Alexandriától Fokvárosig Afrika keleti partjain II. rész

Folytatódik a háromrészes kaland. Egyiptom után Etiópia, Kenya és Tanzánia következik. Megtudjuk, milyen volt a motoros pokol és milyen volt a legszebb motoros nap.

Az etióp határt 2011. január 24-én értük el, Khartoumtól úgy 580 km-re délkeleti irányban, egy Qallabat nevű kisvárosnál. Közel egy hónapja jöttünk el otthonról és az expedí­ció mentális értelemben véve kritikus szakaszához érkezett. Minden hosszabb ú során van egy mélypont, amikor mindenki feszültté és ingerültté válik, hiába próbál uralkodni magán az ember, egyre nehezebben megy. Hiányzik a család, idegesí­t a másik horkolása, már megint ő ment előre a toalettre és még sorolhatnám. No meg aztán az iszlám kultúrának bizonyos hatásait a keresztény Európában szocializálódott két férfiember egy idő után egyébként is nehezen viseli.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

Aztán Etiópia megoldott mindent. Hogy miért? Nagyon egyszerű. Mert ott minden MíS, az elméd nem ér rá ilyen földi dolgokkal foglalkozni, örül, ha azt a sok szépet és újat befogadja, amit nap nap után lát.

Itt terül el Afrika legnagyobb területű fennsí­kja, az Etióp-magasföld. Kialakulása a Nagy-hasadékvölgy keletkezésével függ össze, mikor is úgy 30 millió évvel ezelőtt több ezer méteres bazaltláva és tufa réteg fedte be a területet. Ezt szaggatták a föld alatti érők és  koptatta az erózió évmilliók alatt azzá a lélegzetállí­tó tájjá, ami a kontinens egyik legszebb látványával kápráztatott el bennünket. Aztán, más a beszéd, az amhara, a hivatalos nyelv különleges hangzású, felüdülést jelentett az arab után. Csodálatos a zene! Az idáig vezető úon hallott kornyikálás helyett magas művészi értekű zenét hallani mindenütt.

Túrák Motorral Fokvárosba2Zarándokok Lalibelában, a kopt keresztények szent városában (Etiópia)

 

Más az etióp emberek fizimiskája. A bőrük sötét, a hajuk göndör, de a vonásaik finomak és nemesek. Egész Afrikában itt vannak a legszebb hölgyek. Más a vallási összetétel is. Az etióp kopt keresztények aránya majd 45%, a lakosság csak kb. 33%-a szunnita muzulmán. E tény egyik következménye jelentős szerepet játszott hangulatunk javí­tásában. Mint minden becsületes keresztény országban itt is úon-úfélen italmérésekbe botlottunk, akkor ittunk hideg sört amikor csak akartunk. És ez í­gy ment már egészen Fokvárosig.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

A teljes kép azonban nem ilyen rózsaszí­n. Nap, mint nap szembesültünk a rettenetes szegénységgel és a háborús múlt nyomaival. Az ú mentén rongyos gyerekek, szétlőtt harckocsik, lövegek és sovány tehenek. Ennek ellenére mindenki kedves, senki nem tolakodó, az emberek segí­tőkészek.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2Fiatal kikuju pásztor “munkaruhában”,Marsabit (Kenya)

 

Etióp tartózkodásunk második napján elérkeztünk utunk egyik fő állomásához, a Tana-tóhoz, ahonnan a Kék-Ní­lus ered. A hegyekkel körülvett hatalmas tó déli csücskében fekvő Bahir Dar városában egy napot töltöttünk, kimotoroztunk a Kék-Ní­lus ví­zeséshez, ami tulajdonképpen maga a forrás. Rengeteg a tó mentén a papirusz, és ennek megfelelően a part és a szigetek között a helyiek papiruszcsónakkal közlekednek. Afrikai utunk során az első vadállatot, egy pár hatalmas ví­zilovat is ebben a tóban láttuk.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

