Termékteszt: Sportos Túrasisakok

Az igazság tudvalevőleg valahol középen van, a lényeg a kompromisszum a spártai sportsisakok és a túrázásra is alkalmas nyitható modellek között. Az eredmény a két megoldás legjobb tulajdonságait hasznosí­tja a sportos motorozás érdekében. Összehasonlí­tó tesztünkben kilenc erre alkalmas sisak szerepel.

Minőség, túra és sport. Valójában egész egyszerű követelmények lennének idei sisaktesztünkhöz, de talán a gyakorlatban nem is olyan egyszerű megvalósí­tani őket. Hiszen teljesen eltérő szempontok fontosak náluk. Sportosan feszes tartás például az egyiknél, hosszan tartó viselés után is kényelmes párnázás a másiknál. Vagy éppen a lehető legkisebb tömeg a sportosság javára az olyan kényelmi felszereltségekkel szemben, mint a napszemüveg, az állí­tható magasság vagy a pumparendszer. Nyilván nem egyszerű mindezt egyetlen sisakban egyesí­teni, ezért kezdettől fogva nagy szabadságot hagytunk a gyártóknak az anyagiak terén: a tesztünkben szereplő sisakok ára 250 000 Ft-ig mehetett el. Egyéb követelmények: integrálsisak, ECE-tanúsí­tvány, emelt túrafelszereltség és sportos kialakí­tás.

Kilenc gyártó küldte el nekünk legjobb túrasportsisakját különböző méretekben a tesztre. Sisakonként két példánnyal indultunk a gyakorlati tesztre: kanyargós hegyi utak, gyors egyenes szakaszok, klasszikus motoros hétköznapok. Egy másik tesztcsapat a Transporterrel Kölnbe indult a TíœV Rheinlandhoz, hogy a klasszikus töréstesztet szimulálják a mérőpadon. Összetett tesztfolyamatunk végén egyértelmű sorrend alakult ki abban, hogy melyik sisak felel meg a legjobban a sportos túrázás kritériumainak – és emellett még valóban biztonságos is.

De mit is nevezhetünk valójában pontosan sportos túrasisaknak?

A sportosság és a túrázás nem áll szöges ellentétben egymással? Mi azt állí­tjuk, hogy nem, és egy túrasisaktól éppúgy megköveteljük a feszesen illeszkedő formát, mint a kényelmes párnázást, a napszemüveget és a lehetőséget egy szí­nezett plexi felszerelésére, a kis tömeget és emellett a lehető legkényelmesebb plusz felszereltséget, a stabilitást menetszélben bármilyen tempónál, a jó aerodinamikát még egy előí­rásszerűen kivitelezett váll fölötti hátranézésnél is, a csendességet és azt a lehetőséget, hogy hangszórót tegyünk bele (jelszó: Connectivity – ez a kütyü egyre nagyobb szerepet kap sisakvásárláskor).

Elismerjük, ez nem egyszerű. Annál örvendetesebb, hogy a tesztünkön részt vevő sisakok figyelemre méltó eredményt értek el, függetlenül attól, hogy az adott sisak ára mennyi. Persze megvannak a klasszikus ár-érték aránybeli eltérések, de az olcsóbb sisakok nem feltétlenül gyengébbek a drágább modelleknél.

A konkurens márkákon kí­vül egy hamisí­tott Arai sisaknak is végig kellett mennie a tesztfolyamaton. Kezdettől fogva világos volt, hogy egy 22 000 Ft-os sisaktól nem szabad túl sokat várni. Ennek fényében már-már bámulatos, hogy az ütéscsillapí­tási vizsgát úgy tűnt, gond nélkül teljesí­ti. Kí­vülről nem látszott nyoma az ütésnek, belül viszont jókora repedések jelentek meg az EPS-héjon. Mivel ez a hungarocellszerű réteg felelős a csillapí­tásért, ezért a baleset lefolyásától függő veszélyes terheléscsúcsok előre nem kalkulálható extra kockázatot hordoznak. Úgyhogy a teszt után kukába vele! De valójában a hamis Arai már a tesztelés előtt is oda való. Egyrészt ugyanis nincs rajta a kötelező ECE-szám, ezért közúi forgalomban nem is lehetne használni, másrészt kezdetben sem lehetett felvenni, mivel a bélést sehogy sem lehetett rögzí­teni a sisakban. Aki mindenképpen olcsó sisakot keres, az márkás darabokat is találhat 35 000 Ft környékén. Ezek sokkal biztonságosabbak, független teszteken estek át, és minden helyzetben jobbak, mint egyes gagyi kí­nai darabok.

