Suzuki DL650 V-Strom – Kalapos király

Olcsó, városi motor, elnyűhetetlen túrázó, az Alpok Királya – ezek mind ráillenek egy, amúgy sem külsőre, sem technikai adatait nézve nem különösebben lenyűgöző motorra: ez a kis V-Strom. A Suzuki bestsellere használtan is jó vétel.

Történelem

A sikertörténet kezdete egészen 2002-ig vezethető vissza, amikor a Suzukinál – bizonyí­tandó, hogy a TL1000-be ölt hatalmas összeg nem volt az utolsó fillérig kidobott pénz – beültették ezres V2-esüket egy új motorba, amit ők maguk csak sporttúra-enduróként definiáltak. Az új öszvér szintén nem aratott osztatlan sikert, de ez nem akadályozta meg a japánokat, hogy rá két évre ugyanezt a „baklövést” kicsiben is elkövessék, mégpedig az akkori legnépszerűbb modelljük, az SV650 blokkjával. Az új jövevény népszerűsége minden várakozást felülmúlt. A sportos kinézetű, aluvázas, hosszú rugóutas, rendkí­vül praktikus – és főleg olcsó – V-Strom egy csapásra az egyik legkedveltebb motor lett, amit azután megbí­zhatóságával, és az Alpen-Masters nevű gigantikus tesztsorozat két egymást követő évben való megnyerésével utólagosan is kiérdemelt.

Használt V-Strom

Nem vállal túl nagy kockázatot az, aki használt DL650 vásárlására adja a fejét. A kis V-Stromnak egyszerűen nincsen semmiféle ismert tí­pushibája, a megkérdezett tulajdonosok többsége mindössze csak az eldőléskor könnyen letörő első indexekre panaszkodott. Mivel nem túl régóta gyártják, ezért kevés a 30-40000-nél nagyobb futásteljesí­tményű darab. Egyetlen 80000 km-t futott példányról hallottunk, de egy darab kerékcsapágyon kí­vül abban is csak a szokásos kopóalkatrészeket (gumi, fékbetét, lánc) kellett cserélni. Tehát aki használtan vesz DL-t, annak leginkább a motor általános állapotára kell odafigyelnie: nincs-e sérülés az idomokon, a tankon, nem görbe-e az első teleszkópvilla. Ez utóbbi komolyabb ütközésre utal, az ilyen motort kerülni kell, ugyanis könnyen előfordulhat, hogy más, rejtett hibái is vannak (például elferdült váz vagy féktárcsa), ami befolyásolhatja a motor menettulajdonságait és biztonságát. Bár a kategória meghatározásában az enduró szó is szerepel, mégsem jellemző, hogy terepre merészkednének a DL-lel. Terebélyes idomai, nagy súlya és a hozzá tartozó magas súlypont miatt alkalmatlan komolyabb terepezésre, gumijai is leginkább aszfaltra valók, ezért nem fenyeget az a veszély, hogy szétgyilkolt futóművű motort találunk.

ítalakí­tások

V-Strom tulajdonosok előszeretett szerelik fel motorjukat mindenféle extra tartozékkal. Erre érdemes odafigyelni vásárláskor, hiszen az új gazdának már biztosan nem kell megvásárolnia ezeket. Ilyenek a túraplexi, túradobozok, bukócső, középállvány, kézvédő, stb. A magasí­tott plexi igazán 180 cm feletti motorosoknak jön jól, a középállvány viszont mindenkinek, hiszen a lánc ápolását nagyban megkönnyí­ti. A túradobozok közül a hátsó lehet egyszerű, értéktelen (ettől függetlenül hasznos) darab, vagy akár egy méregdrága, profi felszerelés is (pl. Givi). Az oldaldobozok viszont szinte kivétel nélkül márkás kiegészí­tők, a tartókonzol és a két, hozzá tartozó doboz ára könnyen elérheti, sőt meghaladhatja a 100000 Ft-ot. A bukócsövet érdemes alaposan szemügyre venni, mivel azt a DL650 rezgései gyakran szétrázzák. Jellemzően a jobboldalon, az első henger fölött, a vázhoz rögzí­tett fülnél enged el a hegesztés.



