Hogyan teljesít egy sisak a hajtós mindennapokban, az országúon vagy autópálya tempónál? Ezekre mind választ ad Motorrevü nagy sisaktesztje, sőt, sok más titokról is lerántjuk a leplet.
Olyan szép is lehetett volna: „csináljunk egy sportsisak-tesztet. Persze csak az első osztályúakról, a bouxtcából!” A Motorrad szervizcsapata bizakodóan vágott bele a keresésbe, hogy a motorkerékpár-versenysport királykategóriáinak mezőnyéből egy éppoly nagy mint amilyen illusztris tesztmezőnyt állítson össze. De már az első megkereséseknél kijózanodunk: „ugye nem gondoljátok komolyan, hogy a fiúk tényleg olyan sisakot hordanak, mint amilyen a márkajelzés rajtuk?” A második telefonhívás viszont már pontosít: a német Nolan-importőr tájékoztatása szerint Casey Stoner régi elkötelezettségből a hagyománytisztelő márka logóját viseli sisakján, maga a sisak a Nolan elit márkája, egy X-Lite. Ez ugyanaz a modell, amit a vetélytárs, Jorge Lorenzo hord – esetében viszont a logó is stimmel. A Nolan nem az egyetlen olyan márka, amelyet ki kell húznunk. Mások azzal indokolják, hogy nem kívánnak részt venni a tesztben, hogy változások vannak modelljeikben, egyáltalán nem reagálnak megkeresésünkre, vagy teljesen elzárkóznak (többek közt az Airoh, Suomy).
Ugyanakkor vannak olyan gyártók, akik ismert logók nélkül is gyártanak sportos sisakokat. így végül csak összejön egy illusztris társaság. Először is persze a két japán vetélytárs (Arai, Shoei), akik évek óta élen járnak a motorkerékpár-versenysportban, és ennek megfelelő tapasztalattal is rendelkeznek. Mellettük olyan új gyártókat is felfedeztünk, mint az olasz Blauer, akik olyan MotoGP-pilóták, mint például Michele Pirro segítségével próbálnak nagyobb ismertségre szert tenni. A tesztmezőnyben szerepelnek kezdő modellek is (ezek nem replika-változatban, hanem egyszerű egyszínű modellként) valamivel 300 eurós árszínvonal alatt, míg a legdrágább sisak a Blauer limitált kiadású sisakja 1500 euróért. Vajon mit kapunk a pénzünkért? Nézzük csak meg őket részletesebben!
Például a zárakat. A legtöbb sportsisak-gyártó természetesen az egyszerű, a versenysportban előírásos D-gyűrűre esküszik. A BMW vagy a Schuberth racsnis megoldása ugyanakkor persze gyorsabb. Legalábbis ha megfelelő a szíj hossza. Ha azonban igazítani kell rajta, akkor az akár macerás is lehet. Ez a dupla D-gyűrűvel sosem fordulhat elő, akkor sem, ha egyik nap még csupasz nyakkal, a következőn viszont már vastag garbóban indulunk únak.
Aztán itt van a plexi rögzítése. A legjobb megoldást az Arai és a Schuberth kínálja: amikor szorosan zárjuk a plexit, akkor automatikusan benyomódik egy kis stift, és mindkét plexit fixálja akaratlan kinyílás ellen – baleset esetére is! A többi sisaknál ugyanakkor a zárást egy külön kézmozdulattal kell elintézni. Ez a Shoeinél egy jól hozzáférhető karral még viszonylag egyszerű, a többieknél a nehezen járó mechanika miatt majd’ letörik az ember ujja (X-Lite) vagy kétségbeesetten kotorászik a gombok körül (Scorpion, Vemar). De a Blauer megoldása sem jobb, aki teljesen letett a plexi rögzítéséről.
Rossz időjárás esetén fontos a párásodásmentes belső plexi (pl. pinlock), a legjobb, ha már eleve gyárilag így készül a sisak. Ezt most már majdnem minden tesztalany kínálja, különbségek mutatkoznak azonban a megvalósításban. A legtöbb sisaknál a belső plexi szilikontömítése sportos tartásban pont a látómezőbe kerül, amit nem lehet túl hosszú ideig bírni.
