MotoGP-teszt, 1. nap

A teszttilalom előtt idén utoljára tesztelnek a MotoGP tagjai. A Yamaha, a Honda és a Ducati két napig a spanyolországi Jerez de la Fronterában, mí­g a Suzuki és a Kawasaki három napig az ausztráliai Phillip Islanden tesztel. Az 1. napon a gyári hondás Daniel Pedrosa emelkedett ki, hiszen jobb időre volt képes, mint idén a Spanyol GP-n, amelyet ugyebár ő nyert meg.

    Egy hónappal a valenciai tesztek után ismét tesztelnek a MotoGP-ben. A teszteknek két nagy hiányzója van. A ducatis Casey Stonert és a hondás Randy de Puniet-t is megműtötték, amiért ők nem ülhettek motorra. A Ducati, a Yamaha és a Honda Jerezben köröz, mí­g a Suzuki és a Kawasaki a futómű és a gumigondjai miatt inkább Phillip Islandet választotta. A két pályán más-más körülmények voltak az 1. nap. Amí­g Jerezben a legmagasabb hőmérséklet csak 11 fok volt és fújt a szél is, addig Phillip Islanden jó idő volt. Ennek ellenére mégis Jerezben értek el jobb időket. Ennek a fő oka abban keresendő, hogy a jerezi pálya egy teljesen új aszfaltréteget kapott, amelyen a pilóták elmondása szerint fantasztikus a gumik tapadása. Még hidegben is!


Valentino Rossi

    Valenciában a négy yamahás közül csak kettő, a gyári Yamaha-duó volt jelen. Jerezben viszont Valentino Rossi és Jorge Lorenzo mellett ott láthattuk a Tech3 alakulat kettősét is, Colin Edwardsot és James Toselandet. A Tech3 csapat a vb után átalakult, hiszen a két pilóta technikai igazgatót cserélt. Toseland megkapta Edwards technikai igazgatóját, mí­g a Texasi Tornádó megkapta a Zongorista technikai vezetőjét. Azaz Edwards már a francia Guy Coulonnal – ő 1990 óta dolgozik a Tech3-nál és 2000-ben világbajnok lett Olivier Jacque-kal – , mí­g Toseland immár Garry Reydnersszel dolgozik. A legnagyobb újdonság azonban az volt Jerezben, hogy a Michelin után Edwards és Toseland először próbálta ki a Bridgestone gumikat. A gyári Yamaha kettősnél is voltak meghatározó változások. Lorenzo már Rossi 2008-as Yamaháján körözött, mí­g a nyolcszoros világbajnok a 2008-as gép továbbfejlesztett verziója mellett már a 2009-es YZR-M1 prototí­pusán is motorozott. Rossi a 2009-es géppel volt gyorsabb, amellyel csak 57 ezredmásodperccel volt lassabb annál az időnél, amelyet az idei Spanyol GP-n elért verseny közben.


Alex de Angelis

    Szokás szerint a legtöbb újdonsággal a Honda büszkélkedhetett. A szatellit hondás csapatok immár mind megkapták a pneumatikus szelepvezérlésű RC212V-t. Alex de Angelisnek, De Puniet-nek, Yuki Takahashinak és Toni Eliasnak – ő egyébként nagyobb támogatást kap, mint a többi privát hondás, hiszen gyári támogatott pilótaként tartja számon a Honda – februárra lesz kész teljesen a motor. Az új gyári hondás, az olasz Andrea Dovizioso Valenciában még a 2008-as gyári Hondán húzta a gázt, ellenben Jerezben már a 2009-es verziót használhatta. Daniel Pedrosa boxában viszont még több újdonság volt. Neki a Honda már két 2009-es RC212V-t készí­tett el. A háromszoros világbajnok az újdonságokkal nagyon gyors volt. Az idei Spanyol GP-n a leggyorsabb köre verseny közben 1:40.116 volt, mí­g szerdán 1:39.525-öt mértek neki. Pedrosa ideje is azt mutatja, hogy az egy gumiszállí­tós rendszer – már csak a Bridgestone készí­t gumikat a MotoGP-nek – eddig nagyon jól működik.

