Olasz naked bike-ok – Pucér olaszt?

A sztereotí­pia adott. Az olasz motor szép. Az olasz motor tüzes. Az olasz motor izgalmas. És az izgalom a pénztárcáig remeg, ha jön a szervizszámla, és az bizony jönni fog. De mi van a hiedelmek mögött. És mi van, ha az ember mégis rákí­ván egyre?

Az olasz motorok megí­télése változó, azonban a többség egyetért abban, hogy bátor ember, aki belevág egy ilyen kalandba. A válság azonban átrendezte a motorpiacot. A jól használható, megbí­zható, sokcélú motorok drágultak, mí­g az élményre kihegyezett, új korukban drága, mondhatni presztí­zsmodellek ára visszaesett. Ennek a hátterében egy érdekes jelenség áll: aki megengedheti magának – ők vannak kevesen –, újat vesz, í­gy a használtakat sokszor árun alul kí­nálják. Ez pedig csábí­tó az álmodozóknak.

 

De ha felbukkan egy nem túl koros olasz telivér, új árának harmadáért, azért elgondolkodtató. Érdemes kockáztatni? Elméletileg igen. De előtte érdemes körülnézni, hogy mire lehet számí­tani. Van-e költséges tí­pushiba? Megbí­zható alkatrészforrás? Most ezekre a kérdésekre keressük a választ, és a kí­nálat alját adó, nagy értékvesztésen átment tí­pusok között keressük a választ a régi kérdésre: szabad-e olcsón olasz motort venni?

 

  • Benelli TnT 1130
  • Aprilia Tuono
  • MV Agusta Brutale 910R
  • Cagiva V-Raptor
  • Moto Morini Corsaro 1200
  • Ducati Monster S4/R/RS

 

Benelli TnT 1130
Gyártási év: 2004
Ví­zhűtéses, soros háromhengeres, négyütemű motor, 1131 cm³, 135 LE (99 kW) 9250/min-nél, tömeg 220 kg, tank/tartalék 16/5 l, ülésmagasság 810 mm, végsebesség 250 km/h, fogyasztás (országúon) 5,6 l/100 km

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

A tesztben felvonult hatos fogatból a TnT a leglátványosabb darab. Hivalkodó élek, a Benelli névjegyévé vált lengővilla, élénk szí­nek – jellegzetes, mint a köldökig kigombolt ing és a hozzá tartozó vaskos aranylánc. Az előbbi, délies outfit főleg akkor válik egyértelművé, ha melléállí­tjuk a másik hí­res egyhengerest, a Triumph Speed Triple-t, ami a TnT mellett egyből visszafogott, halszálkamintás öltönyt hordó angol úr lesz.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

A vásárlási szándék hamar tettlegességbe fordul a próbakörrel: a feszes futómű, az erős blokk és a határozott fékek intenzí­v vezetési élményt nyújtanak. A problémák vásárlás után kezdődnek, ugyanis ilyenkor szokás szembesülni a fejlődő országok iparát idéző összeszerelési minőséggel és a háromhengeres bődületes étvágyával: benellis körökben a száz kilométerenként felfalt 9 liter nem számí­t különösebben soknak. Ez a gyárilag rossz beállí­tásokkal hozható összefüggésbe, ugyanis a Benellivel érkező motorosok dzsekijén is érezhető a mértéktelen vedelés oka – az ülés alatt elvezetett kipufogón keresztül rengeteg elégetlen szénhidrogén távozik.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Az általános rossz minőségérzet ellenére kevés panasz éri a TnT 1130 mechanikáját, ami kellően strapabí­rónak bizonyult az évek folyamán. Az elektronikáról ez sajnos nem mondható el, ami váratlan és rejtélyes leállásokban, megtorpanásokban és megmagyarázhatatlan hibák formájában kí­sérti a vezetőt. A Benelli TnT 1130-ak általában másfél millió forint körüli ártól indulnak, és 1,7 millió körül (kb. 6000 euró) már szép, keveset futott, megkí­mélt példányokkal találkozni – külföldön, mert itthon ritka, ahogyan a tí­pust ismerő szerelő is.

 

Előny: informatí­v műszerfal fokozat-visszajelzővel, erős blokk, finoman reagáló futómű, komoly Brembo fékek

Hátrány: kemény kuplung, hanyag összeszerelési minőség, bosszantó csuklás állandó sebességnél

 

###

 

Aprilia Tuono
Gyártási év: 2004
Ví­zhűtéses, kéthengeres, négyütemű V motor, 998 cm³, 125 LE (92 kW) 9500/min-nél, tömeg 215 kg, tank/tartalék 18/4 l, ülésmagasság 830 mm, végsebesség 245 km/h, fogyasztás (országúon) 5,5 l/100 km

