Túraabroncsok 3. rész

Ha már GS, akkor neki kell indulnunk a nagyvilágnak. Mondja ezt az egónk. Ide hát a bütykös profilokkal. Mi történik viszont akkor, ha aszfalton kell maradnunk? Gumitesztünk harmadik részében a két világ közti legjobb köztes megoldást keressük.

A nagy gumiteszt első része itt, a második része pedig itt olvasható.

 

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész
Kattintson a képre a galériához!


Kezdjük tesztünket egy születésnapi köszöntővel! A TKC 80 ugyanis idén lett 30 éves. Bár a Conti abroncsát már 1984 őszén bemutatták a kölni IFMA motorkiállí­táson, a kereskedelemben csak 1985 elejétől lehetett kapni. Azóta számtalan utazó álmait valósí­totta már meg, valószí­nűleg a föld minden országában. Hogy ez idő alatt a durva bütykös gumi hányszor kerülte meg a világot GS-ek és XT-k abroncsaira húzva, valószí­nűleg sosem fog kiderülni. Mindenesetre mostani tesztünk eredményétől függetlenül nyugodtan bontsunk pezsgőt a tiszteletére: happy birthday, Mr. TKC!

A legendás abroncsot mára a customtársadalom is felfedezte a maga számára. Alig van egy olyan Youngtimer-Bobber, amely ne TKC 80-ast viselne felnijein. Az időközben megjelent 17 colos, 180/55-ös hátsó kerékre való változatnak köszönhetően pedig jó néhány 200 lóerős superbike-ot is ezzel szereltek fel.

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

A semmi közepén, Németország közepén. Aki keres az a lakóhelyéhez közel is talál offroadozásra alkalmas terepet. Csak egy kérdés marad: milyen gumival?

Vajon ennyi volt, a sok ezer sivatagi vándor, dzsungelharcos és bozótpilóta kí­sérője egyszerű utcai cruiserré alacsonyul le és a sarki kávézó előtt fog csak dí­szelegni? Gumitesztünk harmadik részében pontosabbat akartunk tudni erről, és pengeváltásra kértük fel a járműtechnikailag már H-s besorolásra jogosult abroncsot egy jóval fiatalabb tesztmezőnyben.

A kérdés képzeletbeli Motorrad-törzsasztalunkhoz: létezik vajon a tökéletes gumi a németek kedvenc motorja, az R 1200 GS számára? Mivel a 110/80 R 19-es első és 150/70 R 17-es hátsó abronccsal ellátott levegőhűtéses változatból jóval több fut az utakon, mint a széles ví­zhűtéses modellből, ezért választásunk a K25 sorozat utolsó generációjára esett. A neufinsingi BMW-kereskedő, Karl Maier készletéből kaptunk egy 2013-as R 1200 GS „Triple Black”-et, most már csak a megfelelő abroncsok hiányoztak.

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. részgaléria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

A GS-abroncsok országúon és autópályán

A kis fekete az utcára

Gyárilag a nagy endurókat általában klasszikus enduróprofilokkal szerelik fel, amelyeket idei gumitesztünk második részében mutattunk be. Legkésőbb az első cserénél felmerül azonban a kérdés: jobb lenne több bütyök vagy mégis a finomabb bordázat való az aszfaltra? Kétségtelen, hogy a korszerű túraendurók nagyobb részét szinte kivétel nélkül aszfaltozott utakon használják. Kavics szinte csak akkor kerül a kerekek alá, ha egészségügyi szünetet tartva megállunk az ú szélén. Tehát talán rögtön vehetnénk is egy 100 százalékos (túra-) utcai abroncsot, amelyet szinte minden gyártó kí­nál a jellemző 110/80-as és 150/70-es enduróformátumban. Időnként ráadásul a megfelelő kiegészí­tő jelöléssel. Például a Michelin a Road 4-es túraabroncsa három változatban is kapható: normál kivitelben, megerősí­tve Gran Turismóként, valamint a Trail endurókhoz kialakí­tott gumikeverékkel. Aki többet jár terepen, az persze tudni szeretné, hogy ezért mit kell fizetnie országúon és autópályán. A kényelembeli különbségek azonnal érezhetők az olyan durvább profilú abroncsokon, mint a klasszikus Conti TKC 80 vagy a Metzeler 50/50 (országú/terep) esetében, de léteznek vajon erre vonatkozó teszteredmények is? A 100 km/h-s sebességről ideális körülmények között végrehajtott fékezés például egyértelműen megmutatja, miben rejlenek a bütykös abroncsok veszélyei. Az ABS fékasszisztens parádés támogatása ellenére a GS-nek a TKC 80-nal vagy a Karoo 3-mal sokkal hosszabb fékúra van szüksége, jóval nagyobb maradék sebességgel.