ír-érték arányban nálunk egy 130 000 Ft-os sisak lett a győztes, és mindössze egyetlen pont választotta el a teszt megnyerésétől. A koreai HJC RPHA 70 idén újra részt vett sisaktesztünkön, kisebb, elsősorban a nem látható helyeken végrehajtott módosí­tásokkal a tavalyi modellhez képest: most elsősorban a külső héjon, a zajosságon és a szellőzésen változtattak. A japán Shoei GT-Air II nagyobb átalakí­táson esett át: nagyobb napszemüveget kapott, a plexit még egy ponton lehet rögzí­teni, az állszí­j rögzí­tési pontját pedig áthelyezték – í­gy a lehetséges 100-ból megkapott 87 ponttal ő lett tesztünk győztese.

Az értékelésben – ahogy az az első három helyezettből is egyértelműen látszik – nem játszott szerepet a zár fajtája. A Shoei racsnis zárral készül, a HJC-nek dupla D gyűrűs állszí­ja van, az X-lite-okból egyes minták racsnisak, mások dupla D gyűrűsek. Most a „Connectivity“ tematikának sem volt szerepe az értékelésben. A döntő szempontok ezek helyett az ütéscsillapí­tás, a kidolgozás, a felszereltség, az illeszkedés, a menet közbeni viselkedés, valamint a sisak tömege voltak. Arról, hogy az egyes modellek hogyan teljesí­tettek, milyen erősségekkel és hiányosságokkal találkoztunk, a következő oldalakon olvashatnak.

 

AGV

K-5 S

Forgalmazó: AGV, www.agv.com ír: egyszí­nű fényes 119 900 Ft, egyszí­nű matt

124 900 Ft, mintás 134 900 Ft Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg: 1390 ± 50 g/1521 g (gyártói adat/M lemérve)

Szí­nek: fényes fekete, matt fekete, matt fehér, kilencféle mintás Sisakhéj: 2 héjméret, üvegszál-karbon keverék; Zár: dupla D gyűrű Gyártás helye: Olaszország, ECE-tanúsí­tvány E3 (Olaszország)

Felszereltség: szélterelő, kis leheletelterelő, napszemüveg, pinlock plexi, homlok-, fejtető- és tarkószellőzés, sisakzsák

+

kiváló aerodinamika, jól illeszkedő forma, könnyen lehet le- és felvenni, kiváló szellőzés az állnál, új állapotban sem áraszt magából semmilyen szagot, minőségi kidolgozás

viszonylag hangos, fütyülő zajok, a napszemüveg párásodik és nem állí­tható pontosan, kicsi, macerás kezelőkarok, nincs vészkioldója, a plexi cseréje közepesen nehézkes, a plexi a mérőpadon élesen tört (plusz sérülésveszély), csak kétféle méretű külső héjjal kapható

A napszemüveg kezelőkarja kicsi, éles és akadozva működik. Finombeállí­tása nincs.

Összegzés: A tetszetős megjelenésű K-5 S egyértelműen a túrasport spektrum sportos oldalán helyezkedik el, elsősorban az aerodinamika terén teljesí­t jól. Ugyanakkor a várakozásoktól eltérően meglehetősen zajos, ezenkí­vül a szellőzés kezelése is kiforratlannak tűnik, a napszemüveg pedig csalódást keltett.

Motorrad-értékelés: jó

HJC

RPHA 70

Forgalmazó: HJC, www.hjchelmets.com ír: egyszí­nű 109 990 Ft, mintás 124 990 Ft, Marvel kiadás 179 990 Ft Méretek: XXS-től XXL-ig; Tömeg: 1450 g/1486 g (gyártói adat/M lemérve) Szí­nek: fekete, fehér, 11-féle mintás Sisakhéj: 3 héjméret, üvegszál-karbon keverék; Zár: dupla D gyűrű Gyártás helye: Dél-Korea, ECE-tanúsí­tvány E1 (Németország); Felszereltség: szélterelő, leheletelterelő, napszemüveg, pinlock plexi, homlok-, fejtető- és tarkószellőzés, sisakzsák

