Variációk munkahelyre

Két videó, két motorépí­tő műhely. Mindkét csapat különleges hangulatú
helyen dolgozik – rövid bepillantást nyerhetünk az életükbe.

Az álláshirdető portálokon elsősorban jutalékra fizetett értékesí­tő ügynököket keresnek, pedig mennyivel szebb világ lenne, ha a Deus ex Machina és Evolution Motorsport ajánlataival lenne tele a web – a munkanélküli fiatalok is lelkesebben küldözgetnék az önéletrajzot, ha nem egy neonnal asztalon lévő telefon mellé váltanának jegyet, hanem az alábbiakhoz hasonló műhelyekbe.

Ha rendszeresen figyelemmel követik a customvilág történéseit, a Paul McKinnon által vezetett Evolution Motorsportról a félelmetesen szép, ’40-es években gyártott oldaltszelepelt Harley, vagy a végtelenségig letisztult CB750 ugorhat be. Az előbbivel még tesznek is egy karikát a videó vége felé. Az ausztrál cég nevébe egyébként nem véletlenül került oda a “motorsport” szó: versenyautók felkészí­tése/karbantartása, bukócsövek tervezése és kivitelezése, üzemanyag tartájok, befecskendezőrendszerek, intercoolerek, ví­zcsövek, karburátorok, versenyfék-rendszerek, futóművek, motorvezérlés és minden hasonló épí­tése, tuningja szerepel a munkafelvételi papí­rjaikon. A motorépí­tés csak amolyan hobbi, márpedig hobbit (Gyűrűk urás poénokat ne!) ilyen magas szinten űzni több, mint becsülendő dolog.


A Deus ex Machina szintén ausztrál csapat, de ők már garázsnyinál nagyobbra nőttek, a sydney-i központ mellett Balin, Aucklanden, Új-Zélandon és Los Angelesben is van üzletük. Trükkös társaság, ugyanis ők a motorépí­tést nevezik meg fő profilnak, mégsem abból élnek: a különböző biciklik, vintage BMWx-ek, szörf- és gördeszkák, pólók és az étterem adja a pénzügyi bázist. Magukra sem márkaként tekintenek, hanem egyfajta kulturális misszióként. Marketinges szempontból telitalálat egy termékhez vonzó életmódot csatolni, a Deusnak pedig tökétesen sikerült. Ennek eredménye, hogy jelenleg a világ legfelkapottabb motorépí­tői között tartják őket számon, a márkát például Orlando Bloom is reklámozza – minden alkalommal, amikor kigurul a garázsból.



A videók alapján a két cég olyan, mint egy wishkey-vel leöblí­tett nehéz steak egy füstös kocsmában és egy tengerparti mólón elfogyasztott egzotikus halétel, könnyű borokkal leöblí­tve.