Suzuki XF650 Freewind – Nini! Egy kacsa!

Tudják, a kacsa olyan állat, ami tud úszni, repülni és gyalogolni is, de a cápa, a sas vagy gepárd hazai pályáján semmi esélye sem lenne. A Freewind pontosan ilyen a motorok közt.

A Suzuki Freewindnek megjelenésekor nagy jövőt jósoltak, hiszen akkoriban az öregecske DR800 BIG-en kí­vül nem szerepelt aszfaltra termett túraenduró a gyár kí­nálatában. Bevallottan a BMW F 650 ellenébe küldték a japán mérnökök, akik három karaktert házasí­tottak össze: a terepes géneket városi-szerpentines funbike-tulajdonságokkal vegyí­tették, majd kényelmét addig csiszolták, mí­g túrázásra is alkalmassá vált.

 

Motorok Suzuki XF650 Freewind
Kattintson a képre a galériához!


Bár máig olcsóbb, mint egy BMW F 650, nem kelt olcsó benyomást. Az illesztések rendben vannak – ha valahol nagyobb hézag tátong, az egy korábbi baleset eredménye, vagy csak az idomok rögzí­téséért felelős patentek törtek le az évek során. Nem túl látványos, de minőségi darab az alumí­nium zártszelvény lengővilla, és a láncfeszí­tő mechanizmus is szépen kidolgozott. A középsztender viszont a költségcsökkentés áldozata lett, és csak az extralistán kapott helyet. A maga idejében a digitális műszeregység modernnek hatott, ma már közel sem akkora extra, de a digitális benzinszint-visszajelző a kortárs modelleknél közel sem volt általános.

 

Motorok Suzuki XF650 Freewind
A DR650-ből származó blokk két
karburátort és dupla gyújtást kapott


A DR650E-ből származó, de átdolgozott erőforrás meglepő vehemenciával mozgatja a teletankoltan 188 kilós motort. A speciális kopásálló réteggel bevont hengerű alumí­niumblokk kettős gyújtást és két azonos nyomású Mikuni karburátort kapott. A módosí­tott – több forrás szerint a DR750-ről származó – hengerfej és az üzemanyag-ellátás változtatásával plusz 5 lóerőt nyertek a kiindulási alaphoz képest. Kihozhattak volna belőle többet is, de a tervezők szeme előtt más cél lebegett, amiért í­gy tí­z év távlatából különösen hálásak lehetünk: csodálatosan tartós konstrukciót alkottak. Gondos gazdánál bőven 150 ezer kilométernél is hosszabb futásteljesí­tményre képes, ami példás eredmény egy lég-/olajhűtésű egyhengerestől.

 

Motorok Suzuki XF650 Freewind
Az LCD-panelen helyet kapott egy digitális benzinszintjelző,
ami a maga idejében közel sem volt elterjedt ebben a kategóriában


A futómű viszont már újkorában sem volt tökéletes, és az idők folyamán a helyzet csak romlott – ma már szinte mindegyik eredeti állapotú XF650 mélyen ül. Ezeknél érdemes erősebb hátsó rugót berakatni, és friss gázzal, illetve olajjal feltölteni a rugóstagot. Az első teleszkópok rugó-előfeszí­tését utólagosan egy-egy esztergált pogácsával tanácsos feszesebbre venni, illetve vastagabb és nagyobb mennyiségű villaolajjal hangolhatunk még rajta.

 

Motorok Suzuki XF650 Freewind
A Zsiguli-stí­lusú szí­vató a Freewind egyik védjegye.
A motor egyébként gyorsan bemelegszik,
hamar visszatolhatjuk a jellegzetes gombot


A blokk hiába strapabí­ró, nagyon fontos, hogy betartsuk az előí­rt szervizintervallumokat. Az elmúlt tí­z évben hiába fejlődtek hatalmasat a kenőanyagok, a hatezer kilométerenkénti olajcsereciklust nem érdemes elbliccelni. A gyári szervizkönyv az olajszűrő cseréjét csak 12 000 kilométerenként í­rja elő, de a hazai szervizek általános tapasztalata szerint az ügyfelek a kenőanyaggal együtt ezt is szokták cseréltetni – apró tétel, aki már elviszi a motorját szerelőhöz, nem ezen szokott spórolni. Bár nem új motor, ha már szervizben van, ajánlott meghúzni a váz és a kipufogórendszer csavarjait, ezek ugyanis a rezgésektől lelazulhatnak. Sok tulajdonos elfelejtkezik a kötelező kenési pontokról, amiket évente érdemes karbantartani. Ezek a kuplungkar felfogatása, a kuplungbovden, a fékkar, fékpedál, az oldalsztender és a gázbovden. Főleg ha nagynyomású mosót használunk, érdemes odafigyelni a rendszeres kenésre – a motor meghálálja, sokkal fiatalabbnak fog érződni.

 

Motorok Suzuki XF650 Freewind
A 45 mm-es első teleszkópokat a sárvédő alatt
egy stabilizátorlemez támasztja meg: nélküle fékezésnél
a 300 mm-es tárcsa elcsavarná a villát


Szintén gyakran elhanyagolt alkatrész a légszűrő, aminek mosását és ismételt olajozását legkésőbb háromezer kilométerenként el kell végezni – ha poros úon vagy terepen is járunk, még gyakrabban.