A hetvenes évekre tehető a japán motorok megverték a világot. Ezt a dicsőséges korszakot jelenítik meg nagyon gusztusos formában ezek a múltidéző gépek.
A cikk első részében az egykori superbike-ot idéző Kawasaki ZRX1200 és a brutális nyomatékú Suzuki GSX1400 volt terítéken. Tovább az első részre >>>
Honda CB1300/S
A CB1300 a Honda legnagyobb túlélője – semelyik más modelljük nem szerepel lényeges változtatás nélkül ilyen régóta a kínálatban. Az 1998-as bemutatón a CB1000-et, a Big One-t küldte nyugdíjba. A klasszikus felépítést az X4 cruiser óriási sornégyesével fűszerezték meg, és egy 2003-as modellfrissítést leszámítva nem is nagyon nyúltak többé hozzá.
Modelltörténet |
1998: Bemutatják a CB1000-et leváltó CB1300-at, amibe az X4 blokkját építették 2003: Módosítják a blokkot, elhagyják róla a külső hűtőbordákat 2005: Két változatban kínálják, a naked mellett megjelenik a félidomos CB1300S 2014: Hatfokozatú váltót kap a típus |
Eleinte a CB1300 nem igazán akart retró lenni, inkább csak amolyan megalomán Hornetnek tűnt, míg be nem mutatták a fejidomos S változatot, amit Európán kívül Bol d’Or-nak hívnak.
Mivel nem központi rugóstagot, hanem múltidéző, két oldalra szerelt gátlókat használtak a nagy CB-hez, az ülés alatt tízliternyi hasznos tároló található, ahová gond nélkül befér a láncspray, a defektjavító, az esőruha és a tárcsazár. Ezzel a készlettel fel is lehet készülni minden bajra, ami egy CB1300-on érheti a tulajdonost.
A Honda big bike-ját nem érintette sem típushiba, sem visszahívási akció – sőt, előfordult, hogy egy túrázásra használt példánynál 108 ezer kilométer után is tökéletes volt a szelephézag. Bár a gyári szervizkönyv 10W40-es olajat ír elő, érdemes 20W50-et tölteni bele, amitől csendesebb és pontosabban kapcsolható lesz a váltó. Bár már nem lehet kapni, régebben gyári 10W40-es ásványi olajjal hasonlóan tisztán működött.
íltalános tapasztalat, hogy a fejidomos változat plexijéhez nem szabad hozzányúlni – egyrészt felesleges, hiszen az ívelt túraplexitől rendkívül zajossá teszi az utazást, másrészt kellő gyakorlat híján könnyen megrepedhet a fejidom.
Összegzés: A CB1300 kifejezetten megbízható, időtálló modell, rendkívül kellemes karakterű motorral – ennek megfelelően az árát is nagyon jól tartja. Kezdők is könnyen boldogulnak vele.
Adatok |
Mérési eredmények Végsebesség 229 km/h Gyorsulás 0–100 km/h 6,0 s Tesztfogyasztás 5,3 l/100 km Karbantartási adatok |
###
Yamaha XJR 1200/1300
A hetvenes évek végén kevert receptet porolt le húsz évvel később a Yamaha. Az ősi, már veteránkorú példaképekhez képest keveset változtattak: leginkább a gondosabb méretezés és a pontosabb kidolgozás volt a kulcs. Amikor 1995-ben piacra dobták az első XJR1200-asokat, a bennük lévő blokk már akkor ősöregnek számított. A léghűtéses négyhengeres családfáját egészen 1978-ig, az XS1100-ig vezethetjük vissza, de igazán az FJ1200-ban bizonyította képességeit.
