Kommunikációs rendszerek – El akarom mondani

Szószátyárok, fecsegők figyelem! A Motorrevü letesztelte a leggyakoribb, vezető és utasa közötti beszélgetést lehetővé tevő, vezeték nélküli kapcsolattartó berendezéseket.

A vezető és utasa közti kommunikációt biztosí­tó berendezések elterjedését a fejlődés hozza magával. Egyre kisebbek, praktikusabbak és egyre egyszerűbben használhatók, sőt egyáltalán használhatók ezek a szerkezetek, í­gy értelmet nyer létezésük. Félreértés ne essék, senki számára sem kötelező mostantól bedrótozni (inkább „beblúúszolni”) magát, ez csak egy lehetőség, akinek szüksége van rá, megteheti. A mindent, mindig és mindenhol ellenzők érvei továbbra is megingathatatlanok (pl. „pont azt élvezem, hogy a motoron nem kell hallgatni az asszonyt”), ők olvassák olyan szemmel ezt a cikket, hogy mi az, amitől megkí­mélik magukat: beszerelés, töltés, lemerülés, káros hullámok, beszélgetés, információ, kapcsolat…

Emlékszem még az első ilyen jellegű kommunikációs szerkezetre. A kis készüléknek látszólag semmi baja sem volt, mégis egyetlen balatoni túra alatt megutáltam és gyorsan túladtam rajta, hogy más is megismerkedhessen minden jó és még több rossz tulajdonságával. A hangszóró rettentően nyomta a fülemet, 80 km/h felett a gerjedés elviselhetetlen zajjá torzult, még szerencse, hogy az elemek két óra alatt teljesen lemerültek. És amikor leszállásnál véletlenül elfeledkeztünk a vezetékekről…

motoros kommunikációs szettek

Ez kb. 15 éve volt, azóta nagyot változott a világ. A bluetooth technológia megjelenésével drótok nélkül is könnyedén kapcsolatban tudunk maradni egymással, a kis energiafelhasználás és a fejlett akkumulátorok hosszú készenléti és beszédidőt tesznek lehetővé. Négy rendszert tettünk próbára, hogy megtudjuk, hogyan kommunikálhat egymással két, orkán erejű széllel dacoló, vastag sisakba zárt fejű ember a modern technológia segí­tségével.

SCALA RIDER TEAM SET
 scala rider team set scala rider team set
Előnyök:

  • Hosszú beszélgetési idő
  • Univerzális mikrofon
Hátrányok:

  • Nem teljes értékű mindkét készülék
  • Nem ví­zálló



Beszerelés


Az N-Com és a BMW rendszerének beszerelése komoly felkészültséget és szakértelmet igényel, mivel a sisakokat szinte darabokra kell szedni, hogy a kábelek, hangszórók és a mikrofon mind a nekik kitalált helyre kerüljenek. A Nolant forgalmazó Euromotornál és a BMW-nél be is szerelik a szetteket (az otthoni barkácsolás a garancia elvesztésével jár), ezért ezt a terhet rögtön leveszik a vállunkról, cserébe csak bizonyos, erre felkészí­tett bukósisakokba épí­thetők be. Az univerzális szetteket némi kézügyességgel pár perc alatt bármilyen sisakra fel lehet szerelni, de bizonyos esetekben elég sokat kell kí­sérletezni, hogy minden jó helyre kerüljön, a hangszórók ne nyomják a fülünket, és a mikrofon is jó pozí­cióba essen. Ebből a szempontból az Interphone többféle felszerelési lehetőséget kí­nál. Magát a készüléket oldható kötéssel vagy kétoldalas ragasztóval lehet a sisakhoz rögzí­teni, valamint a nyitott és zárt sisakokhoz különböző headsettek közül lehet választani. A Scala Rider előnye vékonyabb hangszórója (4 mm a 6-tal szemben), amely könnyebben helyezhető el.

CELLULAR LINE INTEERPHONE
 cellular line interphonecellular line interphone 
Előnyök:

  • Nagy hatótávolság
  • Könnyen kitapintható gombok
Hátrányok:

