Nagy túrasportgumi teszt – Felelősségteljes társaság

Egy túrasportgumi esetében nem elég, ha csak ideális időjárási körülmények között kiváló a tapadása. A motoron utazóknak akkor sem szabad, hogy kétségeik támadjanak az abroncsokban, ha elkapja őket egy nagyobb eső. Gumitesztünk második részében száraz és vizes pályán egyaránt alaposan a körmére néztünk öt gumiabroncspárosnak.

Bár ne uralkodna ez az átkozott büszkeség a motorosok között! Hiszen amí­g í­gy van, addig egy szupersportgép tulajdonosa soha nem fog új gumi vásárlásakor túraprofillal ellátott abroncsot választani. Pedig erre az abroncsfajtára a sportosságot tekintve sem lehet panasz. Legalábbis í­gy hangzik a 2009-es túrasportabroncsok tesztje után alkotott általános vélemény: a sportos országúi motorosok egy túragumiban is tökéletesen megtalálhatják számí­tásukat. A bedöntésnek nem a gumik, hanem szinte kizárólag a tesztmotorok perifériái szabnak határt – í­gy például az idei teszthez segí­tségül hí­vott Suzuki Bandit 1250 S leérő lábtartója vagy középtámasza.

Túrasportgumi összehasonlí­tó teszt

Az ilyen mértékben sportos kialakí­tás láttán azt feltételezhetnénk, hogy gond lesz a gumik élettartamával. Bár ezt a kritériumot most nem vizsgáltuk, de a legutolsó, 2007-es túrasportgumi-kopásmérés azt mutatta, hogy a gazdaságosság terén sincs velük gond: az 5000 kilométeres teszt után az akkori abroncsok jó része a törvényben meghatározott 1,6 mm-es minimum eléréséig még jóval több mint 30 százaléknyi maradék profilt mutatott. Nem utolsósorban a tartós tesztjeink tapasztalatai alapján is úgy gondoljuk, hogy ezen a téren nem sok minden változott. A kopásról pedig a későbbiekben is mindenképpen szót ejtünk majd. Ebben az évben a sportgumikat vizsgáltuk meg a kopásállóság szempontjából, a teszten referenciaként a 2007-ben és 2008-ban is tesztgyőztes Michelin Pilot Road2 2 CT is részt vett.

Országúon – Szűk mezőny

Winston Churchill hí­ressé vált mondását – No sports! – igazán nem emlegethetjük az öt nagy gyártó képviseletében felvonultatott túrasportabroncsok aktuális generációjával kapcsolatban. Erre a tesztre a Suzuki Bandit 1250 S személyében egy klasszikus túramotort választottunk, amelynek soha egy pillanatig nem volt problémája egyik tesztabroncspárossal sem. Épp ellenkezőleg: inkább a motor maga szabott határt a gumik képességeinek.

Az, hogy az abroncsokban még ezen túl is rejlenek lehetőségek, a 2008-as gumitesztünkre vetett pillantásból is kiderül, amikor is egy Honda CBR 600 RR szupersportgépet használtunk tesztjárműnek. A túrasportabroncsok ezen a gépen is sokáig bí­rták az igénybevételt. Végül a Roadsmart a kormányzási pontosságnál szerzett minimális előnnyel végzett az Avon VP2 Sport előtt. A Metzeler, a Michelin és a Pirelli a harmadik helyen osztoztak a száraz próbák után. Bár a helyezésük nem, erősségeik eltérnek egymástól: a Michelin például kiemelkedően jól irányí­tható.

Összegzés: Száraz úfelületen összességében a Dunlop Roadsmart kí­nálja a legjobb keveréket a sportos túragépek számára, szorosan követi őt az Avon VP2 Sport. Extrém különbségekből csak igen keveset tudtunk felfedezni, ilyen például a Michelin Road2 bizonytalan viselkedése utassal, erősen bedöntött motornál.

HÉTKÖZNAPI ÉRTÉKELÉS

 Maximális pontszám

Avon VP2 Sport

Dunlop Roadsmart

Metzeler Roadtec Z6 Interact

Michelin Road2 2CT

Pirelli Angel ST

Irányí­thatóság 3026

26

25

28

25

Kormányzási pontosság

 3025

26

25

23

24

Kanyarstabilitás 2016

16

15

14

15

Tapadás kanyarban / gyorsí­táskor

 2016

16

16

16

16

Menettulajdonságok utassal

 2016

16

15

15

15

Viselkedés határtartományban 2016

16

15

15

16

Felállí­tónyomaték 1089

7

7

7

Összesen 150 123125

118

118

118

A figyelmes olvasónak már a néhány oldal átlapozása során feltűnhet, hogy a teszt résztvevői közül olyan fontos képviselők hiányoznak, mint például a Conti abroncspárosa. A RoadAttackot nemsokára leváltják, a hannoveri gumigyártó cég idén nyárra tervezi az utód bemutatását. Ráadásul, mivel a RoadAttack már a 2007-es teszten is csak a „futottak még” kategóriáig jutott, ezért ezt az abroncsot kihagytuk az összehasonlí­tásból.

