Moto Guzzi és a V8 álmok

A Moto Guzzu V8 “Otto Cilindri”-t veterános körök szí­vesen sorolják a
világ tí­z legjobb motorja közé. Pedig Grands Prix-ből mindösze hármat
nyert, vagyis egészen biztosan nem sikerei tették hí­ressé. De akkor mi?

Nos, maga a motorja, ami miatt kiemelkedik a történelemből. Az ötvenes
évek volt a motorsport romantikája, amikor igen változatos konstrukciók
álltak rajthoz, vagyis maga idejében maga V8-as elrendezésre kevesebben
kapták fel a fejüket, mintha ma próbálkozna be egy ilyennel valamelyik
konstruktőr. ím a 148 kilós száraz tömeghez társuló 78 lóerős
teljesí­tmény ezerszeresére növelte az emberi állkapcsokra ható
gravitációs erőt: a Circuit de Spa-Francorchamps-on 275 km/h-val
száguldott. Mindezt az ötvenes évek közepén. Jól sejtik, ez akkor
félelmetes teljesí­tmény volt, a gumik és a futómű bőven a tervezett
tűréshatáron túl teljesí­tett.

A 499 köbcentis ví­zhűtésű V8-as motor leggyengébb pontja maga a
konstrukicó bonyolultsága volt. A nyolc dell’Orto karburátor, két
vezérműtengely és az elképesztő fajlagos teljesí­tmény találkozása a
korabeli gyártási pontossággal és felületi megmunkálással nem
eredményezhetett tartós motort. A folyamatosnak nagy csak elképesztő
hazugságok árán nevezhető üzembiztosság miatt hamar nyugdí­jazták a
mindössze öt példányban gyártott versenymotort. Már ha az öt darab
kézzel való elkészí­tését lehet gyártásnak nevezni.

A csodálatos képeket köszönjük Phil Aynsley-nek, mí­g a történetet a bikeexif.com-nak.