Norvégia – Nordkapp

A motoros túrázók egyik nagy álma eljutni Európa tetejére, megcsodálni a fehér éjszakát, kiállni a legészakibb pontra, belemerülni a végtelen látványába. Nekem ez háromszor sikerült, három különböző formában, mindhárom alkalommal felejthetetlen látványt nyújtva számomra. A motoros nirvána ott van, fenn északon, Norvégiában.

A Nordkapp minden alkalommal más arcát mutatja, szerencsés, aki többet láthat belőle. Az első alkalommal könnyed kalandozás közepette jutottam el északra, ketten vágtunk neki az únak, olyan vakrepüléses módon, egyetlen támpontunk az orosz ví­zum volt, hogy odafelé megnézhessük Szentpétervárt. A következő meneteknél kihagyva Oroszországot (6–10 motorral nehézkes a bejutás), a Baltikumon keresztül motorozva csodáltuk az egykoron Szovjetunió részét képező, ma már uniós országokat, mindezt tí­z motorossal, akik kalandvágyból tartottak velem.

Túrák Túra: Norvégia - Nordkapp

Harmadszor egy felkérésnek eleget téve kalauzoltam egy csapatot, felhasználva minden tapasztalatomat. Minden alkalommal megjárattuk a paripákat a Kur-földnyelven, amely egy csodaszép, természetvédelmi terület. A keleti kalandok után Finnországon motoroztunk felfelé, a csodás tavakat lassan felváltották az unalmas csodás tavak, de Lappföld háborí­tatlan környezete lenyűgözött minket. Rovaniemiben átléptük a sarkkör vonalát, majd átugrottunk, majd megálltunk felette, és még ezernyi variációban lefényképeztük magunkat. Először csak a sarkkör érdekelt, de később a Télapó lakhelyét, sőt magát a Télapót is meglátogattuk. A nagy távolságok legyőzhetőek voltak, a kanyarokkal kevésbé nehezí­tett szakaszok mégsem váltak unalmassá sosem. Nap mint nap különös kí­váncsisággal vágtunk neki az ismeretlennek, a soha véget nem érő nappalok éjszakába nyúló motorozásra késztettek.

Túrák Túra: Norvégia - NordkappIngyenesen látogatható a Télapó háza, a képekért viszont már zsebbe kell nyúlni

ítlépve a norvég határt, megcsapta pénztárcánkat a méregdrága benzin, de a csodás táj kárpótolt a veszteségért, hiába a tapasztalat, nehéz megszokni, hogy a benzint 600 forint felett mérik északon. Az időjárás is megmutatta, mire képes, volt verőfényes éjféli napsütés, 24 órán át tartó eső, plusz 1 és plusz 30 fok is. Nem mindegy, mikor megyünk, hiszen az első látogatásnál lekéstük a napot, igaz ugyan, hogy csupán egy órára, de mégis alámerült a horizonton. Az is igaz, hogy talán ekkor voltak a legszebb fények, csodás felhők, és nem volt sötét. A nap június végétől augusztus legelejéig egyáltalán nem megy le. Éjfélkor is teljes pompájában fénylik, beragyogva Európa csücskét. Ezért is vágtam neki újból, ekkor már tudatosan július harmadik dekádjára fókuszálva. Persze benne volt, hogy megmutassam másoknak is ezt a csodát. A www.motorosturazas.hu oldalon toboroztam motoros társakat. Megterveztem, megszerveztem mindent, í­gy nekik csak élvezni kellett a kalandot.

Túrák Túra: Norvégia - NordkappA Trollok úján felmotorozni vezetéstechnikailag nem élmény, viszont a látvány katartikus

Először, amikor rákanyarodtunk a Nordkapp felé vezető zsákutcára, azt hittem, a mennyországban vagyok, megtaláltam a motoros nirvánát. A hosszú, nyújtott kanyarok, csekély forgalom, a hegyoldalon bámészkodó jávorszavasok, valamint a tenger lágy hullámain ringatózó éjjeli napfény, teljesen magával ragadott, azt gondoltam akkor, ide mindenkinek el kellene jönni. Az időjárás is velünk tartott, hiszen csodás naplementében tettük meg a kb. 250 kilométernyi távot. Megannyi meredeken felkaptattunk, átmotoroztunk a tenger alatt, majd elénk tárult az ú vége, Európa teteje, a Nordkapp. Csupán egy fok volt, viharos széllel, de mi boldogan fúrtuk az arcunkat a hidegbe, eljutottunk ide!
Másodszor már nem volt ilyen szerencsénk, esőben érkeztünk, ködbe burkolózott a táj, az orrunkig sem láttunk. Este fél tí­zkor felszállt a köd, elénk tárult a szárazföld sarka, sajnos a nap a felhők mögött maradt, í­gy második alkalommal sem sikerült megélni az éjféli napkorong látványát.