Jobb megoldás a pinlock-plexi, amely majdnem a teljes plexi felületét lefedi (a Scorpion már gyárilag ilyen, az Arai Max-Vision-plexije majdnem 100 eurós felárért kapható), vagy a párásodásmentes réteg, mint a Blauer és a Vemar esetében.
Az összes gyártó egyetért abban, hogy egy sportpilótának minden körülmények között meg kell őriznie hidegvérét – a fejében is. Ezért a tesztben szereplő összes sisakot rendes szellőzőrendszerrel látták el. A hatékonyságot tekintve minden sisak jól is szerepelt, kivéve a Blauer és a Vemar. A légkondi kezelésével viszont több helyen is baj van: az Arainál a sisakon elszórtan megtalálható apró billenőkapcsolókat kell átállítani, a szellőzésre szánt csúszkákat a tarkón szinte lehetetlen elérni. Hasonlóan akrobatikus trükkökre van szükség a Shoei esetében, a Blauer állítókarjai pedig már új állapotukban is kilazultnak tűntek. Első osztályú ugyanakkor a Schuberths S2-jének középen elhelyezett csúszkája.
Még ha ezek a pontok nem is befolyásolják a sisakok alapfunkcióját (jó illeszkedés, megbízható védelem bukáskor): versenyzéskor összességében minden apróság számít.
így teszteltünk
Gyártónként öt tesztsisakra volt szükségünk. Három különböző méretű sisakot próbáltunk ki, amelynek során gyakorlati alkalmasságukat vizsgáltuk: aerodinamikai tulajdonságaikat, zajosságukat különböző sebességtartományokban, valamint azt, hogy mennyire érzékenyek a szélre akkor, ha a pilóta oldalra fordítja a fejét, hogy egy pillantást vessen hátra. Vizsgáltuk emellett azt is, hogy milyen könnyen kezelhetőek, milyen jól szellőznek, és mekkora látómezőt biztosítanak. Sokakkal felpróbáltattuk őket, hogy minél több véleményhez jussunk az illeszkedést és a kényelmet tekintve. Két-két sisakot pedig tönkretettünk: a TíœV Rheinlanddal karöltve vizsgáltuk a sisakok ütéscsillapítási képességeit, egy szalagkorlát tartóoszlopának ütköztetve őket.
A következő bukósisakok értékeléséhez lapozzon:
- ARAI RX-7 GP
- BMW SPORT
- SCHUBERTH S2
- Scorpion Exo-1000 Air
- SHOEI XR-1100
- VEMAR ECLIPSE
- X-LITE X-802 R
###
ARAI RX-7 GP
Forgalmazó: Motoroázis Telefon 06/1/465-0909, www.motoroazis.hu; ír: egyszínű: 239 000 Ft, mintás: 290 000 Ft; Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg (L-es méret): 1560 ± 50/1592 gramm (gyártói/ mért adat); Színek: fekete, fehér, szürke, plusz 11-féle mintás/replika-változat; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; Gyártó ország: Japán; ECE-tanúsítvány: E 4 (Hollandia); pótplexik: tiszta/színezett beépített pinlockkal: 19900 Ft, tükröződő: 32900 Ft, versenyplexi/letéphető fólia, 5 db érdeklődésre; felszereltség: kihúzható szélterelő az állnál, kivehető párnázat, vészhelyzetben az arcpárna kioldható, pinlock- plexi (benne van), sisakzsák, ápolóolaj, szerszám a plexi állításához
Előnyök
Nagyon jó, szorosan illeszkedő forma feszes párnázattal, nagyon jól körbeöleli a fejet; az állszíj tökéletesen záródik; kiváló aerodinamika, a sisak stabilan ül; rendkívül hatékony szellőzés; nagyon nagy látómező, amely sportos tartásnál sem korlátozódik; szemüvegeseknek is kiváló.
