Top12 veterán motor

Mit kí­vánhatna egy veteránmotor-barát, mint veterán motort? Aki engem akar meglepni, olcsón nem ússza meg, mert nagymotormániás vagyok, azok pedig sohasem olcsók, szeretem az amerikai gépeket – vagyis jó sok vám, áfa, regadó társulna az ajándékomhoz. Vegyük hát sorra, minek örülnék.

1. Megola (D) 1920–1925

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Kevés ennél őrültebb dolog készült, amióta a motorkerékpárt kitalálták. Öthengeres csillagmotorja az első kerékkel együtt forog, a küllők közé beépí­tve. Lemezvázas, elöl-hátul laprugókon rugózik – már amennyire. Berúgója nincs, az állványra húzott motorkerékpárt a hátsó kerék berántásával lehet indí­tani. Együléses, í­gy a fronthajtású kaparógéppel a vezető csak saját egészségét kockáztatja. Az extrém megoldások miatt csak néhány példány maradt meg az egykor gyártott közel kétezerből, í­gy ritkán jelenik meg a piacon elérhető darab.

5 henger, 643 cm3, 14 LE, 100 km/h. ír: 200 000 euró

 

 

###

 

2. Vincent HRD Black Shadow (GB) 1946–1948

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

A maga idejében elképesztően jó motor lehetett, mert még ma is lehet vele keményen motorozni. Talán az első villa a leggyengébb pont, mert az első fékek annyira jók, hogy nem tud a rövid úon járó tekercsrugó elegendő talajkapcsolatot adni, ha erősen fékezünk. Az a ritka eset állt elő, hogy a hátsó rugózás – cantilever! – jobb, mint az első. Nyomatékos V-kettes motorja két Amal karburátorból szivattyúzza a benzin-levegő keveréket, 1955-ben egy tuningolt példánnyal 291 km/h-s világrekordot állí­tottak fel. Sok befektető szí­vesen vásárolja az aukciókon rendre felbukkanó darabokat, mert biztos hasznot lehet bezsebelni, ha pár év múlva eladják. Emiatt aztán az egyre kevesebb Vincent van átlagos motoros birtokában.

V2, 998 cm3, 55 LE, 195 km/h. ír: 40 000 eurótól

 

###

 

3. Indian Chief 80 (USA) 1950–53

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Ez volt az igazi utolsó mohikán, már első teleszkópvillával, hátul a háború előtt bevezetett bakteleszkóppal. Eldőlni nem érdemes vele, mert 258 kg szárazon, és nagyon el tudja hagyni magát. Nem árt a mázsán felüli súly a vezetőnek sem, a pedálra erősen rá kell ugrani. A gázt ezeken a gépeken már jobb kézzel adjuk (egészen addig az összes Indian motoron bal kézen volt a gáz), a kuplungot lábbal lehet kiemelni, az első féket a bal oldalon lévő karral kezelhetjük, a háromfokozatú váltó karját pedig a tank oldalán tolhatjuk előre-hátra. Szuper a kényelem, a chum-me nyereg, a lábdeszkák és a széles kormány megunhatatlan. Becsületes amerikai vashoz mérten önti a forróságot a lábunkra, és úgy remeg, mintha légkalapáccsal dolgoznánk, de legalább nem kell konditeremre költeni.

V2, 1308 cm3, 50 LE, 148 km/h. íra: kb. 20-25 ezer euró 

###

 

4. Méray-JAP 1000 (H) 1928-1931

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Ha a részleteket nézzük, akad köztük pár kifogásolható és az összhatás sem éppen harmonikus, de a tömeghatás kétségkí­vül brutális. A trailing rendszerű első villa jó nehéz, cserébe keveset mozog, az ezres, oldalt szelepelt JAP motor kissé lomha, a kézi kapcsolású, a motorhoz hasonlóan angol gyártmányú Burman váltó három fokozatát pedig szép nyugodtan kell helyére tolni. Mivel a gazdasági válság nyomán a nagymotorok iránti kereslet visszaesett 1929-től csak kevés ezres készült, és a legtöbb ilyen Mérayt oldalkocsival használva előbb-utóbb elkoptatták. Mivel a Méray motorok rendkí­vül keresettek, a kéthengeres változatok pedig kiváltképp kuriózumnak számí­tanak, minden hibáját könnyen megbocsátjuk, közben pedig arról ábrándozunk, hol találhatnánk hozzáillő, gyári oldalkocsira.

