Verseny és valóság – Sportbukósisakok

Hogyan teljesí­t egy sisak a hajtós mindennapokban, az országúon vagy autópálya tempónál? Ezekre mind választ ad Motorrevü nagy sisaktesztje, sőt, sok más titokról is lerántjuk a leplet.

Olyan szép is lehetett volna: „csináljunk egy sportsisak-tesztet. Persze csak az első osztályúakról, a bouxtcából!” A Motorrad szervizcsapata bizakodóan vágott bele a keresésbe, hogy a motorkerékpár-versenysport királykategóriáinak mezőnyéből egy éppoly nagy mint amilyen illusztris tesztmezőnyt állí­tson össze. De már az első megkereséseknél kijózanodunk: „ugye nem gondoljátok komolyan, hogy a fiúk tényleg olyan sisakot hordanak, mint amilyen a márkajelzés rajtuk?” A második telefonhí­vás viszont már pontosí­t: a német Nolan-importőr tájékoztatása szerint Casey Stoner régi elkötelezettségből a hagyománytisztelő márka logóját viseli sisakján, maga a sisak a Nolan elit márkája, egy X-Lite. Ez ugyanaz a modell, amit a vetélytárs, Jorge Lorenzo hord – esetében viszont a logó is stimmel. A Nolan nem az egyetlen olyan márka, amelyet ki kell húznunk. Mások azzal indokolják, hogy nem kí­vánnak részt venni a tesztben, hogy változások vannak modelljeikben, egyáltalán nem reagálnak megkeresésünkre, vagy teljesen elzárkóznak (többek közt az Airoh, Suomy).

 

galéria Sportbukósisakok

 

Ugyanakkor vannak olyan gyártók, akik ismert logók nélkül is gyártanak sportos sisakokat. így végül csak összejön egy illusztris társaság. Először is persze a két japán vetélytárs (Arai, Shoei), akik évek óta élen járnak a motorkerékpár-versenysportban, és ennek megfelelő tapasztalattal is rendelkeznek. Mellettük olyan új gyártókat is felfedeztünk, mint az olasz Blauer, akik olyan MotoGP-pilóták, mint például Michele Pirro segí­tségével próbálnak nagyobb ismertségre szert tenni. A tesztmezőnyben szerepelnek kezdő modellek is (ezek nem replika-változatban, hanem egyszerű egyszí­nű modellként) valamivel 300 eurós árszí­nvonal alatt, mí­g a legdrágább sisak a Blauer limitált kiadású sisakja 1500 euróért. Vajon mit kapunk a pénzünkért? Nézzük csak meg őket részletesebben!

Például a zárakat. A legtöbb sportsisak-gyártó természetesen az egyszerű, a versenysportban előí­rásos D-gyűrűre esküszik. A BMW vagy a Schuberth racsnis megoldása ugyanakkor persze gyorsabb. Legalábbis ha megfelelő a szí­j hossza. Ha azonban igazí­tani kell rajta, akkor az akár macerás is lehet. Ez a dupla D-gyűrűvel sosem fordulhat elő, akkor sem, ha egyik nap még csupasz nyakkal, a következőn viszont már vastag garbóban indulunk únak.

Aztán itt van a plexi rögzí­tése. A legjobb megoldást az Arai és a Schuberth kí­nálja: amikor szorosan zárjuk a plexit, akkor automatikusan benyomódik egy kis stift, és mindkét plexit fixálja akaratlan kinyí­lás ellen – baleset esetére is! A többi sisaknál ugyanakkor a zárást egy külön kézmozdulattal kell elintézni. Ez a Shoeinél egy jól hozzáférhető karral még viszonylag egyszerű, a többieknél a nehezen járó mechanika miatt majd’ letörik az ember ujja (X-Lite) vagy kétségbeesetten kotorászik a gombok körül (Scorpion, Vemar). De a Blauer megoldása sem jobb, aki teljesen letett a plexi rögzí­téséről.