 

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

 

 

Jelentős kopás az abroncs peremén a Karoo 3 esetében: már néhány teljes erőből végrehajtott fékezés elég volt ahhoz, hogy elkészülhessen ez a kép

 

 

 

 

ÖSSZEGZÉS: Természetesen ezt az eredményt már egy asztal melletti beszélgetésnél is előre lehetett tudni. Tesztünk azonban egyértelmű bizonyí­téka annak, hogy a durva bütykös abroncsok milyen távol is vannak az aszfaltra optimalizált endurógumiktól. Nem szabad illúziókban ringatnunk magunkat a határtartományban való viselkedésről. Itt a Conti TKC 80 és a Metzeler Karoo 3 teljesí­tménye igen szerény, és a nagy teljesí­tményű, nagyméretű endurókon gyakorlott pilótát is igényel. Annál is inkább pozití­v az élményünk a Conti újonnan bevezetett TKC 70-esével kapcsolatban, amelytől durva profilja ellenére nem áll távol az utcai használat sem.

 

Országú/autópálya (Új állapotban)Maximális pontszámCONTINENTAL TKC 70CONTINENTAL TKC 80DUNLOP TrailsmartMETZELER Karoo 3MICHELIN Pilot Road 4 Trail
Manőverezési készség302826272526
Kormányzási pontosság302310261227
Kanyarstabillitás2014518819

Tapadás kanyarban

1096979
Tapadás gyorsí­táskor1096979
Egyenesfutás10637510
Menettulajdonságok utassal2014617817
Viselkedés a határtartományban1083958
Felállí­tónyomaték1086867
Összesen1501197113083132
Helyezés3.5.2.4.1.

Természetesen biztos volt a részvétele a cikk kezdetén emlí­tett oldtimernek. A TKC 80 semmihez sem hasonlí­tható módon kí­sérte végig a GS sorozat életét, logikus tehát, hogy ebből a koncepció-összehasonlí­tásból sem hiányozhat. Mielőtt azonban belevágnánk a dolgok közepébe, a jobb érthetőség kedvéért megjegyezzük, hogy a 30 év természetesen nem múlt el nyomtalanul a TKC 80 fölött.

Bár külsőleg sok minden maradt a régiben, de a már emlí­tett méretbőví­tés mellett az évek során a keveréken is többször módosí­tottak. És még ha a Conti reklámszlogenje í­gy is hangzik: „Német technika 1871 óta”: a TKC 80-as 2005 óta Dél-Koreában, a Shinko abroncs gyártójánál, a Shin Hungnál készül. De lássuk: vajon a teszt során kivel kell megküzdenie a bütykös guminak?

Természetesen egyértelmű, hogy a GS-pilótáknak is csak töredéke jár sárban a motorjával, a bokszert is túlnyomórészt országúon használják. Éppen ezért mára a neves márkák mindegyike kí­nál egy sportos utcai kialakí­tású túraabroncsot a (régi és új) GS méreteiben is.

Az abroncsok terepen

 

Természetes kanyarok vagy asztaltánc?