Napunk tökéletesen indult, aztán a város szélén Bandi motorja elé kiugrott egy fiatalasszony, és a DRZ elsodorta. Nem Bandi volt a hibás, de ezt ott nem tudtuk megmagyarázni. Társam kiszabadí­tásával ment el a délután, a kisasszony egy helyi rendőrtiszt felesége volt. Sérülése nem volt súlyos, í­gy némi pénzadomány ellenében Bandi kiszabadult. Gázos helyzet volt.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2A Kék-Ní­lus-ví­zesés a Tana-tónál (Etiópia)

 

Utunk következő állomása a kis hegyi falu, a tizenegy monolitikus, vörös bazaltba vájt templomáról hí­res Lalibela. Talán a legismertebb a kereszt alakú Szent György templom, ami a többivel együtt az UNESCO Világörökség részét képezik. A városka az etióp keresztények legfontosabb zarándokhelye. Emlékezetes nap volt, zarándokok tömkelege és a sziklába vájt templomok hangulata felejthetetlen élménnyé vált. Mint az a kétnapos motorozás is, a hegyi földutakon egészen a fővárosig, Addis Ababaig. Lalibela és a főváros között egy teljes napon keresztül gyakorlatilag 3000 méter feletti magasságokban vezettünk.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

Az etióp főváros közel hárommillió lakosának ellenére egyáltalán nem zsúfolt és jól motorozható. Mivel sok látnivaló nincs, í­gy csak egy napot töltöttünk a városban, Bandi motorjához való gumiabroncs keresésével és a szereléssel telt el. Következő állomásunk az Etiópia déli határánál fekvő Moyale határváros volt, ahol megint összefutottunk Asszuánban megismert francia barátainkkal. Itt megint meg kell állnom egy pillanatra.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2A Lalibelában található 11 db monolitikus, vörös bazaltba vájt templom

 

Utunk egyik legkritikusabb szakasza várt ránk, a Moyale és a kenyai Marsabit közötti közel 300 kilométer. Két szempontból is meredek volt ez a rész. Nem messze van innen az Etióp-Szomália-Szomáliföld hármas határ, ami a valóságban egy átjáróház, ugyanis a terület ellenőrzését és biztonságát a kenyai hatóságok nem tudják megfelelőképpen ellátni. Úgy terveztük eredetileg is, hogy megállás nélkül haladunk át ezen a részen Marsabitig. A másik, maga az ú. Az első 100 km még csak-csak elmegy egy rosszul karbantartott homokos földúnak, de aztán Turbi kis falutól jött a motoros pokol.

 

###

 

Egy kősivatag, gyerekfej nagyságú kövekkel, ú gyakorlatilag nem létezik, a néha fel-felsejlő nyomokban motoroztunk a csattogó blokkvédők zenéje, a felnik durrogása és az első futómű nyekergése közepette. 40-45 fok, sehol egy lélek, csak a portölcsérek és a délibáb remegése. Mire estére Marsabitba értünk, olyan fáradtak voltunk, hogy álló helyünkben eldőltünk, még a leszállás előtt. Aznap tényleg élesben mentek a dolgok. Képzelje el a Kedves Olvasó a két franciát a fülig pakolt BMW GS-ekkel. Ők két kemény nap alatt tették meg ezt a távot. Az első napon Turbiig jutottak, a homokkal való küzdelem minden erejüket felemésztette. Másnap aztán jött a feketeleves. Motorjaikról minden kiálló rész letört, elgörbült, behorpadt, és annyira elfáradtak, hogy Marsabitban pihenőnapot kellett kivenniük. Legközelebb Tanzániában találkoztunk velük, ahol majdnem visszautasí­thatatlan ajánlatot tettek a két Suzukira.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2Gumicsere Addisz-Abebában. A szakemberek nehezen értik, hogy a mousse-ba nem kell pumpálni