V2, 980 cm3, 22 LE, 100 km/h. íra: 3-4 millió forint

 

###

 

5. Honda Gold Wing GL 1000 (J) 1975–1980

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Már a jubileumi kiadás is belevaló youngtimer, amely mindenféle komforttal kényeztet, beleértve a két első tárcsaféket, a folyadékhűtést, az állí­tható előfeszí­tésű hátsó rugóstagokat és a gazdag műszerezettséget. A túramotorok ikonja mindent tud, amire a nagy utazáshoz szükségünk lenne. Hardveroldalon: zizegő motor, jó úfekvés, jó ergonómia. Kétségkí­vül nem túl takarékos (négy 32-es Keihin), cserében dinamikus. Menetkészen 300 kg-os a tömeg, szerencsére a kilók többsége jó mélyen van, í­gy menet közben érvényesül a vasalóhatás.

Boxer, 4 henger, 999 cm3, 82 LE, 196 km/h. íra: 4000-6000 euró

 

###

 

6. BMW R69/S (D) 1960–1969

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Megkockáztatom, minden idők egyik legjobb motorkerékpárja. Amikor úgy érezzük, elég nagy már a fordulat, ideje váltani, akkor kell tovább húzni a gázt, és a motor megugrik alattunk. Elöl-hátul lengőkarok vasalják az úhibákat, rendelhető volt gumitányéros Denfeld szinglinyereggel vagy (később) duplával, az olajfolyás ismeretlen fogalom. Hatalmas dobfékek, a hátsó hajtásról azt sem tudjuk, hogy merre van, és hogyan csinálja, amit csinál, szóval ragyogóan teszi a dolgát. Mindenhol kiérlelt megoldások, a minőség utolérhetetlen. Remélem, új hangtompí­tó dobokkal kapom majd, mert azok (tí­z-húsz év után) hajlamosak rozsdásodni, és ha lehet, kérnék hozzá 25 literes Hoske-tankot, hogy ritkábban kelljen megállni.

Boxer, 2 henger, 594 cm3, 42 LE, 175 km/h. íra: 12-25 ezer euró

 

###

 

7. Laurin-Klement (OMM) TL 1905

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Vajszí­vemet mi sem bizonyí­tja jobban, mint hogy nem ragaszkodom a felújí­tott motorhoz. Elfogadok fellelt állapotú is, ha kellően komplett. Mint ez az L80-as motorral szerelt jungbunzlaui, azaz mlada-boleslavi egyhengeres, amely a maga korában szupermodernnek számí­tott a rugózott első kerék kapcsán is. Ami hiányzik róla – benzintank, sárvédők, nyereg, hajtószí­j – minden megvásárolható utángyártásban. És épp ez az, amiért nem bánom, ha rozsdás állapotban kerül(ne) hozzám egy ilyen ősmotor, mert ha már le van festve, akkor nehéz megkülönböztetni az eredetitől a replikát. Utóbbiból meg egyre több van.

502 cm3, 4 LE, 60 km/h. íra: 30 ezer euró

###

 

8. Sunbeam Model 9 (GB) 1929

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Nem hiányozhat egy igazi brit vintage egyhengeres a kollekcióból, ezért ilyet is szeretnék. 1929-ben már kicsit túl volt a zeniten a Sunbeam-gyár, de még mindig az „úriemberek motorkerékpárja” szlogen szerepelt reklámjaikban, és ebben a kategóriában a maga korában az egyik legjobb. Látszólag sportosan mélyen van a kormány, ez azonban megtévesztő, mert tökéletes túramotor, amelynek felülszelepelt motorja megnyugtatóan zakatol alattunk. Ha lehet, a TT-változatot kérem, ugyanis annak négyfokozatú a váltója. Sötétedés után nem sokat használnám, lehet, hogy a karbidlámpák nagyon eredetiek, de a fényük közelí­t a gyertyáéhoz.

