2009-es MotoGP tesztek

Mint az elmúlt években mindig, idén is Valenciában rendezték meg a MotoGP első tesztjeit a következő szezonra. Amely egy új korszak első fejezete volt. Több okból is. A királykategóriában ugyebár lezárult egy 60 éves periódus, hiszen immár csak egyetlen gumiszállí­tója van a MotoGP-nek a japán Bridgestone révén. Azaz 1970 óta először immár senki sem használja a francia Michelin papucsokat. Mí­g megszűntek a speciális, csak pár körre való edzésgumik is.

Nagyon nagy várakozás előzte meg a kétnapos valenciai teszteket. Mindenki kí­váncsi volt az új gumiszabályokra a gyakorlatban is, valamint arra, hogy milyenek lesznek az újfejlesztésű, mindenki számára egységes Bridgestone gumik. Sok volt az átigazoló. Sokan feljöttek a 250-ből. Voltak máshonnan érkező újoncok is. Valentino Rossi egykori nagy riválisa, a spanyol Sete Gibernau 2006 után tért vissza. Mí­g a Ducati, a Yamaha, a Honda és a Suzuki már elhozta a 2009-es motorjait is.

Bridgestone

Sok volt az aggodalom az új gumiszabályok és az új Bridgestone gumik miatt. Szinte mindenki kevesellte a tesztgumik számát – egy kétnapos teszten az 1. nap 8, a 2. nap 6 gumit kaphatnak a versenyzők – , mí­g voltak olyanok, akik szerint lesznek protekciósok, akik jobb minőségű gumit fognak kapni a többieknél. Itt Valentino Rossiról, Casey Stonerről és Daniel Pedrosáról van szó elsősorban. A gumikkal azonban mindenki elégedett volt. Ugyan a Bridgestone csak kétféle gumikeveréket és egyféle karkaszú gumit hozott el, de a főpróba sikeres volt. Az újoncokat leszámí­tva egy kivétellel mindenki gyorsulni tudott a Valenciai GP-n elért legjobb köridejéhez képest! Egy garnitúra gumi jó időjárási feltételek között – az 1. nap jó idő volt, mí­g a 2. nap esett – 30 kört is kí­bí­rt, azaz a Valenciai GP távját is kibí­rta. Az egységes Bridgestone gumik sikeres bemutatkozása még egy fontos dolgot jelent. Az egygumiszállí­tós rendszert a vb-t rendező Dorna azért erőltette hivatalosan, hogy kisebb legyen a MotoGP gépek kanyarsebessége, hogy kevesebb legyen a bukás és hogy ezzel nagyobb legyen a biztonság. Nos ez egyelőre nem jött be: Rossiék már most gyorsabbak a Bridgestone-nal, mint 2008-ban, mí­g Valenciában jól észrevehetően a kanyarsebesség is megnőtt!

Gumiváltók

Az új Bridgestone abroncsok jó tulajdonságai elsősorban azokon a versenyzőkön érződik, akik 2008-ban még Michelint használtak. A spanyol Jorge Lorenzóról, az olasz Andrea Doviziosóról és a francia Randy De Puniet-ről van szó. Mindhárman gyorsabbak voltak a számukra ismeretlen Bridgestone-nal, mint az évadzáró Valenciai GP-n a Michelinnel. Lorenzo – aki az 1. nap bukott, de nem sérült meg – 0.3, Dovizioso szintén 0.3, mí­g De Puniet 0.4 másodperccel volt gyorsabb. A Yamaha szatellit alakulata, a francia Tech3 nem volt ott Valenciában, azaz Colin Edwards és James Toseland nem tesztelhetett. A Hondáról Ducatira átigazoló Nicky Hayden viszont ott volt és ő volt az egyedüli, aki lassabb volt Bridgestone-nal, mint Michelinnel. A Kentucky Kölyök 0.6 másodperccel volt lassabb a japán gumikkal. Igaz Hayden esetében nem szabad elfelejteni, hogy ő először tesztelte a gyári Ducatit.