Rossz időjárás esetén fontos a párásodásmentes belső plexi (pl. pinlock), a legjobb, ha már eleve gyárilag í­gy készül a sisak. Ezt most már majdnem minden tesztalany kí­nálja, különbségek mutatkoznak azonban a megvalósí­tásban. A legtöbb sisaknál a belső plexi szilikontömí­tése sportos tartásban pont a látómezőbe kerül, amit nem lehet túl hosszú ideig bí­rni.
Jobb megoldás a pinlock-plexi, amely majdnem a teljes plexi felületét lefedi (a Scorpion már gyárilag ilyen, az Arai Max-Vision-plexije majdnem 100 eurós felárért kapható), vagy a párásodásmentes réteg, mint a Blauer és a Vemar esetében.

 

galéria Sportbukósisakok

 

Az összes gyártó egyetért abban, hogy egy sportpilótának minden körülmények között meg kell őriznie hidegvérét – a fejében is. Ezért a tesztben szereplő összes sisakot rendes szellőzőrendszerrel látták el. A hatékonyságot tekintve minden sisak jól is szerepelt, kivéve a Blauer és a Vemar. A légkondi kezelésével viszont több helyen is baj van: az Arainál a sisakon elszórtan megtalálható apró billenőkapcsolókat kell átállí­tani, a szellőzésre szánt csúszkákat a tarkón szinte lehetetlen elérni. Hasonlóan akrobatikus trükkökre van szükség a Shoei esetében, a Blauer állí­tókarjai pedig már új állapotukban is kilazultnak tűntek. Első osztályú ugyanakkor a Schuberths S2-jének középen elhelyezett csúszkája.

Még ha ezek a pontok nem is befolyásolják a sisakok alapfunkcióját (jó illeszkedés, megbí­zható védelem bukáskor): versenyzéskor összességében minden apróság számí­t.

 

így teszteltünk

Gyártónként öt tesztsisakra volt szükségünk. Három különböző méretű sisakot próbáltunk ki, amelynek során gyakorlati alkalmasságukat vizsgáltuk: aerodinamikai tulajdonságaikat, zajosságukat különböző sebességtartományokban, valamint azt, hogy mennyire érzékenyek a szélre akkor, ha a pilóta oldalra fordí­tja a fejét, hogy egy pillantást vessen hátra. Vizsgáltuk emellett azt is, hogy milyen könnyen kezelhetőek, milyen jól szellőznek, és mekkora látómezőt biztosí­tanak. Sokakkal felpróbáltattuk őket, hogy minél több véleményhez jussunk az illeszkedést és a kényelmet tekintve. Két-két sisakot pedig tönkretettünk: a TíœV Rheinlanddal karöltve vizsgáltuk a sisakok ütéscsillapí­tási képességeit, egy szalagkorlát tartóoszlopának ütköztetve őket.

 

A következő bukósisakok értékeléséhez lapozzon:

  • ARAI RX-7 GP
  • BMW SPORT
  • SCHUBERTH S2
  • Scorpion Exo-1000 Air
  • SHOEI XR-1100
  • VEMAR ECLIPSE
  • X-LITE X-802 R

 

###

 

ARAI RX-7 GP

 

galéria Sportbukósisakok

 

Forgalmazó: Motoroázis Telefon 06/1/465-0909, www.motoroazis.hu; ír: egyszí­nű: 239 000 Ft, mintás: 290 000 Ft; Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg (L-es méret): 1560 ± 50/1592 gramm (gyártói/ mért adat); Szí­nek: fekete, fehér, szürke, plusz 11-féle mintás/replika-változat; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; Gyártó ország: Japán; ECE-tanúsí­tvány: E 4 (Hollandia); pótplexik: tiszta/szí­nezett beépí­tett pinlockkal: 19900 Ft, tükröződő: 32900 Ft, versenyplexi/letéphető fólia, 5 db érdeklődésre; felszereltség: kihúzható szélterelő az állnál, kivehető párnázat, vészhelyzetben az arcpárna kioldható, pinlock- plexi (benne van), sisakzsák, ápolóolaj, szerszám a plexi állí­tásához

Előnyök
Nagyon jó, szorosan illeszkedő forma feszes párnázattal, nagyon jól körbeöleli a fejet; az állszí­j tökéletesen záródik; kiváló aerodinamika, a sisak stabilan ül; rendkí­vül hatékony szellőzés; nagyon nagy látómező, amely sportos tartásnál sem korlátozódik; szemüvegeseknek is kiváló.