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

A tesztelés ezen szakaszában először azt kellene tisztázni, hogy mit is értünk terepezés alatt. Ha megkérdezünk tí­z motorost, hogy mit is sorolnak „offroad“ kategóriába, akkor valószí­nűleg tizenegy eltérő véleményt fogunk hallani. Az egyiknek egy természetes hágón az Alpokban, a másiknak viszont csak egy krosszpálya ugratóján kezdődik a terep. Próbáljunk meg ennek a két végletnek a kombinációjából összegyúrni egy tesztpályát? Nem tűnik igazán célravezetőnek. Egyrészt a sóderes alpesi utakon akár egy cruiser gyári gumijával is nyugodtan végig lehet menni, másrészt a nehéz, nagy endurókat nem a fürge motokrosszpályákra találták ki. A GS rugózóelemei még egy ártatlan ugratónál is (a jobb oldali kép merészebbnek tűnik, mint a valóságban) könnyen beadják a kulcsot. így az arany középúra esett a választásunk. A teszt öt résztvevőjének erdőn-mezőn át homokos és agyagos utakon, valamint egy poros ovális offroadpályán kellett bizonyí­tania terepre való alkalmasságát. Az első próba: emelkedőn végzett gyorsulásmérés egy agyagos földúon a tapadás vizsgálatára. Gyorsan kiderült, hogy a TKC 80 itt igazán elemében van, és az ugyanebből az istállóból való durva bütykös konkurenst (TKC 70), valamint a Metzeler Karoo 3-t is maga mögé utasí­tja.

 

Meglepő ugyanakkor az eredmény a két utolsó helyen. Profilját tekintve úgy gondoltuk volna, hogy a Dunlop enduróabroncsának, a Trailsmartnak jobb a tapadása, mint a sima profilú utcai Michelin Pilot Road 4 Trailnek. Az adatrögzí­tés azonban mást mond. A Michelin a másodperc törtrészével megelőzi a Dunlopot! A második gyakorlat ugyanezen a pályán fékezés teljes erővel, most viszont ellenkező irányban – tehát lejtőn. Jaj mindenkinek, ha az első kerék ilyenkor nem tud rendesen belekapaszkodni a laza talajba! Akkor az ABS ellenére is bukás lesz a dolog vége. Itt a Trailsmart meglepő módon nem marad el a Michelintől és a két Conti abroncstól, pedig azoknak jóval durvábban strukturált a felülete. Nagyon gyorsan romlik viszont a Michelin profilja, emiatt a GS ABS-e nála szabályoz a legsűrűbben a lejtős fékezés során. A következmény kereken öt méterrel hosszabb fékú, mint a Conti TKC 80 esetében.

 

Egy majdnem 300 méter hosszú, homokos-agyagos ovális pályán végül a gyorsí­tás, a fékezés és a kanyarodás is fontos szerephez jut. Itt elsősorban a kanyarban való tapadás és a határtartományban való viselkedés a lényeg. Egyértelmű, hogy itt a TKC 80 dominál. De törzsasztalunk pontosan tudja, milyen értékekkel.

 

Tesztelés terepen

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. részNagyobb tapadás gyorsí­táskor, jobb eredmények fékezéskor, jó visszajelzés kanyarokban. Ovális (száraz) tesztpályánkon a TKC 80-nal felszerelt motor jelentős előnyre tesz szert a Pilot Road 4 Traillel szemben. De vigyázat: amint a körülmények rosszabbra fordulnak (nedvesség, sár), a Conti bütyökprofilja is gyorsan megadja magát

 

ÖSSZEGZÉS: Nyilvánvaló, hogy a helyezéseket már első látásra ki lehetett volna osztani. így viszont egyértelmű, hogy a Conti nagypapakorú versenyzője ebben a mezőnyben még mindig nyerő: a TKC 80 még 30 éves múlttal a háta mögött is maga mögé utasí­tja a jóval modernebb konkurenseket. Összességében a Metzeler Karoo 3 is hasonló szinten van. A Conti új fejlesztése, a TKC 70 kis lemaradással követi őket, összességében még elfogadható a terepen nyújtott teljesí­tménye. A teszt klasszikus enduróabroncsa, az új Dunlop Trailsmart terepen hamar eléri határait, a Michelin Road 4 pedig Trail kivitele ellenére vérbeli utcai gumi maradt.

Tesztünkre a Michelin Pilot Road 4-et választottuk ki, amelyet az endurók számára speciális Trail kivitelben gyártanak. A standard és a GT változathoz hasonlóan a Road 4 Trail is multicompound abroncsként épül fel. Ez azt jelenti, hogy a gumikeverék eltérő keménységű csí­kokból áll. Az abroncsok közepe keményebb a nagyobb menetteljesí­tmény érdekében, a köpeny vállának lágyabb keveréke ezzel szemben jobb tapadást eredményez a kanyarokban.