Motorváltók

Négyen új motort próbáltak ki Valenciában. Dovizioso első alkalommal tesztelhette a gyári Hondát. A szintén olasz Marco Melandri a MotoGP karrierje alatt immár a 4. márkával próbálkozik. Melandri a Yamaha, a Honda és a Ducati után a Kawasaki pilótája lett. Melandri nyáron már tesztelte a Kawát titokban Japánban, de hivatalosan mégis Valenciában volt a bemutatkozása a zöldeknél. A spanyol Toni Elias 2007 után visszatért a Hondához. Mí­g Hayden számára egy teljesen új korszak kezdődött el. 2003 és 2008 között a gyári Honda csapat tagja volt, ám Valenciában már a gyári Ducatit képviselte. Hayden kivételével pedig mindenki felgyorsult. Dovizioso ugyan még nem ülhetett fel a 2009-es gyári RC212V-re, de a 2008-as gyári Hondával is jobb volt, mint az idei szatellit Hondával. Melandri 0.4 másodperccel volt gyorsabb a Kawasakival, mint a Ducatival és csak 22 ezredmásodperccel volt lassabb csapattársánál, John Hopkinsnál, aki ugyebár sokkal jobban ismeri a ZX-RR800-at. Elias pedig 0.5 másodperccel volt jobb a Hondával, mint a Ducatival.

Gibernau, debütálók

A 36 éves kétszeres vb-ezüstérmes Gibernau 2006 után tért vissza a MotoGP-be. Gibernau a szezon alatt többször tesztelte már a 800-as Ducatit, mí­g a valenciai pályát is nagyon ismeri. Gibernau teljesí­tménye ezek miatt sem nem kiemelkedő, sem nem csalódást keltő. Gibernau jobb időt motorozott, mint amilyet a francia ducatis Sylvain Guintoli tudott a Valenciai GP-n. A három MotoGP újonc, a 250-ből érkező finn Mika Kallio és a japán Yuki Takahashi, valamint a 2007-es szuperstock 1000 Világkupa-győztes olasz Niccoló Canepa viszont lassabb időre volt képes, mint a Valenciai GP-n mért legrosszabb köridő. A Valenciai GP-n a leggyengébb időt a kawasakis Anthony Westnek mérték. Az ausztrál 1:34.715-öt tudott. Ezt a szintet se a szatellit ducatis Kallio és Canepa, se a szatellit hondás Takahashi nem érte el. Ahogyan a Kawasaki tesztpilótája, Olivier Jacque sem.

Stoner, Pedrosa, Rossi

A kétnapos valenciai tesztekre a Ducati és a Honda egy teljesen új motort hozott el. A Katalán GP utáni teszteken már láthattuk a Ducati 2009-es karbonvázas változatát. Azóta a Ducati módosí­totta a karbonvázat és egy új blokkot is megtervezett. A Desmosedici GP9 kí­vülről két ok miatt ismerhető fel azonnal. A nyereg alatti végdobja sokkal szélesebb lett, mí­g az áramvonalidom a blokk részen megváltozott. A Ducati új blokkja annyira friss volt még, hogy az első kilométereket nem a tesztpilóták, hanem Stoner tette bele. Nagyon sikeresen. A műtétje előtt ő volt a valenciai tesztek legjobbja és 0.1 másodperccel gyorsabb volt, mint a Valenciai GP-n elért leggyorsabb körében. A Honda a 2009-es motorját még csak Pedrosának adta oda, aki Stoner mögött a második lett és aki szintén 0.1 másodperccel gyorsult fel. A Yamaha új blokkja csak jövőre lesz kész, de Rossi már kipróbálhatta az új futóművet és az új áramvonalidomot is. A Doktor a Valenciai GP-n nem tudott 1:33 alá kerülni, ellenben a teszteken képes volt erre és 0.154 ezredmásodperccel volt jobb.