Hátrányok
160-as tempó fölött a hátranézésnél a sisakot érezhetően meglöki a szél; általában nagyon hangos, a szélzaj már 80 km/h-tól erősen hallható; nagyon macerás szellőzőzár

 

galéria SportbukósisakokA plexi rögzí­tése kemény takarólemez mögött bújik meg,
cseréje a trükkös mechamizmusnak köszönhetően nagyon egyszerű

Összegzés
Bújj bele, és érezd jól magad! Az Arai sportos csúcsmodellje is tökéletesen illeszkedő formával kényeztet, igen kényelmes viselet. Zavaró ugyanakkor a tömege, zajossága és magas HIC-értéke (Head Injury Criterion, a fej gyorsulásának mértéke).

Osztályzat: jó

 

BMW SPORT

 

galéria Sportbukósisakok

 

Forgalmazó: BMW Motorrad Magyarország, Telefon 06/40/918011 (helyi tarifával hí­vható), www.bmw-motorrad.hu; ír: egyszí­nű: 134 710 Ft/141 050 Ft, mintás: 155 312 Ft; Méretek: 52/53-től 62/63-ig; Tömeg (60/61-es méret): 1450 ± 50/1464 gramm (gyártói/mért adat); Szí­nek: fekete, fehér, szürke, plusz három mintás; Héj: GFK; Zár: racsnis* gyorszár; gyártó ország: Németország; ECE-tanúsí­tvány: E 13 (Luxemburg); pótplexik: tiszta/szí­nezett érdeklődésre; felszereltség: szélterelő az állnál, párásodásgátló belső plexi (felszerelve), kivehető párnázat, sisakzsák

Előnyök
Kényelmes, pihepuha párnázat (sportpilótáknak esetleg túlságosan is puha); erősen lehúzott, szűken rásimuló nyakpántjának köszönhetően nagyon jól körbeöleli a fejet; az állrésznél bőven van hely; kiváló aerodinamika, bármilyen tempónál jól ül a fejen; kiváló zajszigetelés; igen hatékony szellőzés; a plexi szilárdan áll szellőzőállásban is; szemüvegeseknek is kiváló

Hátrányok
Rendkí­vül szűk nyí­lás, a fel- és levétel esetenként akár fájdalmas is lehet; az állszellőző gombja nagyon nehezen jár; a látómező oldalt korlátozott; a plexi záródása alig érzékelhető

 

galéria SportbukósisakokA technika magától értetődő: a plexit könnyű ki- és
visszaszerelni, a csúszka azonban igen macerás

ÖSSZEGZÉS
BMW-siskak igazi S-osztály-érzéssel. Egyesí­ti magában a sportosságot és a kényelmet, kiváló HIC-értéke meggyőző, csendes és jól ül a fejen, a sportpilótákat azonban zavarni fogja a racsnis zár.

Osztályzat: kiváló
*Dupla D-gyűrű csak a „Double-R“-modellnél

 

###

 

SCHUBERTH S2

 

galéria Sportbukósisakok

 

Forgalmazó: Euromotor Kft., Telefon 06/1/877-4430, www.euromotor.hu; ír: egyszí­nű: 159 000 Ft, neon/mintás: 180 000/186 000 Ft; Méretek: 50/51-től 64/65-ig; Tömeg (58/59-es méret): 1450 ± 50/1480 gramm (gyártói/mért adat); Szí­nek: fekete, fehér, matt fekete, matt fehér, neonsárga és háromféle  mintás; Héj: GFK-Mix; Zár: racsnis* gyorszár; gyártó ország: Németország; ECE-tanúsí­tvány: E 13 (Luxemburg); pótplexik: tiszta/szí­nezett/tükröződő 15 100 Ft/ 23 800 Ft / 23 800 Ft; felszereltség: szélterelő az állrésznél és tépőzárral rögzí­thető hosszabbí­tó, napellenző, antenna-kiépí­tés  a bluetooth számára, pinlock-plexi (tartozék), kivehető párnázat, sisakzsák