Menettulajdonságok Terepen
Maximális pontszámCONTINENTAL TKC 70CONTINENTAL TKC 80DUNLOP TrailsmartMETZELER Karoo 3MICHELIN Pilot Road 4 Trail
Trakció gyorsí­táskor20141710168
Tapadás fékezéskor1079785
Tapadás kanyarban1069583

Határtartomány

1069583
Gyorsulás 25–60 km/h, s2,62,23,42,43,3
Köridő terepen, s98,293,1104,394,7105,1
Fékú terepen, m30,129,832,229,835,2
Legnagyobb sebesség terepen, km/h76,9817579,672
Összesen503344274019
Helyezés3.1.4.2.5.

 

A Trail mindössze a valamelyest eltérő keverékben különbözik a standard és a Road 4 GT abroncstól. Látványra a Trail is a Road 4-testvérmodelleket követi, a Michelin nem tartotta szem előtt különösebben az offroados megjelenést. Ezzel meg is lenne a TKC 80 ellenpontja: ennél utcaibb már nem is lehetne a Road 4 Trail. Ezzel megvan a résztvevők két véglete, lássuk, milyen abroncsok szerepelnek a köztes tartományban.

Gyártáskor a R 1200 GS-hez hasonló túraendurókat úgynevezett endurógumikkal szerelik fel. Főképp országúra vannak hangolva, a kissé szélesebbre hagyott profilbarázdák viszont bizonyos mértékben alkalmassá teszik őket a terepen való használatra. Mostani koncepció-összehasonlí­tásunkra a Dunlop Trailsmartot neveztük be, amely az idei szezonra jelent meg újonnan.

így teszteltünk


Aszfalton és azon túl

A második részhez hasonlóan az abroncsokat egy 2013-as (levegőhűtéses) BMW R 1200 GS-en hasonlí­tottuk össze. Az országúi és autópályatesztekre a Jagst-völgyben, Heilbronnál került sor. Itt található az offroadpálya is. A vizesfelületi próbát a Michelin salon-sur-provence-i teszpályáján végeztük Franciaországban. Elsősorban az alábbi tulajdonságokat vizsgáltuk:

 

Manőverezési készség

A kormányra kifejtett, ahhoz szükséges erő, hogy bedöntsük a motort, illetve lassú vagy váltott kanyarokban tartsuk az í­vet.

 

Tapadás gyorsí­táskor*

Oldalvezetés és erőátvitel eltérő sebességű kanyarokban vizes, illetve száraz burkolaton.

 

Kormányzási pontosság*

Eltérő sebességgel végzett tesztek bonyolult sugarú kanyarokban. Arról ad felvilágosí­tást, hogy követi-e a motor az í­vet, amelyet a pilóta megszab a kormányzással, vagy jelentős korrekciókra van szükség.

 

Viselkedés a határtartományban*

Az abroncsok uralhatósága a tapadás határán – vizes és száraz úburkolaton, valamint terepen egyaránt vizsgáltuk.

 

 

Kanyarstabilitás

A behintázás vizsgálata (váltott) kanyarokban és úhullámok esetén. Utassal és szólóban, nagymértékű bedöntésnél, kigyorsí­táskor vizsgáljuk.

 

Tapadás kanyarban*

Oldalvezetés maximális bedöntéskor vizes, illetve száraz burkolaton. Keskeny határtartományban mozgunk, ezért ezt a tesztet csak zárt pályán végezzük.

 

 

Egyenesfutási stabilitás

Nagy sebességű haladás autópályán. A motor stabilan tartja az irányt vagy zavaróan beszitál?

 

Felállí­tónyomaték

Kanyarban való fékezéskor a motorkerékpár bizonyos mértékben felegyenesedik. Ezt a reakciót ellentartással a kanyar belseje felé eső kormányvégen ki kell egyenlí­teni.

