Yamaha Tmax 500 – Nem a legnagyobb, de a legjobb

A 2000-ben bemutatott Tmax rövid ideig a világ legnagyobb robogója volt – ám aztán jött a Honda Silver Wing 600, a Suzuki Burgman 650 és a Gilera GP800, és onnantól már csak a világ legjobb robogója cí­met viselhette.

A Tmax legnagyobb erénye, hogy a robogók kényelmét, egyszerűségét és praktikumát a nagymotorok erejével és vezetési élményével kombinálja. Ezt a célkitűzést nem volt könnyű elérni, a Yamaha mérnökeinek sokszor el kellett hagyniuk a rutinnak számí­tó megoldásokat.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha TMax használt teszt

 

 

Ennél a modellnél a robogóktól eltérően a blokk nem a lengővillához, hanem a hí­dváz aljához csatlakozik. A váz elülső részén úgy alakí­tották ki a falvastagságot, hogy kanyarodásnál bizonyos mértékű oldalsó rugalmassága legyen, a tervezők szerint ez adja a könnyed érzetet. A fekve elhelyezett soros kéthengeres Yamaha-blokk nem kiegyensúlyozó-tengellyel, hanem a két dugattyúval ellentétesen mozgó kiegyensúlyozó tömeggel rendelkezik – a BMW F 800-nál láthatunk hasonló megoldást. A rendszer tökéletesen működik, a kéthengeres nagyon finoman jár. A Tmax másik nagy okosságát szintén elrejtették a tekintet elől. A hátsó kerék hajtását a lengővilla fedele alatt megbúvó két, olajban futó fogasláncra bí­zták, ami tiszta, és a kötelező szervizeken kí­vül nem igényel karbantartást – mondjuk a Gilera GP800-zal szemben, amit ugyanúgy fújni kell, mint egy motoron.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha TMax használt teszt

 

 

Az első Tmaxos élmények általában ugyanarról szólnak: robogó létére mennyire durván vezethető. A futómű nagyon határozott visszajelzéseket ad a gumi és az ú viszonyáról, miközben elég szépen nyeli az úhibákat. Ráadásul mind a két oldalra le lehet érinteni a középállványt, igaz, ehhez a mutatványhoz már tényleg nagyon nagy tempóra van szükség – azonban az abroncsok és a rugózóelemek mindenben partnerek. A fékek is kikezdhetetlen darabok, az első és a hátsó egység szinkronban van, mind a kettő határozott nyomásponttal rendelkezik, és finoman, pontosan adagolhatók.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha TMax használt teszt

 

 

A Tmax bemutatása után Párizsban, Rómában, Barcelonában – egyszóval Európa robogós fővárosaiban – hamar felismerték az előnyeit, és az utcakép szerves része lett. 2005-ig lényegében hozzá sem nyúltak a Yamahánál, akkor viszont egy ráncfelvarrás során a karburátort elektronikus befecskendezésre cserélték, és az első kereket 15 colosra változtatták. Az első szériából százezer darabot adtak el, a 2008-ban érkező átszabott modell népszerűsége pedig tovább í­velt felfelé. Acélcső helyett alumí­nium hí­dvázzal készült, öt milliméterrel nőtt a tengelytáv, az első teleszkóp átmérőjét 43 mm-re növelték, a lassí­tást pedig az R1-ről származó négydugattyús fékekre bí­zták.
A következő frissí­tésre 2012-ig kellett várni, amikor teljesen átszabták a modellt. A változtatások közül a legfontosabb az 530 köbcentire növelt lökettérfogat és a lánc helyett bevezetett fogasszí­jas hajtás volt.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha TMax használt teszt

 

 

