Használt motor: Yamaha FZ1 Fazer

Teljesítménye és futóműve több mint elég közútra. Pályázni is tudunk vele, de akár két személlyel is elindulhatunk túrázni. Közel a 15. évéhez vajon jó vétel?

Gábor és motorja

A Yamaha 2006-ban dobta piacra az FZS1000 utódját, az FZ1- et, a szellemi előd 2001 óta volt jelen a piacon. A hengerenként ötszelepes blokkot a 2004 és 2006 között gyártott YZF-R1-ből merítették át némi technikai módosítások után a japán mérnökök. Szűkítettek a torokátmérőn, új, nagyobb tömegű vezérműtengelyt építettek be, a sűrítési viszonyt 12,4-ről 11,5-re csökkentették. Felül csökkent, de az alsó és a középső tartományba több nyomaték került, így egy fokkal szelídebb, de még így is bitang motort lett. Az R1-hez képest hosszabb lett a tengelytáv, változott a villaszög, és hosszabb az utánfutás, de még így is bőven kiszolgálja az igazi kanyarvadászok igényeit.

Fejidomos és csupasz változatban egyaránt kapható volt a sorozat FZ1-S, illetve FZ1-N néven a 2015-ös nyugdíjazásáig. Gyakran illetik a legsportosabb túramotor jelzővel, amit nem ok nélkül érdemelt ki. Az R1-hez képest nyomatékosabb blokkal, egyenes kormánnyal és hosszabb rugóúttal hozzájárult ahhoz, hogy szükség esetén ütőképes, de egyben kényelmes túramotor legyen. Feldobozolva, két személlyel akár komolyabb túra is bátran bevállalható a nyergében.

2007-ben lágyabb hangolású központi rugóstagot építettek hátulra, illetve frissítették az üzemanyag-befecskendező rendszert. Egy évvel később elérhetővé vált az ABS-es verzió, amit extraként lehetett rendelni. Később még tovább finomítottak a motorvezérlésen, ennek következtében jobb lett a gázreakció és az alacsony és közepes fordulaton a nyomaték. A típus nyugdíjazására 11 év után, 2015-ben került sor. Lássuk a használtpiaci kínálatát. Ha megtetszett a típus, először is azt kell eldönteni magunkban, hogy a fejidomos vagy a csupasz változatban gondolkozzunk. Érdekesség, hogy a meztelenből picivel nagyobb a kínálat itthon.

Az FZ1-ek alja egymilliótól indul, mindkét variánsnál. Az ABS-es verzióból kevesebb van, ezeket másfél milliótól vihetjük haza. Az igazán megkímélt, keveset futott darabokért kétmilliót is elkérnek az eladók. Használtmotor-kereskedésekben még akár 12 hónapos garanciával rendelkező, biztosan átnézett példányokba is belefuthatunk.

FELHASZNÁLÓI TAPASZTALATOK

Gábor 2008-as évjáratú motorját 2009-ben vásárolta, nagyságrendileg 10 ezer km körül volt ekkor benne. Korábban már barátságot kötött a hangvillás japán márkával, ugyanis az előző kétkerekűje egy 600-as Yamaha FZ6- os Fazer volt. Ezt is elégedetten használta, közel 100 ezer kilométert tekert bele. Amikor eldöntötte, hogy újabbra, nagyobbra vált, a vásárlást keresgélés előzte meg, mire sikerült grafitszürke, szép állapotban lévő példányt találnia. Elmondása szerint erre a színre úgy kellett vadászni, mivel akkoriban nagyon sok ezüst és bordó gépet kínáltak. A kiszemelt szépség egy kereskedésben volt, ahol végül a korábbi gépét beszámoltatta, és elégedetten átült az ezres nagy tesóra. Az elmúlt 11 év alatt szépen falta a kilométereket, jelenleg kicsivel több mint 138 ezernél jár a sornégyes kilométer-számlálója. A motort hosszútávra tervezte, így mindig gondosan odafigyelt a szervizelésére, valamint, hogy gyári alkatrészeket használjon a karbantartás során.

Ezt pedig a motor meghálálta, jelenleg is szép, és jó műszaki állapotnak örvend, a kuplungja gyári még. Érdekesség, hogy a so kat futott gépnek szintén gyáriak a féktárcsái, ez Gábor szerint azért van, mert csak gyári fékbetéteket használt. Eddig a közös együtt töltött évek alatt hat szettet használt el. „Hiába veszel gyári beszállítói alkatrészt, az nem olyan minőségű, mint az eredeti gyári. Nyilván drágább egy szett első fékbetét, de most én azzal elmegyek olyan 25 ezret, hosszútávon jobban megérte, hogy nem ette meg a gyári féktárcsáimat. Nálam még az olajszűrő is gyári Yamaha. Talán csak a láncszett az, amiben megalkuvást találok, ott DIDet használok.” Az első komolyabb esemény a vezérműlánc cseréje volt, ami 86 ezer km környékén volt. „Ha melegen leállítottam, és még melegen beindítottam, akkor pár másodpercig zörgött, ezért eljött a csere ideje.”

A hátsó gátló 100 ezer fölött kezdett el szivárogni, ezt felújíttatta. A motorral egy komolyabb negatív tapasztalata volt, az első teleszkóp csúszószára megkopott, hosszanti bemaródások voltak a krómrétegnél. Gábor elkezdett érdeklődni a komplett első telók után, végül sike rült találnia egy bontottat, ami egy kevés km-es motorból származott. Azóta is ez teljesít szolgálatot a gépben. Gábor mindenféle rémtörténeteket hallott a generátor forgó részének hibájáról, elvileg a mágnesek leválhatnak. Nála ez a hiba nem jelentkezett, csak úgy, mint a néha előforduló vázrepedés sem.

Gábor sokat túrázik

A motorral az elején még pályanapokra is ellátogatott, de most már alapvetően hosszútávú túrázásra használja, főleg külföldi utakra, összesen 18 országban koptatta az aszfaltot. Megjárta hű társával Szicíliát, Szardíniát, a francia, svájci és osztrák Alpokat, sőt a Balkánon is kalandozott már. Volt olyan nap, hogy 1000-1200 km is ment. A Yamahát kicsit túrásította, a GT-ből szerzett hozzá gyári oldalidomot, K&N levegőszűrőt, gyári Yamaha Led indexeket. Továbbá felkerült még kedvencére egy gyári oldaldobozszett, illetve egy slip-on Akrapovič titándob, valamint egy gyárinál kényelmesebb Tommot ülés. A motor legnagyobb erényének a teljesítményét és a hangját tartja. „A motort nem cserélném le, elfogult vagyok, de ennyi kilométer után hogyne lennék” – mesélte nevetve.

ÖSSZEGZÉS

Lényegében egy univerzális motort birtokolhatunk egy személyben, ha ezt a típust választjuk. Ha kellő odafigyeléssel választunk a kínálatból, remek partnert találhatunk szerpentinezésre, pályázásra, vagy akár nyugodt túrázásra a Yamaha FZ1 képében. Ha pedig nem bírunk magunkkal, és elgurul a gyógyszerünk, simán helytáll egy pályanap alkalmával is. Közel a 15. életévéhez bátran vállalható a megjelenése, teljesítménye.

Fotó: Balla Gábor