Új szabályok a gyorsasági vb-n

Szerdán a nemzetközi szövetség, a FIM GP Bizottsága egy hatpontos szabálymódosí­tást fogadott el azonnali hatállyal a gyorsasági vb-n. Az új szabályokat a költségcsökkentés érdekében hozták meg és nem csak a királykategóriát, a MotoGP-t, hanem a 250-es és a 125-ös géposztályt is érintik.

Kevesebb edzés

A leglátványosabb módosí­tásokat a nagydí­jak edzésmenetrendjében hozták meg. Hiszen mindhárom kategóriában sokkal rövidebbek lesznek az edzések. Péntek délelőtt már nem lesznek edzések. Egy nagydí­j programja nem péntek délelőtt 9.00 órakor, hanem csak 13.05 órakor veszi kezdetét.

A 125-ben és a 250-ben egy nagydí­j alatt immár nem két-két szabadedzés és időmérő lesz, hanem csak két szabadedzés és egy időmérő. Egy időmérő eddig csak a MotoGP-ben volt. A 125-ben és a 250-ben az edzések hossza is megváltozik. A 125-ben már nem 45, hanem csak 40 percesek lesznek a szabadedzések. Ellenben az egyetlen időmérő hossza megnőtt, hiszen a nyolcadliterben már nem csak félórás, hanem 40 perces lesz a mindent eldöntő időmérő.

A 250-ben megszűnnek az egyórás szabadedzések és már csak 45 percesek lesznek. Az egyetlen időmérő viszont továbbra is marad 45 perces.

A MotoGP-ben immár nem három szabadedzés és egy időmérő lesz, hanem csak két szabadedzés és egy időmérő. Amelyek hossza már nem 60, hanem csak 45 perces lesz. Azaz a MotoGP tagjainak már nem 4 óra, hanem csak 2 óra 15 perc edzésidő áll a rendelkezésére.

A vasárnapi warm-up hossza ellenben nem változik, hiszen továbbra is 20-20 perc bemelegí­tési idő lesz a nagydí­jak előtt.

Nagydí­j-menetrend

Péntek

13:05-13:45 125 kcm 1. szabadedzés

14:05-14:50 MotoGP 1. szabadedzés

15:05-15:50 250 kcm 1. szabadedzés

Szombat

09:05-09:45 125 kcm 2. szabadedzés

10:05-10:50 MotoGP 2. szabadedzés

11:05-11:50 250 kcm 2. szabadedzés

13:05-13:45 125 kcm időmérő

14:05-14:50 MotoGP időmérő

15:05-15:50 250 kcm időmérő

Vasárnap

08:40-09:00 125 kcm warm-up

09:10-09:30 250 kcm warm-up

09:40-10:00 MotoGP warm-up

11:00 125 kcm verseny

12:15 250 kcm verseny

14:00 MotoGP verseny

Kevesebb blokk

Az idei 11. nagydí­jtól, az augusztusi Cseh GP-től kezdve az utolsó nyolc nagydí­jon egy-egy motoros összesen már csak 5-5 blokkot használhat fejenként. Tilos bármilyen alkatrész használat ezt követően, és csak a mindennapi, általános karbantartás engedélyezett. Egyelőre még tisztázatlan, hogy milyen módon és kik fogják végrehajtani az ellenőrzéseket. 2010-től még szigorúbb megszorí­tások várhatók az erőforrásokat illetően, amely új szabályokat előreláthatólag majd márciusban hozzák meg.

Fék

Tilos kerámia alapanyagokat használni a féktárcsákhoz és a fékbetétekhez. Ez a szabály egyértelműen a megelőzést szolgálja a jövőbeli fejlesztéseket illetően. Hiszen a gyorsasági vb-n eddig senki sem használt kerámia fékeket. Ennek ellenére fontos új szabály, hiszen például az olasz Brembonak már létezik egy kerámia fékrendszere.

Elektronika

Az új szabályoknál a FIM GP Bizottsága külön tárgyalja a rajtelektronika és a futómű elektronika megtiltását. Azonban nyugodtan egybe lehet venni a két szabály cikkelyt, hiszen mindkét új rendelkezés nagyon meghatározó az elektronika használatában és annak esetleges jövőbeli sorsában. Eddig ugyanis nem igazán szabályozták a motorokon használatos elektronikákat. Az elektronikára vonatkozó új szabályok tekintetében különösen a japán gyártók mutattak hajlandóságot a költségcsökkentésre. Hiszen amí­g az elektronikusan vezérelt futóművel mindegyik márka kí­sérletezett – versenyen eddig senki sem vetette be – , addig a rajtelektronikát csak a japánok alkalmazták. Az olasz Ducati meglepő módon sosem tett fel a motorjaira rajtelektronikát.

Tesztek

A szezon alatt csak két nagydí­j után engedélyezettek a tesztek. A Katalán és a Cseh Nagydí­j után lehet tesztelni a barcelonai és a brnói pályán. A tesztek nem kötelezőek és csak a márkák tesztpilótái vehetnek részt rajtuk. Azaz a vb tagjainak tilos a részvétel ezeken a teszteken.