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

A szupersport Mille sikere után merült fel egy naked bike ötlete, ami szintén siker lett – sokszor a legegyszerűbb receptből lesz a legzseniálisabb fogás. 2003-as premiere óta volt ideje a közönségnek elfogadni, ami gyorsan ment, a legendás alapokkal nehéz volt hibázni. Adva volt a nagyon jó geometriájú váz és a hozzá tartozó brutálisan erős V2-es erőforrás, valamint egy nagyon izgalmas, agresszí­v üléshelyzet.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Azonban az első széria nem lett tökéletes: a túl nagy fordulókör, az alacsony fordulaton jelentkező láncrángatás, a túl hosszú fokozatkiosztás és a fordulatszám alsó kétharmadában darabos teljesí­tményleadás miatt nem nevezhető hibátlannak. A 2005-ben bemutatott második generáció már lényegesen jobb lett, igaz, sokkal többet is kérnek értük a használtpiacon.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

A Tuono vásárlása mellett szól, hogy az Aprilia 2004 óta a Piaggio-csoporthoz tartozik, í­gy jó szervizhálózat és alkatrészellátás tartozik a motorhoz. Már 1,1-1,2 millió forint (kb. 4000 euró) körüli összegért találni jó állapotban megmaradt, szervizkönyves darabokat az első nemzedékből, amik mindenképpen megérik az árukat.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Előny: határozott teljesí­tményű Brembo fékek, nagyon jó üléshelyzet, gyönyörű kidolgozás, könnyen ellenőrizhető olaj- és hűtőfolyadékszint
Hátrány: első generációknál túl hosszú váltófokozatok, 5000-es fordulat alatt lyukak a teljesí­tményben, nagy kézerőt igénylő kuplung

 

###

 

MV Agusta Brutale 910R
Gyártási év: 2007
Ví­zhűtéses, soros négyhengeres, négyütemű motor, 909 cm³, 137 LE (100 kW) 11 000/min-nél, tömeg 205 kg, tank/tartalék 19/4 l, ülésmagasság 820 mm, végsebesség 257 km/h, fogyasztás (országúon) 7,4 l/100 km

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Az MV Agusta Brutale mérföldkőnek számí­t a motorkerékpárok történetében, kétségtelenül ott a helye a Ducati 916 és a Honda RC30 mellett. A legendás tehetség, Massimo Tamburini munkája – tudják, ő az utolsó két betű a Bimotából, valamint az ő keze alatt született a Cagiva Mito, a már emlí­tett Ducati 916 és az MV Agusta F4 is. ím a formatervezés csúcsai sokszor kihí­vásokkal küszködnek a hétköznapi használhatóság terén – gondoljunk csak a haute couture ruhákra – és ez az MV Brutaléra is igaz.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

A 2003-ban bemutatott Brutale 750-et két év múlva követte a 910 köbcentis nagytestvér. Mindkét tí­pusra igaz, hogy kí­vánják a pörgést, alacsony fordulaton nem igazán nevezhetők élénknek. Ráadásul mind a két darab elég rövid, í­gy magas pilóták csak nehezen tudnak rajtuk kényelmesen elhelyezkedni, ehhez jön még a késlekedő gázreakció, a nagy kézerőt igénylő kuplung és a rossz utakat nem toleráló futómű.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Ugyanakkor ez egy olyan motor, ami ikon marad az idők végezetéig. Pokoli gyorsulás, durva fékhatás, hihetetlen fordulékonyság – ezek a fő jellemzői. Ráadásul most már kétmillió alatt hozzá lehet jutni, külföldi oldalakon 1,7 millió forinttól (kb. 6000 euró) hirdetik a jó állapotú, példányokat. Nem mindennapi motor, de gyűjtői darabnak most nagyon megéri.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Előny: nagyon igényes és átgondolt megoldások, izgalmas, pörgős motor, versenypályára illő tartalékok a futóműben
Hátrány: alacsony tartományban rossz gázvételi reakciók, problémás alkatrészellátás, magas fogyasztás

 

###

 

Cagiva V-Raptor
Gyártási év: 2000
Ví­zhűtéses, kéthengeres, négyütemű, V motor, 996 cm³, 111 LE (82 kW) 8500/min-nél, tömeg 211 kg, tank 18 l, ülésmagasság 780 mm, végsebesség 231 km/h, fogyasztás (országúon) 6,1 l/100 km

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Már látom is a postaládámban gyűlő felháborodott olvasói leveleket, amik kérdőre vonnak, miként kerülhetett be a V-Raptor egy olasz motorokat elemző cikkbe. A 2000 és 2005 között gyártott tí­pusban ugyanis a Suzuki TL1000 blokkja dolgozik, ám a többi olasz munka, í­gy a TL-nél tí­pushibának számí­tó vázrepedéssel nem kell számolni.
A blokkja példásan tartós, szereltünk szét gondosan karbantartott, százezer kilométernél többet futott TL1000-et, és igen jó állapotban maradt fent. Azonban érdemes időnként ellenőrizni a szelepszárszimeringeket, elöregedésük ugyanis olajfogyasztáshoz vezet.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

A Cagiva Raptorok a fejidomos V-Raptorral együtt megbí­zható, élménydús motorkerékpárok, amikhez Magyarországon is könnyű hozzáértő szerelőt találni. Ugyanakkor vétel előtt érdemes különösen alaposan átnézni a kiszemelt példányt, ugyanis ezek már elég öreg motorok, lehetnek rejtett hibák. Gyanús bütykölésektől mentes példányokat már egymillió forintért (3500 euró) is lehet kapni.