Előnyök
Jól illeszkedő forma, amely kényelmesen körbeöleli a fejet; biztonságos érzést ad a jól rásimuló nyakpántnak köszönhetően; jó aerodinamika, bár oldalpillantásnál 130 km/h fölött kisebb impulzus éri a fejet; nagyon csendes; kielégí­tő szellőzés (sportcélokra valószí­nűleg már túl kevés); könnyen járó szellőzőcsúszka, szemüvegeseknek is megfelel

Hátrányok
A racsnis zár a nagyon hátrakerült felfogatás miatt erősen nyomja viselőjének gégéjét; a kilátás sportos tartásnál a felső perem miatt korlátozott

galéria SportbukósisakokEnnél jobb már nem is lehetne: briliáns plexifelfogatás
nagyon jól elérhető és könnyen járó csúszkával

ÖSSZEGZÉS
A sportpilótáknak szenvedniük kell? Nem – vallja a Schuberth, és az S2 személyében egy kiváló felszereltséggel bí­ró (napellenző!), tökéletesen kényelmes sportsisakot küld a pályára. Hiányossága az állszí­j pozí­cionálása.

Osztályzat: jó
*Dupla D-gyűrűs változatban nem kapható

 

 


Érdekességek a teszt során – Napsütés, szellőzés és egyéb kihí­vások

galéria Sportbukósisakok

 

A napellenző immár állandó tartozéka a felhajtható sisakoknak, és lassan a sportos integrálsisakokat is meghódí­tják. Ebben a tesztben a Schuberth S2 és a Scorpion Exo-1000 rendelkezik praktikus lehajtható napellenzővel. Ugyanakkor ez kereken 200 grammal megnöveli a sisak tömegét.

 

galéria Sportbukósisakok

 

Az állszí­j: a sportos integrálsisakoknál a dupla D-gyűrű a leginkább elterjedt megoldás. Előnye, hogy könnyű, kompakt és egy kézmozdulattal szorosra húzható. A vélhetően kényelmesebb racsnis zárral csak a BMW-nél és a Schuberth-nél találkoztunk.

 

galéria Sportbukósisakok

 

Plexirögzí­tés: Ahhoz, hogy a plexi a legrosszabb helyzetben is biztonsággal zárva maradjon, egy extra biztosí­tékra van szükség. A legjobban az Arai és a Schuberth oldotta meg a dolgot, a többieknél macerás csúszkával (Vemar, a képen) vagy nehezen járó gombokkal (X-Lite) kell lezárni a plexit.

 

galéria Sportbukósisakok

 

Igazí­tható párnázat: a legtöbb sisaknál opcionálisan kapható, különböző vastagságú arcpárnákkal lehet módosí­tani a párnázaton. A Scorpionnak viszont egy fixen beépí­tett push-up-párnája van, amelyet levegővel lehet felfújni.

 

galéria Sportbukósisakok

 

Szellőzés: a teszt egyik legnagyobb dilemmája. Igazán jó megoldást hatékony központi levegőcsúszkával csak kevesen kí­nálnak (Schuberth, BMW), másoknál gond van a kezelhetőséggel (Arai, Shoei), a hatékonysággal (Scorpion) vagy mindkettővel (Vemar, Blauer, a képen).

 

galéria Sportbukósisakok

 

Nem ad támpontot az elsősegélynyújtó számára: baleset esetén első dolgunk, hogy a sisakot levegyük a sérültről. Az Arai meg akarta könnyí­teni az elsősegélynyújtók dolgát, és az arcpárnákat egy vészhelyzeti kioldóval látta el. Sajnos azonban a tájékoztató cetli (lásd a képet) alig látszik, ha a sisak még fent van.