+

jó aerodinamika, kiváló szellőzés az állnál és a fejtetőn, egyszerűen kezelhető, szemüvegeseknek kiváló, minőségi kidolgozás, jó látómező sportos és túrázós üléspozí­ciónál is, megbí­zható plexirögzí­tés, egyszerű plexicsere, jól illeszkedő forma, kellemes viselet

le- és felvételkor kissé szűk, új állapotban kicsit kellemetlen, kémiai szaga van, 200 km/h fölött tompa szélzaj és enyhe vibrációk

Egyszerű, de meggyőző: a HJC plexijét középen kell felnyitni, és igény szerint nagyon könnyen rögzí­thető is

Összegzés: Az RPHA 70 jól és kényelmesen illik viselője fejére, felszereltségét jól átgondolták. Nagyon meggyőző sisak, emellett a legjobb ütéscsillapí­tási értékeket kapta. Ugyanakkor egy hajszállal lecsúszott az első helyről, jobb ára miatt viszont vételre ezt a modellt ajánljuk.

Motorrad-értékelés: kiváló

LS2

FF 327 Challenger

Forgalmazó: LS2 Germany, www.ls2helmets.com ír: egyszí­nű kb. 96 000 Ft, mintás kb. 105 000 Ft, karbonváltozat kb. 125 000 Ft Méretek: XXS-től 3XL-ig; Tömeg: 1390 ± 50 g/1459 g (gyártói adat/M lemérve) Szí­nek: fekete, fehér, szürke, 11-féle mintás Sisakhéj: 3 héjméret, üvegszálas keverék; Zár: racsnis zár Gyártás helye: Kí­na, ECE-tanúsí­tvány E9 (Spanyolország) Felszereltség: szélterelő, leheletelterelő, napszemüveg, pinlock plexi, homlok-, fejtető- és tarkószellőzés, sisakhordó zsák

+

jó látómező, hatalmas napszemüveg, jó szellőzés az áll- és homlokrészen, minőségi, tetszetős mintájú változatok, praktikus sisakzsák, egyszerű plexicsere

Nagyon hangos, felvételkor nagyon szűk, a napszemüveg meglehetősen sötét és kissé torzí­t, a plexi csak négy helyzetben rögzí­thető, a plexi kezelése kissé tésztás, a kezelőkarok kicsik és túl hegyesek, a nagy kiterjedésű állrészhez hozzá kell szokni

Örvendetes változatosság a hagyományos sisakzsákhoz képest: a csinos és praktikus sisaktartó zsák vásárláskor ajándékba jár a sisak mellé

Összegzés: Bár a tesztet a hátsó helyek egyikén zárja, az LS2 mégis jó sisak. Kereken 100 grammal könnyebb karbonváltozata különösen túrázás közben előnyös. Standard változata is jól teljesí­tett a használat során. A spórolósoknak továbbra is kiváló ajánlat!

Motorrad-értékelés: jó

Schuberth

R2

Forgalmazó: Schuberth, www.schuberth.com ír: egyszí­nű 121 500 Ft, dekor 134 500 Ft Méretek: XS (53)-től XXL (63)-ig; Tömeg: 1350 ±50 g/1441 g (gyártói adat/M lemérve) Szí­nek: fekete, matt fekete, antracit, fehér, 12-féle mintás Sisakhéj: 2 héjméret, üvegszálkeverék; Zár: dupla D gyűrű Gyártás helye: Németország, ECE-tanúsí­tvány E13 (Luxemburg)

Felszereltség: szélterelő, pinlock plexi, homlok- és fejtetőszellőzés, sisakzsák

+

nagy látómező, kiváló és ösztönös kezelhetőség, kellemesen és nagyon stabilan illeszkedő forma, minőségi kidolgozás, jó

aerodinamika, alacsony zajszint, szagsemleges

nincs leheletelterelő, nincs napszemüveg, a plexi rögzí­tése kissé bizonytalan és szükségtelenül nagy erőt igényel, a szellőzés az állrészen nagyon enyhe, az ütéscsillapí­tási értékek közepesek

Látszik, hogy semmi sem látszik: az R2 inkább sportra kihegyezett sisakjának nincs napszemüvege, viszont tökéletesen ül viselője fején.

Összegzés: Az R2-nek számos kiváló tulajdonsága van. A többiekhez képest feltűnő, hogy nincs napszemüvege, amihez a sportos kialakí­tású sisakoknál már hozzászokhattunk. Alternatí­vaként választhatjuk a Schuberthtől az S2 Sportot.

