Mocskosan jó dolog – Safety-Hungary dirt tréning

Nem véletlen, hogy Valentino Rossi dirt pályán edz. íllí­tása szerint ott
lehet a legjobban megtanulni a megcsúszó motor irányí­tását. Mégsem a
versenypályán a legveszélyesebb a tapadás elveszí­tése, hanem közúon –
legalábbis abban az esetben, ha nem tudjuk, mit kell tenni ilyenkor.

„Ha kanyarban megcsúszik a motor, kicsit vissza kell venni a gázt, akkor elkerülhetjük a bajt. Ha nagyon becsukod a gázkart, a motor megtapad és átdob a túloldalra. Terepen ugyanez történik, csak kisebb tempóval, könnyen kontrollálhatóan. A képzés célja, hogy a motorosok megtanulják, ez hogyan működik. Ha pedig terepmotorozáson gondolkodik valaki, vagy csak el akar menni endurózni egy kicsit, neki is nagyon jó alap” – meséli Szabó íkos instruktor.

Két variációban van dirt tréning. Az első azoknak szól, akik jártak már a Safetynél, ez egynapos. Ők már rengeteg dolgot megtanultak az aszfalton, sok olyan rész van, ami közös, nekik csak a különbségeket mesélik el. Például azt, miért van a terepmotorok abroncsán két szelep? Sőt, a versenyzők miért raknak be egy harmadikat is? Mennyire kell felfújni a gumikat? Miért lazább a lánc? Azok, akik először érkeznek a Hondához tréningre, megkapják az egyes szint teljes elméleti részét.

Védőfelszerelések, műszaki ismeretek, eldőlt motor felállí­tása – mindent. Erre szükség van, a gyakorlatot nem lehet úgy elkezdeni, hogy az ember az alapokkal nincs tisztában. Az újaknak tehát kétnapos a képzés, ők mindkét nap elején elmélettel kezdenek. A gyakorlati rész viszont azonos.

A pálya egy teljesen sí­k terület, nincs rajta semmi akadály. Itt meg lehet tanulni, milyen reakció érkezik, ha bátor gázt vagy féket húzunk, és milyen csúszó, kaparó motorral kanyarodni. Nem ugratni és repülni tanul a hallgató, hanem utcán is kamatoztatható ismereteket szerez – vagy eldöntheti, hogy elmegy endurózni, esetleg továbbmehet a krossz vagy a triál irányába.

A tréning elején megtanulunk bátran elindulni és utána bátran megállni. Megtanulni a helyes terhelésváltást, gyorsí­tásnál a motor fenekét terhelni, mí­g lassí­tásnál az elejét, hogy minél jobban belemarjon a talajba. Aztán egy ovális pályán jöhet a kanyar. Utána a frissen szerzett ismereteket összekapcsoljuk, következnek a kanyarkombinációk, fordulók, elkerülés. Ez utóbbi terepen picit máshogy néz ki, mint aszfalton. Ott csak ellenkormányzás van, de a földes részen ezenfelül le kell tolni egy picit a motort, és közben előfordulhat, hogy a hátulja elkezd erre-arra sodródni, amit a fenekünkkel kell kordában tartani. Összetett feladat, gyakorolni kell.