Schuberth gyárlátogatás

A német Schuberth bukósisakgyár nincs a legnagyobbak közt, ezért nem is a legismertebb. Az 1922-ben alapí­tott márka másban jó. Nem csak ők készí­tik a legbiztonságosabb munkavédelmi és rohamrendőr fejvédőket, de motoros bukósisakjaik már régóta a legcsendesebb a piacon.

Érdekes társaság a kétszázötven fős kollektí­va. Miközben a közepes méretű gyártósoron javarészt kézi munkával készülnek a rohamrendőröknek, erősáramú villanyszerelőknek és persze motorosoknak való termékek, a cég tesztközpontjában egy fiatalokból álló csapat naphosszat töri, fagyasztja és vizsgálgatja a teljes termékpalettát.


Eközben néhány emelettel feljebb, az irodákban – ahol már nem érezhető a gyártáshoz használt kemikáliák émelyí­tő szaga – is zajlik a munka. Marcel Lejeune elnök és helyettese, Erwin Van Hoof forralják az eddig a tehetős, konzervatí­v í­zlésű, ám a minőségből jottányit sem engedő vásárlóknak szánt termékpaletta megújí­tásának terveit. Többször is megjegyzik, hogy az év végén nagy meglepetésekre számí­thatunk a Schuberthtől. Ezekre szükség is lesz, mert például Németországban évek óta öregszik a motoros társadalom, ezért nem árt, ha végre nem csak a motormárkák, de a kiegészí­tőgyártók is felveszik a modern idők ritmusát.


Van Hoof úr szenvedélyes ember. Azt mondja, a sisakgyártás egy kicsit politika, ha a lobbikról és a kontinentális Európában elfogadott ECE-normáról, az Angliában hivatalos külön utas Sharp-tesztről vagy az amerikai DOT-ról beszélünk. A tökéletes héjszerkezet előállí­tása viszont már a főzőtudományhoz hasonlí­t. A kompozit sisakoknál is a hozzávalók megfelelő aránya és a pontos időzí­tés a döntő, mí­g a torzí­tásmentes plexiket még a Schuberth is specialistával készí­tteti. Ezek azonban mit sem érnének a felhasználók bizalma nélkül. A Schuberth sisakok Magdeburgban születnek, de ha akusztikailag és áramlástanilag is a tökéletesre törekednek, akkor néha át kell ugraniuk Braunschweigbe, ahol a cég szélcsatornája található.

A legcsendesebb Schuberth sisak, a kissé nyújtott formájú S1Pro mindössze 85dB zajt enged viselője füléhez, mí­g a sokszereplős motoros bukósisakpiac átlaga valahol száz decibel körül lehet. Ami a biztonságot illeti, a Schuberthnek idén elég jó éve volt, hiszen Felipe Massa, a Forma–1 brazil pilótája az ő sisakjuknak hála nem csak túlélte a hungaroringi balesetet, de az elszabadult rugó ellenére már a visszatérésére edz, és új sisakszponzort sem akart. A gyáriaknak egyébként nem csak a vásárlók és a szerencsés brazil szállí­tják a tapasztalatokat, de a mostanában motorversenyzéssel bí­belődő Michael Schumacher is, aki most éppen egy nyolcszázhatvan grammos, vagyis elképesztően könnyű kí­sérleti fejvédőt tesztel élesben, ha elkottázza magát egy kanyarban. Reméljük, egyszer ez a sisak is megjelenik a magdeburgi szerelőszalagokon!