Magazin: Új kezekben a Harley–Davidson Budapest

Mozgalmas év áll a Harley–Davidson mögött. Februárban a 117 éves múlttal rendelkező amerikai cég teljesen váratlanul vezérigazgatót váltott, és október eleje óta a hazai vezérképviselet, a Harley–Davidson Budapest élén is új tulajdonosok állnak.

NEMZETKÖZI KITEKINTŐ

Februárban röppent fel a hír, hogy a Harley– Davidson Inc. vezérigazgatója, a mérnök végzettségű Matthew Levatich lemondott tisztségéről. Nevéhez kötődik a „More road to Harley–Davidson” program, amelynek keretein belül meghirdették a Harley–Davidson elektromos vonalát a Live Wire-rel a főszerepben, valamint a Bronx naked és a Pan American kalandmotor piacra dobását. Az utóbbi évek azonban nem alakultak valami fényesen a Company számára. Nehezen találja meg az utat az utánpótlás, a fiatalok felé, akik az Államokban szívesebben vettek quadot, terepmotort, vagy olyan egzotikumnak számító európai márkákat, mint a Ducati, a BMW vagy éppen a KTM. A Trump által kezdeményezett kereskedelmi háború sem kedvez az olyan ikonikus amerikai brandeknek, mint a Harley–Davidson, vagy akár a Levi’s, végezetül pedig ott van az Európai Unióban 2021-től érvénybe lépő Euro5-ös szabályozás, amely erősen vitatható pozitívnak titulált hatásai mellett igencsak megnehezíti a motorgyártók dolgát.

Jochen Zeitz, a Harley–Davidson Inc. vezérigazgatója

A Harley–Davidson az utóbbi években veszteségeket kényszerült elszenvedni a számukra legfontosabbnak számító hazai piacon is, a bajt a berobbanó Covid-járvány csak súlyosbította. A részvényesek nyomására Levatich helyét februárban a német származású sikeres menedzser, üzletember, Jochen Zeitz vette át. Zeitzről úgy tartják, hogy filantróp, reneszánsz típusú figura, a fenntartható fejlődés, a megújuló források híve. Eddigi leglátványosabb sikere a 2000-es évek elején a csőd közeli állapotban lévő Puma sportruházati cég megmentése volt. A megszűnés szélén álló Puma Zeitz 18 évnyi munkássága alatt a világ három legnagyobb sportruházati cége közé került, értéke 4000%-kal javult a tőzsdén. A legendás válságkezelő ma is élvezi a befektetők bizalmát, kinevezésének hírére a Harley–Davidson Inc. máris erősödött a tőzsdén.

Meghirdetett Rewire nevű mentőprogramja a tervek szerint egy ötéves időszakot foglal magában. −…jelentős lépéseket kell tennünk és át kell alakítanunk a vállalatot a prioritások, a végrehajtás, a működési modell és a stratégia tekintetében a tartós profit és a hosszú távú növekedés érdekében − nyilatkozta Zeitz. – Nevezzük „The Rewire”- nek, ez lesz a következő néhány hónapra szóló forgatókönyvünk, amely egy új ötéves stratégiai tervhez vezet. Zeitz szerint a Harley 2021 februárjában fedi fel ötéves stratégiai tervének pontos részleteit. Vázlatosan: visszalépnek a pénzt emésztő, kevésbé sikeres piacokról, mint például India, megszüntetik a piac telítettségét és a „diszkont” árakat az új modellek gyártásának csökkentésével. Nagyobb figyelmet fordítanak a hagyományos vevőkör igényeire, megerősítik a „kívánatos márka” státuszát – hasonlóan, mint annak idején a Puma felfelé pozicionálásával. − A cél az üzleti jövedelmezőség bővítése − mondta Zeitz. − Ez magában foglalja az elektromos motorkerékpár-piac bővítését a LiveWire-en keresztül, és más piaci szegmensekbe való belépést, mint például a kalandtúra vonal a Pan Americával… a piaci részesedésnek most nincs jelentősége, …nem a mennyiségre, hanem a kívánatosságra kell összpontosítanunk.

Összegezve: a korábbi vezérigazgató, Matthew Levatich által meghirdetett agresszív modellpaletta- bővítés és növekedési politika helyett egy megfontoltabb, költséghatékonyabb irányra áll át a karcsúsított, dinamikusabbá átalakított cég (közel 700 alkalmazottnak mondtak fel), újra előtérbe helyezve a Harley legerősebb piacait, hagyományos vevőkörét és az őket érdeklő legfelsőbb kategóriás túracirkálókat. A Covid-19-járvány ellenére a The Rewire stratégia első eredményei már megmutatkoztak a szeptember 30-án véget ért harmadik negyedévben. A társaság 2015 óta a harmadik negyedév legnagyobb nettó jövedelmét könyvelte el, miközben megállította az eladások csökkenését.

ITTHON

A hazai vezérképviselet, a Harley–Davidson Budapest új tulajdonosok vezetése alatt kezdte meg az utolsó negyedévet. Mielőtt valaki gyanakodva felkapná a fejét, eláruljuk, hogy az adásvétel teljesen önkéntes alapon jött létre, a korábbi tulajdonos, Dobai Attila amolyan senior advisorként segíti tapasztalataival az új tulajdonosok munkáját.

Dobai Attila: − Huszonegy éve csinálom, ez volt az életem, de elég volt. Eredetileg úgy terveztem, hogy fiam, Dani − aki az utóbbi években vezette a céget − veszi majd át, de neki más elképzelései vannak. Évek óta kerestem egy olyan személyt, csapatot, aki méltó módon viszi tovább az üzletet, egy éve találtam meg őket. Sok-sok éve barátok, üzlettársak, motorosok, akik elkötelezettek a márka iránt.