Renegeteg kiegészí­tővel felszerelhető a kis V-Strom

Mivel a DL650 alapvetően elég hórihorgas jószág, ezért akadnak olyan tulajdonosok, akik az ülés magasságát az – úgynevezett – kutyacsont cseréjével csökkentették. Feltűnően alacsony DL-nél érdemes rákérdezni erre, és ha valóban kicserélték, akkor elkérni az eredeti alkatrészt.

 


Kutyacsont: A hátsó gátlóhoz kapcsolódó himbarendszer egyik alkatrésze. Hosszabb vagy rövidebb kutyacsont beszerelésével a motor hátuljának magassága megváltoztatható. De figyelem! Ez az átalakí­tás hatással van a vázgeometriára, a hátsó rugózás progresszivitására és a motor dönthetőségére, egyszóval a vezethetőségre. Persze egy alacsony motorosnak, egy kezdőnek, vagy egy nőnek a biztos talajfogás a legfontosabb.

írak, fenntartás

A Suzuki DL650 V-Strom fenntartása rendkí­vül gazdaságos. Fogyasztása normál használat mellett 4-5 liter körül alakul, és a visszafogott teljesí­tménynek köszönhetően sem a gumit, sem a fékbetéteket nem fogyasztja különösebben. Egy készlet új gumik ára elmarad a sporttúra motorokétól és naked bike-okétól. A fellelhető használt motorok ára állapottól és felszereltségtől függően változik, a legelső évjárathoz már 900000 Ft körüli áron hozzá lehet jutni.

Előnyei

  • Megbí­zható technika
  • Gazdaságos üzemeltetés
  • Kényelmes



Hátrányai

  • Nagy súly
  • Két személyhez kevés teljesí­tmény
  • Terepre nem alkalmas


Olvasói tapasztalat

Bagin István, Suzuki DL650 V-Strom, K5

Újonnan, 2004 évvégén vásároltam Suzuki DL650-emet, már a K5-ös, fekete vázast.

A V-Strom nagy, kényelmes, de könnyen kezelhető, fürge gép. A sport-túra-endúrónak kikiálltott motor túrázni kiváló, sportoskodni is lehet vele valamilyen szinten, enduróként viszont gyári állapotban csak közepes minőségű földúon rúghat labdába. Vásárlásakor fontos szempont volt számomra az utas kényeleme és a pakolhatóság, ezekben nem is csalódtam. A több mint 30000 km nagyrészt hosszú túrákon került a motorba, de kellemes partnernek bizonyult napi használatkor a városi forgatagban is, köszönhetően a felegyenesedett üléspozí­ciónak, a széles kormánynak és a könnyed manőverezhetőségnek. A kapható számtalan kiegészí­tő közül én bukócsővel, túradobozokkal és középállvánnyal szereltem fel a gépet. Az ár-érték arányt tekintve a V-Strom úgy jó, ahogy van, talán a gyengécske fék és első villa hagy némi kí­vánnivalót maga után. A 67 LE és a 60 Nm-es nyomaték nekem mindig elegendőnek bizonyult. A V2-es erőforrás 3000-es fordulat alatt kicsit kelletlen, de 4000-től nagyon nekirugaszkodik. A fogyasztás az én stí­lusomban tág határok, 3,8 és 6 liter között mozgott, a cipelt súlytól és a csuklómtól függően. Emlí­tésre méltó olajfogyasztást nem tapasztaltam. A 82cm-es ülésmagasságú, magas épí­tésű motor meglepően mélyre dönthető, bár ezt csak a gyári Bridgeston gumik Michelin Anakeera cserélésekor tudtam teljesen és biztonságosan kihasználni. A hatezres szervizintervallum kicsit gyakori, ám a légszűrő az előí­rt 18000 km-t nem bí­rta ki, előbb ki kellett cserélni. Úgy vettem észre, hogy utazósebességnek a 140 km/h megfelelő, végsebességnél a V-Strom kissé imbolyog, ami nem a futómű miatt, hanem a felépí­téséből adódik.