 


Scorpion Exo-1000 Air

 

galéria Sportbukósisakok

 

Forgalmazó: SuperZone, Telefon: 06/1/238-05-76, www.superzone.hu; ír: egyszí­nű, neon és mintás változatok: 99 900 Ft, december végéig akciósan 79900 Ft; Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg (L-es méret): n.a./1606
gramm (gyártói/mért adat); Szí­nek: fekete, fehér, ezüst, matt fekete, matt antracitszürke, plusz 23 mintás; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; gyártó ország: Kí­na; ECE-tanúsí­tvány: E 9 (Spanyolország); pótplexik: tiszta/szí­nezett/tükröződő 16500 Ft; felszereltség: szélterelő az állnál, páraterelő,
napellenző, pinlockkal szerelt plexi, felpumpálható arcpárna, kivehető párnázat, sisakzsák

Előnyök
Könnyű felvenni; nagy sebességnél is stabil (bár oldalpillantásnál minimális zavaró impulzus érezhető); csendes és huzatmentes; kiváló HIC-érték; könnyen hozzáférhető szellőzőcsúszka; szemüvegeseknek még éppen megfelel

Hátrányok
Szintetikus, kissé karcos és izzasztó bélés, túl vékony párnázat, ami nyomhat a homloknál és a halántéknál; nagyon kevés hely az állrésznél; a látómező sportos tartásnál a perem és a napellenző miatt erősen korlátozott; az áll és a fejtető szellőzése összességében túl gyenge; a plexirögzí­tés elég gyatra

 

galéria SportbukósisakokBár a plexi mechanikája egyszerűnek néz ki,
a valóságban idegesí­tően macerás a kezelése

ÖSSZEGZÉS
A Scorpion felszereltsége (napellenző, légpárna), valamint kiváló HIC-értéke figyelemreméltó. Lehetne viszont jóval kényelmesebb is, ezenkí­vül nagyon nehéz.
Osztályzat: jó

 

###

 

SHOEI XR-1100

 

galéria Sportbukósisakok

 

Forgalmazó: Shoei Europe, Telefon +49/211 / 17 54 36 0, www.shoei-europe.com; ír: egyszí­nű: 124 900-133 900 Ft, metál/mintás: 154 900 Ft, replika 163 900 Ft; Méretek: XXS-től 3XL-ig;Tömeg (L-es méret): 1465/1488 gramm (gyártói/mért adat); Szí­nek: fekete, fehér, szürke, ezüst, piros, matt fekete, matt szürke, plusz 21 dekor-/replika-változat; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; gyártó ország: Japán; ECE-tanúsí­tvány: E 6 (Belgium); pótplexik: tiszta/szí­nezett 17 900 Ft, átmenetesen szí­nezett érdeklődésre, tükröződő 29 900 Ft, versenyplexik érdeklődésre; felszereltség: szélterelő az állnál, pinlock-plexi (tartozék), kivehető párnázat, sisakzsák

Előnyök
Nagyon kényelmesen illeszkedő forma jól az archoz simuló, feszes és bőrbarát párnázással; nagyon jól körbeöleli a fejet; sok hely van az állrésznél; könnyű és nagyon jól kiegyensúlyozott; minden sebességtartományban stabil marad, nincs felhajtóerő; nagyon hatékony szellőzés (versenyzésre is ideális); kiváló látómező sportos tartásnál is, szemüvegeseknek is kiváló

Hátrányok
A plexi rögzí­tése túl lágy (de jól záródik); a szellőzőcsúszkák némelyike nehezen hozzáférhető; halk, nagy frekvenciájú siví­tás zavarja az egyébként csendes akusztikát; kis szélvédők mögött is alig reagál a turbulenciákra

 

galéria SportbukósisakokTipikus Shoei: a plexirögzí­tés rugós mechanizmusát évek
alatt tökéletesí­tették. Cseréje pedig lenyűgözően egyszerű.

