Motorkerékpárok téli felkészí­tése – Melegdúcban

A motor meghálálja a törődést, ráadásul a kedvenc körüli ténykedés inkább szórakoztató, mint fárasztó elfoglaltság.

    Vannak perverzek, akiket egy kicsit sem rettent el, ha kiül a dér a motor ülésére. Vannak megfontolt, kényelmesebb motorosok, akik a tél közeledtével már inkább szállást keresnek gépüknek. Bármelyik tí­pushoz is tartozol, a hideg évszak beköszönte ellát tennivalóval. Mindenki más módszerre esküszik, de van néhány í­ratlan szabály, amit mindenképpen érdemes betartani.

    Az első lépés – ebben mindenki megegyezik – a motor alapos tisztí­tása. A rovarmaradványok, az alkatrészekre tapadt kosz, netán úszóró só nagyon csúnya pusztí­tást végez a gépen. A mosást jó időben, mindenképp plusz fokban végezzük. Ne sajnáljuk az időt az áttörölgetésre, ilyenkor számos rejtett apró hibára bukkanhatunk, lógó kábel, meglazult csavar, elkopott fékbetét, kiszőrösödött bowden nem maradhat rejtve az alapos munka során.


Irány a benzinkú!

    Töltsük tele a tankot, ezzel megelőzhető a tank rozsdásodása. Természetesen ez a műanyag tankokra nem áll. Ha már a kúon vagyunk – és folyadékhűtéses a motorunk – ellenőriztessük a hűtőfolyadék fagyáspontját a benzinkutassal. A gyártók általában kétévente javasolják a hűtőfolyadék cseréjét, de ha hideg helyen fog állni a motor, akkor biztosnak kell lennünk abban, hogy megfelelő az állapota, mert egy fagyás igen költséges károkat okozhat.

    Az olajcsere kérdésében már megoszlanak a vélemények. Megvan az előnye és hátránya a téli pihentetés előtti és a szezont előtti olajcseréknek is. A szennyezett, használt olajban található savas kémhatású komponensek és az oxidációt okozó részecskék kémiai korróziót okoznak a blokkban. Ezt a fáradt olaj leeresztésével, friss olaj betöltésével és olajszűrő cserével kiküszöbölhetjük. Az ellenzők érve viszont az, hogy ha nagy hőingadozás éri a motort, akkor a friss olaj megkötheti a lecsapódó párát, ami szintén nem tesz jót. Ez persze a használt olaj esetében is igaz. Ha aránylag egyenletes hőmérsékleten áll a motor, akkor mindenképpen a tél előtti olajcserét javasoljuk. Az olajcsere után járassuk a motort, hogy az olaj egyenletesen eloszoljék a blokkban.

    A lánc is meghálálja a törődést. Alaposan tisztí­tsd le a rárakódott kosztól, kenőanyagtól, alaposan fújd be láncspray-vel. Ne maradjon ki a bowdnek beolajozása sem.

Konzerválás

    Ha extrém ridegtartáson van a motor, akkor jöhet a konzerválás. Ennek akkor van jelentősége, ha a motor a szabadban áll. A napi 20 fokos hőmérsékletingadozás (pl. -15 ºC és +5 ºC) miatt lecsapódó pára nagy ellensége a fém alkatrészeknek, legyen az acél vagy alumí­nium. Tekerjük ki a gyertyákat, és öntsünk a hengerekbe kevés friss olajat. A gyertyák a visszatekerés előtt essenek át alapos tisztí­táson. Tömjük be olajos ronggyal a szí­vóoldalt és a kipufogó végét. A krómozott felületeket kenjük be polí­rozó anyaggal, amit hagyjunk is rajta tavaszig. Ezt az első beindí­tás előtt ne felejtsük el letörölni. A gumi és műanyag alkatrészek ápolására szilikon tartalmú ápolószerek alkalmasak, de a motor gumiabroncsát és az ülést semmiképp nem kezeld ezekkel, mert csúszni fog! A rozsdásodásra hajlamos fémfelületeket olajos ronggyal (pl. WD40) lehet áttörölgetni.

    Ha már nem fogjuk többet elindí­tani a motort – tiszta, és száraz – zárjuk el a benzincsapot, és ha karburátoros a gép, akkor engedjük le az úszóházakból a benzint, í­gy állás során nem válik ki benne ví­zkő vagy más csapadék.

Vegyük ki az akkumulátort, és kössük korszerű automata töltőre, amely a töltőáramot az akkumulátor állapotához igazí­tja. A jó akksitöltő töltőárama nem haladja meg az akkumulátor kapacitásának egytized részét. (14 Ah-s akku 1,5 A töltőárammal tölthető.)

Akkumulátorápolás

    íllás során az akkumulátor nemcsak önkisülése miatt veszí­t töltéséből, de a riasztórendszer és immobilizer is szí­vja az erőt, ami tovább gyorsí­tja a merülést. Tévhit, miszerint a kiszerelt akkumulátort meleg helyre kell vinni. Az akkunak mindig van egy bizonyos önkisülése, vagyis akkor is merül, amikor nincs rajta semmilyen fogyasztó. Ez a merülés annál gyorsabb, minél melegebb az akku. Tehát +20 ºC fokon gyorsabban lemerül, mint -10 C fokon. Igaz azonban, hogy hidegben nehezebben indul a motor, mivel az áramforrásban zajló kémiai folyamatok lelassulnak, í­gy esetleg nem képes leadni a szükséges indí­tófeszültséget, másrészt a hidegben sűrűbb kenőolaj is okozhat nehezebb indí­thatóságot. Toljuk a motort végleges helyére, ahol lehetőleg nincs úban, és a környék gyerekeit sem ingerli tapogatásra, kutakodásra. íllí­tsuk a motort központi sztenderre, vagy ha ilyen nincs, használjunk motoremelő állványt, ezzel tehermentesí­tve a gumikat és a lengéscsillapí­tókat. Érdemes a guminyomást kb. fél bárral csökkenteni. A télire felkészí­tett motort takarjuk le ponyvával, ami legyen páraáteresztő.

Beindí­tás

    A rendszeres időszakonként való beindí­tás ismét csak vita tárgya. Hátránya, hogy a rövid időre beindí­tott motor kipufogórendszerében összegyűlik a kondenzví­z, ezért az egy-két percig tartó járatás sokkal károsabb, mint amennyire hasznos, hogy átjárja az olaj a blokkot. Ha mégis beindí­tjuk, akkor járassuk üzemmelegre, majd ezután enyhén emelt fordulaton (2000 1/min) járassuk még 5-6 percig, egyútal motorunk hangjában is gyönyörködhetünk.

A gondoskodást meghálálja a motor, az alapos munka jutalma, hogy a tavaszi üzembe helyezés után problémamentesen kezdhetjük az új szezont.