BMW K1200 LT – És felbukkan egy hajó

Szörnyû hideg van. A fedélzeti komputer számlapja mí­nusz négy Celsius-fokot mutat. De egy BMW K 1200-as nyergében ülök, az egyetlen olyan motoron, amely még ilyen idí´ben is képes jól bánni motorosával. Legmagasabbra állí­tva az elektromosan állí­tható szélvédí´t, teljesen szélvédetten és légörvénymentesen utazunk. A többi BMW-motorral ellentétben az LT-nél a markolatfûtés szériatartozék, és még az ülés is fûthetí´, ez viszont csak felárért.


A tempomat igazán érdekes játékszer. Fí´leg akkor izgalmas, ha kanyargós úon hagyjuk rajta… A K 1200 LT tele van technikai csemegével. Zenérí´l kazettás rádió gondoskodik: nyolc hangszóróval, felár ellenében hatszoros CD-váltóval. A fedélzeti komputer a környezet hí´mérsékletén kí­vül a pillanatnyi átlagfogyasztásról is tájékoztat, valamint arról, hogy meddig juthatunk ilyen fogyasztás mellett. A 24 literes tank csaknem 500 kilométerre elegendí´.


Annak, aki ekkora utat akar megtenni egyszerre, kényelmesen kell ülnie. A puhán párnázott, nagyon ergonomikusan kialakí­tott és magasságban könnyen állí­tható ülések akár porckorongsérülteknek is ajánlhatók terápiaként. Az utas kényelme még a pilótáét is felülmúlja, hisz még az ülés háttámlája is fûthetí´.

Az összes zár egy kulccsal mûködik, a hátsó rugóstag állí­tókereke kihajtható az ülés alól. Nem kevesebb, mint 120 liternyi a rakodótér térfogata, és mivel a motor megengedett össztömege 600 (!) kiló, a Honda Gold Winghez hasonlóan az LT-t is ellátták tolatófokozattal. íœres fokozatban az idom bal oldalán elfordí­tjuk a megfelelí´ kapcsolót, megnyomjuk az önindí­tógombot, és enyhén megemelkedett alapjáraton 1,2 km/h-val tolatni kezd az óriás.

Minden luxus és a gép tömege ellenére az LT-vel motorozni is nagyon jól lehet. 202 km/h-s végsebessége mellett is biztos a nyomtartása, úhullámokon egy személlyel legfeljebb szemrebbenésnyire, két személlyel és megrakodva viszont egyáltalán nem inog meg. Súlyához képest országúon hihetetlenül engedelmesen veszi a kanyarokat, és 40 fokos dí´lésszög-határa igazán húzós tempót tesz lehetí´vé. Rossz úfelületen viszont ugyanazt a kellemetlen jelenséget produkálja, mint az azonos erí´forrással készült K 1200 RS – fémes kattogások hallatszanak a hajtóegységbí´l. Ez egyáltalán nem illik az LT amúgy tökéletes luxuskiviteléhez. Hegynek lefelé a fékek sem igazán meggyí´zí´ek. Megrakodva, az elsí´ féket még satuval sem lehet az ABS kioldásáig vinni, a hátsó fék hatása pedig még ennél is gyengébb.

Annál jobb az erí´forrás. 50 km/h-tól gyakorlatilag csak az ötödik fokozatot használjuk, már 2000-es fordulaton 100 Nm a nyomaték, és ezért csak ritkán használjuk ki a 8600-as felsí´ fordulatszámhatárt.

Összegezve, felszereltségben és kényelemben az LT könnyen felveszi a versenyt akár a márka luxuslimuzinjaival is. Mindemellett hihetetlenül élvezetes motorozást tesz lehetí´vé, csupán a fékeket és az erí´átviteli egységet kéne átdolgozni a szériagyártás megindulásáig.