Ennyi dicsőí­tő sor után felmerül a kérdés, hogy ha a Tmax ennyire jó robogó, akkor miért nem vesz mindenki ilyet. Ennek legfőbb oka az ára. A korai karburátoros, elöl egy tárcsafékes darabok félmillió forintról indulnak és már jó eséllyel százezer kilométer felett járnak.
A 2005 utáni, injektoros, dupla tárcsás darabok már 800 ezer és egymillió forint között indulnak – ezek már bő tí­z lóerővel erősebbek és fogyasztásuk is némileg kedvezőbb. Takarékosnak í­gy sem lehet őket nevezni, óvatosan járva könnyen benyelik az öt litert, dinamikusan vezetve pedig a 6-7 liter is teljesen átlagos. A 2008 utáni példányok 1,2-1,5 milliótól bukkannak fel.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha TMax használt teszt

 

 

A Tmax drágasága, ha vásárláskor még nem egyértelmű, az első javí­tásoknál döbbenetes lesz. A gyári alkatrészárak méregdrágák, de a bontókban sem jobb a helyzet – ha éppen lehet kapni bármit is a tí­pushoz.
Éppen emiatt egy törött példány helyreállí­tása rendkí­vül költséges, többnyire nem is éri meg helyreállí­tani. Az első komolyabb eldőlésnél törik a fejidomtartó konzol, ami egészen mélyen benyúl a hűtő alá. Ez 150 ezer forint, erre jön rá ugyanennyiért még a fejidom. Éppen azért, mert a Tmaxhoz minden hasonlóan borsos, az eladónak megéri gányolni és trükközni. Jellemzően ilyen spórolós alkatrész a variátorhoz menő ékszí­j, amiből a gyári 38 ezer forint – ezt például nem szeretik kifizetni rá, és inkább egy rossz minőségű utángyártott darabbal pótolják.
Éppen ezek miatt vásárlás előtt különösen fontos, hogy alaposan átnézzük a kiszemelt darabot – pont azért, mert később sokba kerülő disznóságok derülhetnek ki. Érdemes a robogó futásteljesí­tményét erős fenntartásokkal kezelni – évi 5-10 ezres futással érdemes számolni, tehát egy közel tí­zéves darab esetében gyanús, ha negyvenezernél áll az óra. íltalában ilyenkor kell vezérműláncot cserélni, ami kifejezetten macerás művelet, a szükséges célszerszámok nélkül nekiállni is felesleges.

 

Motorok Tesztek galériája Yamaha TMax használt teszt

 

 

Összegzés: A tapasztalatok szerint a 2005 utáni modellekre érdemes lecsapni, de mindenképpen rá kell szánni az időt a keresésre és a hibák kiszűrésére. Mivel bonyolult tí­pus, az átvizsgálást érdemes szakszervizre bí­zni. Tí­pushibája nincs, de minden kifejezetten drága hozzá.

Motorok Tesztek galériája Yamaha TMax használt teszt

 

 

 

 

Érdemes tudni
Fenntartási költségek
Első féktárcsa 50 274 Ft
Hátsó féktárcsa 30 026 Ft
Első fékbetét 21 140 Ft/oldal
Hátsó fékbetét 16 369 Ft
Olajszűrő 4620 Ft
Légszűrő fő: 6487, hajtásszűrő: 2 db 7655 bal, jobb: 6179 Ft
Görgők 8 db 8249 Ft
Gyújtógyertya 1100/darab Ft
Ékszí­j 38 879
euróárfolyam függvénye

Karbantartási adatok
Szervizintervallum 5000 km-enként
Olajcsere-peridus 5000 km-enként
Motorolaj tí­pusa SAE10W40SE
Olajmennyiség (szűrővel) 2,9 l
Hajtásolaj mennyisége cm³
Gyújtógyertyák cseréje 20 000 km-enként
Gyújtógyertyák tí­pusa NGK CR7E
Szelephézag-ellenőrzés 40 000 km-enként
Szelephézag (hidegen)
Szí­vó 0,15−0,20 mm
Kipufogó 0,25–0,30 mm
Véghajtás olaja SAE80API GL-5
Véghajtás-olajmennyiség 700 cm³
Hajtásolaj cseréje 10 000 km-enként