 

A Kenya-hegyig vezető földú már jól motorozható volt, igaz, mindenünk tele lett a piros homokkal, de a táj kezdett változni. Először szavanna, majd a hegy közelében buja növényzet, rengeteg banán, ananász, mangó és mindenféle gyümölcs. Afrika második legmagasabb hegyének (5199 m) a tövében letáboroztunk és az úon először ehettünk disznóhúst sült oldalas formájában. Kenya közel 34 milliós lakosságának közel fele protestáns, további 33% római katolikus és csak 10% a muszlimok aránya az egyéb törzsi vallások mellett, í­gy már disznóhúsból készült sült kolbászhoz is hozzá tudtunk jutni. A fővárosban, Nairobiban elérkezett a nagyszerviz ideje, úgyhogy a neten felkutatott szakszervizt kerestük fel (egyébként KTM márkaszerviz) a különböző fórumokon szerzett információk alapján. Elsőre semmi különös, fehér főnök, viszonylag rendes műhely, olyan bizalomkeltő volt a hely. Pár óra múlva kiderült, hogy ez csak a látszat. Dilettáns személyzet, amihez hozzányúltak, később elromlott, a gumikat alig tudták lecserélni, nem beszélve a mousse szereléséről, amiről halványlila fogalmuk sem volt. A pontot az i-re az ár tette fel. Mintha Oslóban lettünk volna… Ott és akkor eldöntöttük, hogy ezentúl mindent magunk fogunk csinálni. így is lett. Egyébként a motorok meg sohasem romlottak el.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

Nairobiban sok fehér ember él, többségük idősebb angol még Brit Kelet-Afrikából, sok látnivaló nincs is, úgyhogy elindultunk Tanzánia felé. 2011. február 02.-án léptük át a határt, és Arushán keresztül egészen a Ngorongoro kráterig meg sem álltunk. És láss csodát! Megint találkoztunk francia barátainkkal Peter-el és Jean Loui-val, akikkel együtt néztük meg a Ngorongoro Nemzeti Parkot.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

Az érintett országok közül Tanzánia áll legközelebb a szí­vemhez. Gyerekko-romban, a hetvenes évek közepén két és fél évet éltünk itt testvéreimmel és szüleimmel. El sem tudtam hinni, hogy ennyi idő után újra itt vagyok, ráadásul egy motorkerékpárral.

De félre az érzelmekkel! Úgy döntöttünk, hogy az ország számtalan nemzeti parkja közül ezt nézzük meg alaposabban, mert itt akár hónapokat el lehetne tölteni. Erre sajnos nem volt időnk. Talán majd egy másik életben.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2A lalibelai templomegyüttest az UNESCO Világörökség részévé nyilvání­tották

 

A kráter maga a kelet-afrikai árok mentén kialakult hatalmas kialudt vulkánok egyike, melynek az átmérője 16 km, a területe 250 négyzetkilométer. Érdekessége, hogy a majd 2500 méter magas meredek falakon kí­vül trópusi őserdők, mí­g a kráteren belül szavanna található, rengeteg állattal.

A krátertől nem messze egy Karatu nevű kis faluban lévő szálltunk meg egy kis kőkunyhókból álló ún. lodge-ban, ahonnan terepjárós kirándulásokat szerveztek a nemzeti parkba. Felejthetetlen napot töltöttünk itt, szinte mindenféle vadállatot láttunk, amit akartunk, sőt még a szakácsnőt is megtaní­tottam igazi tojásrántottát készí­teni ahelyett az omlett nevű csiz-matalp helyett.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

