A motor meghálálja a törődést, ráadásul a kedvenc körüli ténykedés inkább szórakoztató, mint fárasztó elfoglaltság.
Vannak perverzek, akiket egy kicsit sem rettent el, ha kiül a dér a motor ülésére. Vannak megfontolt, kényelmesebb motorosok, akik a tél közeledtével már inkább szállást keresnek gépüknek. Bármelyik típushoz is tartozol, a hideg évszak beköszönte ellát tennivalóval. Mindenki más módszerre esküszik, de van néhány íratlan szabály, amit mindenképpen érdemes betartani.
Az első lépés – ebben mindenki megegyezik – a motor alapos tisztítása. A rovarmaradványok, az alkatrészekre tapadt kosz, netán úszóró só nagyon csúnya pusztítást végez a gépen. A mosást jó időben, mindenképp plusz fokban végezzük. Ne sajnáljuk az időt az áttörölgetésre, ilyenkor számos rejtett apró hibára bukkanhatunk, lógó kábel, meglazult csavar, elkopott fékbetét, kiszőrösödött bowden nem maradhat rejtve az alapos munka során.

Irány a benzinkú!
Töltsük tele a tankot, ezzel megelőzhető a tank rozsdásodása. Természetesen ez a műanyag tankokra nem áll. Ha már a kúon vagyunk – és folyadékhűtéses a motorunk – ellenőriztessük a hűtőfolyadék fagyáspontját a benzinkutassal. A gyártók általában kétévente javasolják a hűtőfolyadék cseréjét, de ha hideg helyen fog állni a motor, akkor biztosnak kell lennünk abban, hogy megfelelő az állapota, mert egy fagyás igen költséges károkat okozhat.
Az olajcsere kérdésében már megoszlanak a vélemények. Megvan az előnye és hátránya a téli pihentetés előtti és a szezont előtti olajcseréknek is. A szennyezett, használt olajban található savas kémhatású komponensek és az oxidációt okozó részecskék kémiai korróziót okoznak a blokkban. Ezt a fáradt olaj leeresztésével, friss olaj betöltésével és olajszűrő cserével kiküszöbölhetjük. Az ellenzők érve viszont az, hogy ha nagy hőingadozás éri a motort, akkor a friss olaj megkötheti a lecsapódó párát, ami szintén nem tesz jót. Ez persze a használt olaj esetében is igaz. Ha aránylag egyenletes hőmérsékleten áll a motor, akkor mindenképpen a tél előtti olajcserét javasoljuk. Az olajcsere után járassuk a motort, hogy az olaj egyenletesen eloszoljék a blokkban.
A lánc is meghálálja a törődést. Alaposan tisztítsd le a rárakódott kosztól, kenőanyagtól, alaposan fújd be láncspray-vel. Ne maradjon ki a bowdnek beolajozása sem.
Konzerválás
Ha extrém ridegtartáson van a motor, akkor jöhet a konzerválás. Ennek akkor van jelentősége, ha a motor a szabadban áll. A napi 20 fokos hőmérsékletingadozás (pl. -15 ºC és +5 ºC) miatt lecsapódó pára nagy ellensége a fém alkatrészeknek, legyen az acél vagy alumínium. Tekerjük ki a gyertyákat, és öntsünk a hengerekbe kevés friss olajat. A gyertyák a visszatekerés előtt essenek át alapos tisztításon. Tömjük be olajos ronggyal a szívóoldalt és a kipufogó végét. A krómozott felületeket kenjük be polírozó anyaggal, amit hagyjunk is rajta tavaszig. Ezt az első beindítás előtt ne felejtsük el letörölni. A gumi és műanyag alkatrészek ápolására szilikon tartalmú ápolószerek alkalmasak, de a motor gumiabroncsát és az ülést semmiképp nem kezeld ezekkel, mert csúszni fog! A rozsdásodásra hajlamos fémfelületeket olajos ronggyal (pl. WD40) lehet áttörölgetni.
Ha már nem fogjuk többet elindítani a motort – tiszta, és száraz – zárjuk el a benzincsapot, és ha karburátoros a gép, akkor engedjük le az úszóházakból a benzint, így állás során nem válik ki benne vízkő vagy más csapadék.
Vegyük ki az akkumulátort, és kössük korszerű automata töltőre, amely a töltőáramot az akkumulátor állapotához igazítja. A jó akksitöltő töltőárama nem haladja meg az akkumulátor kapacitásának egytized részét. (14 Ah-s akku 1,5 A töltőárammal tölthető.)
Akkumulátorápolás
íllás során az akkumulátor nemcsak önkisülése miatt veszít töltéséből, de a riasztórendszer és immobilizer is szívja az erőt, ami tovább gyorsítja a merülést. Tévhit, miszerint a kiszerelt akkumulátort meleg helyre kell vinni. Az akkunak mindig van egy bizonyos önkisülése, vagyis akkor is merül, amikor nincs rajta semmilyen fogyasztó. Ez a merülés annál gyorsabb, minél melegebb az akku. Tehát +20 ºC fokon gyorsabban lemerül, mint -10 C fokon. Igaz azonban, hogy hidegben nehezebben indul a motor, mivel az áramforrásban zajló kémiai folyamatok lelassulnak, így esetleg nem képes leadni a szükséges indítófeszültséget, másrészt a hidegben sűrűbb kenőolaj is okozhat nehezebb indíthatóságot. Toljuk a motort végleges helyére, ahol lehetőleg nincs úban, és a környék gyerekeit sem ingerli tapogatásra, kutakodásra. íllítsuk a motort központi sztenderre, vagy ha ilyen nincs, használjunk motoremelő állványt, ezzel tehermentesítve a gumikat és a lengéscsillapítókat. Érdemes a guminyomást kb. fél bárral csökkenteni. A télire felkészített motort takarjuk le ponyvával, ami legyen páraáteresztő.
Beindítás
A rendszeres időszakonként való beindítás ismét csak vita tárgya. Hátránya, hogy a rövid időre beindított motor kipufogórendszerében összegyűlik a kondenzvíz, ezért az egy-két percig tartó járatás sokkal károsabb, mint amennyire hasznos, hogy átjárja az olaj a blokkot. Ha mégis beindítjuk, akkor járassuk üzemmelegre, majd ezután enyhén emelt fordulaton (2000 1/min) járassuk még 5-6 percig, egyútal motorunk hangjában is gyönyörködhetünk.
A gondoskodást meghálálja a motor, az alapos munka jutalma, hogy a tavaszi üzembe helyezés után problémamentesen kezdhetjük az új szezont.