Egyet előre, egyet hátra. Ötperc szerelési szünet után ismét menetkész a teszthez használt Suzuki Bandit

A Bridgestone személyében egy további nagy név hiányzik a tesztmezőnyből. Itt viszont nem arról van szó, hogy a BT 021 a közeljövőben megújulna, hanem a gyártó egyszerűen nem tudta időben rendelkezésünkre bocsátani az abroncsokat. így tesztelőinknek a raktárból kellett előhoznia egy régebbi abroncspárost, ezek viszont már nem felelnek meg a Bridgestone túrasportgumik jelenlegi műszaki állapotának, és ezért csak összehasonlí­tásként próbáltuk ki, de nem értékeltük őket.

2008 közepén a Bridgestone átalakí­totta a BT 021-et, a jelenlegi változatot a DOT-szám előtt található VDD rövidí­tésről ismerhetjük fel. Bár a tesztelések során a VDB jelölésű előző modell kiváló visszajelzéssel és tapadással büszkélkedett, de í­vre döntésnél kissé lomhán viselkedett, és a konkurenciával összehasonlí­tva utassal jóval bizonytalanabb volt. A vizes pályán is jelentős hiányosságokat mutatott keskeny határtartományával és spontán megcsúszásra való hajlammal. Az pedig sajnos most nem derült ki, hogy a legújabb BT 021 jobb benyomást keltett volna-e.

Vizesfelületi vizsgálatok – Csak be ne fürödjünk

Mí­g a száraz pályán a motorok szorosan egymás nyakában lihegtek, vizes felületen jelentős különbségek alakultak ki. A Dunlop/Goodyear dél-franciaországi Mirevalban lévő, 1,6 kilométeres, állandóan esőztetett tesztpályáján nem csak a kanyarban és gyorsí­táskor tanúsí­tott tapadást hasonlí­tottuk össze. További fontos kritérium volt a vizes úon való fékezéskor mutatott viselkedés is. Ebben a Dunlop Roadsmart és a Michelin Pilot Road2 hasonlóan jó eredménnyel végzett az élen, a Metzeler és a Pirelli jelentősebb lemaradással követi őket. Ezen a teszten az Avon VP2 Sport volt a sereghajtó. Az angol gumi más szempontból is hiányosságokat mutatott: vizes úon a tapadása legfeljebb közepes, ennek következtében kormányzási pontossága és irányí­thatósága sem az igazi. A Michelin Pilot Road2 2CT-je a megszokott módon jól viselkedik vizes úfelületen, a Dunlop Roadsmart szintén meggyőző. Meglepő módon pont az új tesztrésztvevők, az átalakí­tott Metzeler Roadtec Z6 Interact és a Pirelli Angel ST nem tudott újat mutatni.


Az Interact esetében ugyanaz a feltűnően lomha fordulási viselkedés a probléma, amit már tavaly, elődjénél is kifogásoltunk. A teljesen új konstrukciójú Pirelli Angel ST ugyanakkor még a Metzelernél is gyengébb. Az egyazon konszern által gyártott két abroncs szinte teljesen megegyezik, a rosszabb helyezés oka a Pirelli valamivel gyengébb tapadása, ami a lassabb köridőkben is megmutatkozik.

Összegzés: Vizes úfelületen ismét egyértelműen a Michelin Pilot Road2 2CT lett a győztes. Előnye a második helyezett Dunlop Roadsmarttal szemben jelentős 7 pont. Egyértelmű vesztes esőben az Avon VP2 Sport.

 Maximális pontszám

Avon VP2 Sport

Dunlop Roadsmart

Metzeler Roadtec Z6 Interact

Michelin Road2 2CTPirelli Angel ST

Irányí­thatóság10

78

7

9

8

Kormányzási pontosság

20

14

15

14

16

14

Tapadás kanyarban

20

1016

15

18

14

Tapadás gyorsí­táskor

2011

16

15

18

14

Határtartomány

20

1215

14

16

14

Lassulás fékezéskor

107

9

8

9

8

Fékú (m) 100 km/h-ról

 54,4

48,2

52,1

48,2

51,4

Sebesség (km/h) az omega szakaszon

 64,5

68

67

70

66,9

Köridő (min)

