Indianapolis – statisztikák

Három év után újra egy teljesen új pálya és nagydí­j mutatkozik be a gyorsasági vb-n, az Indianapolisi Nagydí­j.

Remélhetőleg a versenynek más sorsa lesz, mint a vb-n 2005-ben bemutatkozott Török és Kí­nai Nagydí­jnak. Az isztambuli Török GP idén már nem került be a naptárba, mí­g a sanghaji Kí­nai GP 2009-ben már nincs benne a menetrendben.

13

Idén 13. alkalommal látogat el a vb az Egyesült íllamokba. Kétszer, 1964-ben és 1965-ben a floridai Daytonában rendezték meg az Amerikai Nagydí­jat, mí­g 10-szer, 1988-ban, 1989-ben, 1990-ben, 1991-ben, 1993-ban, 1994-ben, 2005-ben, 2006-ban, 2007-ben és 2008-ban a kaliforniai Laguna Secában volt már Amerikai GP.

50

Az 50 köbcentiben két Amerikai GP volt, amelyet két suzukis nyert meg. 1964-ben az új-zélandi Hugh Anderson, majd 1965-ben a német Ernst Degner diadalmaskodott Daytonában.

125

A nyolcadlitereseknél eddig 4 Amerikai GP volt. A legeredményesebbnek a már emlí­tett Anderson számí­t, aki Suzuki nyergében 1964-ben és 1965-ben is a legjobb volt. A 125 ezt követően 28 év után tért vissza újra az íllamokba. 1993-ban a hondás német Dirk Raudies nyert, mí­g 1994-ben szintén Honda győzelem született a japán Takeshi Tsujimura révén.

250

A negyedlitereseknél eddig 8 Amerikai Nagydí­j volt. Daytonában csak britek diadalmaskodtak: 1964-ben az MZ pilótája, Alan Shepherd nyert, 1965-ben pedig a yamahás Phil Read volt a legjobb. Aztán Laguna Secában amerikai-olasz párbaj volt, hiszen 3-3 amerikai illetve olasz győzelem volt. 1988-ban a hondás amerikai Jim Filice nyert, mí­g 1989-ben és 1990-ben a yamahás amerikai John Kocinski duplázott. 1991-ben aztán már az olasz Luca Cadalora nyert. Őt két honfitársa követte: 1993-ban a hondás Loris Capirossi, 1994-ben a szintén hondás Doriano Romboni győzött.

500

A 2001-ben megszűnt egykori királykategóriában, az 500-ban 8 Amerikai Nagydí­jat rendeztek meg. Daytonában egyeduralkodó volt a brit Mike Hailwood, miután az MV Agustájával 1964-ben és 1965-ben is nyert. Laguna Secában viszont már szinte teljes volt az amerikaiak és a Yamaha fölénye. 1988-ban a yamahás amerikai Eddie Lawson volt az első. Ezután következett Wayne Rainey triplázása: a yamahás amerikai 1989-ben, 1990-ben és 1991-ben is a legjobb volt. Majd megint egy olasz-amerikai csata jött. 1993-ban az amerikai Kocinski az olasz Cagivával győzött, 1994-ben viszont az olasz Cadalora újra a Yamahával diadalmaskodott.

MotoGP

A 2002-től létező új négyütemű királykategória, a MotoGP 2005-ben mutatkozott be Amerikában, ahol Laguna Seca maradt a helyszí­n. Az első két év a hondás amerikai Nicky Haydennek sikerült a legjobban, hiszen 2005-ben és 2006-ben is győzött. Egy évvel később a ducatis ausztrál Casey Stoner hengerelt, mí­g idén a yamahás olasz Valentino Rossi mindenidők egyik legemlékezetesebb párbajában győzött Stoner ellenében.

A legjobbak

Amerikában az új-zélandi Anderson, az amerikai Kocinski és Rainey volt a legeredményesebb a győzelmek számát tekintve, hiszen mindhárman 3-szor nyertek. Anderson és Kocinski mellett az olasz Cadalora a harmadik, aki két kategóriában is győzni tudott. A rajtelsőségeket tekintve Rainey a legjobb, hiszen 1988-ban, 1989-ben és 1991-ben is megszerezte a pole pozí­ciót. A márkák közül a Yamaha a legjobb: a három hangvillások összesen 9-szer nyertek Amerikában.