Ki emlékszik a Clevelandre?

Rovatunk cí­me ezútal akár Elfelejtett márkák is lehetne, mert ki emlékszik már a Clevelandre?

Akadnak ugyan e tapasztalatnak szellemes, szofisztikált megfogalmazásai, de érjék be az enyémmel: vagyunk páran, akik addig-addig mászunk felfelé, amí­g le nem törik alattunk egy faág. A Cleveland is í­gy járt. Elkezdték nagy szerényen a kis hengerűrtartalmú, egyszerű, olcsó egyhengeressel 1915-ben. 221 köbcenti, kézi kuplung, legjobb esetben kétfokozatú váltó.

 

Motorok ClevelandKattintson a képre a galériához!

 

Olcsó volt és jó, vették, mint a cukrot. El sem hallgatott a csengőszó a kasszában. Erre aztán úgy gondolták a főnökök, ideje felvenni a hosszú nadrágot és beállni a nagyfiúk közé cigizni. Csináltak egy négyhengeres, 600-as gépet, meglehetősen unortodox módon, T-hengerfejjel. Ez azt jelenti, hogy az egyik szelep a henger bal oldalán, a másik a jobb oldalán várt az alulról érkező bütyöklöketre, az égéstér tehát olyan, mint egy télikabát zsebe, alaktalan és mély. De nemcsak a technikával volt baj, hanem azzal is, hogy nem tudtak árban versenyezni az ugyancsak 600-as, de v-kéthengeres Indian Scouttal. Mindez 1926-ban történt, s egy évre rá a vérző orrba vattát tömve előjöttek egy új változattal: 750 köbcenti és vegyes vezérlés (a szí­vószelep függő, felülvezérelt, a kipufogószelep álló, alulvezérelt).

 

Motorok ClevelandMindössze fél tucat Cleveland akad egész Európában

 

A háttérben némi kis agyelszí­vás lapul, leszerződtették Everett deLongot, aki korábban a Henderson, majd az Ace gyárban dolgozott tervezőként, és ő gyorsan átlátta a gyenge pontokat. A 750-es Cleveland sikeresnek látszott, kisebb és olcsóbb volt, mint az Ace (1210 cm3) vagy a Henderson (1300 cm3), melyek fő riválisnak számí­tottak a négyhengeresek amerikai piacán. Azokkal összevetve még szellemesebbnek is mondható a Cleveland-konstrukció, mert a váltóházat külön le lehetett venni, sőt a fogaskerekeket egy ablakon át kiemelhette a szerelő a váltó helyén hagyásával (a P20-asnál is látunk ilyet). Csináltak egy sportváltozatot, majd 1927-ben már egy ezres motorral büszkélkedtek, tehát 18 hónapon belül épp a negyedik modellt akarták lenyomni a piac torkán.

 

Elsőként
Az a szép a történelemben, hogy előbb-utóbb mindegyik motorkerékpár-gyár talál valamit, amire kijelentheti, ő csinálta először. A Clevelandnek nem sok jutott, ők azzal büszkélkedhetnek, hogy Amerikában elsőként ők tettek féket szériamotorjuk első kerekére. Ha igaz, akkor sem kell hanyatt esnünk tőle, mert 1927-ig vártak az innovációval.


Az ezres Cleveland állí­tólag 150 km/órás sebességre volt képes, amivel hozta az időközben válságos helyzetbe kerülő Ace szintjét és előzte a Hendersont. 1928-ban kijöttek a Tornado nevű géppel, amelynek magnéziumötvözetű dugattyúi, nagy szí­vócsatornái és az előd motorhoz képest növelt sűrí­tése volt, í­gy átlépte a százmérföldes (161 km/h) sebességhatárt. De az erőltetett menet megbosszulta magát. Mindig csak új tí­pusokat csináltak, és közben nem volt mit eladni.

 

Motorok ClevelandNem vitték túlzásba a műszerezést

 

A kassza csengője elhallgatott, a tulajdonosok pedig megpróbálták eladni a céget. Nem volt rossz a klí­ma ilyen szempontból, mert az Indian éppen megvette az Ace Four gyártási jogait és berendezéseit, emiatt a Harley-Davidson falain belül erősödni kezdett a négyhengeres-lobbi. A tulajdonosok egy része Arthur Davidson kereskedelmi igazgatót követve úgy vélte, fel kell venni a kesztyűt, és kihozni egy saját négyhengerest, akár a Cleveland átvételével.  Be is szereztek egy Cleveland gépet tanulmányozásra, William S. Harley, a műszaki igazgató pedig elérte, hogy szerződtessék az időközben szabaddá vált deLongot a négyhengeres motor fejlesztésére.