Modelltörténet |
1994: Bemutatják az XJR1200-at 1997: Két verzió létezik, a normál és az SP – az utóbbi Öhlins futóművel és más színkombinációval bír 1998: Az alapváltozat is megkapja az Öhlins rugóstagokat. Eközben Japánban megjelenik egy speciális változat, négydugattyús Brembo fékekkel, elöl-hátul Öhlins futóművel, digitális műszerekkel és Kawasaki ZRX-stílusú lámpával és fejidommal 1999: Bemutatják az XJR1300-at, 1180 helyett 1251 köbcentivel 2001: íllítható fék és kuplungkar, új színek 2002: Nincs többé alap- és SP verzió, széria lesz az Öhlins rugóstag. Új első fék, új tank, új karburátorok és leömlők 2004: Fazer 1000 felnik, új féktárcsa és főfékhenger. Elektronikus immobilizer, katalizátor 2007: Elektronikus befecskendezés, Exup szelep, háromutas katalizátor. LED-es hátsó fények |
Az XJR első évjáratai nem voltak problémamentesek: a hengerfejtömítésnél szivároghatott a kenőanyag az olajvezetékek mentén. Ezt 1998-ban más tömítéssel és négyszög keresztmetszetű gyűrűkkel orvosolták. Eleinte több panasz érkezett a megcsúszó kuplungra, amit ugyanabban az évben erősebb tányérrugókkal oldottak meg.
Mint már említettük, az XJR szellemisége a hetvenes, műszaki alapjai pedig a nyolcvanas évekből származtak, és sajnos a futómű érzésre is a múltból szökött darabnak tűnt. A motor eleje túl puha volt, míg a hátsó rugóstagokat túl keményre hangolták.
Akik a megoldást az Öhlins gátlókkal szerelt SP változattól várták, csalódniuk kellett – ott a motor fara még keményebb lett, így csak hangsúlyosabb lett a disszonancia. A gyárilag 130/70-es gumi sem számított telitalálatnak, amit sokan 120/70-esre cseréltek. A gyári 170/60-as hátsó gumi helyett feltett 180/55-ös nem hozott drámai változást a vezethetőségben, sokkal inkább optikailag tett jót a motornak. Érdekesség, hogy az 1999-ben bemutatott XJR1300 már ilyen abroncsokon és feszesebb első teleszkóppal gördült le a gyártószalagról.
Az XJR továbbra is megmaradt hiteles és őszinte retró motornak, bár az első szériához képest sokat finomodott, a régimódi viselkedése megmaradt – a tökéletes összhangot egyedül az R1-ről származó csúcsminőségű fékek bontják meg.
A mezőnyben a Yamaha hozza leghitelesebben a letűnt idők motorját. Esztétikai szempontból mindent visz a léghűtéses blokk, aminek ráadásul a tartósságára sem lehet panasz. A látványos katalógusadatok szerint az XJR-t is a jól motorozható karakterre hangolták: már egészen alacsony fordulatról határozottan megindul, és a teljes fordulatszám-tartományban egyenletesen, csuklás nélkül tol.
Vásárlásnál hálás a csupasz motor, nem rejtik műanyag elemek az estleges hibákat, egy olajszivárgást például azonnal ki lehet szúrni. Bár a nagy levegős négyhengerest kifinomultnak és megbízhatónak tartják, érdemes alaposan megvizsgálni a tömítéseket – a tesztvezetés előtt és után egyaránt. A motor nagy nyomatéka hamar tönkreteheti a kuplungot, ezt leginkább az utolsó sebességi fokozatban, 1500-as fordulatról hirtelen kigyorsítva tesztelhetjük – ha megcsúszik az erőátvitel, akkor már cserére szorul.
Az XJR viselkedésén progresszív villarugókkal és a hozzájuk való olajjal lehet javítani, a kuplunghoz pedig a Woessner kínált erősített alkatrészeket – ezeket hivatalosan már nem forgalmazzák, de az interneten még lehet találni elfekvő készletet. A típushoz rengeteg kiegészítő érhető el, különböző tankok, ülések és tuningkitek mellett még szíjhajtás-átalakító készletet is kínálnak hozzá.
Összegzés: A big bike-ok közül a legszebb retró motor. A gyenge futóművéért bőven kárpótol a blokk hangja és karaktere. Kezdőknek kevésbé ajánlott, középhaladók és régi motorosok viszont imádni fogják.
Adatok |
Mérési eredmények Végsebesség 212 (222) km/h Gyorsulás 0–100 km/h 3,2 (3,0) s Tesztfogyasztás 7,9 (7,3) l Karbantartási adatok |