Motorrad-értékelés: jó

Sisakok a mérőpadon

A sisakok háromméternyi szabadesés után landolnak a szalagkorlátoszlopon

Kép: Markus Jahn

A műszaki vizsga kétévente esedékes. Vagy éppen évente kétszer, ha a Motorrad sisaktesztjéről van szó. Nem akarunk változtatni a jól bevált partnerkapcsolatunkon a kölni TíœV Rheinlanddal, ahol Peter Schaudt szakértővel egykoron kidolgoztuk a nagyon gyakorlatias töréstesztet. Az ütéscsillapí­tást mérő eszközön ugyanis nem csak az ECE-értékeket mérjük meg, hiszen az ECE-R 22.05 szabvány szerinti tanúsí­tvány megléte amúgy is alapfeltétele a teszten való részvételnek. A szabvány előí­rásai szerintünk amúgy is csak minimális követelményeket támasztanak a sisakokkal szemben. így például az európai szabvány ütközési pontjai pontosan meg vannak határozva, ami arra ösztönözheti a gyártókat, hogy csak ezeket a pontokat erősí­tsék meg. Ez az eljárás persze teljesen legális, a kritikusok szerint viszont ezzel a módszerrel akár egy kötött sapka is kaphatna ECE-minősí­tést.

A Motorrad „sisakszabványa”

Idestova tí­z éve már, hogy a Motorrad és a TíœV Rheinland a balesetkutató és biomechanikai szakértővel, Florian Schuelerrel kifejlesztett egy speciális töréstesztet. Az eljárás lényege, hogy a sisak a TíœV Rheinland mérőpadján továbbra is három méter magasból esik le, de nem az ECE-üllőre, hanem egy igazi szalagkorlátoszlopra, amelynek a balesetkutatók tapasztalatai szerint gyakran tragikus szerep jut egy baleset során. Ezenkí­vül szobahőmérsékleten vizsgáljuk a sisakokat. Az ütközést nem csak nagy sebességgel (7,5 m/s), hanem ennél jóval lassabban (5,5 m/s) is szimuláljuk. Ennek egyszerű magyarázata van: az ütéscsillapí­tásnak kis sebességgel történő ütközéseknél is megbí­zhatóan működnie kell, a szakembereknek ezt is szem előtt kell tartaniuk a fejlesztések során. Az ECE szabvány szerint az ütközéskor 275 g-s gyorsulási érték megengedett. A szenzorokkal ellátott tesztfej egy számí­tógéphez továbbí­tja a g-értéket, amely ennek alapján és egyéb paraméterek figyelembevételével (az erőhatás időtartama) kiszámolja a HIC-értéket.

A HIC-érték

A „Head Injury Criterion“ az orvosok és biomechanikusok körében tanulságos adatnak számí­t, amelyből következtetni lehet a lehetséges agyi és koponyasérülésekre. Az ECE szabvány legfeljebb 2400-as HIC-értéket enged meg. Ez egy absztrakt szám, se jót, se rosszat nem jelent. A Motorrad 1000 pontban meghatározott HIC-értéke keményen hangzik, de ezen a teszten a HJC és a Shark már nagyon közel került hozzá.

 

íœtéscsillapí­tás

 

* A sisak mindkét oldalával ütközik a szalagkorlátoszloppal, a gyorsulási értékekből adódik a HIC-érték; a Motorrad HIC-1000 értékét a két ütközés átlagából számoljuk.

7,5 m/s, jobb oldal*,

gyorsulás, g

HIC-érték

5,5 m/s, bal oldal*,

gyorsulás, g

HIC-érték

HIC 1000*

83.

Lézerrel megkeresik a későbbi ütközési pontokat, és pontosan megjelölik őket

A sisakot és a szenzorokkal ellátott vizsgálófejet pontosan elhelyezik a mérőpadon

Az ütközés után a sisakot ki kell dobni, pedig kí­vülről semmi sem látszik rajta

A Motorrad sisaktesztjén minden résztvevő egy valódi szalagkorlátoszlopra esik rá

Scorpion

EXO 1400 Air

Forgalmazó: Scorpion, tel.: +49 212/2 33 88 49, www.scorpionsports.eu ír: egyszí­nű 99 900 Ft, mintás 99 900 Ft, karbonváltozat 129 900 Ft Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg: 1400 g/1441 g (gyártói adat/M lemérve) Szí­nek: fekete, fehér, 22 szí­nváltozat Sisakhéj: 3 héjméret, üvegszálkeverék; Zár: dupla D gyűrű Gyártás helye: Kí­na, ECE-tanúsí­tvány E11