 1,26,77

1,21,68

1,22,42

1,19,70

1,23,84

Összesen

100

 6179

73

86

72

Ennyit tehát azokról, akik kimaradtak az idei túrasportgumitesztből. Beszéljünk inkább azokról, akik részt vettek rajta. Az Avon erre a tesztre a VP2 Sport abroncsát választotta, amelynek nemcsak a neve sportos, hanem a gyártó is a sportgumik szegmensébe sorolja. Ugyanakkor a szintén a kí­nálatában szereplő igazán sportos VP2 Supersport abroncs miatt köztes szerepet kap a túra és a sport között. A Storm ST sokkal inkább túracélokra való, viszont az eddigi tesztek során mindig az utolsó helyek egyikén végzett, és ezért sokkal kevésbé érdekes, mint az eddig még nem vizsgált VP2 Sport.

A teszten továbbra is részt vesznek a Dunlop (Roadsmart) és a Michelin (Pilot Road2 2CT) jól ismert abroncsai. Tavaly a Honda CBR 600 RR-rel végzett kompakt teszten az első (Michelin), illetve a második (Dunlop) helyen végeztek. Idén viszont jó teljesí­tményüket a jóval nehezebb Suzuki Bandit 1250 S-en kell bizonyí­taniuk, száraz és nedves úon egyaránt.


Ezenkí­vül rögtön két új riválissal is meg kell küzdeniük, a Metzeler Roadtec Z6 Interacttal és a Pirelli Angel ST-vel. Ezek közül az utóbbi ráadásul több mint 24 órás világrekord-kí­sérletbe kezd. A mi tesztünkön ugyanakkor „normál” körülmények között vizsgáltuk a gumikat, éppúgy, mint ahogy azokból egy hétköznapi motorosnak kijut: irányí­thatóság, kormányzási pontosság, menettulajdonságok utassal, határterületi viselkedés vizes úon.

És a végeredmény? Meglepő módon minden maradt a régiben: az újaknak nem sikerült megingatniuk a jól bevált abroncsok helyzetét, a Dunlop és a Michelin jókora előnnyel győzött.

VÉGEREDMÉNY

A 2009-es túrasportgumiteszt a szokásos képpel zárul. A Michelin és a Dunlop ismét magasan nyert, idén megosztoznak az első helyen. Vizes úon a Michelin volt a legjobb, a Dunlop az országúi próbát teljesí­tette a legjobban. A Metzeler és a Pirelli újoncai nem jelentettek igazi újdonságot, az Avonnak a vizesfelületi tesztbe tört bele a bicskája.

 Menettulajdonságok országúon

Menettulajdonságok a vizes tesztenÖsszesen

 Helyezés
Maximális pontszám

 150100

250

 
Dunlop Roadsmart

125

79

204

 1.
Michelin Pilot Road2 2CT

11886

204

 1.
Metzeler Roadtec Z6 Interact

11873

191

 3.
Pirelli Angel ST

11872

190

 4.
Avon VP2 Sport

12361

184

 5.

###

Avon VP2 Sport

AVON VP2 SPORT

Tömeg: elöl 4,5 kg, hátul 6,1 kg

Származási hely: Anglia

ÉRTÉKELÉS:

Száraz országú (123 pont, 2. hely)

Összességében nem meglepő, hogy az egyértelműen sportos kialakí­tású Avon kiválónak bizonyult a száraz aszfalton. Az 1250-es Banditon a VP2 Sport kiváló irányí­thatóságról tett tanúbizonyságot, és semlegesen viselkedett. Tempós haladásnál is jó a visszajelzése, kanyarban való fékezéskor csekély a felállí­tónyomatéka. Utassal való használat során sem volt okunk panaszra. A gumi semleges marad, és tapadását is megőrzi. Új állapotban jelentős oldalirányú kilengést éreztünk, ami viszont rövid idő múlva nagymértékben csökkent.

Vizesfelületi teszt (61 pont, 5. hely)

Kanyarban tanúsí­tott tapadása gyenge, ezáltal romlik a kormányzási pontosság és az irányí­thatóság is. Gyorsí­táskor a hátsó kerék hamar kipörög, fékezéskor az Avonnak jóval nagyobb távolságra volt szüksége, mint a többieknek.

Összegzés: sportos beállí­tottságú országúi motorosok az Avonnal megtalálják a számí­tásukat – de csak addig, amí­g száraz az ú. Esőben problémás lehet.

Dunlop Roadsmart

DUNLOP ROADSMART

Tömeg: elöl 4,5 kg, hátul 6,9 kg

Származási hely: Franciaország

ÉRTÉKELÉS:

Száraz országú (125 pont, 1. hely)

Már a neve is jelzi: hétköznapi használat során a Roadsmart kiváló tapadással és jó visszajelzéssel győzi meg használóját. Semleges menettulajdonságait a teljes bedöntési tartományban megőrzi. A Dunlop-abroncs további pontokat gyűjt kiváló irányí­thatóságának köszönhetően. Kanyarban való fékezéskor nagyon kicsi a felállí­tónyomatéka, emellett utassal is megőrzi kiváló tulajdonságait.

Vizesfelületi teszt (79 pont, 2. hely)

A Roadsmart vizes aszfalton is meggyőző. Gyorsí­táskor és kanyarban jó a tapadása, fékezéskor kifogástalanul lassí­t: széles, jól érezhető határtartományának köszönhetően nyugodt szí­vvel ajánljuk esőben is.

Összegzés: első osztályú eredmény száraz pályán, ráadásul kiváló teljesí­tmény vizes felületen is. A Roadsmart minden alkalomra kiváló választás.

Metzeler Roadtec Z6 Interact

METZELER ROADTEC Z6 INTERACT

Tömeg: elöl 4,3 kg, hátul 6,7 kg

Származási hely: Németország

ÉRTÉKELÉS:

Száraz országú (118 pont, 3. hely)

A Metzeler Z6 új Interact változata kanyarban nagyon jó tapadásról tett tanúbizonyságot, és a teljes bedöntési tartományban csodásan semleges maradt. ívre döntéskor azonban kissé lomhának bizonyult. Manőverezőképessége érezhetően az Avon, a Dunlop és a Michelin mögött marad. Kanyarban való fékezéskor tanúsí­tott felállí­tónyomatéka összességében csekély, de érezhető. Utassal viszont nem tapasztaltunk hiányosságokat.

Nedvesfelületi teszt (73 pont, 3. hely)

Vizes úon elmarad az aha-élmény. Határtartománya jól érezhető, í­vre döntéskor a száraz úfelülethez hasonlóan lomhán viselkedik.

Összegzés: a Z6 Interact változata sem igazán meggyőző. Különösen markáns a lomha kanyarodási viselkedés.

Michelin Pilot Road 2

MICHELIN PILOT ROAD2 2CT

Tömeg: elöl 4,6 kg, hátul 6,4 kg

Származási hely: Spanyolország

ÉRTÉKELÉS:

Száraz országú (118 pont, 3. hely)

Ebben a tesztben a Road2 kétarcúnak mutatkozott: egyrészt nagyon kezes és kanyarban is jól viselkedik. Másrészt viszont nagyobb bedöntéskor igencsak bizonytalanná válik, amit a túramotorosok nagyon zavarónak találnak. Pozití­v ugyanakkor továbbra is kiváló tapadása és utassal való jó menettulajdonságai.

Vizesfelületi teszt (86 pont, 1. hely)

Vizes úon a Michelin csak egy célt ismer: hogy lehagyja a konkurenciát. Gyorsí­tásnál, kanyarban tanúsí­tott tapadásnál és fékezéskor a Road2 egyaránt a legjobb értékeket érte el. Összességében esőben nincs nála jobb.

Összegzés: a gyakran és sokat motorozó pilóták legjobb választása kiváló vizesfelületi tulajdonságainak köszönhetően továbbra is a Michelin.

PIRELLI ANGEL ST

PIRELLI ANGEL ST

Tömeg: elöl 4,2 kg, hátul 6,1 kg

Származási hely: Németország

ÉRTÉKELÉS:

Száraz országú (118 pont, 3. hely)

Jó visszajelzés, széles határtartomány és több mint kielégí­tő tapadás a legtöbb túramotoron – a Pirelli új Angel ST-jének jól sikerült a belépője. Irányí­thatóságát és semlegességét tekintve ugyanakkor kicsit lejjebb kell adnunk igényeinkből. Kismértékben a kormányzási pontossága is elmarad a vele azonos helyezést elért Metzeler Z6-ostól. Kanyarban való fékezéskor enyhe felállí­tónyomaték érezhető, utassal nem tapasztaltunk különösebb teljesí­tményváltozást.

Vizesfelületi teszt (72 pont, 4. hely)

Vizes úon az Angelnek kiváló a visszajelzése és elfogadható fékezési értékeket mutat. Valamivel keskenyebb határtartománya miatt a vizesfelületi értékelésben végül kicsivel elmarad a Metzeler Z6-tól, amelyhez egyébként nagyon hasonlí­t.

Összegzés: jó visszajelzéssel és kormányzási pontossággal megáldott, kiváló allrounder, amely azonban esőben valamivel lemaradt a Metzeler mögött.