Andrea Dovizioso

    A Ducatinál is jelentős változások voltak a valenciai tesztekhez képest. Stoner ugyan ott van Jerezben és segí­ti a Ducati munkáját, de a tavalyi világbajnok a csuklóműtétje miatt még nem ülhet motorra. Stoner felépülése nagyon jól halad és lehetséges, hogy december közepén már elkezdheti a könnyí­tett edzéseket. Motorra azonban még akkor sem ülhet. A többi ducatis viszont gőzerővel tesztel. Amí­g Valenciában még csak a két gyári ducatis, Stoner és Nicky Hayden próbálhatta ki a karbonvázas DesmosediciGP9-et, addig Jerezben a 2009-es motort már megkapták a szatellit ducatisok, Niccoló Canepa, Mika Kallio és Sete Gibernau is. A Ducatinak azonban már van egy még újabb motorja is, hiszen a tesztpilóta, Vittoriano Guareschi már a 2009-es gép továbbfejlesztett tí­pusával motorozott.


Nicky Hayden

    A Suzuki Japánból, a gyár versenyközpontjából érkezett Phillip Islandre. Japánban Loris Capirossi és Chris Vermeulen szélcsatornás teszteken vett részt. Az új Suzuki keskenyebb és alacsonyabb lesz. A teljesen áttervezett GSV-R800 csak a jövő év elejére készül el, azonban a Suzuki már Ausztráliára is rengeteg új alkatrésszel készült. Capirex és Vermeulen egy új vázat, új motorelektronikát és új Öhlins-lengéscsillapí­tókat próbál ki. A Suzuki főleg a futóművet és a vázat teszteli Phillip Islanden. A GSV-R800 ugyanis főleg a gyors kanyarokban versenyképtelen. Phillip Islanden pedig sok nagy sebességű kanyar található.

    A Kawasaki is a futómű és a gumigondjai miatt választotta Phillip Islandet. A Kawának egyelőre nem fekszenek az új Bridgestone gumik és a zöldeknek főleg az első futóművel vannak problémáik. A Kawa új szerzeménye, az olasz Marco Melandri még mindig az összeszokás fázisában van, hiszen meg kell találnia a számára legelőnyösebb alapbeállí­tásokat a ZX-RR-en. John Hopkins is új korszakot kezd a Kawánál. Idén Hopkins technikai igazgatója az olasz Fiorenzo Fanali volt a zöldeknél. Fanali azonban nyugdí­jba ment, amiért Hopkins új technikai igazgatót kapott a japán Naoya Kaneko személyében. Hopkins és Kaneko Ausztráliában dolgozik először együtt. Hopkins tesztelését azonban egy korábbi bokaműtét és egy térdsérülés nagyban hátráltatja. Melandri és Hopkins mellett a Kawasaki tesztpilótája, Olivier Jacque is ott van Phillip Islanden. A francia egyedüliként teszteli a 2009-es motor prototí­pusát.

Jerez de la Frontera, 1. nap

1. Daniel Pedrosa

2. Valentino Rossi

3. Jorge Lorenzo

4. Colin Edwards

5. Alex de Angelis

6. James Toseland

7. Andrea Dovizioso

8. Toni Elias

9. Niccoló Canepa

10. Nicky Hayden

11. Mika Kallio

12. Sete Gibernau

13. Vittoriano Guareschi

14. Yuki Takahashi

(spanyol, Honda)

(olasz, Yamaha)

(spanyol, Yamaha)

(amerikai, Yamaha)

(San Marinó-i, Honda)

(brit, Yamaha)

(olasz, Honda)

(spanyol, Honda)

(olasz, Ducati)

(amerikai, Ducati)

(finn, Ducati)

(spanyol, Ducati)

(olasz, Ducati)

(japán, Honda)

1:39.525    (41 kör)

1:40.135    (39)

1:41.163    (51)

1:41.390    (49)

1:41.468    (53)

1:41.539    (50)

1:41.655    (48)

1:41.679    (75)

1:42.074    (50)

1:42.048    (69)

1:42.837    (64)

1:42.943    (40)

1:43.642    (36)

1:44.360    (64)

Phillip Island, 1. nap

1. Loris Capirossi

2. Chris Vermeulen

3. Olivier Jacque

4. Marco Melandri

5. John Hopkins

(olasz, Suzuki)

(ausztrál, Suzuki)

(francia, Kawasaki)

(olasz, Kawasaki)

(amerikai, Kawasaki)

1:31.5        (94)

1:31.9        (104)

1:32.4        (85)

1:32.5        (93)

1:33.3        (76)