sorolható a bevált túragépek köze, gyakorlatilag kijelenthető, hogy 100 ezres futásteljesítményig csak a kötelező szervizeket igényli. A féktárcsák 50-60 ezret, a láncszett pedig 20-30 ezer kilométert megy el a tapasztalatok alapján. A tulajdonosok egyedül a feszültségszabályozó meghibásodását említik meg, ami legrosszabb esetben a generátortekercs halálához vezethet. A hiba kilométerállástól függetlenül bármikor jelentkezhet. Volt, akinek 30, 80, illetve 100 ezernél történt a bosszantó eset. Ha megtetszett a típus és magunkénak akarjuk, érdemes belépni a közösségi oldalon működő csoportba, ami több mint 250 tagot számlál jelenleg. Itt lehetőség van elmondani a véleményeket, tapasztalatokat, okosságokat a CBF1000 kapcsán. De akár egy jó vétel is szembejöhet, ahogy a kiszemelt motorról is sok hasznos infót szerezhetünk be. A hazai használtportálokon a kínálat alja egymilliótól indul.

A középmezőny 1,3-1,4 körül van extráktól és kilométertől függően. Itt már belefuthatunk akár ABS-szel szerelt változatba is, ha szerencsénk van. A 2010-től gyártott példányok 1,7 milliótól indulnak, de ha igazán szép, pofás darabot szeretnék, akkor még ennél is többet kell rá áldoznunk, mivel azok jellemzően 2 millió forint körül vihetők haza. A vásárlás előtt elsősorban a korábbi sérülések nyomait kell keresnünk, de nem árt a láncszett és a tárcsafékek állapotát is jól megnézni, mivel ezek lesznek a leghúzosabb tételek. Rengeteg utólagos extrát kaphatunk a motorhoz, így csak a pénztárcánk és a szükségleteink szabnak határt. Anno elérhető volt gyári kofferszett a Hondától, de válogathatunk jónevű gyártók szélvédői, kényelmesebb nyergei és egyéb hasznos kiegészítői között is.

TULAJDONOSI TAPASZTALATOK

 Tamás tavaly októberben vásárolta 2011-es Hondáját 62 ezer kilométerrel. Az ezres CBF egy gumicserével indította pályafutását, Michelin Pilot Road 5 került a felnikre, majd olajszűrő, levegőszűrő is cserélve lett. A gyertyák, a fékolaj szinte frissen volt cserélve, ezért azokat nem kellett piszkálni. Extraként a gépen megtalálható riasztó, két oldaldoboz és egy top case, valamint markolatfűtés és egy magasabb túraplexi. Az interjú napján kötött be a motorba egy feszültségmérőt is a büszke tulajdonos. Ez a korábban már említett generátor és feszültségszabályzó rakoncátlankodása miatt került beépítésre, hogy pontos visszajelzéseket adjon, ha baj van. Tamás korábban egy CBF500-asba kicsivel több mint 50 ezret rakott hét év alatt, szinte állandóan két személlyel, több komoly túrát is maga mögött hagyva. Azért is döntött a nagyobbra váltás miatt, mert olykor már kevésnek érezte a teljesítményt.

Tamás és párja a CBF1000 nyergében

A típussal nagyon elégedett volt, így nem volt kérdés, hogy mi lesz az utód. Az üléspozíció és a párnázottság, valamint a pakolhatóság fontos szempont volt a teljesítmény mellett. A CBF1000 legjobb tulajdonságának azt tartja, hogy a nyomaték tartománya jól kihasználható, 2500-as fordulattól már szépen húz, emellett pedig kezes városban és országúton egyaránt. „Az a jó, hogy ez egy univerzális motor. Bevásárolni is el lehet vele menni, vagy akár Albániába is” – meséli nevetve. Átlagos használat mellett 5,2-5,4 a fogyasztás, ha nagyon téped neki, akkor is 6 körül megáll, mindez két személlyel, dobozokkal. A szélvédelem – ami ennek a kategóriának egy központi kérdése – példás, a 186 centis Tamás esetében is. Idén már beterveztek párjával egy szlovén, montenegrói kirándulást, valamint egy kb. 3000 kilométeres olasz túrát is.  

ÖSSZEGZÉS

 A Honda CBF1000 a hétköznapokon is kiválóan használható, jó súlyelosztású és kellemesen hangolt futóművel rendelkező, hosszabb túrákra is alkalmas motor. Ha a kiszemelt gépet kellő odafigyeléssel karbantartották, és megadták neki a szükséges szervizeket, nagyon nem lőhetünk mellé. Megjelenésben és minőségben is bátran vállalható kora ellenére. Aki egy megbízható, de feltűnéstől mentes, kényelmes utazómotort keres, annak mindenképpen ajánlott számításba vennie a típust.