ÖSSZEGZÉS
A Shoei sokféle fejet kényeztet kiválóan illeszkedő formájával és jóleső klí­májával. Jó értékelése ellenére marad még tennivaló: jobb HIC-érték, könnyebben elérhető csúszkák.
Osztályzat: jó

 

VEMAR ECLIPSE

 

galéria Sportbukósisakok

 

Forgalmazó: Motor Line, Telefon 06/1/240-9997, www.motorline.hu; ír: egyszí­nű: 85905, mintás/replika-változatok 93 405/96405 Ft, szénszálas 124 305 Ft, Méretek: XXS-től 3XL-ig; Tömeg (M-es méret): 1390 ± 50/1432 gramm (gyártói/mért adat); Szí­nek: fekete, fehér, ezüst, matt fekete, plusz 20-féle mintás/replika-változat; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; gyártó ország: Olaszország; ECE-tanúsí­tvány: E 3 (Olaszország); pótplexik: tiszta/szí­nezett 14710/17160 Ft (pinlock előkészí­téssel,  tükröződő /17165 Ft, felszereltség: szélterelő az állrésznél, párásodásmentes plexi, kivehető párnázat, sisakzsák

Előnyök
Minden sebességtartományban stabil; feszes plexirögzí­tés; szemüvegeseknek is megfelel

Hátrányok
Karcos bélés vékony párnázattal, nagyon összevissza simul a fejhez, mégis nyomhat az arcnál és a homloknál; Új állapotban a bélés kipárolgása erős; nagyon hangos, átható fütyüléssel és siví­tással; a szellőzőcsúszka hozzáférése macerás, illetve nagyon nehezen jár; rosszul szellőzik, viszont alulról erős, nem szabályozható huzat éri az ember fejét; a plexi zárja kesztyűben nehezen kezelhető

 

galéria SportbukósisakokMegjelenésével igyekszik megnyerni a szemlélőt, de a
gyakorlatban idegesí­tően macerás a kezelése:
a Vemar plexijének rögzí­tése elég gyatra

ÖSSZEGZÉS
Szegényes párnázat, hangos és huzatos. A Vemar olyan, mint egy a 90-es évek elejéről származó relikvia, és csak minimális komfortot kí­nál. A mindennapos használat hiányosságaihoz számolhatjuk a tesztben szereplő sisakok közti legrosszabb HIC-értéket is.

Osztályzat: elégséges

 

###

 

X-LITE X-802 R

 

galéria Sportbukósisakok

 

Forgalmazó: Euromotor Kft., Telefon 06/1/877-4430, www.euromotor.hu; ír: egyszí­nű: 129 500 Ft, mintás: 141500-tól 153 00 Ft-ig, replika-változatok 167 500 Ft; Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg (L-es méret): 1360/1410 gramm (gyártói/mért adat); Szí­nek: fekete, fehér, matt fekete, plusz 26 mintás/replika-változat; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; gyártó ország: Olaszország; ECE-tanúsí­tvány: E 3 (Olaszország); pótplexik: tiszta/szí­nezett 13 000 Ft, kék/ezüst tükröződő 19 000 Ft, versenyplexik 15 000 Ft, letéphető fólia, 5 db-os készlet 5500 Ft; felszereltség: szélterelő az állrésznél, pinlock-plexi (tartozék), kivehető párnázat, sisakzsák, ápolóolaj, plexitisztí­tó kendő

Előnyök
Nagyon kényelmesen fel- és levehető, azonnal tökéletesen kényelmes érzést ad; teljesen bőrbarát bélés kellemesen érdes felülettel; minden sebességtartományban stabil (bár oldalpillantásnál minimális zavaró impulzus érezhető); csendes és huzatmentes; tökéletesen kiegyensúlyozott szellőzés; szemüvegeseknek is kiváló

Hátrányok
A plexit felnyitó fül zavaróan, középen helyezkedik el, a szellőzőállás túlságosan nagy; macerás csúszkák és gombok, néhány közülük nehezen jár (plexirögzí­tés, szellőzés)

 

galéria SportbukósisakokGombnyomásra működik:
az X-Lite plexijének cseréje és kényelmes

Összegzés
A világbajnok sisakja: Lorenzo í­gy hordja, Stoner csak inkognitóban. Az X-Lite-nak mindenesetre nem kell elbújnia, nem csak kényelmes, de HIC-értéke is meggyőző.