Következett utunk egyik várva várt látványossága, a Kilimandzsáró. Az ország ezen része szintén magasföldön fekszik. A magasföldet észak-déli irányban kettéhasí­tó kelet-afrikai árok mentén helyezkednek el a már kialudt tűzhányók, a Meru és a Kilimandzsáró a két hegyével, a Kiboval és a Mawenzivel. Afrika legmagasabb pontja a Kibo csúcsa, az Uhuru, 5895 méter magas. Aznapi úicélunk Machame falucska a hegy lábánál, ahol a főbejárata található a Világörökség részét képező Kilimandzsáró Nemzeti Parknak. A hegy ugyan délután felhőbe burkolódzott, de a környező táj egyszerűen lélegzetállí­tó. Bandival nemigen szoktunk eltévedni, de azon a napon szándékosan „eltévedtünk” a hegy lábánál húzódó földutak renge-tegében és két órán keresztül csak bolyongtunk az esőerdők, banánültetvények és kis falvak pókhálójában.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

Másnap reggel, napkeltével izgatottan mentünk ki az udvarra, és csodák-csodája, minden felhő eltűnt és teljes pompájában ott parádézott maga a HEGY. Hosszú percekig csak szótlanul néztük. Vittem magammal egy 1975-ben készült családi fotót a Kibóról, a különbség megdöbbentő volt. Mára abból az egészen 4000 méterig nyúló hótakaróból szinte nem maradt semmi. Elgondolkodtató ez a látvány, hiszen ez már a mi életünkben, gyakorlatilag egyetlen emberöltő alatt történt. A parkba természetesen motorokkal nem engedtek be, úgyhogy elindultunk keletnek, Tanga felé. Az első rész elején már leí­rtam, hogy ebben a városban töltöttem gyerekkoromból majd három évet. A következő nap a nosztalgia jegyében telt el, az akkori házunkon kí­vül mindent megtaláltam, pedig az is állhat még valahol, mert a környék nem sokat változott.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

Úgy döntöttünk, hogy Tangából a tengerparti földúon megyünk Dar es Sa-laam-ig Panganin és Bagamoyon keresztül, amelyek hí­res tengerparti fürdőhelyek. Ez a nap maga volt az örömmotorozás. Hogy a Kedves Olvasó is megértse a hangulatot, megint teszek egy kis kitérőt. Etiópiától Fokvárosig a nyilvános helyeken uralkodó zene nem egyszerűen és általánosságban a reggae zene, hanem Bob Marley zenéje. Abból is az Africa Unite zeng mindenhol. Ez az ottani embereknek az afrikai függetlenség és szabadság szimbóluma. Már valamelyik este a telefonomon összeválogattam egy csomó Bob Marley muzsikát, középiskolás korom egyik kedvenc zené-sze volt, még ma is megvan az összes bakelitlemeze, amihez Jugoszláviában akkor hozzá lehetett jutni.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2A tanzániai Mikumi Nemzeti Parkon keresztül vezető ú mentén mindenféle állatot lehetett látni

 

Nos, visszatérve a Tanga utáni földúra, ott már éreztem ez nem egy hétköznapi motorozás lesz. Gyönyörű szép napsütés, kiváló minőségű földú, fehér homokos tengerpart (turisták nélkül), minden tökéletes volt, de valami mégis hiányzott. Aztán a Pangani folyó torkolatán átvivő kompon üvöltő Africa Unite-ot hallva rájöttem, mi hiányzott. A kompról lefelé már a sisak alatt bömbölt a fülembe a reggae, és százzal repesztve a földúon elkapott az érzés, ami azért valljuk be, ritkán fordul elő velünk. A tökéletesség érzése. Őszintén mondom, a több mint két hónapból ez az egy nap volt ilyen gondtalan és felhőtlen.

 

Túrák Motorral Fokvárosba2

 

Az elkövetkező két napban Dar es Salaam-ot kikerülve Morogoron és Iringán keresztül csak délnyugatnak hajtottunk, mí­g el nem értük a Malawi-tó északi csücskénél lévő kis határátkelőhelyet és 2011. február 07.-én be nem léptünk Malawiba. A következő részt onnan folytatjuk.