(Nagy-Britannia) Felszereltség: szélterelő, leheletelterelő, napszemüveg, pinlock plexi, homlok-, fejtető- és tarkószellőzés, sisakzsák, felfújható arcpárna

+

méretes látómező, jó plexirögzí­tés, tapadós kezelőszervek, kellemes le- és felvenni, szemüvegeseknek kiváló, jó minőségű

kidolgozás, az arcpárnák igazí­thatóak, nagyon kellemes az állszí­j

A plexi rögzí­tőfokozatai közül egy hiányzik, a napszemüvegnek nincs köztes állása, új állapotban kellemetlen szaga van, elég hangos, az aerodinamika nagy sebességnél gyenge

Kis fújtató és nyomásszelep: a Scorpion szélességét az arcrészen pumpálással méretre lehet szabni

Összegzés: Az EXO 1400 Airt mindenekelőtt felfújható arcpárnái különböztetik meg a tesztmezőny többi résztvevőjétől, de ettől eltekintve is jó sporttúrasisak – elsősorban országúon. 130 km/h fölött fárasztóvá és hangossá válik.

Motorrad-értékelés: jó

Shark

Spartan

Forgalmazó: Shark, www.shark-helmets.com ír: egyszí­nű 104 900 Ft, mintás 118 900 Ft-tól, replika és karbonváltozat 139 900 Ft-tól Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg: 1430 g/1465 g

(gyártói adat/M lemérve) Szí­nek: fekete, matt fekete, fehér, 16 mintás Sisakhéj: 2 héjméret, üvegszálkeverék; Zár: dupla D gyűrű Gyártás helye: Thaiföld, ECE-tanúsí­tvány E11 (Nagy-Britannia) Felszereltség: szélterelő, leheletelterelő, napszemüveg, pinlock plexi, homlok- és fejtetőszellőzés, sisakzsák

+

ki-/behajtható szélterelő az állnál, kellemesen fel- és levehető, jól illeszkedik, a napszemüveg finoman állí­tható, egyszerűen kezelhető, kellemes bélés, autoseal-plexirendszer az egyszerű plexicsere érdekében, bár ehhez hozzá kell szokni, kiválóan alkalmas szemüvegeseknek

az aerodinamika és a zajszint csak közepes, nincs plexirögzí­tés, a plexi kezelőkarja kicsi és éles, a napszemüveg párásodásra hajlamos, a szellőzés alig érezhető

Nem mindenkinek tetszik, de megbí­zható és pontos: a kiváló napszemüveg a fejtetőn kezelhető

Összegzés: A Shark Spartan nagyon megbí­zható benyomást kelt, és elsősorban a mérőpadon teljesí­t jól kiváló ütéscsillapí­tási értékeivel. Más tesztmodellek viszont a gyakorlatban nagyobb kényelemmel és jobb kezelhetőséggel szereznek pontokat, ezért a Spartan a mindennapos használatban gyengébben szerepelt.

Motorrad-értékelés: jó

Shoei

GT-Air II

Forgalmazó: Shoei (Európa), www.shoei-europe.com ír: egyszí­nű 150 900 Ft, mintás 179 900 Ft-tól Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg: 1500 g/1493 g (gyártói adat/M lemérve) Szí­nek: 7 egyszí­nű, 9 mintás Sisakhéj: 3 héjméret, üvegszálkeverék Zár: racsnis zár Gyártás helye: Japán, ECE-tanúsí­tvány E6 (Belgium) Felszereltség: szélterelő, leheletelterelő, napszemüveg, pinlock plexi, homlok-, fejtető- és tarkószellőzés, sisakzsák

+

Tökéletesen beállí­tható napszemüveg, egyszerű kezelhetőség, kellemesen, mégis sportosan illeszkedő forma, jó minőségű kidolgozás, nagy látómező, a pinlock párásodás elleni védelme nála a legjobb, semleges szag, a plexi jól bekattan, jó szellőzés, nagyon csendes, nagy sebességnél is stabil aerodinamikailag

A racsnis zár egyik vége túlságosan rövid, a plexit erővel kell rögzí­teni/kioldani, a plexi mechanikája kicsit nehezen jár és a cseréje meglehetősen körülményes, a napszemüveg érhetne valamivel lejjebb is, szemüvegeseknek csak közepesen alkalmas

Az állszí­j rögzí­tési pontját az előző modellhez képest áthelyezték, ami jó az ember gégéjének, de a sisak felvételénél kissé zavaró.

