Új fényforrást fejleszt a BMW

Még csak éppen felfutóban van a LED technológia, a németek új, organikus alapú fényforráson dolgoznak.

Néha az az érzésünk, hogy a motorgyártók igyekeznek elmosni a határt a valóság és a sci-fi között. Ha csak az elmúlt éveket vesszük, a BMW élen járt ebben, gondoljunk csak a 2012-ben megjelent félaktí­v futóműre, a 2010-ben debütált adaptí­v fényszóróra, vagy az elsőként bemutatott LED-es nappali menetfényre. Most a legújabb projekt az OLED lámpatestek.

 

 

Az OLED – organikus LED – esetében a fénykibocsátásért felelős réteg szerves vegyület, mely elektromos áram hatására világí­t. Ennek előnye a hagyományos LED-ekhez képest, hogy nemcsak nagyobb fényerőre képesek, hanem mindezt szélesebb látószög mellett tudják.

 

 

Az OLED technológia nem újdonság, de egyelőre még gyerekcipőben jár, főleg a mobilgyártók fejlesztési osztályán kí­sérleteznek vele (ld. aktí­v mátrixos organikus fénykibocsátó diódák = AMOLED), ahol elsősorban fénykibocsátó panel hajlí­thatósága ihleti meg a terezőket, de a kisebb gyártási költség és az energiahatékonysága miatt is sokan ebben látják a jövőt.

 

 

A BMW által fejlesztett OLED világí­tótestek í­gy takarékosak és minden eddiginél jobban láthatók lennének, miközben a formatervezőknek több játékot engednek meg.

Az új technológia a tudomány jelen állása szerint még nincs teljesen kész: a fejlesztést még néhány probléma nehezí­ti, ilyen például az OLED diódák rövid élettartama (14 ezer óra a LE-ek 25-40 ezer órájával szemben), a beégésre való hajlam és az UV-érzékenység.