Piaggio Liberty 125 RST – Nyugdí­jas postás

Stí­lusos városi robogóból csináltak masszí­v munkagépet. A nagy futástól nem kell félni, nem véletlenül a Piaggio Liberty mellett döntött az olasz posta.

Amikor egy hirdetésben szembejön egy keveset futott, megkí­mélt Piaggio Liberty, de a kesztyűtartón érdekes, apró füleket látni, az első idomon pedig három, matricával letakart lyukat találunk, érdemes elkezdeni gyanakodni. Ugyanis biztosak lehetünk benne, hogy az adott példányban nem öt-tí­zezer kilométer van, hanem inkább ötven, nyolcvan vagy még több. Ezek ugyanis postásrobogók voltak, csak itthon gondos kezek szépen átalakí­tották. Mind az elejét, mind az óráját.

 

Motorok Piaggio Liberty 125 RST

Együléses nyereg, ami alatt nincs tárolórekesz: ez bizony munkagépnek készült, ráadásul a civil 125-ösökön fém az utaslábtartó, és nincsenek odacsavarozva a terpnihez

 

 

Berkes Levente – Tutto Moto

A postás Libertyk Olaszországból és Ausztriából kerülnek be hozzánk. Ezekben az országokban több tí­zezer fut belőlük az utakon, és első pillantásra megállapí­tható, hogy egy példány honnan érkezett. Az osztrákoknál a posta 50 köbcentis változatokat használ sárga szí­nben, az olaszoknál pedig szinte kizárólag 125-ösöket, minden esetben fehérben. Ezeken belül azonban több változat létezik: van, amelyiken csak első csomagtartó van, van, ahol hatalmas hátsó doboz jár, némelyiken pedig mind a kettő. Ráadásul nagy plexivel, lábtakaróval és téli gumival négy évszakossá tehető.

 

 

Bár múltjukból eredően ezek sokat futott darabok, általánosan elmondható róluk, hogy különösen megbí­zható gépek, ezért nem érdemes pusztán a futásuk miatt lemondani róluk. A legfontosabb azonban, hogy vétel előtt tisztázzuk, hogy valóban mennyit futottak. Nem kell megijedni a 40-50-60 ezer kilométertől. Igaz, itthon többnyire az 15-20 ezer kilométeres futású robogókat keresik, sokszor kortól függetlenül, ezért a nepperek előszeretettel tekerik vissza az órát. Érdemes külföldi hirdetési oldalon – például a mobile.de-n – utánanézni, hogyan fest egy sokat futott 7-8 éves robogó, és abból kell kiindulni a behozott daraboknál.

 

Motorok Piaggio Liberty 125 RST

A kesztyűtartón található kampók félreérthetetlenül postásmúltról árulkodnak

 

 

A postás és a civil Libertyk között a legszembetűnőbb különbség az első csomagtartó – amibe akár egy felnőtt embert is beleültethetünk –, az egyszemélyes nyereg és a hatalmas hátsó doboz. A külsőn túl azonban vannak még fontos módosí­tások: a munkára szánt kivitelek erősí­tett vázzal, sztenderekkel, valamint első és hátsó futóművel érkeztek. Fontos különbség még, hogy a megnövelt benzintank miatt nincs az ülés alatt tárolóhely.

 

Motorok Piaggio Liberty 125 RST

A bal oldali fékkarnál található rögzí­tőfék a postásváltozatok sajátja

 

 

Mivel a tí­pusból rendkí­vül sokat gyártottak, amelyek mindegyike hosszú távon bizonyí­tott, elég pontosan lehet számolni a lehetséges meghibásodásokkal. A legfontosabb hiba a H alap tűgörgőinek kikopása, amelyeket ilyenkor sürgősen cserélni kell. Ennek hiányában a menetbiztonság megváltozik, olyan érzés, mintha külön futna a blokk, kanyarban elveszik a stabilitás. A költségek minimálisak: a négy gyári tűgörgő darabja ezer forint, és a két szilent sem lényegesen drágább. Ezeknél valamivel gyakrabban szükséges a kormánycsapágyat cserélni, amelyek használattól függően akár 10 ezer kilométer alatt is tönkremehetnek, bár általában kétszer-háromszor ennyit is elfutnak. Ezekhez kapni a gyárinak a felébe kerülő utángyártottat is, de azokról hiányoznak a porvédők, í­gy az a furcsa helyzet is előállhat, hogy hiába feleannyiba kerül, kétszer-háromszor gyakrabban kell cserélni. Ráadásul ennél az alkatrésznél nagyon fontos a megfelelő beszerelése: ha nem pontosan húzzák nyomatékra, a gyári is rövid időn belül tönkremegy.

 

Motorok Piaggio Liberty 125 RST

Ha a hátsó dobfék belemar a dobba, a felnit is cserélni kell. Emiatt érdemes rendszeresen karbantartani

 

 

A Libertykben szolgáló LEADER blokk rendkí­vül jó: nemcsak erős és kellemes karakterű, hanem tartós is – amennyiben az olajcseréket pontosan betartják. A legtöbb meghibásodás az alacsony olajszintre vezethető vissza, és mivel a blokk siklócsapágyas, a főtengely megszorulása esetén blokkfelet is kell cserélni.
Bár a fogyó-kopó dolgok olcsók, a blokk alkatrészei kimondottan drágák. A két szelephimba például 70 ezer forint, a vezérműtengely 80 ezer – ezekhez hasonlóan a henger, a dugattyú és a blokkhéj is rendkí­vül drága, meghibásodás esetén jobban megéri egy komplett bontott motort venni, ilyeneket százezer forint körül kí­nálnak.

Ha valakinek nem tetszik a postásorrszerkezet, körülbelül negyvenezer forintból (lámpa és az első indexek) visszaépí­theti, ám ennél nagyobb erőket már nem éri meg befektetni.

Motorok Piaggio Liberty 125 RST

A H alap tűgörgői kikopásakor bizonytalan érzésű a motor kanyarban, mintha a blokk külön futna

 

 

Fenntartási költségek* és karbantartási adatok
Féktárcsa   17 120 Ft
Első fékbetét   4230 Ft
Hátsó fékpofa  6420 Ft
Olajszűrő 3895 Ft
Légszűrő  2140 Ft
Hajtásszí­j    11 750 Ft
Görgők   3960 Ft
Gyújtógyertya  3075
Kormánycsapágyszett
Alsó 4815 Ft
Felső 4050 Ft

Karbantartási adatok
Hajtásszí­j cseréje 4 évente/10 000 kilométerenként
Olajcsere-peridóus 5000 kilométerenként
Gyújtógyertyák cseréje 5000 kilométerenként
Gyújtógyertyák tí­pusa Champion RG6YC
Szelephézag-ellenőrzés 20 000 kilométerenként
Szelephézag (hidegen)
Szí­vó 0,10 mm
Kipufogó 0,15 mm

 

* www.robogoalkatreszek.hu – gyári alkatrészek, bruttó kiskerárak