Összegzés: Szoros, de megérdemelt tesztgyőzelem. Aerodinamika, zajszint és illeszkedési forma terén a Shoei GT-Air II valóban élenjár, emellett ütéscsillapí­tási értékei is tökéletesen megfelelőek. Apró hiányosság: a plexi állí­tásához és rögzí­téséhez kissé túl nagy erő szükséges.

Motorrad-értékelés: kiváló

Suomy

Speedstar

Forgalmazó: Suomy Motosport s.r.l. (Olaszország), www.suomy.com ír: 119 900 Ft-tól Méretek: XS-től XXL-ig; Tömeg: 1400 ± 50 g/1461 g (gyártói adat/M lemérve) Szí­nek: fekete, antracit, fehér, 15-féle mintás Sisakhéj: 2 héjméret, üvegszál-karbon keverék; Zár: dupla D gyűrű Gyártás helye: Indonézia, ECE-tanúsí­tvány E13 (Luxemburg)

Felszereltség: szélterelő, leheletterelő, napszemüveg, pinlock plexi, homlok-, fejtető- és tarkószellőzés, sisakzsák

+

Nagyon könnyű le- és felvenni, sportosan illeszkedik viselője fejére, nagy plexi, kiválóan alkalmas szemüvegeseknek, egyértelműen érezhető homlokszellőzés

maga a sisak nagyon nagy, a napszemüveg állí­táskor a felső végén nehezen kattan be, a nyomógombok (bélés, állszí­j) nagyon sérülékenynek tűnnek, a kidolgozásban találtunk hiányosságokat, a plexi a széleken torzí­t, a plexi állí­táskor érezhetően üt, nehézkes plexicsere, a kezelése szükségtelenül nehézkes, nagyon hangos, a plexi nagy esőben szivárog

A fokozatmentesen állí­tható napszemüveg jól illik a dizájnba, de a használat során mutat azért hiányosságokat.

Összegzés: Sajnos számos hiányosság ront az egyébként kimondottan kényelmes Speedstar használati értékén, mindenekelőtt a szükségtelenül körülményes és nehézkes kezelhetőség. Ráadásul esőben és nagy sebességnél a plexi nem szigetel tökéletesen, ami nagyban rontja a Suomy sisakjának kényelmét.

Motorrad-értékelés: jó

X-lite

X-903 Ultra Carbon

Forgalmazó: Nolangroup, ír: egyszí­nű és mintás 160 000 Ft-tól, karbonváltozatok 198 000 Ft-tól Méretek: XXS (54)-től 3XL (65)-ig; Tömeg: 1490 g/1532 g (gyártói adat/M lemérve) Szí­nek: 10-féle szí­n- és mintaváltozat Sisakhéj: 3 héjméret, karbon-üvegszál keverék; Zár: dupla D gyűrű és racsnis zár (mintaváltozattól függően) Gyártás helye: Olaszország, ECE-tanúsí­tvány E3 (Olaszország) Felszereltség: szélterelő, leheletterelő, napszemüveg, pinlock plexi, homlok-, fejtető- és tarkószellőzés, sisakzsák, állí­tható magasságú bélés, mágneses pleximechanika

+

Nagyon kényelmes le- és felvenni, a sisakbélés magassága állí­tható, a mágnesnek köszönhetően a plexi cseréje egyszerű, jó látómező, nagyon kellemes bélés, minőségi kidolgozás, jó látómező, az aerodinamika és a zajszint is kiváló

A napszemüveg kezelése nehezen jár, maga a napszemüveg érhetne lejjebb is, új állapotban kissé kellemetlen szaga van, a plexi rögzí­tése érzékenynek tűnik

Innovatí­v kütyü: a bélés magassága állí­tható. A használat során a plexi mágneses mechanikája is tetszett.

Összegzés: A „Liner Positioning Control”-nak nevezett magasságállí­tás és az MVA rövidí­téssel jelölt mágneses plexifelfogatás révén az X-903-nak rögtön két egyedülálló tulajdonsága is van. De ezek nélkül is csendes, kiváló aerodinamikájú és megbí­zható sport-túra sisak.

Motorrad-értékelés: kiváló