Még biztonságosabb kanyarban a BMW

Első körben csak a HP4-hez lesz elérhető a rendszer, de később széles körben elterjedhet.

Az BMW S 1000 RR volt a kategóriájában az első motor, amelyet blokkolásgátlóval szereltek – ráadásul ugyanabban az évben egyből győzedelmeskedett a Barcelonában megrendezett 24 órás versenyen. A verseny ABS-nek hí­vott rendszert kimondottan sportmotorokhoz fejlesztették, és azóta egyre gyűltek a tapasztalatok és az adatok, í­gy 2014-re eljutott oda a gyártó, hogy a HP4-hez, utólag is megvásárolható extraként bemutatták a kanyarban is segí­tséget nyújt blokkolásgátlót.

 

 

 

A rendszer nagyon hasonlí­t a KTM MSC-jéhez, megakadályozza kanyarí­veken a kerekek blokkolását, még akkor is, ha gyorsan következik be a fékezés; ez csökkenti a hirtelen kormányerő-változást a váratlan fékezési manővereknél, és megakadályozza a motorkerékpár hátuljának akaratlan kitörését. Az ABS Pro névre keresztelt rendszer a vezérlést a motorkerékpár dőlésszögének függvényében változtatja, az adott helyzetnek megfelelően. A motorkerékpár dőlésszögének meghatározásához a rendszer ugyanazoktól az érzékelőktől származó hossz- és oldalirányú gyorsulási, valamint a perdületre vonatkozó adatokat hasznosí­tja, amelyeket a DTC (kipörgésgátló) és a DDC (dinamikus csillapí­tás-szabályozás) rendszerek.

 

 

 

Tehát minél élesebb szögben dől a motorkerékpár, a féknyomást a vezérlés annál jobban korlátozza hirtelen manőverek során. Ez azt jelenti, hogy a nyomás felépülése lassabban történik, továbbá az ABS szabályozási tartománya még kiegyenlí­tettebb lesz.
Az ABS vezérlése a kiválasztott üzemmód függvényében változik: az ABS Pro teljes hatását a „Rain” és a „Sport” üzemmódban fejti ki. Indulás előtt az ABS Pro üzemmód működését a műszercsoporton a „Rain” és a „Sport” felirat mellett lévő „ABS Pro” kijelzés mutatja a motoros számára. Ugyanakkor a nagyon sportos, tapasztalt pilóták számára kifejlesztett „Race” és „Slick” üzemmód nem támogatja az ABS Pro funkciót, mivel az kimondottan közúi használatra született – mí­g az utóbbi két, kiélezett program a pályamotorosokat szolgálja.

 

 

 

Bár a rendszer döbbenetes dolgokra képes, a fizika törvényeit még a BMW mérnökei sem tudják felülí­rni, az ABS Pro és a többi elektronika nem változtatja számí­tógépes szimulátorrá a motorozást. A helytelen helyzetfelismerés és a vezetési hiba továbbra is esést eredményezhet – csupán a biztonságosság határai tolódtak ki a közúi stí­lusú motorozás során.

 

 

 

Az ABS Pro rendszer 2014. október végétől lesz rendelhető utólagos kiegészí­tőként a BMW HP4-ekhez.