Suzuki

A kétnapos teszteken csak a Suzuki okozott igazán meglepetést. A Suzuki úgy kezdte a 2009-es tesztidőszakot, mint amikor 2006-ben az első 800-as teszteken remekelt. A Suzuki a Japán GP után már tesztelt Motegiben egy 2009-es prototí­pust, ám azóta megint elkészí­tett egy újabbat, amellyel nagyon jó volt Chris Vermeulen és Loris Capirossi is. A GSV-R800 egy új erőforrást és egy módosí­tott vázat kapott. Az új Suzuki sokkal erősebb és végsebességben sokkal ütőképesebb lett. A két suzukis Stoner, Pedrosa és Rossi után zárta a teszteket. Vermeulen 1.4 (!) másodpercet faragott le a Valenciai GP-n elért idejéből. Mí­g Capirex 0.3 másodperccel volt gyorsabb önmagához képest.

Hayden

A 2006-os világbajnok számára voltak a legnagyobb változások. Hayden 11 év után hagyta el a Hondát, mí­g a pályafutása alatt első í­zben használt Bridgestone gumikat is a Michelin után. Hayden nagyon szorgalmas volt, hiszen Melandri után ő tette meg a legtöbb kört a két nap alatt. Melandri 101, Hayden 99 kört motorozott. Hayden kipróbálta a 2008-as és a 2009-es motort is. Egyelőre még sokkal instabilabb alatta a motor, mint Stoner alatt, amiért másfél másodperccel lassabb volt, mint a csapattársa Stoner. A ducatisoknak mégis tetszett Hayden, hiszen még sokkal agresszí­vebben vezetette a motort, mint Stoner, mí­g egy pillanatra sem ijedt meg a félelmetesen mozgó Ducatitól. Hayden pedig esőben a legjobb volt. Igaz sokkal lassabb volt, mint a Hondával és a vizes pályára rajta kí­vül csak hatan, Melandri, Dovizioso, Canepa, Kallio, Elias és Capirossi merészkedett még ki.

Valenciai tesztek

1. nap (száraz pálya)

1. Casey Stoner     (ausztrál, Ducati)        1:32.464 (54 kör)

2. Daniel Pedrosa    (spanyol, Honda)        1:32.672 (60)

3. Valentino Rossi    (olasz, Yamaha)        1:32.921 (34)

4. Chris Vermeulen    (ausztrál, Suzuki)        1:33.142 (67)

5. Loris Capirossi    (olasz, Suzuki)        1:33.325 (75)

6. Alex De Angelis    (olasz, Honda)        1:33.375 (77)

7. Jorge Lorenzo    (spanyol, Yamaha)        1:33.550 (44)

8. Andrea Dovizioso    (olasz, Honda)        1:33.675 (57)

9. John Hopkins    (amerikai, Kawasaki)    1:33.760 (74)

10. Marco Melandri    (olasz, Kawasaki)        1:33.782 (75)

11. Randy De Puniet    (francia, Honda)        1:33.832 (80)

12. Nicky Hayden    (amerikai, Ducati)        1:33.960 (79)

13. Toni Elias        (spanyol, Honda)        1:34.129 (81)

14. Sete Gibernau    (spanyol, Ducati)        1:34.451 (52)

15. Mika Kallio    (finn, Ducati)            1:34.793 (60)

16, Olivier Jacque    (francia, Kawasaki)        1:34.925 (71)

17. Niccoló Canepa    (olasz, Ducati)        1:34.995 (62)

18. Yuki Takahashi    (japán, Honda)        1:35.203 (73)

2. nap (vizes pálya)

1. Hayden    1:48.287 (20)

2. Dovizioso    1:48.296 (18)

3. Melandri    1:48.786 (26)

4. Canepa    1:49.917 (25)

5. Kallio    1:50.275 (26)

6. Elias    1:54.057 (16)

7. Capirossi    1:57.322 (7)

Az idei Valenciai GP legjobb időeredményei:

A versenybeli legjobb idő: Stoner 1:32.582

Az esős edzéseken elért legjobb idő: Hayden 1:43.940