− Oké, mondanátok pár személyes szót magatokról? Kedvenc étel, ital, motor, elképzelés…

Hankó Ákos: − Hát persze, hogy a csülkös pacal, nehezen választanék a jó magyar pálinka és a skót whisky között, rock, blues és Harley–Davidson. Egy Ultráról gyönyörködöm a világban. Közlekedési mérnök vagyok, szakterületem a kötöttpályás közlekedés, a vasút, azon belül a biztonságtechnika. Ami a többieket illeti, régi barátok vagyunk, bízunk egymásban és összeköt minket a Harley szeretete. Ezzel az üzlettel mindannyiunk gyermekkori álma valósul meg. Új cégünkben ügyvezető igazgatóként a stratégiáért vagyok felelős.

Török Attila: − Az olasz ételek mindenekfelett, tengeri herkentyűk, a cseh sörnél nincs jobb, Krušovice-hívő vagyok, rock mellett jazzt hallgatok. Első motorom egy Jawa Mustang volt, ma egy tízéves Fat Boyom van, lányaim mostanság jelentették be, hogy motorjogsit szeretnének szerezni. Közgazdász vagyok, tehát ha Ákos a szakma, akkor ügyvezető igazgatóként én vagyok a minden más, ami ahhoz kell, hogy egy üzleti vállalkozás működjön. Ákossal van egy közös vállalkozásunk, jól működünk együtt, így azt gondoltuk, továbblépünk egy újabb közös bizniszbe.

Balról jobbra: Hankó Ákos, Szűcs Lajos, Török Attila

Szűcs Lajos: − Leveses vagyok, kedvencem édesanyám borsólevese, a füstös aromájú skót whiskyt, a rockot és a heavy metalt szeretem. Szintén közlekedési mérnök vagyok, egykori iskolatársammal, Ákossal ellentétben nem kötött, hanem szabadpályás. Egy váltókat gyártó nemzetközi autóipari cég egyik magyarországi vezetője voltam. Ezt a stabil, kiszámítható, de unalmas világot hagytam ott a Harley–Davidsonért. Eddigi munkámnak köszönhetően nyelveket beszélek, és megtanultam struktúrákban, projektekben gondolkodni. Édesapám rendőr volt, és nagyon ellenezte a motorozásomat, de mára én is egy Fat Boy boldog tulajdonosa vagyok. Fél évvel azelőtt, hogy belevágtunk ebbe az új üzletbe, már beültem az irodába, hogy átlássam a számokat, a működést. Cégvezetőként és üzletvezetőként az operatív dolgokért vagyok felelős.

− Nem a legkönnyebb időszakban veszitek át a Harley–Davidson Budapestet. Hogyan látjátok a helyzetet?

 Hankó Ákos: − A Harley–Davidson a nehézségek ellenére is erős cég. Bízunk az új vezérigazgatóban, értjük és helyeseljük a döntéseit. Megértjük, hogy jelen esetben nem lehet minden mozgó célpontra lőni. Tervszerűen, lépésről lépésre kell haladni – ez a mi elképzeléseinkbe is belefér.

− Mi lesz a Harley modellpalettájával az Euro5-ös normák érvénybelépésével?

Török Attila: − A Harley általában nem nyilatkozik a modellfejlesztés részleteiről, még nincs hivatalos információnk arról, hogy milyen modelljeink lesznek jövőre. Azt tudjuk, hogy a Live Wire megy tovább, és folynak a további fejlesztései, tudjuk, hogy 2021 tavaszán megérkezik a Pan America kalandmotor egy teljesen új erőforrással. Úgy tudjuk, hogy a cég erőteljesebben fókuszál a hagyományos vevőkörre, és erősíteni fogják a márka imázsát.

− Milyen változásokat fognak tapasztalni a vásárlók?

Szűcs Lajos: − Egy fiatalosabb, lendületesebb üzletet fognak látni, ahol az ügyfélélményre koncentrálunk. Azt akarjuk, hogy a Bázis egy igazi motoros találkozópont legyen, ahová nem csak motort venni járnak be az emberek, ahová beugorhatsz meginni egy kávét, dumálgatni egy kicsit. A Harley–Davidson volt az első gyártó, amelyik komolyan vette a márka körüli közösségépítést, ez eddig is fontos feladata volt a Harley–Davidson Budapestnek, mi ezt a vonalat is szeretnénk tovább erősíteni. Természetesen továbbra is teljes körű szervizhátteret biztosítunk, fontos a kiegészítők és a Harley ruházat, divatcikkek forgalmazása is.

Török Attila: − Az eddig futó szolgáltatásokat is továbbvisszük, fejlesztjük, mint például a téli motortárolás és -felkészítés. Megy tovább a motorbérbeadás is. Meglepő tapasztalat, hogy e téren az idegenforgalom pangása ellenére is fejlődést könyvelhettünk el.

Hankó Ákos: − A szűken vett kereskedői tevékenységen felül a közösségépítés és a motorozás népszerűsítése is a vesszőparipánk. Az Open Road fesztivált visszük tovább, amint lehet, sőt bővíteni szeretnénk az amúgy is hagyományosan gazdag programokat, emellett európai példákat követve szeretnénk meghonosítani egy pár napos eseményt, az úgynevezett Harley dayst, amelynek a főváros adna otthont. Meggyőződésünk, hogy nem harley-sokat, hanem motorosokat kell nevelnünk, és akkor minden rendben lesz. Ehhez nyitottak vagyunk az együttműködésre más, hasonlóan gondolkodó márkákkal is.