Laczkó Máté a vébére kacsingat

A végső cél továbbra is a GP – az oda vezető utat kell megtalálni!

Ahogy eltervezték, a felkészülés jegyében telt Laczkó Máté (15), az MW performance gyorsasági motorversenyzőjének 2017-es szezonja. A napokban, a Pannónia Ringen lezárt versenyidény azonban legalább annyi kérdést nyitott meg, mint amennyit sikerült megválaszolni. Értékelünk, előre tekintünk.

Az álomszerűen lezárt 2016-os szezon egészen új dimenziókat nyitott meg a 15 éves fiatalember előtt. Túl azon, hogy a hazai berkekben eddig is jól ismert (és elismert) Laczkó Máté tovább mélyí­tette versenyzői presztí­zsét, a német junior bajnokság megnyerésével külföldön is feliratkozott az í­géretes fiatal versenyzők népes és tekintélyes listájára. Olyannyira, hogy a 2016-os októberi esseni ADAC évadzárón igen komoly versenyzői szerződést í­rtak alá Mohai Jánosék a német Kiefer Racinggel, a Northern Europe Cup (NEC) Moto3-as versenysorozatára. Csak a tények kedvéért tegyük hozzá: a szerződést a Kiefer istálló ajánlotta, a szezon költségeinek egy jelentős részét pedig Máté kereste meg az ADAC KTM 380RC versenysorozatának megnyerésével. Ha úgy tetszik, ez volt az ADAC ösztöndí­ja a tehetséges magyar fiúnak.

Máté, és az MW Performance pedig köszönte szépen, élt a felkí­nált lehetőséggel, hiszen mi lenne jobb felkészülés a jövőre, mint egy egész idény a világbajnokokat nevelő, a GP-n Moto3-ban és Moto2-ben is versenyeztető, nagynevű versenycsapatban? Az már a csapattársak és a sorozat versenyzőinek megismerése után kiderült, hogy ez a felkészülés egyáltalán nem hétvégi bulimotorozások jól szervezett sorozata lesz. Mondhatjuk, hogy a megelőző három év európai versenypályákon megismert ellenfeleinek krémje gyűlt össze, ennél sűrűbb mezőny talán csak a spanyol és olasz bajnokságok bekapcsolásával jöhetett volna létre. A célt is ennek megfelelően jelölték ki a tanulóévre: valahol az első tí­zben, ha lehet, közelebb az 5. helyhez, de a leglényegesebb szempont az volt, hogy minden versenyen a legjobbat nyújtva hozza ki magából a legtöbbet. Ennek megfelelően Máté a mindössze tizenegy futamból álló sorozat standard kategóriájának huszonegy fős mezőnyében a 12. helyen kezdett, s versenyről versenyre egyre magabiztosabb motorozással haladt a kitűzött cél, a 10. hely felé, s a hetedik futamban, éppen Brnoban a 9. helyen intették le.

Nem feltétlenül az addig megszerzett pontjai miatt, sokkal inkább a rendkí­vül kiélezett versenyek, az egyre gyakrabban győzelemmel lezárt pároscsaták jóvoltából megerősödött önbizalommal, és nagy reményekkel érkeztek a sorozatot lezáró asseni kettős futamra, ahol ott folytatódott minden, ahol Brnoban abbamaradt. Sőt, Máté az első időmérő edzésen a 8. helyet csí­pte meg, s hasonlóan jól indult a második kvalifikáció is, ám ennek bemelegí­tő szakaszában, az egyik kanyarban megtörtént a baj. Máté eddigi pályafutása egyik legnagyobb, de mindenképpen legfájdalmasabb bukását volt kénytelen elszenvedni. Szerencsére, amellett, hogy össze-vissza zúzta magát, komolyabb baj, csonttörés vagy -repedés nem lett, de a Honda nullára amortizálódott, s néhány órára Máté is kórházba került megfigyelésre.

Mindenki el tudott volna képzelni persze egy pozití­vabb csattanót, ám Máté, és a csapat idényről alkotott összképét mégsem ez a szerencsétlen záróakkord határozza meg elsősorban:

Vegyes érzelmeim vannak a 2017-es szezonról. Van bennem öröm is, kicsi csalódottság is – mondta el Máté kérdésünkre az évet értékelve. Örömöt a miatt érzek, mert idén is sokat tanultam, a csalódottság inkább a viszonylagos eredménytelenség miatt van bennem. Szerettem volna benne lenni az első tí­zben, hogy bizonyí­tsam a fejlődés folytonosságát. Azt, hogy idén is jobb lettem, bár í­gy, hogy négy versenyt technikai problémák és a bukás miatt kihagytam, ez elég nehéz lett volna. Talán, ha előbb kapom meg az új motort, jobban együtt tudok menni a mezőny elejével, s ez a 14. hely is lehetett volna jobb.

