Bayliss győzelemmel zárt

Az ausztrálok éve volt az idei széria világbajnokság. A szuperbike és a szupersport vb után a szuperstock 1000 Világkupában is ausztrál motoros diadalmaskodott a 23 éves Brendan Roberts révén. A szezonzárón azonban a háromszoros világbajnok, a búcsúzó Troy Bayliss volt a főszereplő, aki 2000 után kettős győzelemmel köszönt el a szuperbike vb-től.

A szuperbike vb történetének az egyik legnagyobb alakja, a 39 éves ausztrál Bayliss nagyon emlékezetesen intett búcsú. Bayliss egyszerűen mindenben az ellenfelek fölé nőtt az új portugál pályán Portimaoban – ez volt a vb történetének a 3. portugál viadala 1988 és 1993 után, amely években Estoril volt a helyszí­n. Bayliss megszerezte az idei 8. pole-ját, amely a karrierje 26 rajtelsősége volt egyben. Aztán a két futamon sem volt riválisa. Az 1. futamban rajt-cél győzelmet aratott, mí­g a 2. futamban pár kanyar után húzott el a mezőnytől. Bayliss, aki mindkét futamban a leggyorsabb köridőt jegyezte, az 52. győzelmét és a 16. kettős sikerét gyűjtötte be. Azaz utolérte Carl Fogartyt, hiszen Foggy is 16-szor tudott duplázni. Bayliss 10 pályán tudta megnyerni mindkét futamot. Monzában 3-szor, Misanoban, Assenben, Phillip Islanden és Valenciában 2-2-szer, mí­g Brnóban, a Lausitzringen, Kyalamiban, Silverstone-ban és Portimaoban 1-1-szer duplázott. Portimao a 18. pálya volt, ahol Bayliss győzött – Fogarty 19 pályán volt a legjobb. Bayliss egyébként több szempontból is a legjobb idényével köszönt el. Idén szerezte meg a legtöbb pontot (460 ponttal zárt), idén volt a legtöbbször érmes (a 28 futamból 19-szer állhatott dobogóra), mí­g idén lett a legnagyobb különbséggel világbajnok a karrierje alatt, hiszen 118 pontot vert honfitársára, a yamahás Troy Corserre. 2008. november 2-án tehát véget ért a 2000 és 2008 között tartó Bayliss-korszak a szuperbike vb-n. Amely örökre bekerül a szuperbike aranykönyvébe. Bayliss, aki hat szezont és 152 versenyt húzott le a vb-n, 2000 és 2002 között fantasztikus párbajokat ví­vott a hondás Colin Edwardscal. Majd amikor 2006-ban visszatért a MotoGP-ből három idény után, egyből világbajnok tudott lenni újra. Idén pedig talpra állt a 2007-es nehézségek után és ő lett az első, aki háromféle motorral is világbajnokságot nyert a szuperbike-ban. Bayliss elköszönt, azonban a motorozással és a Ducatival nem szakí­tott. Lenyilatkozta, hogy 2009-ben párszor tesztelni fog a Ducatinak, azaz tesztpilótaként még nagyon sok jót tehet a bolognaiaknak.

Sofuoglu visszatért

A holland Ten Kate csapat a Portugál GP-n már a 2009-es szezonra készült elő. A brit Jonathan Rea a szupersport helyett immár a szuperbike vb-ben versenyzett, ahol jövőre már állandó tag lesz, mí­g a török Kenan Sofuoglu a szuperbike-ból tért vissza a szupersportba. Rea, aki tavaly második volt a brit szuperbike bajnokságban, elfogadhatóan motorozott, hiszen mindkétszer pontszerző lett egy-egy 4. és 15. hellyel. A 24 éves Sofuoglu ellenben szárnyalt. Egy év után ismét felült a CBR600RR-re és ugyanolyan lehengerlő volt, mint amikor 2007-ben utcahosszal megnyerte a szupersport vb-cí­met. Sofuoglunak idén nagyon nehéz éve volt. 2002 után idén is meghalt az egyik testvére. Hat éve Bahattin Sofuoglu autóbalesetben hunyt el, mí­g idén májusban tesztelés közben meghalt Sinan Sofuoglu is, aki szintén motorversenyző volt. Emellett az egyetlen török motoros világbajnoknak nagyon nem feküdt a szuperbike vb sem. Azon a 23 futamon, amelyen elindult – Monzában nem versenyzett a fivére halála miatt, mí­g a Donington Parkban kihagyta a 2. futamot – csak 13 alkalommal volt pontszerző. A CBR1000RR-rel a legjobb helyezése egy 9. hely volt és az összetettben csak a 18. helyen végzett. De a CBR600RR-rel ismét fantasztikus volt Portugáliában. Megszerezte a karrierje 6. pole pozí­cióját. A verseny elején még hibázott és visszacsúszott a 6. helyre. Utána viszont már ellenállhatatlan volt. A 9. körben ismét az élre vágott, övé volt a leggyorsabb versenybeli köridő, majd fölényesen megszerezte a 11. nagydí­jgyőzelmét. A francia Sebastien Charpentier és Fabien Foret, valamint az ausztrál Karl Muggeridge mellett ő a 4. motoros, aki legalább 11-szer győzött a szupersportban. 2009-ben Sofuoglu könnyen lehagyhatja a 12-szeres győztes Charpentier-t. A mezőny magyar alakulata, a hondás Factory Racing pont nélkül fejezte be a vb-t. Németh Balázs a 19. helyen zárt, mí­g csapattársa, az olasz Denis Sacchetti idő előtt kiesett.

A Roberts név kötelez

A Roberts név legendás a motorkerékpársportban. Az amerikai Roberts-családban az apa és a fia is világbajnokságot nyert a korábbi királykategóriában, az 500-ban. Idősebb Kenny Roberts 1978 és 1980 között volt verhetetlen, mí­g fia ifjabbik Kenny Roberts 2000-ben tudott a legjobb lenni. A szuperstock 1000 Világkupán pedig egy újabb Roberts jutott a csúcsra. Igaz ő ausztrál és csak névrokona az amerikai Roberts-családnak. Brendan Robertsről van szó, akit az ausztrálok mellett a Ducati is ünnepelt. Roberts révén először nyert ausztrál a szuperstock 1000 sorozatban – 1999 és 2007 között brit, olasz és belga győztesei voltak a szériának. Mí­g a Ducati 2007 után idén is diadalmaskodott a Világkupán. Tavaly a 1098S, idén a 1098R jutott a csúcsra. A Ducati pedig idén a gyártói vb-cí­met is bezsebelte. A Ducati ennek köszönhetően a történetében először két kategóriában is a legjobb tudott lenni egyazon szezonban a széria vb-n. A Ducati idén négy cí­met szerzett! Hiszen a szuperbike-ban is övé lett az egyéni és a gyártói arany is. A portugál viadal előtt még négyen voltak esélyesek a Világkupa megnyerésére. A négy motoros közül magasan kiemelkedett Roberts. Előbb megszerezte az idei 4. pole-ját, a versenyen megmotorozta a legjobb köridőt, majd begyűjtötte az idei 3. győzelmét. Amelynek köszönhetően az ausztrál szuperstock 600, a brit szuperstock 1000 bajnoki cí­m után immár szuperstock 1000 Világkupa cí­mmel is büszkélkedhet. A többi vb-esélyes közül a hondás Maxime Berger a 3., a ducatis Alessandro Polita a 6., mí­g a suzukis Xavier Simeon, aki bukott a 3. helyről, a 11. helyen végzett Portugáliában.