 

Guminyomás a teszten

2,2 bar elöl, 2,5 bar hátul

Méghozzá igen eredményesen: tesztünk második részében (lásd előző számunkban) a Dunlop igen meggyőzőnek bizonyult. A végső értékelésnél csak a szintén új endurógumi, a Pirelli Scorpion Trail II utasí­totta maga mögé a Dunlopot a második helyre.

Ezen a helyen természetesen jogos a közbevetés: miért nem inkább a teszt győztesét, a Pirellit neveztük erre a koncepció-összahasonlí­tásra? A válasz a Motorrad törzsasztalától: igazságos márkaelosztás! Hiszen a Pirelli-konszerntől, amelyhez a Metzeler márka is tartozik, a Metzeler Karoo 3-at mindenképpen be akartuk vonni a tesztbe. A közismert Tourance Next enduróabroncs jóval durvább testvérmodellje sok GS-pilóta titkos fegyverének számí­t terepen, szerintük még országúon is jó teljesí­tményt nyújt. A klasszikus 50:50 arányban közúra és terepre való Karoo 3 elméletileg az arany középutat képviseli. Vajon ő lenne az ideális a GS felnijein?

A GS-abroncsok vizes úpályán


Teljes erővel át a ví­zen

galéria Gumiteszt - Túraabroncsok 2015, 3. rész

A vizes felületen tanúsí­tott tulajdonságok értékelése minden Motorrad-gumiteszten a sztenderd megmérettetések közé tartozik. Még ha az ember két keréken sokkal inkább napsütésben szeret úon lenni, egyszer a legszebb túra is esőbe fordulhat. Nem árt, ha ilyenkor a nedves aszfalton is bí­zhatunk az abroncsok tapadásában. Az előző fejezetekhez hasonlóan szakadjunk most el a kézzelfogható mérési értékektől, és a képzeletbeli Motorrad-törzsasztalnál vitassuk meg a teszt lehetséges kimenetelét. Azt gondolhatnánk, hogy a durva bütykös gumik széles negatí­v profilja kitűnő a ví­zelvezetés szempontjából, és ezzel esőben megelőzik a többieket. A TKC 80 téli gumiként való besorolása (M + S jelölés) is azt sejtetné, hogy jól teljesí­t csúszós talajon. A gyors körkérdés eredménye az asztal körül: esőben minden bizonnyal a bütykös abroncsok nyerik a versenyt.

 

De térjünk vissza a fekete aszfaltcsí­k valóságához, és nézzük meg, hogy mit mutatnak a kérlelhetetlen fékmérések 100 km/h-s sebességről, vizes úon. Még a fékúnál is egyértelműbb, ha a maradék sebességet vizsgáljuk ahhoz képest, amikor a teszt legjobbja (Dunlop Trailsmart) már megállt. Hiszen ez az adat mutatja legjobban, hogy mire képesek a jó esőgumik. A klasszikus durva bütykös gumik, amelyek jóval több mint 40 km/h-s sebességgel száguldanak el a Dunloppal már rég megállt GS mellett, egyértelműen nem tartoznak közéjük. A vizes tesztpályán (lásd a mérési adatokat jobbra fent) is megmutatkozik, hogy a TKC 80 és a Karoo 3 minden, csak nem biztonságos esőgumi.

 

ÖSSZEGZÉS: A profil a lényeg? Nem, a keverék! Ahhoz, hogy a motor az eső áztatta aszfalton is jól uralható maradjon, a gumikeveréknek is ennek megfelelőnek kell lennie. A profil kevésbé fontos. Ezen a teszten hagyományosan a Michelin vezet, sok abroncskategóriában. Azt is tudtuk, hogy a Road 4 kiváló esőgumi – most pedig kiderült, hogy a Trail változat sem marad el tőle. Érdekes ugyanakkor a második hely körül tapasztalt tülekedés. A Dunlop Trailsmartja fékezéskor brillí­rozik (jobb, mint a Michelin!), a Conti TKC 70 bebizonyí­tja, hogy bütykös gumival is lehet kiváló vizesfelületi eredményt elérni. Ez a Conti a határtartomány kérdésében meggyőző teljesí­tményt nyújt.