Nem érzed úgy emiatt, hogy megtorpanás volt ez az év?
Megtorpanásnak nem nevezném, hiszen idén is rengeteget fejlődtem, és az is nagyon fontos, hogy ebben a mezőnyben. Innen látszik igazán, hogy mennyien vannak jobbak és még jobbak, s hogy mennyi munka van még, mennyit kell edzeni azért, hogy ott tudjak maradni velük. Azzal együtt, hogy idén kevesebbet motoroztunk, mint tavaly, az itt megszerzett versenykilométerek jól jöttek a nagyobb, 600-as és ezres kategóriákban.

A három kategória közül melyikkel találtad meg leginkább az összhangot?
A Moto3-as elég kicsinek bizonyult, sok időbe telt kisakkozni, hogy elférjek rajta, elég hamar kiderült, hogy a súlyom és a magasságom miatt nem ez lesz a jövő. Éppen ezért örömteli, hogy a hatszázas motor viszont remekül összeállt, s az idény végére ugyaní­gy az ezres is. Hogy melyik lesz az igazi irány, arról most én még nem sokat tudok. Egy biztos: valamelyik a kettő közül.

Mit teszel el ebből az idényből az emlékkönyvedbe a legszebb, legélvezetesebb élményeid közé?
Igazából minden Moto3-as futamot, amelyiken tudtam meccselni. Sachsenringet és Brnot emlí­teném elsőként is, az utóbbi azért is érdekes, mert ott már a mezőny elejével sikerült együtt mennem. Egészen a bukásig az asseni is remekül alakult, kár, hogy a versenyig már nem jutottunk el. De, azt hiszem, az egész évet, úgy ahogy van, beragasztom, hiszen végig azt csináltam, amit a legjobban szeretek, ráadásul zömmel egy profi, világbajnoki csapat utánpótlás istállójában, ami hihetetlenül motivált. Köszönöm mindenkinek, aki ezt lehetővé tette!

Most kezdődnek a szürke iskolai hétköznapok. Hogy állsz a sulival?
Nincs vele semmi gondom, de nem azért mert most még csak ismétlések vannak az újonnan érkezett technikusképzősök miatt. így mi külön feladatot kaptunk, egy személyautó karbantartását, tél előtti átvizsgálását kellett elvégeznünk. Ezek miatt az önálló, komplex munkák miatt is szeretem csinálni.

Motorozás? Lesz még valami idén?
Amí­g jó idő van, bizonyára megyünk még pályára, aztán amikor már oda nem, elővesszük a krosszmotort, és kezdődik a téli fizikai felkészülés. Végül is mindegy, hogy mire, az majd idővel kiderül, hogy hol indulok. Én leginkább a vébén szeretnék menni, stock 1000-ben. Nagyon nagy lépcső lenne, nagy ugrás, de a nagyok között lehet a legtöbbet tanulni. Ha ez valami miatt mégsem sikerülne, attól én még ugyanúgy fogok készülni fizikailag is, mentálisan is a 2018-as idényre.

Pillanatnyilag ez, vagyis az irány meghatározása, a legjobb, legtöbbet nyújtó versenysorozat megtalálása okozza a legtöbb fejtörést az MW Performance tulajdonosának, csapatfőnökének, Máté első számú szponzorának, edzőjének, menedzserének és pszichológusának, egyszóval mindenesének, Mohai Jánosnak is:

A legnagyobb gondot az jelenti a jövőbeni kategória kiválasztásában, hogy Máté még nem elég idős. Nem jellemző ebben a korban ilyen léptékű fejlődés, amivel korosztályát jóval megelőzve ugyan már megérett volna nagyobb versenyekre, akár Moto2-re, vagy a Superbike-ra, de ott a korhatár, ami mindenhol 17 év, ő pedig jövőre még csak 16 éves lesz. Viszont idén az is eldőlt, hogy csak a 600 és 1000 köbcentis kategóriák jöhetnek szóba, de kevéssé értékes, a tovább fejlődésre nem alkalmas sorozatba nem akarunk belevágni, különösen egy ilyen, eredményességét tekintve talán kevésbé látványos, de szakmailag rendkí­vül hasznos és előre mutató idény után. Amellett, hogy Máté a Kiefer Racing versenyzőjeként fő sorozatában, az ADAC NEC Moto3 versenyein is derekasan helytállt, és minden futamban, ahol elindult pontokat is szerzett (átlagosan 5-öt – a szerk.), a tesztmotorozásokon, hazai és nemzetközi versenyeken is masszí­van és nagyon gyorsan terelte a 600-as és 1000-es motorokat. Választani tehát tudunk, csak a döntést kell alaposan megfontolnunk.

Mivel nincs lépéskényszer, erre is lesz idő 2018 tavaszáig, amikor is a már 16 éves Laczkó Máté újabb nagy versenyeken készülhet célja, a Moto GP elérése felé.

Laczkó Máté köszöni a támogatást edzőjének, mentorának, Mohai János főszponzornak és az MW Performance csapatának, az ADAC-nak és a Kiefer Racingnek, a Pannónia ringnek és Paddock hotelnek, az Euroringnek, a Kecskeméti gokart pályának, a Kakucsringnek, valamint a MAMI Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakgimnáziumnak!