Elismerjük, a nagypapa szívinfarktusa kétségtelenül nagyobb probléma, mint szeretett kétkerekűnk indítási nehézségei. A probléma megoldása viszont mindkét esetben hasonló: az áram segít. A gyengélkedő akkumulátorok defibrillátorát boosternek hívják. Tízet teszteltünk közülük.
|
|
A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel négy adapterrel, nyolc (laptop-)adapter kábellel;
Felszereltség: töltőbemenet: 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, kimenet: 12 V/2 A, kimenet: 19 V/3,5 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző öt LED-del;
Gyártási hely: Kína; Méret (h. í— sz. í— m.): 158 í— 75 í— 31 mm;
Tömeg: 422 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 12 000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: n. a., töltési ciklusok száma: n. a.
Kezelése: részletes többnyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid
Indítózás teszt: kiválóan teljesített, az eszköz és a tartozékok nem melegedtek fel
Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem, a ház hasonlít a BC készülékhez
Összegzés: Kellően kompakt, de a többiekhez képest igen nehéz készülék, amely indítózáskor kiválóan teljesített, és nagyobb személyautó-akkumulátorokat is életre keltett. Felszereltsége bőséges, sokoldalúan kihasználható, de a bombabiztos védőbiztosítékon spóroltak egy kicsit. Az ára rendben van.
Értékelés: jó | A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkumulátorcsipeszek indítózáshoz, USB-kábel négy adapterrel, nyolc (laptop-)adapter kábellel, táska;
Felszereltség: töltőbemenet: 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, kimenet: 12 V/10 A, kimenet: 19 V/3,5 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző öt LED-del;
Gyártási hely: n. a. (valószínűleg Kína); Méret (h. í— sz. í— m.): 158 í— 75 í— 28 mm;
Tömeg: 394 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: kb. 2,5 óra, élettartam: 3–5 év
Kezelése: részletes többnyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid
Indítózás teszt: kiválóan teljesített, az eszköz és a tartozékok enyhén felmelegedtek
Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; a ház hasonlít az APA készülékhez; a gyártó állítása szerint lítium-vas-foszfát akkumulátor
Összegzés: Az APA készülékhez való feltűnő hasonlóság a teszteredményekben is tükröződik. Az indítózás teszten kiválóan teljesített, a nagyobb személyautó-akkumulátorokat is életre keltett. Felszereltsége bőséges és sokoldalúan kihasználható, de nincs bombabiztos védőbiztosítéka. Több, mint kétszer drágább az APA-nál.
Értékelés: jó |
Katt, katt, katt – az önindító felől érkező utálatos hang csalhatatlan jele annak, hogy most egy darabig nem tudunk elindulni. Legalábbis akkor, ha motorunkon nincs berúgókar, és betolni sem tudjuk a járgányt. Szóba jöhet még az is, hogy egy másik járműről indítjuk el a motort, de gyakran kétséges, hogy a döntő pillanatban rendelkezésünkre áll-e a megfelelő ember a megfelelő eszközzel – például a szomszéd egy bikakábellel és egy járó motorral. Milyen jó is ilyenkor, ha kéznél van egy praktikus, járműtől független indítókészülék! Az ilyen és ehhez hasonló kompakt áramfejlesztő berendezéseket többféle néven megtaláljuk a kereskedelemben: powerpack, powerbank, jump starter, booster vagy éppen gyorsindító rendszer. A privát használatra szánt készülékek általában nem nagyobbak, mint egy vastagabb zsebkönyv, míg a kategória legkisebb képviselői egy tábla csokoládé méretűek. Alapfelépítésük szinte mindig egyforma: egy műanyag házban elhelyezett lítiomion akkumulátor, amely a 230 voltos hálózatról vagy (ami viszont jóval tovább tart) egy 5 voltos USB-bemenetről feltölthető. A 12 voltos kimenetre lehet csatlakoztatni a dupla csatlakozóban egyesülő és szinte mindig igen rövid bikakábelt. Ezzel a kis indítássegítő berendezés gyakorlatilag teljes.
|
|
A csomag tartalma: akkupakk, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel;
Felszereltség: micro-USB-töltőbemenet: 5 V/2 A, USB-kimenet: 5 V/2,1 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;
Gyártási hely: Kína;
Méret (h. í— sz. í— m.): 136 í— 79 í— 22 mm;
Tömeg: 242 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indítóáram: 12 V/150 A, csúcsáram: 12 V/300 A, töltési idő: kb. öt óra, töltési ciklusok száma: n. a.
Kezelése: kissé rövid többnyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a bikakábel kissé rövid
Indítózás teszt: nem állta meg a helyét, a személyautó önindítóját alig tudta megforgatni
Megjegyzés: a használati úmutatóban rossz bemeneti adat szerepel (15 V/1 A), nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; a gyártó dízelhez nem, legfeljebb 2,5 literes benzinmotorokhoz ajánlja
Összegzés: Kimondottan kompakt és könnyű készülék, amely jó szolgálatot tehet egy motorkerékpárnál, de dízel- és nagyobb benzinmotorokhoz nem alkalmas – lásd a gyártó megjegyzését. Kidolgozása átlagon felüli, felszereltsége azonban szegényes és kihasználhatósága is korlátozott. Vonzó az ára.
Értékelés: közepes | A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó- csatlakozóval, akkumulátorcsipeszek indítózáshoz, USB-kábel három adapterrel, táska;
Felszereltség: töltőbemenet: 14 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;
Gyártási hely: Kína;
Méret (h. í— sz. í— m.): 132 í— 76 í— 25 mm;
Tömeg: 278 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 9000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: kb. négy óra, töltési ciklusok száma: n. a.
Kezelése: részletes többnyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid
Indítózás teszt: kiválóan teljesített, a készülék minimális mértékben felmelegedett
Megjegyzés: kiváló védőbiztosíték a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelemmel, szükség esetén áthidalja a teljesen lemerült akkumulátort; háza nagyon hasonlít az Einhell készülékhez
Összegzés: Kompakt, viszonylag könnyű, jó kidolgozású készülék, amely kiválóan teljesített az indítózás teszten. Gyorsan feltölthető, méretét tekintve még alkalmas a motorosoknak, és személyautóhoz is használható. Kezelése rendkívül biztonságos, ára jutányos – ez elég is a tesztgyőzelemhez.
Értékelés: jó |
###
Mivel azonban Murphy törvénye szerint az indítási problémák sosem fényes nappal jelentkeznek, hanem mindig kizárólag sötét éjszaka, ezért a legtöbb gyorsindítógyártó jó ötletnek tartja, ha készülékébe egy LED-es lámpát is beépít, amely tetszés szerint egyszerűen csak világít, vadul villog vagy S. O. S.-jelet ad – az összes itt tesztelt műszer rendelkezik ilyennel. A többi felszereltségi kütyünél alapvető különbségek lehetnek. A skála a kizárólag a motor elindítására használható eszköztől a mindenre alkalmas készülékig terjed, ami számtalan adapter segítségével gyakorlatilag mindent el tud látni árammal, aminek 5, 12, 16 vagy 19 voltos egyenáramra van szüksége a működéshez. Ilyenek az okostelefonok, laptopok, notebookok, rádiók és úi láncfűrészek. Alapvetően ugyanakkor az is igaz, hogy minél több funkcióval rendelkezik a booster, annál nagyobb és nehezebb.
|
|
A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel két adapterrel; Felszereltség: töltőbemenet: 15 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;
Gyártási hely: Kína;
Méret (h. í— sz. í— m): 132 í— 76 í— 25 mm;
Tömeg: 306 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 27,75 Wh (kb. 8000 mAh), indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: kb. három óra, töltési ciklusok száma: n. a.
Kezelése: nagyon részletes többnyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen ki- és bekapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid
Indítózás teszt: kiválóan teljesített, a készülék minimális mértékben felmelegedett
Megjegyzés: kiváló védőbiztosíték a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelemmel, teljesen lemerült akkumulátornál szükség esetén át lehet hidalni; háza nagyon hasonlít a Dino készülékhez
Összegzés: Kompakt, viszonylag könnyű és nagyon jó kidolgozású készülék, amely kiválóan teljesített az indítózás teszten. Gyorsan feltölthető, méretét tekintve még megfelel a motorosoknak, személyautóhoz is használható. Feltűnően hasonlít a Dino tesztgyőztes készülékéhez, de drágább, és felszereltsége valamivel szerényebb.
Értékelés: jó | A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel nyolc külön adapterrel, táska; Felszereltség: töltőbemenet: 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, kimenet: 12 V/10 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző öt LED-del;
Gyártási hely: Kína;
Méret (h. í— sz. í— m.): 158 í— 75 í— 28 mm;
Tömeg: 370 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: 2,5 óra, töltési ciklusok száma: n. a.
Kezelése: kellően részletes, de kizárólag angol nyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen ki- és bekapcsolható, a hálózati és a szivargyújtókábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid
Indítózás teszt: teljesítette, de a készülék és a tartozékok jelentősen felmelegedtek
Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; nincs többnyelvű használati úmutató; a gyártó állítása szerint lítium-vas-foszfát akku
Összegzés: Kellően kompakt, de a többiekhez képest kissé nehéz készülék, amely az indítózás tesztet jól teljesítette, de a tesztelt motoroknál éreztük a határait. Viszonylag bőséges a felszereltsége, de nincs biztonságos védelme. íra a fájdalomküszöb közelében van.
Értékelés: jó |
A készülékek reklámszövegében a többé-kevésbé észszerű kiegészítő funkciók mellett szívesen megjelenítik a potenciális vásárlókat minden bizonnyal lenyűgöző műszaki adatokat is. Felejtsék el! Tapasztalatunk szerint ugyanis a gyakorlatban alig van annak szerepe, hogy egy eszköz kapacitása eléri-e a beígért (és pusztán számításon alapuló) 8000 vagy 12 000 mAh-t. A papírforma szerint kisebb teljesítményű eszközök sokkal frissebben forgatták meg az önindítót, mint nagyobb kapacitású társaik. A papíron egyforma teljesítményű eszközök között pedig alapvető különbségek voltak. A dolog a gyakorlatban dől el.
|
|
A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel négy adapterrel, nyolc (laptop-)adapter kábellel, táska;
Felszereltség: töltőbemenet: Micro-USB 5 V/1 A és 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, kimenet: 19 V/3,5 A, két LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;
Gyártási hely: Kína;
Méret (h. í— sz. í— m.): 171 í— 84 í— 33 mm;
Tömeg: 404 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 12 000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: öt óra, töltési ciklusok száma: n. a.
Kezelése: viszonylag részletes többnyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kellően hosszú
Indítózás teszt: kiválóan teljesített, a készülék és a tartozékok nem melegedtek fel
Megjegyzés: kiváló védőbiztosíték a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelemmel, a használati úmutatóban a csatlakoztatási sorrend teljesen lemerült akkumulátornál kissé félreérthető
Összegzés: Nem túl kompakt és a többiekhez képest meglehetősen nehéz készülék, viszont az indítózás teszten kiválóan teljesített, és nagyobb személyautó-motorokat is gond nélkül életre keltett. Jó kidolgozása, átfogó felszereltsége, bombabiztos védőbiztosítéka és sokoldalú kihasználhatósága sok pontot és (megosztott) elsőséget hozott a számára.
Értékelés: jó | A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 V-os töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel három adapterrel;
Felszereltség: töltőbemenet: 12 V/1 A, USB-kimenet: 5 V/2 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző négy LED-del;
Gyártási hely: n. a. (valószínűleg Kína);
Méret (h. í— sz. í— m.): 138 í— 78 í— 16 mm;
Tömeg: 220 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/350 A, töltési idő: kb. három óra, töltési ciklusok száma: 1500
Kezelése: viszonylag részletes töb nyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid
Indítózás teszt: a benzinmotort még éppen elindította, a készülék és a tartozékok erősen felmelegedtek, a dízelmotort nem tudta elindítani
Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; a gyártó csak benzines járművekhez ajánlja 2,0 literes lökettérfogatig
Összegzés: Kimondottan kompakt és nagyon könnyű készülék, amely motorkerékpároknál nagyon jó szolgálatot tehet, dízel- és nagy benzinmotorokhoz viszont nem alkalmas – lásd a gyártó megjegyzését. Kidolgozása átlagon feletti. Jutányos ára láttán meglepően teljes a csomag tartalma. Ez a legjobb készülék, ha csak motorkerékpárhoz akarjuk használni.
