Maradnak a 450-es gépek

A japán gyártók kierőszakolták, hogy a motokrossz vb királykategóriájában, az MX1-ben ne legyen köbcenti változás.

Azaz 2010-től nem lesznek új 350-es gépek, hanem maradnak a jól ismert 450-es motorok.

Véget ért az első fejezete annak a vitának, amely tavaly december óta folyik a gyártók szövetsége, azaz az MSMA, valamint a Nemzetközi Szövetség, a FIM és a motokrossz vb-t rendező Youthstream között. 2007. december 21-én a FIM és a Youthstream új szabályokat, valamint új szabálymódosí­tási terveket tett közzé, amelyek 2010-től léptek volna életbe. A FIM és a Youthstream elképzelései szerint az MX1-ben és az MX2-ben csak egyhengeres gépek indulhatnának, az MX2-ben a felsőkorhatár 23 év lenne, a junior vb-n és az Európa-bajnokságon csak kétütemű motorok vehetnének részt, a vb-n a két- és a négyütemű gépek hengerűrtartalma azonos lenne, mí­g az MX1-ben immár nem 450, hanem csak 350 lenne a felső köbcenti határ. Az új szabályokra a gyártók többsége nemet mondott, hiszen az MSMA hét tagja, a Honda, a Yamaha, a Suzuki, a Kawasaki, az Aprilia, a Husqvarna és a KTM közül csak az osztrák márka támogatta a FIM és a Youthstream terveit. Az elmúlt közel nyolc hónapban többszöri egyeztetés volt a felek között, mí­g végül egy tokiói tárgyaláson két fontos dologban megállapodás született.

Tokióban a FIM és a négy japán gyártó képviselői találkoztak egymással. A találkozón „döntetlen”, vagy másképp fogalmazva kompromisszum született. Az MX1-ben a négy japán márka kérésére maradnak a 450-es gépek, mí­g a junior vb-n és az Eb-n a FIM elképzelései szerint csak kétütemű motorokat lehet használni. A 450-es gépekkel kapcsolatban engednie kellett a FIM-nek. A japánok egyszerűen nem akarták kidobni az elmúlt évek fejlesztéseit, a motorok kisebb zajszintjének a bevezetésével csökkenni fog a 450-es gépek ereje, mí­g a jelenlegi szabályok megengedik azt, hogy 350-es gépekkel is versenyezzenek. Hiszen 290 és 450 köbcenti közötti négyütemű gépek jogosultak versenyezni az MX1-ben. Tehát a KTM, ha akar, 350-es motorokat is indí­that. A japánok megint bebizonyí­tották, hogy ha kell, erősebbek a nemzetközi szövetségnél és a vb-rendezőinél is! Amiért lehetséges, hogy más új szabályból sem lesz semmi. A junior vb-ben és az Eb-n viszont a japánoknak kellett engedniük. Az elmúlt időkben a japánok, főleg a Honda – elég csak a CRF150R-re gondolni – már a kiskategóriákban is megkezdték a kisköbcentis krosszgépek tömegtermelését. A FIM viszont hajthatatlan volt, mivel mindenképpen olcsóbbá akarta tenni ezeket a sorozatokat annak érdekében, hogy minél többen indulhassanak bennük.