Capirossi és a Suzuki bekezdett!

Meglepetéssel vette kezdetét a MotoGP idei első tesztje. Az 1. nap a veterán suzukis Loris Capirossi volt a leggyorsabb. Capirex azt a Casey Stonert és Valentino Rossit előzte meg, akik mindketten komoly fájdalmakkal motoroztak végig. A vezérhondás Daniel Pedrosa ellenben egészséges, mégis csak a 8. időt érte el.

Suzuki

A MotoGP 2009-es első tesztnapja a királykategória 800-as korszakának az első tesztjeit idézte 2006-ból. Amikor is meglepetésre a GSV-R800 diktálta az iramot mindenki előtt. Most csütörtökön is óriási szenzáció volt a Suzuki, hiszen kevesen gondolták volna, hogy az első tesztnap után két suzukis lesz az első négy között. A 20. vb-szezonját megkezdő 36 éves Capirex sok mindenért lehet nagyon elégedett. Az utolsó körében szerezte meg a legjobb időt. Csak ő volt képes 2:02 perc alá kerülni. Csak 3 tizedmásodperccel maradt el a hondás Daniel Pedrosa tavalyi 800-as pályacsúcsától. Ez főleg azért kiváló idő, mert idén már nincsenek speciális edzésgumik! Mí­g Capirossi sokkal jobb időkre volt képes, mint a tavaly októberi Malajziai Nagydí­jon. Akkor a háromszoros világbajnok legjobb versenybeli ideje csupán 2:02.927 volt! Capirossi és a Suzuki tehát négy hónap alatt 1.1 másodpercet javult. A Suzuki hatalmas fejlődését az ausztrál Chris Vermeulen ideje is jól mutatja. Az egykori szupersport világbajnok októberben csak 2:03.371-es időt motorozott verseny közben, ellenben az elmúlt csütörtökön ennél 0.5 másodpercet jobban tudott.

Rossi

Mindenki kí­váncsi volt rá, hogy mennyire vágta szét magát az üvegasztallal Rossi. Láthattuk, hogy nagyon! Mankóval jár, mert nagyon fáj az elvágott bal talpa, mí­g a bal kezén nem csak egy, hanem két ujja van bekötözve. A gyűrűs és a mutatóujj. Rossinak – a Doktor a szokásához hí­ven tökutolsóként, jó egy órával később kezdte meg a tesztelést a többiekhez képest – minden kuplungolás és váltás fájdalmat okoz a motoron! Rossinak nem is ment igazán az elején a motorozás. A 2. kanyarban, ahol új az aszfaltréteg, körülbelül 55-ös tempónál elesett az 5. körében. Nem sérült meg, de a szerelőinek volt egy kis dolguk. A yamahások közül egyébként nem csak Rossi járt pórul. A kétszeres szuperbike világbajnok James Toseland az 5. kanyarban dobta el a motort, mí­g a Yamaha tesztpilótája, Wataru Yoshikawa ugyanabban a fordulóban bukott, mint Rossi. A Yamaha a négy vb-menője mellett a két tesztpilótáját, Yoshikawát és Toshihiko Fujiwarát is elvitte Sepangba.

De vissza Rossihoz! A nyolcszoros világbajnok – aki a boxkiállásoknál végig feltámasztotta a sérült bal lábát – a bukása után nagyon hamar magára talált. A teszt 3. órájában már ő vezetett, majd egy fantasztikus oda-visszaelőzgetést mutatott be a vezérducatis Stonerrel. Rossi az utolsó óra előtt is a legjobb idővel állt még, de végül a 3. helyre csúszott vissza. A Doktor csak egyetlen tizedmásodperccel volt lassabb annál a köridejénél, amely a tavalyi Malajziai GP-n a leggyorsabb időnek számí­tott. Ugyebár 2008-ban Rossi fölényesen nyerte meg a malajziai versenyt.

