A gumiválasztás sohasem könnyű. Ez különösen igaz, ha sportmotorokról beszélünk, mert általában ha egy gumi tartós, akkor nem tapad, ha jó esőben, akkor nem jó szárazon, vagy fordítva, nem is beszélve a közúi használat és a versenypályák eltérő követelményeiről. Nekik jelenthet megoldást a Metzeler legújabb fejlesztése, a Sportec M5.
Portugáliában mutatta be a Metzeler új szupersport gumiját. Ahogy azt a teszt előtti sajtótájékoztatón elmondták, a fejlesztők célja az volt, hogy egy kompromisszumok nélküli szupersport gumit alkossanak, amely minden körülmények között, mindenféle aszfalton, minden motoron, utcán és pályán egyaránt jól működik, ezen kívül tartós és minden vezetési stílushoz megfelelő. A feladat nehéz, a problémát a Metzeler mérnökei a gumi szerkezetének, a keveréknek, a vízelvezető csatornák alakjának és elhelyezésének megfelelő összehangolásával próbálták megoldani.
Az M5 a Metzeler Interact technológiájával készül, csak úgy, mint a Racetech versenygumik. Ennek az a lényege, hogy a futófelület különböző dőlésszögekhez tartozó területein – a keverék megváltoztatása helyett – a kerék forgási síkjával párhuzamosan futó acélsodronyok eltérő feszessége és sűrűsége biztosítja, hogy a gumi minden helyzetben megfelelő teljesítményt nyújtson. Az úgynevezett 0 fokos acél öv középen feszesebb, biztosítva ezzel nagy sebességnél és féktávon a stabilitást, a gumi két oldalán a sűrűbben elhelyezett acélsodronyok lazábbak, nagyobb tapadási felületet és ezáltal jobb tapadást biztosítva, majd kicsit lejjebb, azon a részen, amit maximum dőlésszögnél használunk, megint egy kicsit feszesebbek, a jobb tartás és jobb visszajelzések érdekében.
A Metzeler marketingesei nagyon büszkék voltak a gumi oldalán található jelzésekre, amivel ellenőrizhetjük a használt dőlésszöget. Én ezt egy kicsit veszélyesnek tartom, mert biztos lesznek olyanok, akik mindenáron le akarják majd koptatni a legutolsót, sőt még szegény elefántot is. Nekik azt javaslom, hogy ezt inkább a pályán tegyék meg.
![]() |
A vízelvezető csatornák a görög pi-t formázzák. A tapadási felület minden esetben legalább kettőt érint ezekből |
Végre eljött a pillanat, amit vártam. Ötször húsz percet mehettünk Portimaóban a pályán. Ennyi idő alatt szerintem két garnitúra ide való versenygumit biztosan teljesen kivégeztünk volna. Ezeken meg nem is nagyon látszott elváltozás annak ellenére, hogy délelőtt a másik csoport már ment velük ugyanennyit. Pedig itt az aszfalt sem az a kíméletes fajta, és én is mindent elkövettem, hogy ne ússzák meg egyben a napot.
![]() |
Az új gumi az elődjéhez, az M3-hoz képest átlagosan 10%-kal nagyobb felületen érintkezik a talajjal. Ezáltal jobb a tapadás, jobbak a visszajelzések és kopásállóbb is. |
![]() |
Az új vízelvezető csatornáknak és a megnövelt szilika tartalmú keveréknek köszönhetően esőben is jobban tapad és kiszámíthatóbban viselkedik |
A siker ellenére a fejlesztők nem ülnek a babérjaikon. Folyamatosan tesztelnek, és nagy hangsúlyt fektetnek a felhasználókkal folytatott kommunikációra is. Más dolguk nincs is, mivel a vetélytársakkal ellentétben a Metzeler cég csak motorgumigyártással foglalkozik, úgyhogy ebben kell kimagaslót alkotniuk.