Bridgestone Battlax Hypersport S20 – Hol a kompromisszum?

Egyszerre í­gértek hosszú élettartamot, gyors bemelegedést és kiváló tapadást száraz és nedves körülmények között – tartósteszt Honda NC700SD motorunkon tettük próbára a Battlax legújabb generációját.

A Bridgestone régóta a MotoGP beszállí­tója, í­gy tőlük nem alaptalan kérkedés azt állí­tani, hogy a versenypályákon begyűjtött tapasztalatokat használták fel a Battlax Hypersport S20 fejlesztésekor – sőt, még az is elhangzott, hogy jelenleg ez a gumi áll legközelebb a MotoGP technikájához.

 

galéria Bridgestone Battlax Hypersport S20
Kattintson a képre a galériához!


Ilyen háttérrel sportszerűtlen lenne az előző túragumihoz hasonlí­tgatni az új S20-at, hiszen ez kimondottan nagy teljesí­tményű motorokhoz fejlesztették. Éppen egy tavaszi túra előtt került fel a Honda NC700SD motorunkra, aminél jobb első bevetést kitalálni sem lehetett volna. Itthonról még kellemes meleg időben indultunk el, majd száz kilométer múlva már félre is kellett állni a hirtelen megnyí­ló égbolt miatt. A következő háromezer kilométeren volt minden: hideg, eső, kánikula, rossz utak és kanyarvadászat, majd hazafelé egy autópályás maraton. Ezek alatt kiderült, a Bridgestone mérnökei az elmúlt években voltak szabadságon, ugyanis az S20 alapjaitól kezdve minden porcikájában a legújabb fejlesztéseket tartalmazza.

 

Hol az újdonság?

A BT016 és BT016PRO tí­pusokat váltó új abroncs fejlesztésekor több újdonságot vezettek be, mint amennyit némelyik motorgyártó egy komplett, újnak beharangozott kétkerekű bemutatásakor fel tud sorolni.

A mérnökök rá voltak kényszerí­tve az új megoldások kutatására, ugyanis rendkí­vül változatos szempontokat tűztek ki számukra. Egy olyan gumit kellett gyártaniuk, ami 600-tól 1300 köbcentiig megfelelő, ráadásul helyt kell állnia országúi túrázáskor, zord időben és versenypályán is.

Alapul a Bridgestone-nál már bevált monospirál övtechnológiát (MSB) és a nagy szakí­tószilárdságú kordbetétet (High Tensile Super Penetrated Cord – HTSPC) vették alapul, majd addig optimalizálták mindkét megoldást, mí­g nem értek el nagyobb érintkezési felületet. Ez kis dőlésszögnél nagyobb komfortot, mélyre döntött motornál pedig jobb a kanyarstabilitást biztosí­t.

A köpeny anyagával is sokat dolgoztak: magas szilikáttartalmú speciális keveréket használtak fel, ami hideg aszfalton és nedves időben is gyorsan bemelegszik, de forszí­rozott haladásnál sem válik lággyá – í­gy a jó tapadás nem megy a futásteljesí­tmény rovására –, ráadásul az abroncs közepén és szélein eltérő keménységű, háromrétegű gumikeveréket alkalmaztak, ami kanyarban jobb stabilitást és hosszabb futásteljesí­tményt eredményez.
És mintha még ez sem lett volna elég, az S20 felületével is sokat kí­sérleteztek – a mintázat nem véletlenül lett olyan, amilyen: a középen kiegyenesedő mintaárkoknak köszönhetően könnyebben kezd bedőlni a motor, ráadásul az első gumin az oldalsó mintaárkok kifutnak az abroncsvállra, ezzel kellemesebb érzetet biztosí­tva nagy dőlésszögnél és nagyobb tapadást nyújtva nedves úon. Tehát az övszerkezettől kezdve a gumi anyagán át egészen a mintázat kialakí­tásáig mindenen módosí­tottak.

 

Az új gumikkal forradalmi változás érkezett az NC700SD életébe. A kanyarodás játék lett, rendkí­vül kezesen lehetett egyenesből kibillenteni, és utána zokszó nélkül követte a kijelölt í­vet. Ez utóbbi tulajdonságát élettartama alatt végig megőrizte, és hiába volt a futófelület közepe már teljesen elkopva, az abroncson kialakult vállak ellenére is agilis maradt.
A legnagyobb meglepetést a nedves körülmények közti tapadás okozta. Az í­géreteknek megfelelően az S20 valóban nagyon rövid idő alatt felmelegszik, és a tudása legjavát nyújtja.

 

galéria Bridgestone Battlax Hypersport S20
A 3LC keverék fejlődése


Normál közúi használat esetén nem igazán sikerült az S20 határait megtalálni. Kizárólag olyan helyeken csúsztunk meg, ahol minden más abroncs is elvesztette volna a tapadást, például nedves, tükörsimaságú mészkőzúzalékból készült úon (ilyen például a horvátoknál jellemző fehér aszfalt), vagy az úra felhordott apró kavicsokon – ezek azonban kontrollálhatóak voltak, meglepetésszerű tapadásvesztést nem tapasztaltunk.

galéria Bridgestone Battlax Hypersport S20

Az előd BT16 PRO-val összevetett tapadási kép
és 45 fokos dőlésszögnél

 

Sportgumi lévén elvárás vele szemben a nagy sebességnél nyújtott stabilitás, ami ellen soha nem lehetett kifogásunk. Illegális sebességtartományban is teljes biztonságérzetet nyújtott.

 

galéria Bridgestone Battlax Hypersport S20
Nagyon könnyen irányí­tható vált az S20 hatására a motor


Életújának vége felé sem veszí­tett sokat erényeiből az S20, egyenesfutása tökéletes maradt, nem rázott, nem ütött, nem kóválygott, egyedül a bekormányzáshoz kellett minimálisan több erő.

Az első háromezer kilométer után még szinte újnak tűnt, kilencezer kilométer környékén már látszottak rajta a hosszú autópályás szakaszok letagadhatatlan nyomai, majd utána viharos sebességgel kezdett romlani a hátsó gumi állapota, mí­g nem 13 500 kilométer után már halaszthatatlanná vált a cseréje. Középen, ahol a legtöbb terhelést kapta, teljesen elvékonyodott már az anyaga. Az első abroncs azonban kiválóan megőrizte mintáját – í­gy tovább gyűjtjük vele a tesztkilométereket.

 

 


 

Juhász Tamás tesztelte versenypályán
Tamás a Superbike-világbajnokság egyik pályáján, Portimaóban megrendezett bemutatón tesztelte a Brigestone Battlax Hypersport S20-at.
„Ki akartam tapasztalni, hogy hol vannak a gumi határai, de mosolyogva kellett nyugtáznom, hogy az S20 tökéletes stabilitással ragaszkodott a portimaói aszfalthoz minden í­ven. Gyönyörűen tartotta a motor elejét a tempósan beeresztett kanyarokban. Még az erőteljesebb kigyorsí­tások alkalmával sem jött zavarba, csupán enyhe, de szépen kontrollálható riszálással jelezte a hátsó gumi, hogy azért egy kicsit türtőztessem magam.”
íllí­tása szerint ilyen teljesí­tményre nem sok utcai sportgumi képes.