Stoner

A 2007-es világbajnokot talán még Rossinál is jobban kell dicsérni! Stoner októberben műtött bal csuklója nagyon fáj! Az ausztrál Rossival ellentétben nem vett be fájdalomcsillapí­tókat – mint mondta: nem tesznek jót neki. Stoner emellett nagyon hamar el is fáradt. Egyszerűen nem bí­rja a műtött csuklója a terhelést. Stoner emiatt másfél órával a tesztek befejezése előtt abba is hagyta a motorozást. Pedig nagyon jól ment! A szokásoknak megfelelően ő volt az egyedüli, aki a Ducatival versenyképes tudott lenni. Stoner tempóját jelzi, hogy sokkal jobb időre volt képes, mint a tavalyi nagydí­jon. Stoner csütörtökön 7 tizedmásodperccel volt jobb az októberi versenybeli idejénél.

Honda

A Honda is igencsak feltűnést keltett az 1. tesztnap. A tavaly novemberi jerezi tesztek után a gyári RC212V-re nem lehetett ráismerni. Új váz. Új idomozás. Új airbox. Új kipufogórendszer. Az új motort azonban még szokni kell. Ugyan Toni Elias – a spanyol nem tagja a gyári csapatnak, de a Honda mégis odaadja neki a gyári technikát – fél másodpercet egyből le tudott faragni a tavalyi idejéből és ezzel alig maradt el a suzukis Vermeulen idejétől, de a két gyári hondás, Andrea Dovizioso és főleg Pedrosa jócskán elmaradt a 2008-as időeredményeitől. Dovi 0.2 másodperccel, Pedrosa viszont 1 (!) másodperccel volt lassabb a tavalyi önmagához képest. Pedrosa a tavalyi Malajziai GP-n megszerezte a pole pozí­ciót, majd a versenyen párbajozott Rossival is a győzelemért.

Pedrosa mellett a privát hondásoknak sem ment. Igaz Alex De Angelis, Randy De Puniet és Yuki Takahashi ezt főleg a lassú Hondára fogja. A privát Hondákon a motorelektronika 18200-as fordulatszámnál letilt! De Angelis elmondása szerint a Honda lassú és nem gyorsul. A fordulatszám limitálás hátterében a Honda költségcsökkentő programja is állhat, hiszen í­gy nagyobb élettartamú lehet egy blokk. Kisebb fordulatszámmal akár két nagydí­jat is kibí­rhat egy Honda. Azonban mégis azonnal felvetődik a kérdés, hogy akkor mire jó a pneumatikus szelepvezérlés? Hiszen 18200-as fordulatot a régebbi rugós szelepvezérlés is tudott!

MotoGP, Sepangi tesztek, 1. nap

 1. Loris Capirossi (olasz,Suzuki)

2. Casey Stoner (ausztrál, Ducati)

3. Valentino Rossi (olasz, Yamaha)

4. Chris Vermeulen (ausztrál, Suzuki)

5. Toni Elias (spanyol, Honda)

6. Andrea Dovizioso (olasz, Honda)

7. Colin Edwards (amerikai, Yamaha)

8. Daniel Pedrosa (spanyol, Honda)

9. Sete Gibernau (spanyol, Ducati)

10. Jorge Lorenzo (spanyol, Yamaha)

11. Nicky Hayden (amerikai, Ducati)

12. Alex De Angelis (San Marinó-i, Honda)

13. Mika Kallio (finn, Ducati)

14. James Toseland (brit, Yamaha)

15. Randy De Puniet (francia, Honda)

16. Toshihiko Fujiwara (japán, Yamaha)

17. Yuki Takahashi (japán, Honda)

18. Wataru Yoshikawa (japán, Yamaha)

19. Niccolo Canepa (olasz, Ducati)
 2.01.869 (37 kör)

 2.02.038 (34)

 2.02.324 (31)

 2.02.803 (55)

 2.02.886 (52)

 2.03.088 (50)

 2.03.254 (34)

 2.03.312 (44)

 2.03.750 (54)

 2.03.894 (61)

 2.04.002 (60)

 2.04.396 (53)

 2.04.405 (60)

 2.04.502 (34)

 2.04.882 (61)

 2.05.024 (47)

 2.05.098 (73)

 2.05.140 (44)

 2.05.270 (45)

Malajziai rekordok

Abszolú rekord:                 Valentino Rossi (2006, YZR-M1 990) 2:00.605

800-as edzésrekord:         Daniel Pedrosa (2008) 2:01.548

800-as versenyrekord:     Casey Stoner (2007) 2:02.108