Hátrányok
160-as tempó fölött a hátranézésnél a sisakot érezhetően meglöki a szél; általában nagyon hangos, a szélzaj már 80 km/h-tól erősen hallható; nagyon macerás szellőzőzár
A plexi rögzítése kemény takarólemez mögött bújik meg,
cseréje a trükkös mechamizmusnak köszönhetően nagyon egyszerű
Összegzés
Bújj bele, és érezd jól magad! Az Arai sportos csúcsmodellje is tökéletesen illeszkedő formával kényeztet, igen kényelmes viselet. Zavaró ugyanakkor a tömege, zajossága és magas HIC-értéke (Head Injury Criterion, a fej gyorsulásának mértéke).
Osztályzat: jó
BMW SPORT
Forgalmazó: BMW Motorrad Magyarország, Telefon 06/40/918011 (helyi tarifával hívható), www.bmw-motorrad.hu; ír: egyszínű: 134 710 Ft/141 050 Ft, mintás: 155 312 Ft; Méretek: 52/53-től 62/63-ig; Tömeg (60/61-es méret): 1450 ± 50/1464 gramm (gyártói/mért adat); Színek: fekete, fehér, szürke, plusz három mintás; Héj: GFK; Zár: racsnis* gyorszár; gyártó ország: Németország; ECE-tanúsítvány: E 13 (Luxemburg); pótplexik: tiszta/színezett érdeklődésre; felszereltség: szélterelő az állnál, párásodásgátló belső plexi (felszerelve), kivehető párnázat, sisakzsák
Előnyök
Kényelmes, pihepuha párnázat (sportpilótáknak esetleg túlságosan is puha); erősen lehúzott, szűken rásimuló nyakpántjának köszönhetően nagyon jól körbeöleli a fejet; az állrésznél bőven van hely; kiváló aerodinamika, bármilyen tempónál jól ül a fejen; kiváló zajszigetelés; igen hatékony szellőzés; a plexi szilárdan áll szellőzőállásban is; szemüvegeseknek is kiváló
Hátrányok
Rendkívül szűk nyílás, a fel- és levétel esetenként akár fájdalmas is lehet; az állszellőző gombja nagyon nehezen jár; a látómező oldalt korlátozott; a plexi záródása alig érzékelhető
A technika magától értetődő: a plexit könnyű ki- és
visszaszerelni, a csúszka azonban igen macerás
ÖSSZEGZÉS
BMW-siskak igazi S-osztály-érzéssel. Egyesíti magában a sportosságot és a kényelmet, kiváló HIC-értéke meggyőző, csendes és jól ül a fejen, a sportpilótákat azonban zavarni fogja a racsnis zár.
Osztályzat: kiváló
*Dupla D-gyűrű csak a „Double-R“-modellnél
###
SCHUBERTH S2
Forgalmazó: Euromotor Kft., Telefon 06/1/877-4430, www.euromotor.hu; ír: egyszínű: 159 000 Ft, neon/mintás: 180 000/186 000 Ft; Méretek: 50/51-től 64/65-ig; Tömeg (58/59-es méret): 1450 ± 50/1480 gramm (gyártói/mért adat); Színek: fekete, fehér, matt fekete, matt fehér, neonsárga és háromféle mintás; Héj: GFK-Mix; Zár: racsnis* gyorszár; gyártó ország: Németország; ECE-tanúsítvány: E 13 (Luxemburg); pótplexik: tiszta/színezett/tükröződő 15 100 Ft/ 23 800 Ft / 23 800 Ft; felszereltség: szélterelő az állrésznél és tépőzárral rögzíthető hosszabbító, napellenző, antenna-kiépítés a bluetooth számára, pinlock-plexi (tartozék), kivehető párnázat, sisakzsák
Előnyök
Jól illeszkedő forma, amely kényelmesen körbeöleli a fejet; biztonságos érzést ad a jól rásimuló nyakpántnak köszönhetően; jó aerodinamika, bár oldalpillantásnál 130 km/h fölött kisebb impulzus éri a fejet; nagyon csendes; kielégítő szellőzés (sportcélokra valószínűleg már túl kevés); könnyen járó szellőzőcsúszka, szemüvegeseknek is megfelel
Hátrányok
A racsnis zár a nagyon hátrakerült felfogatás miatt erősen nyomja viselőjének gégéjét; a kilátás sportos tartásnál a felső perem miatt korlátozott
Ennél jobb már nem is lehetne: briliáns plexifelfogatás
nagyon jól elérhető és könnyen járó csúszkával
ÖSSZEGZÉS
A sportpilótáknak szenvedniük kell? Nem – vallja a Schuberth, és az S2 személyében egy kiváló felszereltséggel bíró (napellenző!), tökéletesen kényelmes sportsisakot küld a pályára. Hiányossága az állszíj pozícionálása.