492 cm3, 15 LE, 130 km/h. íra: 8 ezer euró

 

###

 

9. Pannónia TLB (H) 1959–1962

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

A maga idejében presztí­zsértékű volt ez í­gy, burkolt Pannónia az OK3 oldalkocsival, és az ára is ennek megfelelően egy kisautóval vetekedett. Nagyon karakteres magyar motor, Pannónia nélkül nincs igazi veterángyűjtemény, és ha már lúd, legyen kövér, azaz burkolt. Korjellemző a vajszí­n-piros szí­nkombináció, Moszkvicsban is az volt a menő, azzal meg ne törődjünk, hogy a váci oldalkocsigyár csak fekete csónakokat gyártott – az már az ő saruk. Szputnyikhangulatot áraszt a csónak orrdí­sze, ez még nem a spórolós korszak.

250 cm3, 14 LE, 90 km/h. íra: 1 millió forint

###

 

10. Henderson KJ (USA) 1929–1931

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Az egyik leghí­resebb modell, az utolsó a gyártás leállí­tása előtt, a Streamliner. Ez nem a V-kettesen megszokott poteto-poteto ritmust üti, hanem a Buick Eight vrooomja rezgeti a dobhártyánkat. Vegyes vezérlésű négyhengeres motorja beéri egyetlen, 30 mm-es karburátorral, harmadik fokozatban lépésben éppúgy tud menni, mint 150 felett. Valamivel többet nyom a mérlegen 200 kilónál, de fél Amerikán át lehet vele motorozni elengedett kormánnyal. Nem véletlenül használták az USA közlekedési rendőrei, már álló helyzetben is tekintélyt teremt. Fékei csak elméletiek, lehet, hogy azért versenyeztek vele többnyire csak oválpályákon és hill climb-futamokon?

4 henger, 1300 cm, 40 LE, 160 km/h. ír: 45-60 ezer euró

###

 

11. Brough Superior Black Alpine (GB) 1931

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Olcsó Brough Superior nem létezett, ma sincs. A télapó mélyen nyúl majd a bukszájába, de ez az ő dolga. Ez is egy túragép, a maga korában a legjobb, kétségtelen. Elöl Castle villa, hátul Draper villa – központi rugóval és kettős dörzs-lengéscsillapí­tással. Kisebb súlya miatt szerintem jobb, mint a nehéz SS100, jobb váltója van, hatásosabbak a fékjei, jobban kezelhető. 1422 mm a tengelytáv, olyan hosszú és alacsony, mint egy sörpad. Alumí­niumházba bújtatott gyújtómágnes, hatalmas halfarkakban végződő kipufogók, matt fekete tankoldal – és még mondja valaki, hogy a régiek nem értettek a marketinghez.

V2, 680 cm3, 25 LE, 140 km/h. íra: 55 ezer euró

 

###

 

12. Zündapp KS 750 (D) 1941–1948

 

Motorok Veterán kí­vánságlista

 

Nehéz dönteni a BMW R75 és a Zündapp KS750 között – í­zlés kérdése. Finom műszaki megoldások (tűgörgős csapágyazású villatengely, hidraulikus fék a hátsó és az oldalkocsikeréken, utóbbi torziós rugózással), és elnyűhetetlen kivitel. Három katonával terhelten is tudott 80-nal menni, vagy akár lépésben órákon át. Aki felül a nyeregbe, legyőzhetetlennek hiszi magát, és valóban, némi gyakorlattal igazi terepjáró. Első találkozásunk során pár kilométer után egy kerí­tésbe vezettem (bénáztam) a kölcsönkapott KS 750-est, és a motor győzött. Ha ezt a motort kapnám karácsonyra, odaadnám Takács Sándornak. Pestlőrinci garázsából lopták el ugyanis, egy októberi éjszakán az 1946 óta a családban lévő Zündappot. Akkor ő is ünnepelne.

Boxer, 2 henger, 751 cm3, 26 LE, 95 km/h. íra: 30 ezer euró