Új korszak a Ducatinál

Már régóta sok mindent tudni lehetett a 2009-es Ducati MotoGP gépről. Tavaly három teszten is láthattuk a prototí­pusát, az elmúlt szerdán már képeket is bemutatott róla a bolognai gyár, mí­g csütörtökön végre élőben is szemügyre lehetett venni a Desmosedici GP9 végleges változatát. Amely egy teljesen új korszakot nyit meg a Ducati és a MotoGP történetében. Hiszen ez az első MotoGP versenymotor, amelynek kompozit-karbonszálas váza van!

    A Ducati egyértelműen szakí­tott a múltjával és a hagyományaival. A 2003 és 2008 között megépí­tett hat Desmosedici váza mindig a Ducati tradí­cióit követte. Azaz a váz a jól ismert, klasszikus térhálós acélcsőváz volt. Idén viszont radikálisan megváltoztatta a fejlesztési irányait a Ducati. Ugyan a gyorsasági vb történetében már voltak kí­sérletek a karbonszálas vázmegoldásra, azonban a Ducati az első gyártó, amely versenykörülmények között is beveti! Ez pedig azt is jelenti, hogy más téren is szakí­tott a hagyományaival a Ducati. A Ducati mindig is olyan volt, mint a Honda. Azaz a Hondához hasonlóan a Ducati tervezőinek, elsősorban a Ducati agytrösztjének, a technikai igazgatónak Filippo Preziosinak éveken át a legfontosabb alkatrész a minél erősebb blokk volt. Erő, sebesség, agresszí­vitás. Ez volt a Ducati jelmondata. Amely koncepció nagyon sikeres volt, hiszen a Ducati rövid időn belül a MotoGP egyik urává vált. A sikerrecepten idén mégis módosí­tott a Ducati. Ezt a karbonszálas váz használata – sajnos a vázat a gyári Ducati csapat tagjain kí­vül még senki sem láthatta, ami teljesen érthető – ékesen bizonyí­tja. Idén már nem csak a lóerők számí­tanak a Ducatinak, hanem a váz adta lehetőségek is. Amely révén nagyságrendekkel növekedhet a Desmosedici vezethetősége és kezelhetősége is. Ezt maguk a ducatisok és a versenyzőik is megerősí­tették. Mindannyian kihangsúlyozták, hogy az új karbonszálas vázzal felszerelt Ducati sokkal irányí­thatóbb lett a féktávokon, a kanyarbemenetnél és a lassabb kanyarokban is. Ilyen szavakat eddig csak a yamahásoktól, Valentino Rossitól lehetett hallani.


    Természetesen azonban a Ducati nem csak a vázat fejlesztette. A Ducati még kezesebb L4-es blokkot szeretett volna, amiért az erőforrást, a motorvezérlést, a motorelektronikát és az airboxot is módosí­totta. A L4-es blokk nyomatékgörbéje sokkal laposabb és lineárisabb lett. Alul nyomatékosabb lett a GP9, ám ennek dacára magas fordulatszámon is brutálisan erős maradt. Az áttervezett blokk miatt a kipufogórendszer is új lett. A kör alakú kipufogócsövek helyett már kúpszerű csövek kerültek a GP9-re. A hűtőt is alapjaiban tervezte át a Ducati. Tavaly sokszor túlmelegedett a blokk, de most már nincsenek ilyen problémák, amiért a Ducati kisebb áramvonalidomot is használhat. A karbonszálas váz miatt az Öhlins új lengéscsillapí­tókat fejlesztett ki a Ducatinak, amely a fékrendszerét is optimalizálta a karbonszálas váz adta stabilabb fékezések lehetősége miatt. Az új GP9 idei első tesztjére január 21. és 23. között kerül sor a spanyolországi Jerezben, ahol a Ducati tesztpilótája, Vittoriano Guareschi próbálja meg még inkább finomí­tani a motort. Amelynek az utódját, a GP10-et már áprilisban elkezdik fejleszteni!