Osztályzat: jó
*Dupla D-gyűrűs változatban nem kapható
Érdekességek a teszt során – Napsütés, szellőzés és egyéb kihívások
A napellenző immár állandó tartozéka a felhajtható sisakoknak, és lassan a sportos integrálsisakokat is meghódítják. Ebben a tesztben a Schuberth S2 és a Scorpion Exo-1000 rendelkezik praktikus lehajtható napellenzővel. Ugyanakkor ez kereken 200 grammal megnöveli a sisak tömegét.
Az állszíj: a sportos integrálsisakoknál a dupla D-gyűrű a leginkább elterjedt megoldás. Előnye, hogy könnyű, kompakt és egy kézmozdulattal szorosra húzható. A vélhetően kényelmesebb racsnis zárral csak a BMW-nél és a Schuberth-nél találkoztunk.
Plexirögzítés: Ahhoz, hogy a plexi a legrosszabb helyzetben is biztonsággal zárva maradjon, egy extra biztosítékra van szükség. A legjobban az Arai és a Schuberth oldotta meg a dolgot, a többieknél macerás csúszkával (Vemar, a képen) vagy nehezen járó gombokkal (X-Lite) kell lezárni a plexit.
Igazítható párnázat: a legtöbb sisaknál opcionálisan kapható, különböző vastagságú arcpárnákkal lehet módosítani a párnázaton. A Scorpionnak viszont egy fixen beépített push-up-párnája van, amelyet levegővel lehet felfújni.
Szellőzés: a teszt egyik legnagyobb dilemmája. Igazán jó megoldást hatékony központi levegőcsúszkával csak kevesen kínálnak (Schuberth, BMW), másoknál gond van a kezelhetőséggel (Arai, Shoei), a hatékonysággal (Scorpion) vagy mindkettővel (Vemar, Blauer, a képen).
Nem ad támpontot az elsősegélynyújtó számára: baleset esetén első dolgunk, hogy a sisakot levegyük a sérültről. Az Arai meg akarta könnyíteni az elsősegélynyújtók dolgát, és az arcpárnákat egy vészhelyzeti kioldóval látta el. Sajnos azonban a tájékoztató cetli (lásd a képet) alig látszik, ha a sisak még fent van.
Scorpion Exo-1000 Air
Forgalmazó: SuperZone, Telefon: 06/1/238-05-76, www.superzone.hu; ír: egyszínű, neon és mintás változatok: 99 900 Ft, december végéig akciósan 79900 Ft; Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg (L-es méret): n.a./1606
gramm (gyártói/mért adat); Színek: fekete, fehér, ezüst, matt fekete, matt antracitszürke, plusz 23 mintás; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; gyártó ország: Kína; ECE-tanúsítvány: E 9 (Spanyolország); pótplexik: tiszta/színezett/tükröződő 16500 Ft; felszereltség: szélterelő az állnál, páraterelő,
napellenző, pinlockkal szerelt plexi, felpumpálható arcpárna, kivehető párnázat, sisakzsák
Előnyök
Könnyű felvenni; nagy sebességnél is stabil (bár oldalpillantásnál minimális zavaró impulzus érezhető); csendes és huzatmentes; kiváló HIC-érték; könnyen hozzáférhető szellőzőcsúszka; szemüvegeseknek még éppen megfelel
Hátrányok
Szintetikus, kissé karcos és izzasztó bélés, túl vékony párnázat, ami nyomhat a homloknál és a halántéknál; nagyon kevés hely az állrésznél; a látómező sportos tartásnál a perem és a napellenző miatt erősen korlátozott; az áll és a fejtető szellőzése összességében túl gyenge; a plexirögzítés elég gyatra
Bár a plexi mechanikája egyszerűnek néz ki,
a valóságban idegesítően macerás a kezelése
ÖSSZEGZÉS
A Scorpion felszereltsége (napellenző, légpárna), valamint kiváló HIC-értéke figyelemreméltó. Lehetne viszont jóval kényelmesebb is, ezenkívül nagyon nehéz.