Értékelés: jó |
###
Azért, hogy a töltés során ne történhessen baleset, mindenképpen ajánlott alaposan áttanulmányozni az eszköz használati úmutatóját. Ezekben többek között elolvashatjuk, hogyan kell helyesen csatlakoztatni, majd leválasztani a bikakábelt, mennyi ideig szabad indítózni, és mennyi szünetet kell tartani a próbálkozások között. Mivel azonban – Murphy törvénye, 2. rész – az átlagos hobbiszerelő általában szükséges rossznak tekinti a használati utasításokat, elolvasásukat pedig puszta időpocsékolásnak tartja, ezért mindenképpen hasznos, ha okos védőbiztosítékok gátolják meg a hibás kezelésből adódó nemkívánatos következményeket. A Dino, az Einhell és a Kunzer készülékei ebben a tekintetben is tökéletesen meggyőzőek, a többieknek a rövidzárlat és a pólusok összekeverése elleni védelem tekintetében van még mit javítaniuk.
|
|
A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozó, akkucsipeszek indítózáshoz, USB-kábel négy adapterrel, koffer, védőtáska a boosterhez; Felszereltség: töltőbemenet: 15 V/1 A, két USB-kimenet 5 V/2,1 és 1 A, egy LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző százalékos LCD kijelzővel;
Gyártási hely: Kína;
Méret (h. í— sz. í— m.): 135 í— 77 í— 33 mm;
Tömeg: 318 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 8000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: négy óra, töltési ciklusok száma: akár 3000 (a használati úmutató szerint csak 1000)
Kezelése: viszonylag részletes angol nyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek, a bikakábel kissé rövid
Indítózás teszt: kiválóan teljesített, a készülék csak minimálisan melegedett fel
Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem; csak angol nyelvű használati úmutató
Összegzés: Kellően kompakt, átlagos tömegű készülék, amely kiválóan teljesített az indítózás teszten, és a nagyobb személyautó-motorokkal is gond nélkül elbánik. Felszereltsége jó, kidolgozása elmegy, ára nagyon jó. A védőbiztosítékok terén azonban jobb is lehetne.
Értékelés: jó | A csomag tartalma: akkupakk, hálózati töltőkészülék, 12 voltos töltőkábel szivargyújtó-csatlakozóval, akkumulátorcsipeszek indítózáshoz, USB-kábel három adapterrel, nyolc (laptop-)adapter kábellel, koffer; Felszereltség: töltőbemenet: 14 V/1 A, két USB-kimenet 5 V/2 A, kimenet: 12 V/2,5 A, kimenet: 16 V/3,5 A, kimenet: 19 V/3,5 A, három LED-lámpa (folyamatos fény, SOS, stroboszkóp), töltöttségi állapot kijelző öt LED-del;
Gyártási hely: n. a. (valószínűleg Kína);
Méret (h. í— sz. í— m.): 166 í— 80 í— 39 mm;
Tömeg: 418 g
Műszaki adatok Gyártói adatok: kapacitás: 12 000 mAh, indítóáram: 12 V/200 A, csúcsáram: 12 V/400 A, töltési idő: 6–8 óra, töltési ciklusok száma: n. a.
Kezelése: részletes többnyelvű használati úmutató, a csatlakozó és az adapter jól illeszkedik, a bikakábelnek azonban nagy a holtjátéka és túl rövid, a LED-lámpa egyszerűen be- és kikapcsolható, a hálózati és a szivargyújtó kábel kellően hosszú, robusztus akkumulátorcsipeszek
Indítózás teszt: teljesítette, a készülék és a tartozékok enyhén felmelegedtek
Megjegyzés: nincs a pólusok felcserélése és rövidzárlat elleni védelem
Összegzés: nem túl kompakt és a többiekhez képest meglehetősen nehéz készülék, amely az indítózás-teszten jó, de nem kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Pozitívuma a rendkívül sokoldalú kihasználhatóság, viszont a feszültségtartományok túlságosan könnyen állíthatóak, ami hibás kezelésre ad lehetőséget. Jobb lenne, ha átfogóbb védőbiztosítékkal lenne ellátva.
Értékelés: jó |
Tesztelőink kipróbálták, hogy mi történik akkor, ha kielégítő védelem nélkül összehozzuk azokat az alkatrészeket, amelyek nem tartoznak össze. A plusz és mínusz pólus durván gondatlan összekeverésének eredménye egy jókora tűzijáték lett (lásd a képet az 55. oldalon), a booster pedig néhány másodperc alatt teljesen tönkrement. Ennél is rosszabb következményei lehetnek annak, ha a jármű akkumulátorán keverjük össze a pólusokat. Némi balszerencsével az egész motorelektronika elszállhat. Egy következő kísérletben azt is kipróbáltuk, mi történik, ha az ajánlott maximális időtartamnál hosszabban indítózunk. 30 másodpercnyi folyamatos indítózás után a hőfejlődés miatt a bikakábel forrasztásai elfüstöltek, és ezzel párhuzamosan a műanyag dugó és a ház tökéletesen eggyé olvadt.
###
![]() |
(A kép nagyítható)