Előny: nagy motorerő, alacsony ülésmagasság, pontos visszajelzés a kormányon
Hátrány: gyenge fékek, túl lágy futómű, leharcolt használt példányok

 

###

 

Moto Morini Corsaro 1200
Gyártási év: 2005
Ví­zhűtéses, kéthengeres, négyütemű, V motor, 1187 cm³, 140 LE (103 kW) 8500/min-nél, tömeg 220 kg, tank/tartalék 17/6 l, ülésmagasság 830 mm, végsebesség 250 km/h, fogyasztás (országúon) 7,2 l/100 km

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Kár a Moriniért. Másfél éve ment csődbe utoljára, és hiába van most új tulajdonos és két új modell, a bizonytalan helyzet elriasztja a vásárlókat, a racionális kéz máshová adja ki a pénzt. A 2005-ös újraindí­tás viszont nagyon í­géretesnek tűnt. Nem más miatt, mint hogy leszerződtették Franco Lamvertinit, aki a 70-es években megtervezte a legendás Moto Morini 3 ½ blokkját. Három évtized után visszatért, megalkotta a műszakilag kifinomult, szuperrövid löketű, 1200 köbcentis V2-est. Hatalmas teljesí­tmény, pontos váltó, trükkös vezérlés, plusz extrának csúszókuplung. A szí­vnek ennyi elég is.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

A Corsaro első eresztése a nehézkes indulással és magas fogyasztással lepte meg a tulajdonosokat, az utóbbin máig nem igazán tudtak javí­tani. A tí­pus ellen szól a problémás és drága alkatrészellátás, a balesetes tí­pusok talpra állí­tása pedig egyenesen anyagi csőd. Ezek miatt 1,7-1,8 millió (6000 euró) körül már találni megkí­mélt példányokat – a 40 000 kilométert futott darabok 1,3-1,5 millió között vannak –, de saját műhely hí­ján inkább gyűjtőknek ajánlott a Corsaro.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Előny: kidolgozott részletek, minőségi váz, jól beállí­tható, precí­z futómű, kiváló fékek
Hátrány: magas fogyasztás, részterhelésnél darabosan reagáló motor, nehéz hozzáférni az olajbetöltőhöz

 

###

 

Ducati Monster S4/R/RS
Gyártási év: 2006 (S4 R)
Ví­zhűtéses, kéthengeres, négyütemű, V motor, 997 cm³, 121 LE (89 kW) 9500/min-nél, tömeg 206 kg, tank/tartalék 15/3,5 l, ülésmagasság 820 mm, végsebesség 245 km/h, fogyasztás (országúon) 4,7 l/100 km

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

Az olasz naked bike a többség szemében egyet jelent a Ducati Monsterrel. A kí­nálat tisztességes, nem kell külföldi oldalakat böngészni érte, ráadásul egyre több helyen foglalkoznak a vitatott megbí­zhatóságú tí­pus szakszerű karbantartásával.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

A népes Monster család talán legizgalmasabb tagja a 999 Testastretta blokkal szerelt S4, S4 R és S4 RS. Ezek közül árban az RS változat lóg ki nagyon a mezőnyből, ugyanis a minden paraméterében állí­tható Öhlins futóműnek elkérik az árát, majd egymillióval kerül többe, mint a hagyományos Showa villával és Sachs rugóstaggal szerelt darabok, amik ugyan szintén állí­thatók, ám pontosságban és harmóniában meg sem közelí­tik az S4 RS-ben használt svéd alkatrészeket. Sok múlik a gumiabroncson is, a fórumozók tapasztalatai szerint a Michelin Pilot Power 2CT a legjobb választás.

 

Motorok Olasz naked bike-ok

 

A tí­pusnak ismert, jellegzetesen visszatérő hibája nincs, egyedül a vezérműszí­j rendszeres, előí­rásszerű cseréjére kell odafigyelni. Pont emiatt viszont az S4-es Monsterek viszonylag jól tartják az árukat, az alapkivitelű, jó állapotú modellek valamivel kétmillió alatt indulnak a használtpiacon.

Előny: széles tartományban jól használható, erős motor, kiváló fékek

Hátrány: macerás futómű-beállí­tás, elkerülhetetlen a futómű beállí­tása