Osztályzat: kiváló

 

 


Csak profiknak való, tesztelőknek nem

Stefan Bradl

 

galéria Sportbukósisakok

 

A német reménység a királykategóriában a francia Shark márka sisakjait viseli, amelyek régebbi tesztjeinkben versenyszempontból tökéletesen megállták a helyüket. Most megválaszolatlan maradt a kérdés, hogy a Shark Race-R Pro esélyes lett volna-e a cí­mre. A németországi terjesztés vezetője, Stefan Piwek: „A Shark az októberi Intermoton egy finomí­tott 2013-as változatot mutat majd be.” Tesztünk időpontjában ez még nem állt rendelkezésre.

Valentino Rossi

 

galéria Sportbukósisakok

 

A kilencszeres világbajnok állandó kí­sérőit, az AGV sisakjait arra is használja, hogy állandóan változó motí­vumokkal üzenjen a rajongóknak és az ellenfeleknek. Hogy ez a csúcsmodell miért nem szerepel a tesztben? A cég sajtósa, Dario Artico: „Januártól árusí­tjuk a PistaGP-t. Ezért a GP Tech nem tükrözi a jelenlegi műszaki fejlesztéseket, újí­tásokat és az kutatások állapotát”.

Ben Spiess

 

galéria Sportbukósisakok

 

A texasi versenyző a dél-koreai HJC sisakjaira esküszik, amelynek csúcsmodellje, az R-Pha 10 legutóbbi integrálsisak-tesztünkben a első helyen végzett. Az ezt követő, módosí­tott modell, az R-Pha 10 Plus cí­mvédése az időponton bukott meg, magyarázza az eladásokért felelős Peter Kaiser: „Sajnos nem tudunk részt venni a teszten, mivel az első példányok csak decemberben érkeznek.”

Casey Stoner

 

galéria Sportbukósisakok

 

Az ausztrál versenyző utolsó MotoGP-évében is hűséges marad a Nolanhoz, pedig valójában a Nolanhoz tartozó elit márka, az X-Lite sisakját viseli. Persze javasolták már Stonernek, hogy változtassa meg a logót a sisakon, magyarázza André Walek a német Nolan-csoporttól: „Ezt egyáltalán nem akarta, mivel egész életében Nolan-sisakban versenyzett.“

 

Olyan szép is lehetett volna: „csináljunk egy sportsisak-tesztet. Persze csak az első osztályúakról, a bouxtcából!” A

Motorrad szervizcsapata bizakodóan vágott bele a keresésbe, hogy a motorkerékpár-versenysport királykategóriáinak

mezőnyéből egy éppoly nagy mint amilyen illusztris tesztmezőnyt állí­tson össze. De már az első megkereséseknél

kijózanodunk: „ugye nem gondoljátok komolyan, hogy a fiúk tényleg olyan sisakot hordanak, mint amilyen a márkajelzés

rajtuk?” A második telefonhí­vás viszont már pontosí­t: a német Nolan-importőr tájékoztatása szerint Casey Stoner régi

elkötelezettségből a hagyománytisztelő márka logóját viseli sisakján, maga a sisak a Nolan elit márkája, egy X-Lite. Ez

ugyanaz a modell, amit a vetélytárs, Jorge Lorenzo hord – esetében viszont a logó is stimmel. A Nolan nem az egyetlen olyan

márka, amelyet ki kell húznunk. Mások azzal indokolják, hogy nem kí­vánnak részt venni a tesztben, hogy változások vannak

modelljeikben, egyáltalán nem reagálnak megkeresésünkre, vagy teljesen elzárkóznak (többek közt az Airoh, Suomy).

