A terep új királyai

A KTM leleplezte a 2015-ös enduróit. Önben is felmerül a kérdés, hogy mit lehet évente fejleszteni egy terepmotoron?

Jelenleg a KTM uralja az offroad motorok piacát: eladásokban és versenyeredményekben egyaránt az élen járnak. Szokásukhoz hűen, idén is nyár elején leplezték le az EXC sorozat friss kiadását.

 

 

 

Mivel a világon mindenhol legalább ötven százalékos a piaci részesedésük az endurók terén, bőven jut pénz a fejlesztési osztálynak. Tavaly ráadásul KTM E1 és E3 kategóriában világbajnoki cí­met szerzett, behúzta az EnduroCross és SuperEnduro győzelmet, dominálták a Six Days-t, valamint számos X-Games aranyérem tulajdonosa lett – tehát a csúcson vannak, és mégis magasabbra szándékoznak tenni a lécet.

 

 

 

2015-ra az EXC sorozatba egy sor új fejlesztést beépí­tettek, ilyen az új digitális MAE-sebességmérő, amely jobban látható a vezető számára. Az új, feketére eloxált kónuszos kormány a Nekentől származik, és új a markolat is. A szintén új és szintén fekete Giant felnik a korábbiaknál merevebbek, külön finomság a CNC mart kerékagy.
A futómű szokás szerint a WP-től érkezik, a felső kategóriás rugózó és csillapí­tó elemek minden paraméterükben állí­thatóak. A központi rugóstag himbarendszer nélkül, közvetlenül a lengővillához csatlakozik – fokozott igénybevételnél jó megoldás, illetve kevésbé akad fel a motor köveken, rönkökön. Ehhez jön a hiperkönnyű króm-molibdén ötvözetű váz, a minőségi elektronika és a high-tech Brembo fékek.

 

 

 

Mint a fentiekből látszik, idén inkább csak finomhangolás és újradizájnolás történt – ám úgy tűnik, a tavalyi sikereket ennyivel is meg tudják ismételni. Az új EXC sorozatot először Red Bull Romaniacs-on láthatjuk bevetésen, ahol a KTM gyári versenyzője, az idei Erzberg-bajnok Johnny Walker egy KTM 300 EXC-vel áll rajthoz.