 

Menettulajdonságok Vizes úon
Maximális pontszámCONTINENTAL TKC 70CONTINENTAL TKC 80DUNLOP TrailsmartMETZELER Karoo 3MICHELIN Pilot Road 4 Trail
Manőverezési készség10979710
Kormányzási pontosság201712181319
Tapadás kanyarban201910191220
Tapadás gyorsí­táskor20199191020
Viselkedés a határtartományban2019719919
Fékezés1095859
Fékú 100 km/h-s sebességről, m57,670,155,968,956,7
Sebesség az Omegában, km/h69,558,569,965,073,3
Köridő, min1:06,791:16,391:06,431:12,531:03,98
Összesen1009250925697
Helyezés2.5.2.4.1.

Mindenesetre ezzel ésszerűen meg is töltöttük volna a mezőnyt: a legendás keményen bütykös Conti TKC 80, a kiegyensúlyozottnak számí­tó, on- és offroadra egyaránt alkalmas Metzeler Karoo 3, a tipikus enduróabroncs a Dunlop Trailsmart személyében, végül a tiszta országúi abroncs, a Michelin Road 4 Trail.

De végül mégis alaposan megkevertük a kártyákat, és a tesztmezőny korelnöke mellett egy fess unokát is indí­tottunk a vetélkedésen. A TKC 70 2014 óta szerepel a Conti kí­nálatában. A durva bütykös, diagonális kialakí­tású nagypapától eltérően az ifjú radiális abroncsot ismét Németországban gyártják. Bár szerkezetét tekintve a TKC 70 inkább az enduroprofilú Trail Attack 2-re hasonlí­t, néhány sarokszámban azért megmutatkozik a TKC 80-nal való rokonsága. így a 70-es is M + S jelzéssel van ellátva, ami a télen is motorozók számára teheti vonzóvá.

És a pilótának még a TKC 80 sebességkorlátozását sem kell számba vennie (sebességindex Q = 160 km/h). A V indexnek köszönhetően a TKC 70-nel akár 240 km/h-val is mehetünk. Bár profilképe nem annyira durva, mint a TKC 80-é, de markáns, robusztus megjelenése arról árulkodik, hogy valószí­nűleg terepen is megállja a helyét. Ugyanakkor a multicompoundhoz hasonló gumikeverék kopásálló középső és lágy, tapadós vállrésszel arra hivatott, hogy aszfalton is a legjobbat lehessen kihozni belőle.

Mindez épp elég ok arra, hogy itt sutba dobjuk a márkák arányosságát, és a TKC 70 személyében még egy Contit nevezzünk be a versenybe. Szerencsére, mondanák többen is a törzsasztalnál, amikor a végeredmény lehullik a pultra. Ugyanis a TKC 70 valóban meggyőzőnek bizonyult.

Nem marad el az utcai gumiktól, ugyanakkor terepen is elegendő a tapadása. Az országúi motorosok ugyanakkor a Trailsmarttal érzik nagyon jól magukat – a kissé gyűrődő enduróabroncsok a GS-en jobb visszajelzést adnak, mint a viszonylag merev, Road 4 Trail-szerű túragumik. Kissé jellegtelen maradt ugyanakkor a Karoo 3. Aki tényleg csak terepen használja a motort, az vegyen rögtön TKC 80-at. Ha már bütykös, akkor legyen igazán az! Végül tehát mégis az eredetit ünnepeljük…

VégeredményOrszágú/autpályaVizes úTerepÖsszesenHelyezés
Dunlop Trailsmart13092272491.
Michelin Road 4 Trail13297192482.
Continental TKC 7011992332443.
Metzeler Karoo 38356401794.
Continental TKC 807150441655.

 

ÖSSZEGZÉS:

 

Nézzük a táblázatot a végéről. Mindenki, aki már a garázsajtótól kezdve terepen közlekedik, rá lesz utalva a a TKC 80 vagy Karoo 3 társaságára. Aki viszont motorja nyergében kizárólag aszfalton élvezi a napsütést és az esőt, az a Trailsmartot vagy a Road 4 Trailt tegye fel a felnikre. Ajánlatunk azoknak, akik egy jó középutat keresnek, a TKC 70. A 2014-ben megjelent Conti  abroncs megbí­zhatónak bizonyult aszfalton és enyhe terepen is.