Osztályzat: jó
###
SHOEI XR-1100
Forgalmazó: Shoei Europe, Telefon +49/211 / 17 54 36 0, www.shoei-europe.com; ír: egyszínű: 124 900-133 900 Ft, metál/mintás: 154 900 Ft, replika 163 900 Ft; Méretek: XXS-től 3XL-ig;Tömeg (L-es méret): 1465/1488 gramm (gyártói/mért adat); Színek: fekete, fehér, szürke, ezüst, piros, matt fekete, matt szürke, plusz 21 dekor-/replika-változat; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; gyártó ország: Japán; ECE-tanúsítvány: E 6 (Belgium); pótplexik: tiszta/színezett 17 900 Ft, átmenetesen színezett érdeklődésre, tükröződő 29 900 Ft, versenyplexik érdeklődésre; felszereltség: szélterelő az állnál, pinlock-plexi (tartozék), kivehető párnázat, sisakzsák
Előnyök
Nagyon kényelmesen illeszkedő forma jól az archoz simuló, feszes és bőrbarát párnázással; nagyon jól körbeöleli a fejet; sok hely van az állrésznél; könnyű és nagyon jól kiegyensúlyozott; minden sebességtartományban stabil marad, nincs felhajtóerő; nagyon hatékony szellőzés (versenyzésre is ideális); kiváló látómező sportos tartásnál is, szemüvegeseknek is kiváló
Hátrányok
A plexi rögzítése túl lágy (de jól záródik); a szellőzőcsúszkák némelyike nehezen hozzáférhető; halk, nagy frekvenciájú sivítás zavarja az egyébként csendes akusztikát; kis szélvédők mögött is alig reagál a turbulenciákra
Tipikus Shoei: a plexirögzítés rugós mechanizmusát évek
alatt tökéletesítették. Cseréje pedig lenyűgözően egyszerű.
ÖSSZEGZÉS
A Shoei sokféle fejet kényeztet kiválóan illeszkedő formájával és jóleső klímájával. Jó értékelése ellenére marad még tennivaló: jobb HIC-érték, könnyebben elérhető csúszkák.
Osztályzat: jó
VEMAR ECLIPSE
Forgalmazó: Motor Line, Telefon 06/1/240-9997, www.motorline.hu; ír: egyszínű: 85905, mintás/replika-változatok 93 405/96405 Ft, szénszálas 124 305 Ft, Méretek: XXS-től 3XL-ig; Tömeg (M-es méret): 1390 ± 50/1432 gramm (gyártói/mért adat); Színek: fekete, fehér, ezüst, matt fekete, plusz 20-féle mintás/replika-változat; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; gyártó ország: Olaszország; ECE-tanúsítvány: E 3 (Olaszország); pótplexik: tiszta/színezett 14710/17160 Ft (pinlock előkészítéssel, tükröződő /17165 Ft, felszereltség: szélterelő az állrésznél, párásodásmentes plexi, kivehető párnázat, sisakzsák
Előnyök
Minden sebességtartományban stabil; feszes plexirögzítés; szemüvegeseknek is megfelel
Hátrányok
Karcos bélés vékony párnázattal, nagyon összevissza simul a fejhez, mégis nyomhat az arcnál és a homloknál; Új állapotban a bélés kipárolgása erős; nagyon hangos, átható fütyüléssel és sivítással; a szellőzőcsúszka hozzáférése macerás, illetve nagyon nehezen jár; rosszul szellőzik, viszont alulról erős, nem szabályozható huzat éri az ember fejét; a plexi zárja kesztyűben nehezen kezelhető
Megjelenésével igyekszik megnyerni a szemlélőt, de a
gyakorlatban idegesítően macerás a kezelése:
a Vemar plexijének rögzítése elég gyatra
ÖSSZEGZÉS
Szegényes párnázat, hangos és huzatos. A Vemar olyan, mint egy a 90-es évek elejéről származó relikvia, és csak minimális komfortot kínál. A mindennapos használat hiányosságaihoz számolhatjuk a tesztben szereplő sisakok közti legrosszabb HIC-értéket is.