Túrák Túra: Norvégia - NordkappAtlanti ú. Oda-vissza motorozva különleges élmény, fotós szemmel pedig csodás összhatások érhetők el

Harmadik alkalommal már minden adott volt, újra átéltem a csodás kanyargós utat, a tengeren csillogó napot, este kilenc órakor már látszott, hogy nemhiába volt a várakozás, a pára leereszkedett a tenger habjaira, a napkorong pedig teljes pompájában mutatta magát egész éjjel. Ez az, amiért idejöttünk, ez az, amit eddig csak képeslapon láttunk, ez az, amit nagypapaként mesélhetünk az unokáknak.

Túrák Túra: Norvégia - NordkappLofoten-szigetek: mintha a legtökéletesebb filmdí­szletek között motoroznánk, pedig minden eredeti, ahogy a természet megalkotta

Az első menetnél a Nordkapp után már nem érdekelt semmi, í­gy a végtelen unalmas Svédországon lemotorozva még átsuhantunk az Öresundi hí­don, mely Európa leghosszabb hí­dja, és alig vártuk, hogy hazaérjünk. Ez volt, ami lökést adott a második Nordkapp-túrához, felfedezni a fjordokat, szirteket. Norvégia nyugati partján megannyi látnivaló ragadja el az utazót, melyet talán száz túra sem tudna felfedezni. Van itt világ legnagyobb trollja, Atlanti ú, Trollok úja, Stavanger-fjord, Lofoten-szigetek. De már az ezek között vezető tengerparti szerpentin is a hihetetlen érzését sugallja. Végtelen kanyargós szakaszok, lenyűgöző hegyek és völgyek, nyár közepén 1000 méteren megmaradó hófoltok, percenként megállásra késztetnek. Az már csak hab a tortán, hogy ott hí­rből sem ismerik a kátyú vagy hepehupás aszfaltot, éjszaka is bátran bedönthetjük a motort a kanyarba, nincs meglepetés. A közlekedők előzékenyek, szabálykövetőek, ezért könnyed motorozást í­gér Norvégia.

Túrák Túra: Norvégia - NordkappA Kur-földnyelv az olasz és horvát tengerpart keveréke, nem szabad kihagyni

Harmadszorra, már ismerősként üdvözöltek a hotelek recepcióján, tudtam, hogy csak húsz perc van egy remek harangmúzeumig, ahol megpihenhetünk. Kí­váncsian vártam, vajon ugyanaz a Télapó köszönt-e minket, akinek előző évben Feri az ölébe ült (3 éves kora óta vágyott rá, ma elmúlt 45). De még í­gy is naponta átéltem a csodát, amit a motorozás adott, és volt lehetőség újabb részeket felfedezni, gondtalanul hasí­tani a kanyarokat, falni a távot és megmutatni mindent az újdonsült túratársaknak.
Mint minden alkalommal, most is maradt felfedezetlen része a norvég csodának, hiszen a dél-nyugati sarokban önmagában egy hétre való élményt gyűjtött össze a természet. Talán újra nekivágok, kicsit másképpen, felfedezni azt, ami kimaradt, ha akad vállalkozó szellemű úitárs, talán a naplementét is megnézem újra, kicsit másképpen, negyedik variációban. Ha velem tartasz, keresd a www.motorosturazas.hu oldalon, hátha már keresem az új kalandozni vágyó motorosokat.

Hasznos információk
Nordkappra eljutni legalább 8000 km motorozással lehet

Norvégia
nagyon drága, a sör 1500, a zsemle, 2-300, a benzin 550 és 650 Ft között, egy éttermi számla biztosan lesz 8-10 000 Ft, a szállás 70-100 euró

A nap
júliusban egyáltalán nem megy le, éjfélkor is világos van

Vigyázni
kell a rénszarvasokra és jávorszarvasokra (ebből van több), úgy kószálnak az utakon, mint a kóbor kutyák, nem ijedősek, viszont 3-4 mázsásak, óvatosan kell vezetni

Norvégiában a gyorshajtás vagy szabályszegés horror, 6-800 eurónál kezdődik a büntetés, bár mi egy rendőrt láttunk a három ú során

A fjordoknál sokszor kompozni kell, esetleg fizetős alagúon lehet átjutni a túlpartra. A legtöbb komp fél- vagy óránként jár, de van olyan is, ami naponta csak kétszer, érdemes tájékozódni

Mindenhol
lehet fizetni kártyával, a benzinkutak többnyire kezelő nélküli automata kutak

Este nehéz
szállást találni, a norvégok 8-9 óra felé eltűnnek, nincs recepció, nincs bolt

Érdemes
előre foglalni, mert nyáron mindenki utazik, a szállások, kempingek dugig vannak, 4-5 fő felett már alig találni egyben szállást

A vadkemping mindenhol megengedett, de megfontolandó a reggeli harmat, a sok eső és a hajnalban nem ritka 2-3 fokos hőmérséklet miatt

Háromszor végigmenni ezen a tájon maga a csoda!