Nagy gumiteszt III – Abroncsvizsgálat

Vajon kinek melyik gumi felel meg igazán? A rutinos túrázók elég érettek már egy sportgumira? A jól ismert úszakaszon virtuóz pilótának valóban szüksége lehet egy semi-slick (fél-pálya) abroncsra? A technika terén sok minden változott. Vajon hol vannak ma a határok a túra-, a sport- és a versenygumik között? Hogy ezeket a kérdéseket meg tudjuk válaszolni, górcső alá vettük őket.

Power One! Micsoda név! Amelyik gumin ez áll, az biztosan nyerő. Vagy itt a Pilot Power 2CT, amelyről erő és maximális dönthetőség sugárzik. A Pilot Road2 viszont inkább civilnek hangzik. Nem kérdés: a francia gumióriás, a Michelin már a névadásával egyértelművé teszi vásárlói számára a házon belüli területmegosztást.


De ahogy az életben mindig, itt is van legalább még két másik oldal, amelyek bonyolí­tják a dolgot. Az egyik az, hogy a vásárló hogyan í­téli meg saját képességeit. A másik a tényleges felhasználási cél. Vajon rögtön egy Power One versenygumira van szükségem, csak mert legtöbbször már sportgumikkal is megelőzöm a haverokat a ház körül? És ha igen, vajon mennyivel leszek gyorsabb tőle? Vajon egy ilyen közúi forgalomra is engedélyezett semi-slick abroncs most már a munkába menet is megfelel? Vagy manapság már egy sporttúragumi akár még egy 180 lóerős rakétára is teljesen megfelelő, és ráadásul sokkal tovább tart?

A kopástesztet Provence-ben, a méréseket zárt pályán végeztük

Ezek a kérdések annál sürgetőbbek, minél gyorsabb a gumiabroncsok fejlődése. Egy jelenlegi, közúra engedélyezett versenygumi képességei néhány évvel ezelőtt még egyes kvalifikációs keverékeknek is becsületére váltak volna. A sportgumik legalább ilyen nagy lépésekkel masí­roztak a versenypálya irányába, mí­g a túraabroncsok egyre inkább a sport felé orientálódtak, és ezzel annak a fejlődésnek igyekeztek eleget tenni, amelyet az egyre erősebb és nagyobb teljesí­tményű sporttúragépek és naked bike-ok határoztak meg.

A Pilot Road2 (1.38,28) és a Pilot Power (1.34,10) ideje között több mint 4 másodperc van. Utóbbi ugyanakkor 3 másodperccel elmarad a Power One-tól (1.31,17). A tiszta versenygumi még egy másodperccel gyorsabb, és hőmérséklete az ideális tartományban van. A Pilot Road2 és a Pilot Power 2CT gyorsí­táskor túlhevülnek

Hogyan is állunk tehát a mai gumiabroncsokkal? A korábban szokásos megtekintés csak részben segí­t a válaszadásban. Nagy negatí­vprofil-arány, bevágott gumilabirintusok, keskenyebb formátumok – a múltban ilyenek voltak a kedélyesnek mondható túraabroncsok, a széles sportgumik ugyanakkor jóval kisebb negatí­v profillal és tiszta, sportos rajzolattal rendelkeztek.

Aki ma egy 190-es hátsó felnin feszülő Pilot Road2-t és egy Pilot Powert meg akar különböztetni egymástól, annak igencsak oda kell figyelnie. Még az előállí­tásukkor használt highend-technológia szí­nvonala is kiegyenlí­tetté vált. Mindegy, hogy radiális felépí­tésről, kétkomponensű technológiáról (2CT) – amelynél két gumikeveréket alkalmaznak egy köpenyvázon –, korom helyett szilika vagy természetes kaucsuk helyett szintetikus elasztomerek alkalmazásáról van szó, a különböző gumití­pusok alapvetően nem különböznek egymástól.