Ugyanakkor vannak olyan gyártók, akik ismert logók nélkül is gyártanak sportos sisakokat. így végül csak összejön egy

illusztris társaság. Először is persze a két japán vetélytárs (Arai, Shoei), akik évek óta élen járnak a motorkerékpár-

versenysportban, és ennek megfelelő tapasztalattal is rendelkeznek. Mellettük olyan új gyártókat is felfedeztünk, mint az

olasz Blauer, akik olyan MotoGP-pilóták, mint például Michele Pirro segí­tségével próbálnak nagyobb ismertségre szert tenni.

A tesztmezőnyben szerepelnek kezdő modellek is (ezek nem replika-változatban, hanem egyszerű egyszí­nű modellként) valamivel

300 eurós árszí­nvonal alatt, mí­g a legdrágább sisak a Blauer limitált kiadású sisakja 1500 euróért. Vajon mit kapunk a

pénzünkért? Nézzük csak meg őket részletesebben!

Például a zárakat. A legtöbb sportsisak-gyártó természetesen az egyszerű, a versenysportban előí­rásos D-gyűrűre esküszik. A

BMW vagy a Schuberth racsnis megoldása ugyanakkor persze gyorsabb. Legalábbis ha megfelelő a szí­j hossza. Ha azonban

igazí­tani kell rajta, akkor az akár macerás is lehet. Ez a dupla D-gyűrűvel sosem fordulhat elő, akkor sem, ha egyik nap

még csupasz nyakkal, a következőn viszont már vastag garbóban indulunk únak.

Aztán itt van a plexi rögzí­tése. A legjobb megoldást az Arai és a Schuberth kí­nálja: amikor szorosan zárjuk a plexit, akkor

automatikusan benyomódik egy kis stift, és mindkét plexit fixálja akaratlan kinyí­lás ellen – baleset esetére is! A többi

sisaknál ugyanakkor a zárást egy külön kézmozdulattal kell elintézni. Ez a Shoeinél egy jól hozzáférhető karral még

viszonylag egyszerű, a többieknél a nehezen járó mechanika miatt majd’ letörik az ember ujja (X-Lite) vagy kétségbeesetten

kotorászik a gombok körül (Scorpion, Vemar). De a Blauer megoldása sem jobb, aki teljesen letett a plexi rögzí­téséről.
Rossz időjárás esetén fontos a párásodásmentes belső plexi (pl. pinlock), a legjobb, ha már eleve gyárilag í­gy készül a

sisak. Ezt most már majdnem minden tesztalany kí­nálja, különbségek mutatkoznak azonban a megvalósí­tásban. A legtöbb

sisaknál a belső plexi szilikontömí­tése sportos tartásban pont a látómezőbe kerül, amit nem lehet túl hosszú ideig bí­rni.
Jobb megoldás a pinlock-plexi, amely majdnem a teljes plexi felületét lefedi (a Scorpion már gyárilag ilyen, az Arai Max-

Vision-plexije majdnem 100 eurós felárért kapható), vagy a párásodásmentes réteg, mint a Blauer és a Vemar esetében.

Az összes gyártó egyetért abban, hogy egy sportpilótának minden körülmények között meg kell őriznie hidegvérét – a fejében

is. Ezért a tesztben szereplő összes sisakot rendes szellőzőrendszerrel látták el. A hatékonyságot tekintve minden sisak

jól is szerepelt, kivéve a Blauer és a Vemar. A légkondi kezelésével viszont több helyen is baj van: az Arainál a sisakon

elszórtan megtalálható apró billenőkapcsolókat kell átállí­tani, a szellőzésre szánt csúszkákat a tarkón szinte lehetetlen

elérni. Hasonlóan akrobatikus trükkökre van szükség a Shoei esetében, a Blauer állí­tókarjai pedig már új állapotukban is

kilazultnak tűntek. Első osztályú ugyanakkor a Schuberths S2-jének középen elhelyezett csúszkája.

Még ha ezek a pontok nem is befolyásolják a sisakok alapfunkcióját (jó illeszkedés, megbí­zható védelem bukáskor):

versenyzéskor összességében minden apróság számí­t.