  • Vastag hangszóró
  • Használat közben nem tölthető

Hangminőség

Bár több szempontot is figyelembe veszünk a tesztben, kétségkí­vül ez a legfontosabb. A hangminőség sok mindentől függ: a mikrofontól, a hangszóróktól, a sisak felépí­tésétől, zajszintjétől, sőt még a motor szélvédelmétől is. Zárt sisakban akár 50 km/h-val magasabb sebességgel is haladhatunk, hogy ugyanazt a zajszintet tudjuk tartani, mint egy nyitott sisakban, hasonló arányban befolyásolja az érthetőséget egy magas szélvédőjű motor egy teljesen csupasszal szemben. Ideális esetben, tehát zárt sisakban, magas plexi mögött mindegyik rendszer használható a megengedett sebességhatárokon belül, ellenben csupasz motoron vagy nyitott sisakban 110-120 km/h-nál a legtöbb készülék teljesí­tőképességének határára ér. A Scala Rider hangereje némiképp halványabb a többinél, az Interphone a hangok szűkebb tartományát viszi át, az N-Com a leghangosabb, cserébe a hangerő növelésével a zaj is felerősödik. Összességében mindezek hajszálnyi különbségek csak, amint kipróbáljuk a BMW rendszerét. A System V sisakban menet közben sí­ri csend honol, és úgy beszélget vezető és utasa, mintha egy szobában lennének. A készüléket az állvédő felhajtásával sem lehet megingatni, a mikrofon immunis a menetszélre, a maradék zajokat pedig fejlett szoftver szűri ki. 130 km/h-nál a beszéd érthetősége 100%-os.

 NOLAN N-COM
 Nolan N-Com Nolan N-Com
Előnyök:

  • Külső csatlakozási lehetőségek
  • Nagy lehetséges hangerő
Hátrányok:

  • Magas zajszint
  • Nehezen kitapintható gombok

Használat, praktikum

Az összes készülék alapvetően telefonkihangosí­tó is egyben, illetve további – legalább három – eszköz kapcsolható hozzájuk (GPS, zenelejátszó stb.), amelyek közül gombnyomással lehet kiválasztani az éppen aktuálisat. A Nolan és a BMW kihangosí­tójához ráadásul nem csak bluetooth-on, hanem vezetéken keresztül is lehet kapcsolódni (pl. PMR rádióval). A Scala Rider kivételével a párok mindkét tagja teljesen egyenértékű, tehát ugyanarra képes, mí­g a Team Set egy fő és egy másodlagos egységből áll, utóbbi kizárólag a fő egységgel tud kapcsolatot teremteni.

Az Interphone-nak mindössze egyetlen csatlakozója van, amibe vagy a headsetet, vagy a töltőt lehet beledugni, tehát használat közben nem tölthető, í­gy a kapcsolat az akkumulátor lemerüléséig tart. Ez kb. 5-6 óra, valamivel kevesebb, mint a többi rendszer esetében, amelyeknél ráadásul külön megvásárolható töltővel szivargyújtó-csatlakozóról is biztosí­thatjuk az áramellátást, í­gy semmi sem szab határt a beszélgetési időnek.

Sarkalatos pont, hogyan, miként találjuk meg vezetés közben kesztyűben a sisak oldalára szerelt gombokat. Ebben viszont éppen az Interphone a nyerő, a hatalmas, kiálló vezérlő és a jól elhelyezett hangerő-szabályozó gombokat könnyű megtalálni, ellentétben az N-Com és a BMW rendszer egymás mellé elhelyezett billentyűivel. A Scala Ridert – 33%-kal több gombja ellenére (3 helyett 4) – semennyivel sem egyszerűbb kezelni, mint a többi készüléket.

 BMW KOMMUNIKíCIí“S RENDSZER
BMW kommunikációs rendszer  BMW kommunikációs rendszer
Előnyök:

  • Kiváló hangminőség
  • Intelligens zajszűrés
Hátrányok:

  • íllvédőbe beleakadó mikrofon
  • Nehezen kitapintható gombok

Pluszpontok

Az extra szolgáltatások, különleges tulajdonságok külön pontokat érdemelnek. Ilyen a Scala Rider Team Set azon funkciója, hogy az utas készüléke bekapcsolható a vezető által folytatott telefonbeszélgetésbe, zenehallgatásba.
A Nolan és a BMW saját rendszerei sztereo headsetjeik miatt érdemelnek pluszpontot. A legkülönlegesebb mégis az Interphone, ugyanis a nagy teljesí­tményű adóval felszerelt készülék hatótávolsága nyí­lt terepen akár 500 méter is lehet! Ebből adódóan akár két külön motoron is használható. Ez lehetőséget ad arra, hogy egy túrán két motoros figyelmeztesse egymást a várható veszélyekre, megállás nélkül megbeszélhessék a kí­vánt úirányt, vagy a túrát vezető motoros közvetlen kapcsolatot tartson fent a sor végét záró társával.

Összegzés:

  Scala Rider

Team Set

 Cellular Line

Interphone

Nolan

N-Com

BMW

kommunikáció

Beszerelés4
4
5
5
Hangminőség4
445
 Használat,

 Praktikum

4
4
5
5
Pluszpontok 1311
Összesen 1315
15
16
 ír 54 000 Ft /

készlet (2 db)
79 200 Ft /

készlet (2db)
Basic kit (headset)

15 000 Ft

Blutooth kit (készülék)

50 500 Ft

 121 300 Ft / db
Forgalamzza Dover Kft.

1139 Budapest,

Hajdú u. 30.
Dover Kft.

1139 Budapest,

Hajdú u. 30.
EuroMotor

1134 Budapest,

Lehel ú 17/b
BMW

márkakereskedések