Egyértelmű a kép: a Pilot Road2 és a Pilot Power 2CT lenyűgöző teljesí­tményt nyújt és 1.18 körüli időket érnek el, a Power One 1.29-cel jelentősen visszaesik. Még extrémebb a tiszta versenygumi, a Power One V/B-keveréke (1.41)

Ezért tanulmányúra indultunk. Kereken 4000 kilométert tettünk meg országúon és autópályán a dél-francia kanyarparadicsomban, váltakozó tesztpilótákkal részletes menetpróbákat végeztünk egy Honda Fireblade-del versenypályán és vizes tesztpályán, az adatokat pontosan rögzí­tettük, valamint tizedmilliméteres kopásméréseket végeztünk. Végül egybehangzó véleményt alkottunk arról, hogy a Michelin-család mely gumiabroncsa kinek a legmegfelelőbb. Ezt pedig – az adott márkára jellemző sajátosságok és korlátozások figyelembevételével – úmutatóként alkalmazhatjuk más, hasonló termékpalettával rendelkező gumimárkákra is.

2CT (Two Compound Technologie): a Michelin nagy dobása. Ezek után természetes, hogy mindhárom abroncs két különböző gumikeverékből áll. Jól látható, hogy az első abroncs anyaga puhább, ezenkí­vül az abroncsok oldalfala és a középső futófelület eltérő

Előrebocsátjuk a jó hí­rt: a civil motoros életben tapadástechnikai okokból az égvilágon senkinek nem kell egy slickhez hasonló, kevesebb, mint öt százalék negatí­vprofil-arányú Power One-t használnia, még akkor sem, ha néhány gyártó (Ducati, Triumph, KTM) gyárilag az ehhez hasonló gumikra esküszik. Éppen ellenkezőleg, sokkal nagyobb a lehetőség arra, hogy a versenygumi csak nehezen tud lépést tartani civil testvéreivel. Például egy fagyos tavaszi éjszaka után, amikor a hideg aszfalt biztosan nem teszi lehetővé, hogy egy Power One elérje a megfelelő üzemi hőmérséklet legalsó küszöbét, ami alapvetően szükséges az úburkolat és a gumi hatékony összekapcsolódásához. A Power One esőben szintén soha nem éri el üzemi hőmérsékletét, és a civil abroncsokhoz képest tartás nélkül csúszkál ide-oda. Ezenkí­vül még valamit figyelembe kell venni: még ha a körülmények barátságosabbak is, az abroncsnak hosszabb időre van szüksége a felmelegedéshez és ezáltal ahhoz, hogy képességeit megfelelően kibontakoztathassa. A Michelin 15 és 75 °C közötti tartományt ad meg, de ezen belül minden bizonnyal a hőmérsékleti skála felső fele az, ahol a Power One a legjobb formáját hozza. A tesztcsapat átlagos hőmérsékleti értékei a kopásteszten viszont 30 °C körül, esőben éppen csak 20 °C körül voltak.

Mennyi az élettartamuk? Az első keréken meglepő módon majdnem egyforma, a hátsón a várt eredményt hozták. Azonban kevésbé az eltérő kopás, sokkal inkább a teszt elején meglévő profilmélység a döntő

 Pilot Road2

Pilot Power 2CT

Power One

 Első kerék

Hátsó kerék

Első kerékHátsó kerékElső kerékHátsó kerék
 Új állapotban*

3,8

6,3

 3,85,7

3,8

4,7

 Kb. 3900 km után*

2,9

4,2

3,0

3,3

 2,92,4

 Kopás*0,9

2,1

0,8

2,4

0,9

2,3

 kopási tartalék*

1,3

 2,61,4

1,7

1,3

0,8

*mm-ben

Ez egyértelműen túl kevés a speciális gumi számára, amely csak egy jól kiépí­tett úszakaszon, de leginkább a versenypályán (lásd a sebesség- és hőmérsékleti diagramokat a éri el csúcsformáját. A család két civilebb képviselőjének ugyanakkor ezek a hőmérsékleti értékek pontosan megfelelőek. A Michelin állí­tása szerint 5 °C-tól a Pilot Road2 és a Pilot Power egyaránt kiválóan teljesí­t, felfelé 50 (Road), illetve 60 (Power) °C-nál van a végső határuk. Nem csoda hát, hogy a két abroncs hőmérséklete nemcsak az országúi rohanásnál, de szakadó esőben is a megfelelő tartományban van. Legkésőbb ilyenkor, ti. esőben egyértelműen jobbak, mint a Power One, és olyan szintet érnek el, ami a konkurenciát is gondolkodóba ejti.


