Metzeler Sportec M5 Interact

A gumiválasztás sohasem könnyű. Ez különösen igaz, ha sportmotorokról beszélünk, mert általában ha egy gumi tartós, akkor nem tapad, ha jó esőben, akkor nem jó szárazon, vagy fordí­tva, nem is beszélve a közúi használat és a versenypályák eltérő követelményeiről. Nekik jelenthet megoldást a Metzeler legújabb fejlesztése, a Sportec M5.

Portugáliában mutatta be a Metzeler új szupersport gumiját. Ahogy azt a teszt előtti sajtótájékoztatón elmondták, a fejlesztők célja az volt, hogy egy kompromisszumok nélküli szupersport gumit alkossanak, amely minden körülmények között, mindenféle aszfalton, minden motoron, utcán és pályán egyaránt jól működik, ezen kí­vül tartós és minden vezetési stí­lushoz megfelelő. A feladat nehéz, a problémát a Metzeler mérnökei a gumi szerkezetének, a keveréknek, a ví­zelvezető csatornák alakjának és elhelyezésének megfelelő összehangolásával próbálták megoldani.

Az M5 a Metzeler Interact technológiájával készül, csak úgy, mint a Racetech versenygumik. Ennek az a lényege, hogy a futófelület különböző dőlésszögekhez tartozó területein – a keverék megváltoztatása helyett – a kerék forgási sí­kjával párhuzamosan futó acélsodronyok eltérő feszessége és sűrűsége biztosí­tja, hogy a gumi minden helyzetben megfelelő teljesí­tményt nyújtson. Az úgynevezett 0 fokos acél öv középen feszesebb, biztosí­tva ezzel nagy sebességnél és féktávon a stabilitást, a gumi két oldalán a sűrűbben elhelyezett acélsodronyok lazábbak, nagyobb tapadási felületet és ezáltal jobb tapadást biztosí­tva, majd kicsit lejjebb, azon a részen, amit maximum dőlésszögnél használunk, megint egy kicsit feszesebbek, a jobb tartás és jobb visszajelzések érdekében.

A Metzeler marketingesei nagyon büszkék voltak a gumi oldalán található jelzésekre, amivel ellenőrizhetjük a használt dőlésszöget. Én ezt egy kicsit veszélyesnek tartom, mert biztos lesznek olyanok, akik mindenáron le akarják majd koptatni a legutolsót, sőt még szegény elefántot is. Nekik azt javaslom, hogy ezt inkább a pályán tegyék meg.

A ví­zelvezető csatornák a görög pi-t formázzák. A tapadási felület minden esetben legalább kettőt érint ezekből

A teszt közúon, egy körülbelül 120 km-es túrával kezdődött. Az időjárás tökéletes volt. Kipróbálhattuk a gumikat szárazon és ví­zen is. Tizenöt különböző motort biztosí­tottak a szervezők, mert azt szerették volna, ha megtapasztaljuk, teljesen mindegy, mire szerelik, ezek a gumik mindenképp jól működnek. Tetszett is, amit tapasztaltam. A motorok jól irányí­thatóak voltak, és minden dőlésszögön azt csinálták, amit várt tőlük az ember. Elég lassan, csoportokban mentünk, de azért amennyire lehetett, próbálgattam, mit lehet és mit nem. Már itt észrevettem, hogy nagyon jól működtek a gumik a vizes úon, de igazán meggyőző az volt, amikor a boxok mögötti fellocsolt sávon kellett fékpróbákat végeznünk körülbelül 100 km/h-s sebességről. Megdöbbentően hamar meg tudtam állni, de ebben nagy szerepet játszott, hogy az aszfalt is nagyon tapadt ezen a részen.

Végre eljött a pillanat, amit vártam. Ötször húsz percet mehettünk Portimaóban a pályán. Ennyi idő alatt szerintem két garnitúra ide való versenygumit biztosan teljesen kivégeztünk volna. Ezeken meg nem is nagyon látszott elváltozás annak ellenére, hogy délelőtt a másik csoport már ment velük ugyanennyit. Pedig itt az aszfalt sem az a kí­méletes fajta, és én is mindent elkövettem, hogy ne ússzák meg egyben a napot.

Az új gumi az elődjéhez, az M3-hoz képest átlagosan 10%-kal nagyobb felületen érintkezik a talajjal. Ezáltal jobb a tapadás, jobbak a visszajelzések és kopásállóbb is.

Az első gumival nagyon elégedett voltam: egész sokáig és keményen be lehetett fékezni a kanyarokba. Nem volt nehéz megtalálni a tapadás határait, de ott is jól érezhető volt, hogy mi történik. A hátsó gumiról is ugyanez mondható el, de mint a Metzeler versenygumijai esetében, itt is nagyon kell figyelni a kigyorsí­tásoknál, mert nagy dőlésszögnél – főleg, amikor már nem új – képes minden előrejelzés nélkül olyan hirtelen megcsúszni, hogy abból akár baj is lehet. Amikor a motor már viszonylag fel van állí­tva, akkor nincs gond, kontrolláltan lehet csúsztatni a hátulját. Néha még itt is meg-megugrik, de ez már közel sem olyan veszélyes, mint nagy dőlésszögnél.

Az új ví­zelvezető csatornáknak és a megnövelt szilika tartalmú keveréknek köszönhetően esőben is jobban tapad és kiszámí­thatóbban viselkedik

Összefoglalva a tapasztaltakat azt tudom mondani, hogy a tervezőknek sikerült megvalósí­taniuk, amit szerettek volna. A gumi minden körülmények között jól működik az utakon és meglepő módon pályamotorozásra is alkalmas. Szerintem tökéletes választás azoknak, akik utcán motoroznak, de néha-néha szeretnének ésszel a pályán is menni anélkül, hogy rengeteg pénzt költenének versenygumikra és gumicserére. Akik meg csak utcán szeretnének menni, nem nagyon hiszem, hogy találhatnának sokkal jobbat. Sokan versenyzők által eldobált gumikat használnak. Ez nem túl jó ötlet, mert azok sokkal nehezebben melegszenek be, és esőben egész biztos, hogy feleennyire tapadnak.

A siker ellenére a fejlesztők nem ülnek a babérjaikon. Folyamatosan tesztelnek, és nagy hangsúlyt fektetnek a felhasználókkal folytatott kommunikációra is. Más dolguk nincs is, mivel a vetélytársakkal ellentétben a Metzeler cég csak motorgumigyártással foglalkozik, úgyhogy ebben kell kimagaslót alkotniuk.