Moto Guzzi V12 -tanulmányok – Elég elszántak?

Szokatlan műszaki kivitel, légiesen könnyed külső. Nagy sikert aratott a milánói kiállí­táson a Moto Guzzi három tanulmánya, mivel valamennyi ultramodern eszközökkel, tökéletesen hangsúlyozza ki a karakteres, V2-es motort.

Csak öncélú látványosság valódi tartalom nélkül? Dehogyis! Igenis van értelme annak a felhajtható „fedélnek”, amelyet három tanulmányán mutatott be a Moto Guzzi a milánói szalonon. Ha előre billenti az ember a tank, az ülés és a far alkotta egységet, megtalálja alatta az akkumulátort és a biztosí­tékdobozt, méghozzá rendezetten, jól hozzáférhetően. Pierre Terblanche formatervező szerint „sokszor a fél motort le kell bontani egy biztosí­tékcseréhez, ami időt és pénzt emészt fel, ráadásul bosszantó is. Mi ezért egészen más megoldást választottunk.”

Terblanche Miguel Galluzzival, az Aprilia vezető formatervezőjével közösen alkotta meg a három vásári szépséget. Valamennyihez a Moto Guzzi nagy múltú, 90 fokos hengerszögű, kéthengeres motorját álmodták meg hajtás gyanánt, annak legkorszerűbb, hengerenként négyszelepes és 1200 köbcentiméteres változatában. Maga a V12-es projektnév is a hengerűrtartalomból lett levezetve. Precí­ziós öntési eljárással készí­tett alumí­niumvázban foglal helyet az elegáns és impozáns erőforrás. Ez a váz olyan könnyedséggel ruházza fel a három tanulmányt, ami egyáltalán nem jellemző a Moto Guzzi termékeire.

Motorok Moto Guzzi V12 koncepciók

Ugyancsak közös a kiállí­tási trió tagjaiban az elmés sztender, amely egyútal az olajteknőt is védi, valamint az ún. heatpipe. Ez a hőelvezető cső a hűtőbordák mögött, a hengerfejek fölött foglal helyet, és azt a célt szolgálja, hogy lehűtse a motor által felheví­tett levegőt, akár ventilátoros segédlettel. „Elég sok hőt ad le a lábak irányába a Guzzi V2-ese, nem minden pilóta tud megbékélni vele. Mivel közvetlenül a motor mellett nem lehet lehűteni a felforrósodott levegőt, el kell vezetni onnan” – magyarázza Terblanche a koncepció lényegét. És ez még nem minden: LED-ek helyettesí­tik a fényszórót, a hengerfejekre ültetett minikamerák figyelik a mögöttes forgalmat, és játsszák át a képet egy monitorra, továbbá állí­tható a műszerfalidom és a kormány magassága.

Terblanche és Galluzzi ebből az ütőképes alapból fejlesztette ki a három eltérő karakterű motorkerékpárt, a piros V12 LM sportmodellt, amely a legendás Le Mans eszmei örököse, valamint az elegáns V12 Strada túramotort és a nyilvánvaló támadókedvvel megáldott V12 X funbike-ot. A műanyag idomokkal takarékosan bánt mindkét formatervező. Helyettük más részletekkel hangsúlyozták ki a három V12-modellváltozat puritán jellegét. Az LM esetében például a lengővillába beépí­tett rugóstaggal.

Motorok Moto Guzzi V12 koncepciók
A harmadik tanulmány ugyanarra a koncepcióra épül, mégis teljesen másképp fest

A három grácia egyetlen hátulütője, hogy nem tudni, fogják-e gyártani őket. Az anyacég, a Piaggio szerint legalább két évbe telne, hogy szériaéretté váljanak. Egyelőre azonban még gondolatilag sem jutottak el odáig a konszern illetékesei, őket is meglepte a nagy visszhang. Ami biztos, hogy az elkövetkező években kb. 25 millió eurót fog áldozni a Piaggio a Moto Guzzira, sőt, új motort is bemutat majd 2013-ban. Ez utóbbira alapozva akár költséget is meg tud majd takarí­tani a moduláris felépí­tésű V12-tanulmányokkal, és szépen letisztí­thatja jelenleg nehezen átlátható kí­nálatát.

Lehet, hogy az elmúlt hónapok véggel fenyegető viharai után mégis képes lesz újrakezdeni a Moto Guzzi? Ilyen motorokkal jó esélye lenne rá!