Bámulatos, hogy ez a két gumiabroncs ilyen nehéz körülmények között is tökéletesen megállja a helyét – le a kalappal mindenekelőtt a jóval sportosabb Pilot Power előtt, amelynek ugye a gyors kanyarokban is jól kell teljesí­tenie. A kulcsszó a szilika, amely a kiváló vizesfelületi és a szintén jó hideg menettulajdonságok esetében egyaránt szerepet játszik. Ez az anyag mindkét abroncs esetében nagyrészt felváltotta a hagyományos alkotóelemet, a kormot, és azért felelős, hogy a gumi már nagyon kis hőmérsékleten is kiváló tapadást érjen el.

Csodát ugyanakkor ez az anyag sem tehet. Legkésőbb akkor, amikor igazán forróvá válik a helyzet, először a Pilot Road2, valamivel később a Pilot Power 2CT is feladja. A versenypályán kettőjüket kereken 4 másodperc és ezáltal egy világ választja el egymástól. És itt végre a Power One is szóhoz jut. Még 3 másodperccel gyorsabb, mint a Pilot Power, és egyértelműen bizonyí­tja, hogy megérdemli a nevét.

Michelin Pilot Road2

Michelin Pilot Road2

TÖMEG: elöl 4,6 kg, hátul 6,4 kg;

íR: kb. 120 000 Ft (párban)

TULAJDONSíGOK

Mindennapos használat: egyértelműen ez a sporttúragumik területe. Az első pillanattól kezdve jól viselkedik, utána teljesen problémamentes. A leghosszabb élettartamú.

Versenypálya: egyértelműen nem az ő erőssége. Túlmelegszik, billeg, egyszerűen nem bí­rja a dolgot.

Vizes úfelület: kiváló teljesí­tményt nyújt. A Road2 kiváló tapadásról tesz tanúbizonyságot.

ÖSSZEGZÉS

Aki még egy Fireblade-hez hasonló szupersportgépen is az élettartamot tartja többre a Power 2CT még homogénebb menettulajdonságainál, az meg lesz elégedve a Road2-vel. A gyors túrázók számára a Road2 egyértelműen kitűnő választás.

Michelin Pilot Power 2CT

Michelin Pilot Power 2CT

TÖMEG: elöl 4,2 kg, hátul 5,9 kg;

íR: kb. 113 000 Ft (párban)

TULAJDONSíGOK

Mindennapos használat: A Power 2CT általános tulajdonságai még jobbak, mint a Road2-é, viszont valamivel gyorsabban kopik.

Versenypálya: Sokkal jobban teljesí­t, mint a Road2, de jelentősen elmarad a Power One-tól.

Vizes úfelület: sportgumihoz képest zseniális. Szinte esőguminak is nevezhetnénk.

ÖSSZEGZÉS

Mindenkinek, aki a menetélvezeteket jobban becsüli, mint amennyire a kopást kerülné, kiváló választás a Pilot Power. De vigyázat: ezzel általában nem leszünk gyorsabbak. Legfeljebb a versenypályán. Ott viszont a Power One jobb nála.

Michelin Power One

Michelin Power One

TÖMEG: elöl 4,3 kg, hátul 6,1 kg.

íR: kb. 108 000 Ft (párban)

TULAJDONSíGOK

Mindennapos használat: elmegy, többet nem tud. Hidegen és visszajelzését tekintve a Pilot Power általában sokkal jobb.

Versenypálya: Le az abroncsmelegí­tőt, és már mehet is. Itt a Power One kiteljesedhet.

Vizes úfelület: ez egyáltalán nem megy neki. Sokkal rosszabb, mint a másik kettő.

ÖSSZEGZÉS

A mindennapokban a Pilot Power és a Pilot Road2 a jobb és komfortosabb választás. A Power One-t csak az vegye komolyan számí­tásba, aki kizárólag a jól ismert utakon, 35 fokban akar rekordidőt motorozni. Akkor viszont már menjen inkább a versenypályára.