 

###

 

Ez ügyben nem lehet tisztán látni, van olyan forrás, a mely szerint deLong már a Cleveland előtt dolgozott a Harley-nek, felajánlva a soros négyhengeresre vonatkozó koncepcióját. Csak mellesleg, 1928-ban a Harley-Davidsonnál futott egy másik négyhengeres-ötlet is, a v-négyes, amelynek két változata volt, egy 1300-as és egy 1450 cm3-es, kardánhajtással!

 

Motorok ClevelandEzres, vegyes vezérlésű motor, krómozott tok alatt a szí­vószelepek és a himbák

 

Noha még a szelét sem lehetett érezni a pénzügyi válságnak, a mérsékelt szárny – élén a termelési igazgató William C. „Big Bill” Davidsonnel úgy gondolta, inkább a fő árucikknek számí­tó ezres, ezerkettes v-kéthengerest kellene fejleszteni, és az avulóban lévő vegyes vezérlés helyett oldalt szelepelt motorokkal előállni. Ők nyertek, és igazuk volt. Lehet, hogy ezen a döntésen múlt később a Harley-Davidson fennmaradása.

 

Motorok ClevelandHiányzik a Bosch mágnest hajtó tengelyt a dinamóval összekötő ékszí­j

 

Miközben a Cleveland-tulajdonosok javában tárgyaltak a szóba jöhető vevőkről, a mérnökök nem lassí­tottak, és 1929-ben már a Century tí­pust kí­nálta a cég, még jobb, még gyorsabb motorral. 1929 októberének fekete péntekje, a tőzsde összeomlása aztán elfújta a Tornadót, a Centuryt, de még az egész Clevelandet is – rekordsebességgel.

 

Motorok ClevelandLuxus rugókban elbeszélve

 

Magyarországon nem működött kereskedelmi képviselete a Clevelandnek, mégis voltak Cleveland motorkerékpárok. 1934-ben négy szerepelt a hazai gépjármű-statisztikában, kettő oldalkocsis, tehát bizonyosan négyhengeres. Túl nagy merészség lenne azt állí­tani, hogy ezek egyikét látjuk itt a képeken, de az esély kétségkí­vül megvan. A tulajdonos az orosházi Zilahi Zoltán, aki elmesélte, két ilyen motorkerékpár volt darabokban egy helybéli idős férfinél a nyolcvanas években. Senki nem tudta, hogyan került hozzá, ő pedig nem beszélt róla.

 

Motorok ClevelandAz egyik fogantyúval gázt adunk, a másikkal az előgyújtás szabályozható

 

Amikor kiszivárgott, hogy milyen ritka motor darabjait őrzi, állí­tólag mérgében azonnal összevágta a vázat, feldobált mindent egy lovas kocsira, és nem is a helyi Méh-telepre vitte, hanem a nagyszénásira. Persze ez egy kis ország, onnan is értesí­tették Horváth Károlyt, akinek akkor már hí­res gyűjteménye volt Orosházán régi motorokból. Az ő halála után került egy Cleveland blokk és pár alkatrész Zilahi Zoltánhoz, aki beszerezte a hiányzó dolgokat és rekonstruálta az 1928-as 4-61-est. Megpróbálta megtudni a Clevelandek történetét, elment a hajdani tulajdonoshoz, dinnyevásárlás ürügyével, de ahogy a motorra terelte a szót, az öreg kizavarta az udvarból.

 

Műszaki adatok

Motor: Léghűtéses, soros, négyhengeres, vegyes vezérlésű (ioe). Levehető, egy darabból öntött hengerfej. Furat 63 mm, löket 77 mm. Összlökettérfogat 1000 cm3. Kenés olajpumpával, kényszerolajozással. Háromcsapágyas főtengely. Schebler karburátor. Bosch gyújtómágnes, Splitdorf DU-5 dinamó. Háromfokozatú, kézi kapcsolású váltómű.

Futómű: Dupla bölcsőváz, elöl rövid lengőkarok, központi tekercsrugó csillapí­tás nélkül. Hátul merev kerékbeépí­tés. Elöl belső pofás dobfék, hátul 200 mm átmérőjű szalagfék. Gumiméret 20-3,85. Persons nyereg, nyeregmagasság 735 mm. A benzintartály 20 literes.

Legnagyobb sebesség: 160 km/h.