Osztályzat: elégséges
###
X-LITE X-802 R
Forgalmazó: Euromotor Kft., Telefon 06/1/877-4430, www.euromotor.hu; ír: egyszínű: 129 500 Ft, mintás: 141500-tól 153 00 Ft-ig, replika-változatok 167 500 Ft; Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg (L-es méret): 1360/1410 gramm (gyártói/mért adat); Színek: fekete, fehér, matt fekete, plusz 26 mintás/replika-változat; Héj: GFK-Mix; Zár: dupla D-gyűrű; gyártó ország: Olaszország; ECE-tanúsítvány: E 3 (Olaszország); pótplexik: tiszta/színezett 13 000 Ft, kék/ezüst tükröződő 19 000 Ft, versenyplexik 15 000 Ft, letéphető fólia, 5 db-os készlet 5500 Ft; felszereltség: szélterelő az állrésznél, pinlock-plexi (tartozék), kivehető párnázat, sisakzsák, ápolóolaj, plexitisztító kendő
Előnyök
Nagyon kényelmesen fel- és levehető, azonnal tökéletesen kényelmes érzést ad; teljesen bőrbarát bélés kellemesen érdes felülettel; minden sebességtartományban stabil (bár oldalpillantásnál minimális zavaró impulzus érezhető); csendes és huzatmentes; tökéletesen kiegyensúlyozott szellőzés; szemüvegeseknek is kiváló
Hátrányok
A plexit felnyitó fül zavaróan, középen helyezkedik el, a szellőzőállás túlságosan nagy; macerás csúszkák és gombok, néhány közülük nehezen jár (plexirögzítés, szellőzés)
Gombnyomásra működik:
az X-Lite plexijének cseréje és kényelmes
Összegzés
A világbajnok sisakja: Lorenzo így hordja, Stoner csak inkognitóban. Az X-Lite-nak mindenesetre nem kell elbújnia, nem csak kényelmes, de HIC-értéke is meggyőző.
Osztályzat: kiváló
Csak profiknak való, tesztelőknek nem
Stefan Bradl
A német reménység a királykategóriában a francia Shark márka sisakjait viseli, amelyek régebbi tesztjeinkben versenyszempontból tökéletesen megállták a helyüket. Most megválaszolatlan maradt a kérdés, hogy a Shark Race-R Pro esélyes lett volna-e a címre. A németországi terjesztés vezetője, Stefan Piwek: „A Shark az októberi Intermoton egy finomított 2013-as változatot mutat majd be.” Tesztünk időpontjában ez még nem állt rendelkezésre.
Valentino Rossi
A kilencszeres világbajnok állandó kísérőit, az AGV sisakjait arra is használja, hogy állandóan változó motívumokkal üzenjen a rajongóknak és az ellenfeleknek. Hogy ez a csúcsmodell miért nem szerepel a tesztben? A cég sajtósa, Dario Artico: „Januártól árusítjuk a PistaGP-t. Ezért a GP Tech nem tükrözi a jelenlegi műszaki fejlesztéseket, újításokat és az kutatások állapotát”.
Ben Spiess
A texasi versenyző a dél-koreai HJC sisakjaira esküszik, amelynek csúcsmodellje, az R-Pha 10 legutóbbi integrálsisak-tesztünkben a első helyen végzett. Az ezt követő, módosított modell, az R-Pha 10 Plus címvédése az időponton bukott meg, magyarázza az eladásokért felelős Peter Kaiser: „Sajnos nem tudunk részt venni a teszten, mivel az első példányok csak decemberben érkeznek.”
Casey Stoner
Az ausztrál versenyző utolsó MotoGP-évében is hűséges marad a Nolanhoz, pedig valójában a Nolanhoz tartozó elit márka, az X-Lite sisakját viseli. Persze javasolták már Stonernek, hogy változtassa meg a logót a sisakon, magyarázza André Walek a német Nolan-csoporttól: „Ezt egyáltalán nem akarta, mivel egész életében Nolan-sisakban versenyzett.“